Toon posts:

Huidige PC incrementeel upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• multiplexer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-01 12:41
Hi Tweakers,

Ik heb een PC die ooit (over)gekocht is als gaming PC, maar ondertussen voornamelijk gebruikt wordt voor software development. Zeven jaar niks aan gedaan qua hardware behalve wat nieuwe reepjes geheugen bijgeprikt in verband met een paar zware Docker-containers.

Hoewel ik 15 jaar geleden zelf m'n systemen bouwde ben ik ondertussen volledig niet meer up-to-date op hardwaregebied, en vooral qua "wat is waar compatible mee?" sla ik vast de plank vast mis, en zoek dus jullie hulp.

Einddoel:
- Fortnite op 4K met een redelijke framerate (45fps+) en medium tot high graphics. Ultra hoeft echt niet.
- Minecraft met Raytracing (dus: nVIDIA RTX 20+ of AMD RX 6000+)
- Fallout 4 in volle grafische glorie en met zinderende vergezichten
- Civ 5, grote maps zonder performance drops als het beetje druk wordt
- Minstens 16 GB geheugen ivm programmeer-projecten die iets met data-crunching doen (en niet heel efficient geschreven zijn, want het is maar voor shits-and-giggles).

Wat we momenteel merken is dat veel games echt ontzettend langzaam laden vanaf de HDD's (4 schijven in Mirrored RAID) en dat we in Fortnite bijvoorbeeld veel texture-popping zien. Ik wil dan ook in elk geval een SSD bijplaatsen om daar de actieve games vanaf te laden maar twijfel of ik nou goed begrijp dat je een NVMe rechtstreeks op de voor de rest nutteloze PCIe x1 poorten kan inprikken?

Concreet zoek ik naar meedenken/advies hoe we deze bak in kleine incrementele stappen kunnen upgraden, met zo snel mogelijk zo veel mogelijk resultaat, rekening houdend met compatibility zowel met de huidige componenten als wat er in volgende incrementele stappen gaat veranderen. Dus bijvoorbeeld een videokaart die nu een hoge bang-for-buck oplevert, maar ook meegenomen kan worden naar een nieuw moederbord als we de CPU/Mobo/Memory combinatie gaan aanpakken.

Ik zoek een?
Grafische kaart
SSD schijf/schijven
Eventuele andere componenten om incrementeel tot betere performance te komen

Wat is je budget?
€75 tot €125 per maand, een half jaar lang. Het idee is dus om met beperkt budget zo snel mogelijk resultaten te boeken. En ja, ik snap dat als ik 6*€125=€750 neerleg er in één keer misschien meer mogelijk is. Ik zag bijvoorbeeld een volledige gaming PC in de V&A voor €950, met specs die echt een flinke stap omhoog zijn van wat ik nu heb. Maar dan zijn we dus weer een jaar verder :/

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur, en sta open voor goeie V&A's als tweedehands helpt om meer met het budget te doen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Ik geef niks om RGB-lichtjes en andere "l33t"-fratsen. De muis heeft dat... en die disco is alleen maar storend.
- Windows 10 is voorlopig nog prima (reinstall is vanwege dev-omgeving niet fijn)
- Hoe stiller hoe fijner, want hij staat in de woonkamer

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee