Goede tv gezocht voor beperkte ruimte, ~50" max.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epl1988
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-06 17:34
Heey allemaal,

Ik zoek een?
Nieuwe tv, maar ik zit een beetje beperkt qua keuze door onhandige bouw appartement. De hoek waar de tv eigenlijk moet komen kan net een 48" tv recht tegen de muur staan. Onder een lichte hoek zou er een 50"of met moeite een 55" kunnen passen, maar dan wel aan een beweegbare muurbeugel om deze weer richting de bank te zetten.
Een 50" in een lichte hoek zou nog wel goed staan, omdat ik vaak op 90graden recht in deze hoek kijk en niet perse de zijkant en achterkant van de tv wil zien. Bij 55" is er een stuk meer keuze in modellen met beter lijkende opties, maar deze zou onder een grote hoek en daarmee afstand van de muur moeten te hangen, en is mogelijk gewoon te groot voor een kijkafstand van zo'n 3 meter.

Rechts komt de tv vrijwel direct tegen een haakse muur staan, en links ervan valt de muur wat terug en zit een deur, opties als ambilight zouden dus in het niets vallen, maar hoe is dit met geluid zoals bij Dolby Atmos?

Wat is je budget?
Maximaal zo'n 1200e, schatting.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films en series kijken, plus youtube en toch nog dvd's etc. Gamen doe ik vrijwel niet. Binnenkort eindelijk glasvezel, inclusief tv van tele2 wat meen ik met een kastje komt, maar mogelijk dat dat ook direct in de tv kan, mogelijk dat dit bij Europese modellen een probleem kan zijn? Dan wil ik ook eindelijk wat series gaan kijken via de bekende streamingsdiensten. Verdere apparatuur heb ik er nog niet bij, op een dvd speler na.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik beland steeds in zo'n keuzestress spiraal waar voor een paar euro meer er weer een betere tv lijkt te zijn, tot waar ze veel te groot voor mijn huiskamer zijn. Wat er nu staat is echt oude troep en dit zal zelfs mijn eerste echte 'smart tv' worden, waardoor ik denk ik beter gelijk voor een goede tv kan kiezen die weer jaren mee kan.

Ik zit nu naar deze te kijken als de beste modellen:
LG OLED48C25LB
Samsung Neo QLED 4K 50QN93B of 50QN90B (2022) (de 50" heeft dan weer geen dolby atmos top speakers, waar de groteren dit wel hebben)
Ergens zit ik aan de bovenstaande Samsung te denken, ook omdat mijn telefoon ook een samsung is. Of en wat het verschil tussen de 93 en 90 is, naast kleur en verkrijgbaarheid is mij nog onduidelijk. Daarnaast lijkt het een leuk formaat, waarbij onder een hoek de dvd speler en tvkastje ook beter uit het zicht te krijgen zijn vs een 48" die nog plat op de muur zou kunnen hier.

Daarnaast de wat goedkopere opties zoals de 50Q60B, maar deze zijn meestal 50hz, wat toch wel een klein verschil maakt als ik het zo lees. Of andere goedkopere LCD tv's rond de 400-500e, maar ondanks dat deze al een goede upgrade zouden zijn denk ik dat ik toch beter 1x een duurdere kan halen, en zo hopelijk weer vele jaren mee kan.
De nieuwere tv's zoals de LG G2 of de Samsung QD-OLED beginnen dan weer bij 55" en zijn niet echt modellen die ik graag steeds aan een muurbeugel zou willen bewegen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Eigenlijk heb ik denk ik te weinig verstand en ervaring met deze televisies om te weten waar ik op moet letten. Heb ik bijvoorbeeld bij de bovenstaande tv's eigenlijk ook direct een soundbar nodig? Of ga ik te ver mee in de verkooppraatjes en vergeet ik onbekende of ondergewaardeerde modellen?

Mochten jullie nog advies, tips of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 18:35

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zowel de C2 als de QN90B/QN93B zijn toptelevisies en het is feitelijk een keus tussen OLED en LCD. Mijn advies is om tegenwoordig uit te gaan van "OLED tenzij...". Ik lees geen zaken in je bericht die een "tenzij" kunnen zijn en zou op basis daarvan de C2 uitkiezen, maar ook de QN90B/QN93B is één van de betere televisies die te koop zijn en te kiezen als je toch voor LCD kiest.

Wat betreft het formaat: 55" is de standaardmaat en zeker niet te groot voor 3 meter kijkafstand. Maar ik adviseer te kiezen wat het beste in je interieur past en als ik je verhaal zo lees gaat de 48" beter passen. 48" is echt geen straf om naar te kijken, dus als 55" enigszins lastig is, dan kun je gewoon zonder aarzeling de 48" nemen. Het enige verschil is de kijkmaat, voor de rest is een C2 een C2 en zijn er dus geen verschillen tussen de maten.
.
Let wel dat de C2 het beste op een voet geplaatst wordt, terwijl de G2 de televisie is die je wilt voor muurmontage. De C2 kan op zich aan een muur, maar zal er niet strak tegenaan zitten.

De Q60B is een instapmodel en als je naar de genoemde modellen loopt te kijken, dan moet je weg blijven bij de Q60B tenzij je daadwerkelijk een goedkoop TV'tje wilt i.p.v. de eerdere toptelevisies. Overigens niet vanwege de 50Hz, want dat boeit helemaal niet zoveel, maar omdat 'ie simpelweg goedkopere beeldtechniek heeft die minder mooi beeld geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 18:35

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat betreft een geluidsbalk... ik ben geen groot liefhebber van die dingen. De interne luidsprekers van deze televisies zijn best aan te horen. Een geluidsbalk verbetert dat enigszins, doch de compacte afmetingen zorgen dat er vaak toch maar kleine luidsprekertjes in gebruikt kunnen worden en door de korte afstand heb je slechte stereoscheiding. Voor goed geluid zet je mijn inziens beste een paar stereoluidsprekers naast je televisie. Uiteraard kun je ook bij geluidsbalken de high-end modellen op zoeken en dan wordt de geluidskwaliteit een ander verhaal. In de regel ben je evenwel met stereoluidsprekers beter af wat geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epl1988
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Zit nu al wat dagen te denken aan het beste formaat. 48" zou recht tegen de muur kunnen staan/hangen. Maar ik ben er nu achter gekomen dat die muur redelijk bol staat, dus plat tegen de muur wordt het sowieso niet meer..
50" zou nog een mooie maat zijn om in een lichte hoek te kunnen plaatsen, maar dan wordt het dus geen OLED, daarom begin ik nu toch meer aan een 55" OLED te denken, en die dan op een fullmotion muurbeugel te plaatsen. Zal er dan wel vrij dicht op zitten, maar ik zie op internet meer tabellen dat dit met een goede tv geen probleem is. Daarnaast verschillen de nieuwere 55" modellen niet eens zoveel in prijs met de modellen die ik eerder noemde.
De G2 vind ik een mooi model, maar een voet zou de eerste tijd nog wel handig zijn ivm geklus, om daar een dure voet los bij te moeten kopen vind ik vrij belachelijk. Alles bij elkaar zit ik nu toch weer aan de 55" Samsung QD-OLED te denken, als ik hier een betere aanbieding voor kan krijgen. Dat ik op enkele weken na de 300e cashback black friday korting heb gemist steekt wel..

Daarnaast een review gezien dat de speakers van deze Samsung beter zijn dan de andere, wat wel fijn is. De high end geluidsbalken zijn toch nog aanzienlijk aan de prijs, maar zou op termijn nog kunnen. Speakers naast de TV gaat hier helaas niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:54
De Sony 55A8xJ valt binnen het budget en voldoet aan al jouw wensen.

Beeldkwaliteit is in grote lijnen vergelijkbaar met de LG C2, echter scoort de A8xJ op sommige onderdelen beter. Ook biedt het de beste geluidskwaliteit voor het gestelde budget. De Panasonic JZ/LZ2004 en Philips 9 serie hebben de beste geïntegreerde speakers maar vallen allebei ruim boven het budget waarbij de beeldkwaliteit van de Philips 9 serie op detailniveau minder is dan die van de A8xJ.

Op dit moment is er geen enkele goede reden om voor een Samsung S95B te kiezen, het is first gen technologie, de bouwkwaliteit is van bedenkelijk niveau, Tizen is laggy, geen Dolby Vision support en Samsung's implementatie op het gebied van beeldkwaliteit/ processing is matig al hebben ze het een en ander rechtgetrokken met software updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epl1988
Bedankt voor je reactie! Na je antwoord ingelezen in Sony TV's. Lijken voor mij, met eigenlijk enkel films en series kijken, toch veel voordelen te hebben.
Die Sony leek inderdaad een goede deal, wat filmpjes en vergelijkingen bekeken, en de nieuwere versies ervan hadden volgens sommigen toch wel wat verbeterpunten etc. Die was overal de zelfde prijs, ook geen kortingsknop etc. Even gekeken wat voor korting de bij HelloTV op een nieuwere versie wilden geven, standaard verkooppraatje; niet op voorraad, wel korting op een upgrade etc. En daarmee uiteindelijk maar de knoop doorgehakt, dan kan donderdag alles in 1x goed werken hopelijk.

Morgen wordt als het goed is een Sony 55A84K geleverd, met de korting en cashback uiteindelijk 1475e. Best een stuk duurder alsnog, maar hoop dat de extra speakers etc bij mij toch nog een voordeel geven. Denk dat ik hier wel veel plezier van ga krijgen. Zal hopelijk erg lang mee gaan, tegen die tijd zijn hopelijk de QD-OLED's helemaal goed, of zelfs al achterhaald, en nog belangrijker, hopelijk meer ruimte om echt een goede set neer te kunnen zetten.

Bedankt dmantione en Freshouttheoven!
Pagina: 1