Toon posts:

Zelfbouw inbouwspeakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Momenteel sta ik op het punt om een wandkast / tv-meubel te bouwen. De kast is vier meter breed en bestaat uit een koof in het midden waaraan de tv wordt opgehangen en links en rechts daarvan planken en lades. Momenteel zit ik na te denken over het inbouwen van speakers in de koof welke links, rechts en onder de tv geplaats worden. Hiervoor kijk ik naar bestaande speakers zoals de KEF Ci4100QL, DALI PHANTOM M-250 of iets dergelijks in dat prijssegment.

Een alternatief dat ik ook overweeg is om zelf speakers in elkaar te zetten. Mijn doel daarmee is om 1. Meer bang for buck te hebben, 2. Nieuwsgierigheid te vervullen, 3. Gewoon bezig te zijn als alternatief voor nieuwe vriendin of motorrijden gedurende mijn midlife :P.

Anyways. Ik ben geen audiophile. Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar het moet wel aan te horen zijn. Daarbij wil ik mijn drie speakers ook later aan kunnen vullen tot een set van 11.1 speakers.

Mijn concrete vraag: Waar kan ik het beste beginnen als ik mijn mogelijke nieuwe toekomstige hobby wil doorzetten? Zijn er mensen met ervaringen en zijn ze bereid om deze te delen?

Alle reacties

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
Ben zelf ook aan het sparen om ooit mijn cinemaroom te voltooien.

Wil ook alles ingebouwd hebben en zat zelf te denken om vd bestaande kasten de inhoud op te meten en na te maken maar dan platter met hetzelfde volume.

Ik heb nu 13 speakers van dezelfde serie dus mis er nog 2 voor een 15.1 setup om Dolby Atmos, DTS:X of Auro-3D playback af te spelen.
Ben al jaren mp in de gaten aan het houden om de juiste te vinden.

Een nis maken is ook een optie om dan de complete behuizing in te schuiven. Waar je wel op moet letten is volgens mij de schuinte van sommige speakers.

suc6 alvast

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01 19:49
Verder schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:40:
Daarbij wil ik mijn drie speakers ook later aan kunnen vullen tot een set van 11.1 speakers.
Komt die subwoofer er ook pas later? Je maakt het jezelf makkelijker met ontwerpen als die er alvast is. Dan hoef je namelijk geen speaker te ontwerpen die bruikbaar is in de 20-80hz regio.

Zonder precies te weten wat je budget is zou mijn eerste gedachte zijn om met enkele 3,5/4 inch full range drivers te werken. Gesloten of heel misschien gepoort. Gecombineerd met een receiver met veel dsp- en meet mogelijkheden.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zelfbouw is leuk. :) Goedkoper dan iets uit de winkel is het niet, ik denk dat je vergelijkbaar uitkomt - ervan uitgaande dat je het benodigde gereedschap al hebt. Er zijn helaas niet zoveel ontwerpen voor in-wall. Een voorbeeld, vergelijkbaar met de Dali Phantom M250 maar dan een maatje groter: https://heissmann-acousti...t/bausatz-wavewall-182-2/
Hier kan je ook een aantal ontwerpen vinden: https://www.lautsprechershop.de/hifi/wandlautsprecher.htm

Je kan ook een zelfbouwontwerp voor gebruiken dat niet voor wandmontage is bedoeld - dan krijg je een luidspreker die de lage tonen te sterk weergeeft. Een receiver met een recente variant van Audyssey o.i.d. kan daar denk ik wel voor compenseren.

Het helemaal zelf uitzoeken van losse woofers, tweeters, condensatoren, weerstanden e.d. is niet triviaal en levert de eerste keer meestal een matig resultaat op.

[Voor 52% gewijzigd door TBTL op 17-12-2022 15:42]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee