Afstandbediening TV interfereert met plafondlamp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een leuke plafondlamp met afstandbediening aangeschaft. Helaas lijkt de afstandbedieng van mijn LG TV te interferen met de plafondlamp (niet andersom voor zover mij opgevallen is). Zodra ik de TV aanzet, springt de plafondlamp in een ander kleur en verzacht tevens de sterkte. Hetzelfde dient zich voor wanneer ik de TV uitzet.

TV: LG 55UM7540
Plafondlamp: LIVARNO (link)

Ik heb de batterijen van beide AB's er een tijdje uitgehaald. Heeft niet geholpen.

Is er iemand bekend met dit probleem en heeft het kunnen oplossen?

Groet,

Urbanized.

[ Voor 3% gewijzigd door Urbanized op 15-12-2022 23:12 ]

Beste antwoord (via Urbanized op 16-12-2022 23:46)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:12:
mijn TV afstandbediening stuurt de commandos naar NVIDIA via HDMI?
Nee, de afstandsbediening stuurt (dezelfde) commando's naar de TV.
Echter; met CEC aan, stuurt de TV deze ook door naar de NVIDIA Shield, via HDMI(-CEC).

Dus, ja het probleem is dat Lidl-Lamp dezelfde IR commando's gebruikt als de TV. Daar gaat CEC niks aan veranderen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:17
Ik had hetzelfde probleem met een andere lamp en tv overigens. Bij mij reageerde de lamp op nog veel meer knoppen (IR signalen) van de ab.
Oplossing was hand boven de ab om lamp af te schermen.... en bij veel ab gebruik tijdelijk een disco te accepteren en na het ab gebruik de lamp weer op de juiste kleur zetten.
Maar op een gegeven moment heb ik toch maar een andere lamp genomen

Volgens mij is het namelijk niet op te lossen, de ab zend een lichtsignaal naar je tv en de lamp ziet dat licht ook en reageert daar op. Beide apparaten doen gewoon wat ze horen te doen, alleen is dat niet wat jij wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door Rrob op 16-12-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Rrob schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:10:
Ik had hetzelfde probleem met een andere lamp en tv overigens. Bij mij reageerde de lamp op nog veel meer knoppen (IR signalen) van de ab.
Oplossing was hand boven de ab om lamp af te schermen.... en bij veel ab gebruik tijdelijk een disco te accepteren en na het ab gebruik de lamp weer op de juiste kleur zetten.
Maar op een gegeven moment heb ik toch maar een andere lamp genomen

Volgens mij is het namelijk niet op te lossen, de ab zend een lichtsignaal naar je tv en de lamp ziet dat licht ook en reageert daar op. Beide apparaten doen gewoon wat ze horen te doen, alleen is dat niet wat jij wilt.
Afschermen met de hand lost het probleem niet op. Nu ik eraan denk: het zou ook kunnen komen doordat ik mijn TV afstandbediening zo heb ingeregeld dat ook mijn NVIDIA Shield ermee bestuurd kan worden (SIMPELLINK HDMI-CEC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 05:26:
[...]

Afschermen met de hand lost het probleem niet op. Nu ik eraan denk: het zou ook kunnen komen doordat ik mijn TV afstandbediening zo heb ingeregeld dat ook mijn NVIDIA Shield ermee bestuurd kan worden (SIMPELLINK HDMI-CEC).
Kun je dan ook niet met de Nvidia Shield afstandsbediening de TV besturen?

Dat gaat via RF en niet via IR, zou de lamp dus geen moeite mee moeten hebben.

En anders een andere TV of lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 05:26:
[...]
Het zou ook kunnen komen doordat ik mijn TV afstandbediening zo heb ingeregeld dat ook mijn NVIDIA Shield ermee bestuurd kan worden (SIMPELLINK HDMI-CEC).
Nee, jou afstandsbediening veranderd dan zijn commandos niet, de afstandsbediening is een relatief simpel apparaat.

Het enige wat CEC doet is via de HDMI kanalen de commandos van je afstandsbediening doorsturen.

Maar dat gaat dus niet via IR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
@Accretion

Klopt inderdaad, HDMI-CEC uitgeschakeld en alsnog geen effect.

Ah oke, dus mijn TV afstandbediening stuurt de commandos naar NVIDIA via HDMI?

Ik heb ondertussen een mail uitstaan naar Lidl methet probleem. En anders maar accepteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:12:
mijn TV afstandbediening stuurt de commandos naar NVIDIA via HDMI?
Echter; met CEC aan, stuurt de TV deze ook door naar de NVIDIA Shield, via HDMI(-CEC).

Dus, ja het probleem is dat Lidl-Lamp dezelfde IR commando's gebruikt als de TV. Daar gaat CEC niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Accretion schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:59:
[...]

Duidelijk!

Da's balen dan. Had de fabrikant daar niet aan kunnen denken? Vvreemd dat ik er niets over heb gelezen in de reviews Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Urbanized schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:48:
[...]

Duidelijk!

Da's balen dan. Had de fabrikant daar niet aan kunnen denken? Vvreemd dat ik er niets over heb gelezen in de reviews Lidl.
In zekere zin wel.
IR wordt commandos worden gecodeerd door een infra rood lampje snel aan/uit te knipperen in een bepaald patroon.

Veel TV leveranciers gebruiken al jaren dezelfde commandos, een oude LG afstandsbediening werkt vaak ook met een nieuwere LG. Het is eigenlijk raar dat ze dezelfde commandos gebruiken als die een TV leverancier al gebruikt. Wellicht hebben ze niet goed getest/gezocht naar ongebruikte IR signalen.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is een gedeelte van de afstandsbediening afplakken; zodat die alleen een signaal recht vooruit stuurt.

Dan moet je hem precies op de TV mikken om deze aan te sturen; en als je precies naar de lamp richt, kun je die aansturen.
Maar dat heb ik nog nooit geprobeerd, dus durf niet te zeggen of dat heel effectief is.

--
De IR signalen kun je zien als je met de camera modus van je telefoon naar de voorkant van de afstandsbediening kijkt. De sensor van je telefoon is namelijk wel gevoelig voor IR licht (je ogen niet) en je beeldscherm weergeeft IR licht als zichtbaar licht.
(Dat is een simpele manier om te kijken of de batterijen van je afstandsbediening leeg zijn).

De afstandsbediening van de NVidia Shield werkt via RF (of bluetooth?), daarvoor heb je geen directe zichtlijn nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Accretion schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:34:
[...]

In zekere zin wel.
IR wordt commandos worden gecodeerd door een infra rood lampje snel aan/uit te knipperen in een bepaald patroon.

Veel TV leveranciers gebruiken al jaren dezelfde commandos, een oude LG afstandsbediening werkt vaak ook met een nieuwere LG. Het is eigenlijk raar dat ze dezelfde commandos gebruiken als die een TV leverancier al gebruikt. Wellicht hebben ze niet goed getest/gezocht naar ongebruikte IR signalen.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is een gedeelte van de afstandsbediening afplakken; zodat die alleen een signaal recht vooruit stuurt.

Dan moet je hem precies op de TV mikken om deze aan te sturen; en als je precies naar de lamp richt, kun je die aansturen.
Maar dat heb ik nog nooit geprobeerd, dus durf niet te zeggen of dat heel effectief is.

--
De IR signalen kun je zien als je met de camera modus van je telefoon naar de voorkant van de afstandsbediening kijkt. De sensor van je telefoon is namelijk wel gevoelig voor IR licht (je ogen niet) en je beeldscherm weergeeft IR licht als zichtbaar licht.
(Dat is een simpele manier om te kijken of de batterijen van je afstandsbediening leeg zijn).

De afstandsbediening van de NVidia Shield werkt via RF (of bluetooth?), daarvoor heb je geen directe zichtlijn nodig.
Ik heb het even geprobeerd met de mobiele camera en klopt inderdaad. Het vreemde is dat ik het alleen zie als ik op de aan- en uitknop druk, maar andere knoppen niet. Bij de afstandbediening van de plafondlamp licht de IR signaal bij alle knoppen op. Nog vreemder: Waarom reageert de lamp wel op de aftsandbediening van de TV, maar de TV niet op de afstandbedieng van de lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:36
Urbanized schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:35:
[...]
Waarom reageert de lamp wel op de aftsandbediening van de TV, maar de TV niet op de afstandbedieng van de lamp?
Het zou kunnen dat een deel van de TV code wel in de lamp zit, maar andersom niet.
Bijvoorbeeld, de afstandsbediening van de TV stuurt bij een bepaalde knop de code ABCDEF uit. De lamp heeft voor een bepaalde functie CDEF nodig, die zit wel in de code van de TV dus de lamp reageert er op. Maar de afstandsbediening van de lamp stuurt CDEF wat voor de TV niks betekent.
Ik heb verder geen verstand hier van dus geen idee of het logisch is wat ik zeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Jimster schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:51:
[...]

Het zou kunnen dat een deel van de TV code wel in de lamp zit, maar andersom niet.
Bijvoorbeeld, de afstandsbediening van de TV stuurt bij een bepaalde knop de code ABCDEF uit. De lamp heeft voor een bepaalde functie CDEF nodig, die zit wel in de code van de TV dus de lamp reageert er op. Maar de afstandsbediening van de lamp stuurt CDEF wat voor de TV niks betekent.
Ik heb verder geen verstand hier van dus geen idee of het logisch is wat ik zeg :+
Ik heb geen idee. Misschien dat iemand nog een verlossende antwoord gaat geven.
Pagina: 1