Waar gaat het je om, en wat heeft een modem te maken met de oppervlakte van je woning?
Je haalt volgens mij nogal wat dingen door elkaar. Je mag in Nederland je eigen netwerk apparatuur gebruiken, maar onafhankelijk van of het kabel (docsis) is, of glasvezel, zul je aan wat voorwaarden moeten voldoen. Voor docsis zul je een modem moeten gebruiken, voor glasvezel volstaat een mediaconverter doorgaans. Beiden zie je vaak in een multipurpose apparaat, wat ook nat, routing, firewalling, DHCP, en soms zelfs DNS doet. En dat wordt dan weer soms modem, of router genoemd. Tegenwoordig gooit men er vaak ook een accesspoint in, en soms zelfs DECT, IOT dingen, en ga zo maar door. Mijn mening is simpel. Omdat zowel glas als TV kabel voor docsis meestal op een rotplek een woning in komt, is het eigenlijk altijd een slechte plek voor tenminste één van die opties, zeker wifi, wat voor veel mensen een of ander synoniem is voor 'internet'. Slecht internet is vaker gewoon slecht wifi
Een eigen modem/mediaconverter is doorgaans geen besparing, en vaak makkelijk te berekenen. Bij Freedom kost huur ongeveer een tientje in de maand, terwijl kopen €150 voor een fritzbox is (mediaconverter voor een pfsense box is goedkoper maar dan zit je met een X86 apparaat wat meer verbruikt dan een gemiddelde fritzbox).
Gaat het je ook om wifi? Tsja, ik raad een bekabelde backhaul aan, persoonlijk. Een driepack ubiquity AP's is niet eens zó gek duur voor wat ze brengen, PoE maakt de installatje erg makkelijk, en de controller is vrij makkelijk in een VM te starten, in te stellen, en dan weer uit te zetten. WiFi in de meterkast is meestal niet zo'n goed idee, en omdat WiFi genoeg problemen heeft, zeker alles wat niet vaker dan eens in de maand een meter of wat beweegt óók aan een kabel.