• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 16:09
Hi allemaal,

Ik heb threads over variabele energiecontracten kunnen vinden, maar geen antwoord op mijn specifieke vraag. Dat kan aan mijn zoek-skills liggen, maar toch maar even zo vrij geweest een nieuwe thread aan te maken.

Het idee achter de variabele prijzen snap ik. Afhankelijk van het aanbod/afname betaal je een bv uurprijs. De dure uren duur, de goedkope uren goedkoper. De idee hierachter is dat je gaat nadenken over de vraag wanneer je afneemt. De wasmachine dus bv niet direct aan, maar bv vanmiddag om 14:00 tijdens een goedkoper uurtje.

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan adviseren of overstappen interessant kan zijn voor ons.

Wij wonen in een aardig jaren-30 huis waarbij bv zonnepanelen onbespreekbaar zijn voor vrouwlief vanuit esthetisch oogpunt. Ook een warmtepomp is niet het geval. Wij gebruiken dus naast stroom 'gewoon' gas (en flink, groot huis, jaren 30, tel uit je winst) en rijden doen we nog op old-school diesel. :+ Daarnaast heb ik mijn it-hobby's, met de nodige domotica en overige infra als gevolg. Lang verhaal kort; in november verbruikten wij 960KWH en 280m3 gas. Nu is dat best aanzienlijk met z'n tweetjes en ook niet het onderwerp voor deze thread.

Mijn concrete vraag:

Is een variabel energiecontract interessant voor ons, tov een traditioneel contract met vaste prijzen? De afname van energie is redelijk continu, dus de dure uurtjes zullen duur zijn en de goedkopere goedkoper..

Dank alvast!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Wat zijn je grootste stroom verbruikers? En zijn die allemaal te timen voor gebruik overdag? Anders schiet je er weinig mee op denk ik.

Heb je geen schuur of garage waar zonnepanelen op kunnen? Zonnepanelen zijn de belangrijkste sleutel tot een lagere energie rekening op dit moment.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 12:41

Rmg

Hangt af van je huidige contract, maar zonder de wil of mogelijkheid om je verbruik aan te passen aan de goedkope en dure uren zou ik het laten.

In principe heb je met een dynamisch contract ook gewoon het prijsplafond, dus het gaat vooral om de kwh/m3 daarboven.

Denk dat het voordeligste nog gaat zijn om in maart als je door je energieplafond bent naar een andere aanbieder over te stappen en daar nog 9/12e enerigeplafond te krijgen. Maar dat hangt een beetje af van hoe de jaarafrekeningen/energieplafond gaat werken volgend jaar

[ Voor 33% gewijzigd door Rmg op 15-12-2022 17:19 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Tip: je zou de old-school diesel kunnen parkeren voor de warmtepomp, dan ziet ze 'm niet šŸ˜‡

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Dynamische prijzen zijn vaak iets goedkoper dan je ziet in reguliere contracten, je betaalt namelijk de actuele marktprijs. Reguliere aanbieders passen een risico opslag toe.
Kies je voor dynamische prijzen dan neem je eigenlijk zelf dat risico, iedere wijziging in het markttarief krijg je direct doorberekend, dat kan aan het eind van het liefje (erg) positief maar ook (erg) negatief uitpakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Vrouwlief de rekening laten betalen, misschien gaat ze dan om. Een huis is om in te leven, niet om mee te pronken(mijn mening)

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

• Natsho
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik heb al jaren een dynamisch contract. In den begin vond ik dit een goede manier om te helpen het net uit te balanceren. Echter ik ben ook tevreden over de prijs, het hangt natuurlijk af van hoe goed je kunt sturen op de actuele prijs met je gedrag/apparatuur. Als ik het gemiddelde over 2022 tot nu toe bereken heb ik voor de kale prijs + BTW € 0,28 per kWh betaald en € 0,24 per kWh als teruglever vergoeding gekregen. Gas zit ik op 1,39 per m3 kale prijs + BTW dit jaar gerekend van Januari tot en met Augustus (dit zat gemiddeld op 2 m3 per euro bv.).

Nadeel is dat de prijs een beetje de inverse van de stroomopwekking van zonnepanelen volgt en die pieken van de prijs liggen gemiddeld in de ochtend en einde van de middag. Dan staat bij mij dus vrijwel nooit een wasmachine of vaatwasser aan, maar je kookt dan uiteraard wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-07 15:07
meer dan 11.000 kWh per jaar zonder een elektrische auto of WP is echt veel. Dan moet je je afvragen of je dynamische prijzen wel aan durft want echt sturen of zuinig aan doen zit er schijnbaar niet in.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-07 12:21
Dus in november, een redelijk zachte maand qua temperaturen ... hebben jullie 1200 euro in 1 maand weg verbruikt.
Holy moly, dan denk ik dat je nu in december misschien wel op de > 1500-1600 euro gaat uitkomen.
Jullie liever dan ik, maargoed als je het nog kan betalen is het helemaal prima, maar ik zou lekker een paar weken in spanje gaan zitten voor dat geld :+ .

Om antwoord te geven op je vraag:

Jazeker, juist groot verbruikers aan energie zonder zonnepanelen profiteren volgens mij het meeste van de echt variabele energie contracten. Sterker nog, ik snap niet dat niet iedereen dit doet. Uiteindelijk: stel dat die dwerg in het kremlin weer iets raars doet en de prijzen weer x 2 of x 3 gaan, dan gaat van iedereen de energieprijzen uiteindelijk x 2 of x 3. Alleen bij de "modelcontract" abonees zit er nog een demping in van een paar weken (?) denk ik voordat de energiemaatschappijen uit hun "goedkoop" vooruit ingekochte gas/electra gaan lopen en de tarieven gaan doorbelasten. Maar daar betaal je wel eigenlijk continu gewoon 20-25% teveel voor, vanaf dag 1 8)7
Pick your poison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52
Zelfs als je je groot verbruikers niet op piek/dal uren kunt afstemmen, is de gemiddelde prijs afgelopen jaren gewoon een stuk lager dan normale contracten.
Dus ik denk dat het wel degelijk rendabel kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 16:09
Dank allen voor de reacties! Ik weet dat wij veel verbruiken. Nu zouden we vast hier en daar beetjes kunnen bezuinigen, maar het grootste deel beschouwen wij inmiddels als een gegeven feit.

Ga er dit weekend maar eens in duiken.. Nogmaals dank voor alle reacties en adviezen, wordt gewaardeerd!
Pagina: 1