• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-02 10:16
Sinds oktober ben ik eigenaar van een Elga Ace icm een Intergas Xtreme 36 en een Remeha E-Twist thermostaat. Inmiddels zijn we bij de eerste vorstperiode aangekomen en de Elga springt wel aan, maar het rendement is dramatisch geworden. Op 12 december gaven de ingebouwde tellers aan 790kWh energieverbruik CV en 1792 kWh energielevering CV. Nu 3 dagen later is dat 1164 en 2164 geworden, oftewel 374 kWh verbruik en 374 kWh opbrengst (dus COP = 1).

Om dit te voorkomen heb ik de minimale buitentemperatuur waarop de warmtepomp mag werken nu verhoogd naar 0C, maar dit is natuurlijk een paardenmiddel.

Ik had de warmtepomp ingeregeld op regelstrategie ruimteregeling en sturing obv kosten met een stroomtarief van 50 en een tarief voor gas van 180. De cv-ketel is volgens de installateur via opentherm aangesloten (ik zie niet waar ik dit kan controleren) en ik heb ook het idee dat de ketel vrij rustig bijstookt (dus niet op vol vermogen).

De vraag is nu: naar welke instellingen moet ik kijken? Of is er misschien iets verkeerd aangesloten?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:09
De Elga Ace werkt het beste met een Remeha thermostaat (eTwist, via marktplaats ruim te verkrijgen], weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie werkt in mijn ervaring het beste, dan heb je de laagste aanvoertemperatuur en de hoogste cop. Begin december was het vrij koud, veel defrosts etc., dus niet echt de optimale tijd qua efficientie, ik neem aan dat het nu beter gaat.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
@JBtL @Chris03 schrijft dat hij al een etwist heeft…

@Chris03 als je een maand verder nog antwoord zoekt: schrijf alle waardes even op in tabel vorm. Ik heb nu het idee dat je het niet correct opgeschreven hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Chris03
Inmiddels ben ik iets verder: het lijkt erop dat ik de COP niet kan berekenen door de waarden van de energielevering en het energieverbruik door elkaar te delen. Ik vermoed dat de Elga bij gebruik van de CV op koude dagen voor het gasverbruik ook een kWh-waarde berekent en dat meeneemt in deze tellers. In dat geval is een COP van 1 wel logisch.

Nog steeds ben ik het er dan niet mee eens, want de warmtepomp draaide én de cv stond aan om na te verwarmen (op de koude dagen) en dan zie ik toch een COP van 1. Ik zou toch tenminste meer energielevering dan verbruik moeten zien.

Ik heb de regeling van de Elga nu omgezet zodanig dat de COP leidend is. Vanaf een COP van 2,5 mag de Elga aan. Eerder had ik regeling obv van kosten, maar dit vind ik eigenlijk logischer.

Nog steeds snap ik de Elga niet helemaal: vanochtend was het 6 graden buiten, binnen hebben we nachtverlaging tot 16 graden, 's ochtends ging de Elga verwarmen naar 18 graden en toch stond de CV-ketel nog bij te verwarmen. Heel wonderlijk, want dit had prima gekund met alleen de Elga.

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:56
Met de elga ace moet je niet te grote temperature sprongen maken. Zelf een schema van:
Nacht 19,5
8 uur 20
9 uur 20,5
12 uur 21
22 uur 19,5

Alleen onder de 3 graden komt bij deen defrost de cv ketel erbij. We hebben alleen radiator (met ventilatoren).

• patrickwalpot
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-01 15:56
Chris het is mij niet duidelijk of jij vloerverwarming hebt (ik vermoed van wel)

Vloerverwarming is een langzaam verwarmingstraject en ik denk dat er nog een instelling actief is in de EA dat als de temperatuur niet binnen een ingestelde periode op temperatuur is dan mag de CV installatie aan gaan.
Ik zou dus ook overwegen om de temperatuur constant te houden.

Bij mij werkt het omgekeerd en gaat de warmtepomp aan als het buiten 0 graden is, de EA is dan dus bijzonder inefficient en schakelt na een periode (bij mij ingesteld op 3 uur) uit om over te gaan op de CV.

Wellicht is het voor ons beide interresant (en mogelijk is dit er al) om een lijst met parameters en de betekenis) te achterhalen waar we e.e.a. kunnen configureren.
In een ander topic las ik bijv. het spelen met de aanvoer temperatuur, de pomp circulatie, etc.

• Chris03
Nee, ik heb geen vloerverwarming, maar gewone radiatoren zonder ventilatoren (die komen er wellicht nog een keer, maar nu nog niet). Ik heb een jaren 30-woning met vrij ruim bemeten radiatoren. De woning is inmiddels aardig goed geïsoleerd, maar de radiatoren hebben nog steeds de oude maat.

Ik heb parameter HP000 aangepast: de cv-ketel mag nu pas aan gaan als het buiten onder 4 graden is. Daarboven heb ik gemerkt dat de warmtepomp het zelfstandig kan doen, alleen duurt het (uiteraard) wat langer voordat het warm is. Zo gaat de cv-ketel alleen op erg koude momenten nog aan.

Ik heb deze site als start gebruikt bij het zoeken naar de goede parameters.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee