Toon posts:

Welk modem bij overstappen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jellewh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-12-2022
Hallo,

Graag zou ik een eigen modem willen kopen. Zit nu bij ziggo en ben van plan om over te stappen op glasvezel(GPON). Als ik een eigen modem heb is het natuurlijk een stuk makkelijker om over te stappen elk jaar en dus iets te besparen. Welk modem raden jullie hiervoor aan?

Woon in een tussenwoning met betonnen vloeren van 110m2.

Beste antwoord (via Jellewh op 17-12-2022 13:14)

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:11
Als ik @Jellewh was zou ik dan een goede router kopen. De internet boer levert een modem/router en daar hang je je eigen router aan, gewoon met de wan poort. Dan heb je het meeste inrichtwerk wel voorkomen.

Alle reacties

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
Geen. Je gaat geen enkel modem vinden dat zowel coax als gpon doet omdat het totaal verschillende technieken zijn. Je kunt eventueel een Fritzbox kabelmodem overwegen waar een extra WAN poort op zit, deze kun je dan verbinden met de mediaconverter die je glasvezelprovider levert om de situatie te krijgen die je wil. Besef wel dat je handelingen moet doen om een eigen modem/router te laten werken bij je provider. Bij Ziggo zul je sowieso het mac adres moeten aanmelden van dat ding terwijl hun eigen modem plug en play is. Bij glas zul je handmatig de juiste instellingen moeten ingeven in je eigen apparatuur.

Overigens zie ik niet echt in wat de betonnen vloeren of oppervlakte van je woning met een kabel/glas provider te maken heeft, doorgaans komen beide kabels ergens je huis binnen waar je de modem op aan kunt sluiten. Of die vloer nu van beton, hout of papier-maché is heeft daar geen invloed op :) .

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Jellewh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:47:
Hallo,

Graag zou ik een eigen modem willen kopen. Zit nu bij ziggo en ben van plan om over te stappen op glasvezel(GPON). Als ik een eigen modem heb is het natuurlijk een stuk makkelijker om over te stappen elk jaar en dus iets te besparen. Welk modem raden jullie hiervoor aan?

Woon in een tussenwoning met betonnen vloeren van 110m2.
Waarom zou je elk jaar iets besparen? Elke ISP geeft je toch een modem/router in bruikleen bij elk abo?

www.google.nl

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:44:
[...]

Waarom zou je elk jaar iets besparen? Elke ISP geeft je toch een modem/router in bruikleen bij elk abo?
Je bespaart jaarlijks als je jaarlijks van provider wisselt en gebruik maakt van de nieuwe klanten kortingen die doorgaans hoger zijn dan kortingen voor bestaande klanten. Echter betekent het wel dat je ook jaarlijks van modem/router wisselt en je netwerk opnieuw in moet richten, ik vermoed dat @Jellewh dit probeert te voorkomen en daarom op zoek is naar een toestel dat niet bestaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:11
Als ik @Jellewh was zou ik dan een goede router kopen. De internet boer levert een modem/router en daar hang je je eigen router aan, gewoon met de wan poort. Dan heb je het meeste inrichtwerk wel voorkomen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Waar gaat het je om, en wat heeft een modem te maken met de oppervlakte van je woning?

Je haalt volgens mij nogal wat dingen door elkaar. Je mag in Nederland je eigen netwerk apparatuur gebruiken, maar onafhankelijk van of het kabel (docsis) is, of glasvezel, zul je aan wat voorwaarden moeten voldoen. Voor docsis zul je een modem moeten gebruiken, voor glasvezel volstaat een mediaconverter doorgaans. Beiden zie je vaak in een multipurpose apparaat, wat ook nat, routing, firewalling, DHCP, en soms zelfs DNS doet. En dat wordt dan weer soms modem, of router genoemd. Tegenwoordig gooit men er vaak ook een accesspoint in, en soms zelfs DECT, IOT dingen, en ga zo maar door. Mijn mening is simpel. Omdat zowel glas als TV kabel voor docsis meestal op een rotplek een woning in komt, is het eigenlijk altijd een slechte plek voor tenminste één van die opties, zeker wifi, wat voor veel mensen een of ander synoniem is voor 'internet'. Slecht internet is vaker gewoon slecht wifi ;)

Een eigen modem/mediaconverter is doorgaans geen besparing, en vaak makkelijk te berekenen. Bij Freedom kost huur ongeveer een tientje in de maand, terwijl kopen €150 voor een fritzbox is (mediaconverter voor een pfsense box is goedkoper maar dan zit je met een X86 apparaat wat meer verbruikt dan een gemiddelde fritzbox).

Gaat het je ook om wifi? Tsja, ik raad een bekabelde backhaul aan, persoonlijk. Een driepack ubiquity AP's is niet eens zó gek duur voor wat ze brengen, PoE maakt de installatje erg makkelijk, en de controller is vrij makkelijk in een VM te starten, in te stellen, en dan weer uit te zetten. WiFi in de meterkast is meestal niet zo'n goed idee, en omdat WiFi genoeg problemen heeft, zeker alles wat niet vaker dan eens in de maand een meter of wat beweegt óók aan een kabel.

• Jellewh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-12-2022
Bedankt voor je info. En sorry voor de slechte uitleg. Had de grote van de woning enz. Erbij gezet voor eventueel WiFi sterkte van het apparaat.

Wil straks dus elk jaar overstappen op glasvezel. Dus dacht als ik nou zelf een modem koop ik niet elke jaar opnieuw me WiFi in hoef te stellen met alle apparaten. Maar blijkbaar is dat er dus niet.

Maar wat @W1ck1e zegt is natuurlijk ook gewoon een hele makkelijke en simpele oplossing. Heel erg bedankt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee