Toon posts:

ASUS ZenWiFi AX (XT8) - hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 10:14

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Topicstarter
Heb geGoogled, maar kwam niet direct op mijn vraag uit.

Ik heb onlangs een Asus XT8 3-pack gehaald en wil deze graag bedraag aansluiten.
Zou de volgende schema kunnen of moeten alle additionele nodes direct op de main router aangesloten worden?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-02 02:22
misschien kan je eerst uitleggen wat je beoogde gebruik is
wat voor andere apparatuur je hebt
en hoe die is geconfigureerd

op basis daarvan kan een antwoord worden geformuleerd over de aansluitingen..

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom koop je drie routers om die vervolgens als AP in te willen zetten. Staat je modem in bridge ja of nee? Vervolgens is het afhankelijk van wat voor configuratie je wenst. Zoals je het nu tekent en ze zijn als router geconfigureerd dan creeer je drie netwerken die niet met elkaar kunnen praten maar wel internet hebben (ook niet helemaal waar maar goed). Kortom verdiep je eerst in de manual en de configuratie die je wilt gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Dank voor de initiele reacties.

Ik zou graag Wifi door het hele huis willen (1 SSD voor 2,5 en 1 SSD voor 5g)
Daarnaast zal er op elke verdieping een pc worden aangesloten op de node

Dat is het eigenlijk
Voor de rest weinig spannends

Provider is wel KPN en las ergens dat het niet lekker werkt met de Asus XT8'en, maar ik begreep dat dit alleen om de TV gaat (er is geen tv in huis)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Een xt8 is een prima apparaat om toch goed wifi te krijgen als kabels trekken niet mogelijk is.

Ga je hem bedraad aansluiten dan werkt het, maar is de oplossing vrij duur (550 euro?)

Een vergelijkbare performance ga he bv halen met 3x een deco x50 die 250 kost

CISSP! Drop your encryption keys!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:49
Los van wat al gezegd is zou de setup wel gewoon prima moeten werken, zo lang je de routers maar in AP-mode laat draaien.

Ook handig om per AP dan de kanalen etc goed in te stellen zodat ze elkaar niet overlappen, want deze modellen hebben vziw geen centrale configuratie zodat ze dat zelf zouden regelen.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
xt8 (set van 3) is al reeds in mijn bezit.

Heb momenteel wel met wifi connectie gemaakt, maar dacht dat als je wired backhaul had, dat het dan echt solide was...

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
En dan is de vraag nog steeds, is de manier waarop ik ze met elkaar koppel ook correct?
of moet het toch anders gekoppeld worden (niet via wan poort ?)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik denk t wel als ik dit lees
https://dongknows.com/asus-aimesh-setup-and-signal-handoff/

Gewoon proberen :)

[Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2022 17:05]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:06
Het schema wat hierboven staat dat klopt. Zelf laat ik het modem (Ziggo Ubee UBC1318ZG) routeren en heb de XT8 in AP modus staan. 2x bedraad en 1x wireless backhaul. Werkt perfect.

Edit: Type modem toegevoegd.

[Voor 14% gewijzigd door Jeuvie op 17-12-2022 09:07]

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Ok top, dank jullie wel en ik zal er even mee spelen 👍

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZOMERZON schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:48:
xt8 (set van 3) is al reeds in mijn bezit.

Heb momenteel wel met wifi connectie gemaakt, maar dacht dat als je wired backhaul had, dat het dan echt solide was...
Klopt. Maar dan is zeker 1/3 van het bedrag dat je in die XT8 apparaten geinvesteerd hebt weggegooid. Ze hebben namelijk een tri-band radio, met 2.4GHz en 2x 5GHz. De tweede 5GHz-radio is er enkel en alleen voor om draadloze verbinding tussen de XT8 nodes te onderhouden. Je had als je ze bedraad wilde aansluiten (wat inderdaad beste opties is) even goed voor een sloot minder geld een stel dual-band apparaten kunnen kopen.

Allicht een idee om dat alsnog te doen: deze dingen in de verkoop en vervangen door dualband equivalenten.

Verder klopt je plaatje in je topicstart in geen velden of wegen - als je daadwerkelijk XT8 gekocht hebt zijn het apparaten zonder die idiote antennes, maar bovenal met veel minder LAN en WAN aansluitingen dan in dat plaatje. Dat zet mensen op verkeerde spoor. De XT8 units hebben een enkele 2.5GbE WAN-poort en 4x 1GbE LAN-poorten. Allicht handig een kloppend plaatje neer te zetten.

Soittakaa Paranoid!

• Jeuvie
dion_b schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:05:
[...]
De tweede 5GHz-radio is er enkel en alleen voor om draadloze verbinding tussen de XT8 nodes te onderhouden.
Dit klopt niet. Heb je de nodes bedraad aangesloten dan kun je er een triband opstelling van maken.

Onderstaand heb ik gevonden op een Asus website "when you log into your router go to Wireless -> General -Then change your band selection to 5 ghz-2 and unhide the SSID so it can be used as your 3rd channel instead of a backhaul."

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeuvie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:05:
[...]

Dit klopt niet. Heb je de nodes bedraad aangesloten dan kun je er een triband opstelling van maken.

Onderstaand heb ik gevonden op een Asus website "when you log into your router go to Wireless -> General -Then change your band selection to 5 ghz-2 and unhide the SSID so it can be used as your 3rd channel instead of a backhaul."
Ok, en dan? Daar ga je enkel voordeel uit halen als je zoveel gelijktijdige verkeer hebt van verschillende clients dat dat niet in een enkele 5GHz kanaal zou passen. Dat heb je niet, dus je hebt er nul voordeel bij.

Soittakaa Paranoid!

• Jeuvie
Wil geen discussie voeren over wat beter is of niet. De vraag was of het kan en het kan…

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeuvie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:09:
Wil geen discussie voeren over wat beter is of niet. De vraag was of het kan en het kan…
Mijn punt was dat je practisch in het geheel niets zinnigs hebt aan een bedraad aangesloten tri-band unit boven een bedraad aangesloten dualband. Dat je die derde radio aan kunt zetten doet daar niets vanaf, het verbruikt alleen maar zo'n 2.5W extra.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee