Toon posts:

Zand uit Bahco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-01 21:48
Dag mede forumleden, ik zit met een hele mooie verstelbare moersleutel (Bahco) vol met zand uit de kruipruimte. Iemand tips/tricks om hem weer goed schoon en gangbaar te krijgen?

Beste antwoord (via Eivogel1985 op 15-12-2022 21:43)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:48
@Eivogel1985 is het een echte bacho zijkant zit een klein kruiskopje. pozidrive. kan je zo het asje eruit halen.
veertje en wielletje in een appart bakje leggen. alles goed schoonmaken met wd 40. droogblazen/droogwrijven.
pfte spray erop. en weer in elkaar zetten. het is wel de langste weg ik weet het. maar wel de beste weg.
vanaf buiten insprayen wil ook wel helpen. als die niet te veel vuil inzit. en wat je ook doet het werkt
deze truc werkt tot de volgende keer dat je ermee in het water/zand zit zitten ze dag ernaar weer vast.
water spelot je vet weg/en zand zorgt dat ie stopt met draaien. droge/schone omgeving is het fijnste.

Alle reacties

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Grootste vuil eraf borstelen, volblaffen met kruipolie of wd40 en dan de compressor erop.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09
Eerst schoonmaken met wasbenzine en een kwast - dan olie erin. wd40 sloop je de boel mee denk ik - dat smeert niet, maar verdrijft water

[Voor 5% gewijzigd door BCC op 15-12-2022 21:12]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:10:
Grootste vuil eraf borstelen, volblaffen met kruipolie of wd40 en dan de compressor erop.
Ik zou er juist geen middelen in gooien als je er nog iets met een compressor uit wilt halen. Makkelijker als het dan gewoon droog is.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:24
BCC schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:12:
Eerst schoonmaken met wasbenzine en een kwast - dan olie erin. wd40 sloop je de boel mee denk ik - dat smeert niet, maar verdrijft water
Wasbenzine? Ben je de boel aan het ontvetten? Laat dit nou een van de dingen zijn waar WD40 wel nuttig voor is...reinigen en gangbaar maken. Is gewoon petroleum gebaseerd wat dus goed is tegen corrosie.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zand uit de kruipruimte is sowieso niet droog. Het is een bahco, geen horloge. Je wil het zand eruit hebben zodat alles soepel loopt, en dat is het makkelijkst met een vloeistof die geen water is (ivm roesten).

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13
Enige echt goede oplossing is de ultrasoon reiniger wat mij betreft.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Det schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:21:
Enige echt goede oplossing is de ultrasoon reiniger wat mij betreft.
Als hij wist waar zo'n ding goed voor is en hem in huis had, hadden we dit topic niet gehad.

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13
Ik beantwoord alleen de vraag, er werden geen verdere eisen bij gesteld.

Maarre mee eens dat het maar een bahco is hoor. Paar keer op de bankschroef tikken om het losse zand er uit te laten vallen en weer aan de slag met dat ding.

• Eivogel1985
Nogal uiteenlopende meningen :) Ik weet waar een ultrasoon badje goed voor is, maar heb het helaas niet thuis, wel op het werk. Compressor + wd40 voelt als de beste optie, ga het proberen, eerst mn voorraadje wd40 weer aanvullen!

• Eivogel1985
Det schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:26:
Ik beantwoord alleen de vraag, er werden geen verdere eisen bij gesteld.

Maarre mee eens dat het maar een bahco is hoor. Paar keer op de bankschroef tikken om het losse zand er uit te laten vallen en weer aan de slag met dat ding.
Mja, ik ben nogal gesteld op goed werkend gereedschap, als er iets is waar ik niet tegen kan is het een haperende bahco waardoor ik net effe die ene hoek mooi afrond.. maar toch bedankt voor je input!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:46

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je kunt hem toch gewoon uit elkaar halen, alle onderdelen schoonmaken zoals je goeddunkt, licht invetten en verder werken?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:48
@Eivogel1985 is het een echte bacho zijkant zit een klein kruiskopje. pozidrive. kan je zo het asje eruit halen.
veertje en wielletje in een appart bakje leggen. alles goed schoonmaken met wd 40. droogblazen/droogwrijven.
pfte spray erop. en weer in elkaar zetten. het is wel de langste weg ik weet het. maar wel de beste weg.
vanaf buiten insprayen wil ook wel helpen. als die niet te veel vuil inzit. en wat je ook doet het werkt
deze truc werkt tot de volgende keer dat je ermee in het water/zand zit zitten ze dag ernaar weer vast.
water spelot je vet weg/en zand zorgt dat ie stopt met draaien. droge/schone omgeving is het fijnste.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zo'n Bahco gooi je toch gewoon even in een bak met "Kero" en blaas je vervolgend leeg met de compressor?

Als er één stuk gereedschap de naam 'LOMP BOEREN GEREEDSCHAP' mag krijgen dan is het wel de originele Bahco!!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Eivogel1985
thunder7 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:34:
Je kunt hem toch gewoon uit elkaar halen, alle onderdelen schoonmaken zoals je goeddunkt, licht invetten en verder werken?

[YouTube: Restoration of 18 inch Bahco adjustable wrench]
Wauw, dat gaat me iets te grondig, maar ik wist niet dat je een bahco op die manier kunt demonteren. Weer wat geleerd, toch het doel van mn vraag :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Eivogel1985 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:30:
[...]

Mja, ik ben nogal gesteld op goed werkend gereedschap, als er iets is waar ik niet tegen kan is het een haperende bahco waardoor ik net effe die ene hoek mooi afrond.. maar toch bedankt voor je input!
Ik rond nooit hoeken af met mijn knakenbahco's, de truuc is om de druk altijd op de korte bek te hebben, nooit ervan weg.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Leg je toch gewoon in de vaatwasser.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:25
/offtopic Ben ik nu echt de enige die dacht bij het lezen van de titel 'Uit welke exotische plaats wil iemand zand voor zn tuin gaan importeren? ' 8)7 8)7

• Eivogel1985
digifun schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:51:
Leg je toch gewoon in de vaatwasser.
Dat is misschien wel de kortste klap. Onderste of bovenste laatje? Zal hem wel op Eco stand moeten zetten, anders trekt ie misschien wel krom door de hoge temperaturen.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Wasmachine 90 graden, centrifugeren uitzetten is verstandig :)

Persoonlijk gebruik ik zelden een bahco het is eigenlijk 'net niets gereedschap'

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MLLL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:59:
Wasmachine 90 graden, centrifugeren uitzetten is verstandig :)

Persoonlijk gebruik ik zelden een bahco het is eigenlijk 'net niets gereedschap'
Ik heb er twee en gebruik ze meer dan welke andere sleutel dan ook. Een bahco pas op elke moer, metrisch, Engels of "anders" (ik heb zelfs vierkante moeren en bouten in oudere machines).

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:01:
[...]

Ik heb er twee en gebruik ze meer dan welke andere sleutel dan ook. Een bahco pas op elke moer, metrisch, Engels of "anders" (ik heb zelfs vierkante moeren en bouten in oudere machines).
Ik heb standaard een doppenset die van 3mm tot 36mm gaat en steeksleutels bij mij, die pak ik 100keer liever eerlijk gezegd.

Niet metrische maten kom ik bijna niet tegen met mijn werk.

[Voor 6% gewijzigd door MLLL op 15-12-2022 22:04]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:01:
Een bahco pas op elke moer, metrisch....
Het probleem is dat hij eigenlijk 'net niet' past met als resultaat dat de moer beschadigd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

The Prutsor schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:54:
/offtopic Ben ik nu echt de enige die dacht bij het lezen van de titel 'Uit welke exotische plaats wil iemand zand voor zn tuin gaan importeren? ' 8)7 8)7
Dit had ik ook 8)7

En ik heb nu ook zin in een Bacardi-Cola

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MLLL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:03:
[...]

Ik heb standaard een doppenset die van 3mm tot 36mm gaat en steeksleutels bij mij, die pak ik 100keer liever eerlijk gezegd.

Niet metrische maten kom ik bijna niet tegen met mijn werk.
Ik heb meerdere antieke machines in gebruik (ja, ze worden ingezet), de oudste een gatensteek uit 1915 en een lintzaag uit 1924.

@DukeBox als je de macrometer erop zet zul je absoluut gelijk hebben maar mits goed gebruikt op een "gezonde" bout of moer gaat dit dikke prima hoor. De bek "zet" zich en gaat niet kruipen. Ik heb er al met mijn volle gewicht op geleund voor dingen die echt vast zaten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee