Inkomstenbelasting: opdrachtgever betaalt facturen voor 50%

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben ZZP'er en mijn opdrachtgever betaalt al een tijdje maar het halve bedrag van mijn facturen, omdat ze krap bij kas zitten en op zoek zijn naar een nieuwe investeerder. Of die gevonden wordt is nog maar de vraag, het lijkt erop dat de facturen in ieder geval niet voor maart volgend jaar volledig betaald gaan worden. Dit is met mijn goedkeuring, zelfs van de helft kan ik redelijk rondkomen en het is wel een hele fijne relaxte opdracht.

Maar het wordt wel een probleem voor de aangifte inkomstenbelasting. Ik wil natuurlijk niet de inkomstenbelasting al betalen over geld wat ik nog niet ontvangen heb. Maar ik wil eigenlijk ook de facturen nog niet voor de helft afschrijven, aangezien er een redelijke kans is dat ze volgend jaar nog wel betaald worden. Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?

Beste antwoord (via doubleduh op 16-12-2022 14:48)

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:19
Jeroen Blom schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:40:
Voorziening dubieuze debiteuren opnemen. Dan gaat je resultaat omlaag en daarmee ook je afdracht inkomstenbelasting.
Dit is de enige juiste oplossing als je onder factuurstelsel valt. Een van de eerste dingen die ik geleerd heb op mijn opleiding was "opbrengsten en ontvangsten zijn 2 hele verschillende dingen!". Factuurstelsel gaat uit van opbrengsten, oftewel je omzet. Die kan en mag je niet verlagen door creditnota's te maken en later nieuwe facturen. Omzet moet altijd in de juiste periode verantwoord worden. En de omzet is je factuurbedrag, of het al dan niet ontvangen is, is absoluut niet van belang.
Wel mag je zoals @Jeroen Blom zegt een voorziening opnemen voor dubieuze debiteuren. Je kunt immers duidelijk onderbouwen waarom je die voorziening opneemt.

Als je werkt volgens het kasstelsel, oftewel op basis van ontvangsten, dan is er geen enkel probleem lijkt me.

Ik werk wel als financial controller bij grote bedrijven, dus moet wel aantekenen dat ik zeer weinig tot geen ervaring heb als boekhouder van ZZP'ers, dus of daar aparte regelingen voor zijn bij dubieuze debiteuren weet ik niet.
KatirZan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
[...]

Dit betreft slechts een voorziening die lijnrecht word opgenomen uit de post debiteuren en verlaagd je resultaat niet.

Je bestempelt een post als dubieus op het moment dat je de verwachting hebt dat deze lastig te incasseren word.

Een debiteur mag je pas officieel afboeken en/of crediteren als je de zekerheid hebt dat deze niet meer betaald gaat worden. Dit gebeurd veelal bij posten ouder dan 3 jaar of bij uitspraak faillissement.

@doubleduh De enige manier om de posten buiten de inkomstenbelasting (winst onderneming) te houden is het crediteren van de post. In elke andere vorm is het slechts een verplaatsing van de post binnen je activa en zal je winst niet verlagen.
Dat overboeken van "gewone" debiteuren naar dubieuze debiteuren is slechts een deel van het verhaal en is inderdaad puur een transactie op je balans waarmee er in je resultaat niets gebeurt. Daarnaast is er (in ieder geval in elke bedrijf waar ik ooit gewerkt heb) echter ook een PL-rekening Dubieuze debiteuren, die elke maand netjes gedebiteerd wordt met het bedrag dat wij verwachten niet of erg laat te kunnen incasseren.

Alle reacties

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

Je boekhouder bellen. Heb je die?

Ik weet niet wat je precies afgesproken hebt, maar als die facturen niet meer 100% betaald gaan worden, zouden IMHO de oorspronkelijke facturen gecrediteerd moeten worden, en er nieuwe facturen voor het lagere bedrag gemaakt moeten worden, om de boekhouding te laten kloppen.
Elk boekhoudpakket zal de factuur niet als volledig verwerkt beschouwen (en afhandelen ervan blokkeren) als maar de helft betaald is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daivdav11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:38
Inkomstenbelasting doe je vaak pas in april voor het voorgaande jaar, dus ik zie het probleem dan niet. Je gaat wel de btw moeten voorschieten over Q4 in januari in dit geval.

[ Voor 10% gewijzigd door Daivdav11 op 15-12-2022 15:26 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00
Je zult sowieso wel de omzet moeten boeken, want wanneer je betaalt krijgt maakt niet uit voor de inkomstenbelasting als ondernemer. Als je denkt dat de facturen mogelijkerwijs niet (volledig) betaalt gaan worden kan je waarschijnlijk wel een voorziening voor onbetaalde facturen opnemen in je administratie, maar dan moet je natuurlijk wel daadwerkelijk verwachten dat ze je niet gaan betalen. Als je alleen verwacht dat het met vertraging binnen gaat komen (wat ik vooral proef) uit je post, dan zal er weinig mogelijk zijn.

Maar verder, met bovenstaande, je boekhouder weet vast meer...

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 16:57
Ik neem aan dat je ook de BTW mee factureert, die moet jij ook weer afdragen, dus ook daar kom je te kort.

Ik ben geen boekhouder, en weet ook niet of het volgende helemaal volgens de regels is, maar mogelijk zou je het contract kunnen aanpassen en daarin kunnen opnemen dat je 50% van de gemaakt uren maandelijks factureert en de overige 50% na afronden opdracht.

Ik meen dat je gemaakte uren de opvolgende maand dient te factureren, maar wellicht dat je daar middels afspraken van mag afwijken. Ik zou even een boekhouder om advies vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 09:03
Typisch een vraag voor een boekhouder. In feite heb je dat geld gewoon te goed (afhankelijk van de afspraken).

Eigenlijk hebben ze gewoon 50% schuld bij jou. Let wel op want bij een faillisement wordt het waarschijnlijk erg lastig om je geld te krijgen.
sipje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:26:
Ik neem aan dat je ook de BTW mee factureert, die moet jij ook weer afdragen, dus ook daar kom je te kort.

Ik ben geen boekhouder, en weet ook niet of het volgende helemaal volgens de regels is, maar mogelijk zou je het contract kunnen aanpassen en daarin kunnen opnemen dat je 50% van de gemaakt uren maandelijks factureert en de overige 50% na afronden opdracht.

Ik meen dat je gemaakte uren de opvolgende maand dient te factureren, maar wellicht dat je daar middels afspraken van mag afwijken. Ik zou even een boekhouder om advies vragen.
en dan gaan ze failliet en krijg je sowieso niks immers geen schulden.

[ Voor 59% gewijzigd door Kevinp op 15-12-2022 15:29 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ En dat is precies de reden waarom @doubleduh wil voorkomen dat hij van het geld wat hij nu betaald heeft gekregen hij bijna 100% aan de belastingdienst mag gaan dokken (uitgaande van hoge inkomstenbelasting schaal, 49,5%, dan houdt hij dus 0,5% van die 50% over...). Want voor de belastingdienst is het m.i. niet relevant of die factuur wel, half of niet betaald is, of wanneer dat gebeurt. Voor de belastingdienst is de facturatiedatum van belang en het bedrag wat erop staat. Betaald of niet is dacht ik niet relevant voor hen. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:43
Voorziening dubieuze debiteuren opnemen. Dan gaat je resultaat omlaag en daarmee ook je afdracht inkomstenbelasting.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad wat @Jeroen Blom zegt, zie onder andere: https://www.mkbservicedes...en-zo-beperk-je-de-schade

BTW moet je dan nog wel afdragen, die vervalt pas als de factuur echt oninbaar is.

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 15-12-2022 15:43 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:32
Vraag de boekhouder, tussen alle leuke aannames hierboven, dan ook meteen of je onder het kasstelsel of factuurstelsel valt. Dan heb je namelijk geen enkel probleem (bij kasstelsel). Waarschijnlijk ben je geen advocaat of ondernemer die voor 80/90% aan particulieren levert. Maar ik kan het ook niet uitsluiten (de andere tweakers kennelijk wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 10:00
marcelcee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:50:
Vraag de boekhouder, tussen alle leuke aannames hierboven, dan ook meteen of je onder het kasstelsel of factuurstelsel valt. Dan heb je namelijk geen enkel probleem (bij kasstelsel). Waarschijnlijk ben je geen advocaat of ondernemer die voor 80/90% aan particulieren levert. Maar ik kan het ook niet uitsluiten (de andere tweakers kennelijk wel).
Als je omzet bij een opdrachtgever vandaan komt die op zoek is naar een investeerder is het voor mij iig wel duidelijk dat het geen particulier is ;)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dit is gewoon een deelbetaling waarvan de rest blijft openstaan, en dat kan je doorschuiven naar volgend jaar.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dit betreft slechts een voorziening die lijnrecht word opgenomen uit de post debiteuren en verlaagd je resultaat niet.

Je bestempelt een post als dubieus op het moment dat je de verwachting hebt dat deze lastig te incasseren word.

Een debiteur mag je pas officieel afboeken en/of crediteren als je de zekerheid hebt dat deze niet meer betaald gaat worden. Dit gebeurd veelal bij posten ouder dan 3 jaar of bij uitspraak faillissement.

@doubleduh De enige manier om de posten buiten de inkomstenbelasting (winst onderneming) te houden is het crediteren van de post. In elke andere vorm is het slechts een verplaatsing van de post binnen je activa en zal je winst niet verlagen.

Wabbawabbawabbawabba

• doubleduh
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties. :) De BTW is geen probleem aangezien het alleen softwarediensten zijn en de opdrachtgever buiten de EU zit. Ik heb geen boekhouder, doe de administratie zelf. Ik heb voor andere zaken wel eens een boekhouder geraadpleegd maar die kon me eigenlijk ook niet meer vertellen dan wat ik zelf kon googlen... Misschien de belastingtelefoon bellen, maar ja of het nou een goed idee is om slapende honden wakker te maken... Het kasstelsel toepassen lijkt me niet mogelijk, aangezien ik niet onder een van deze categorien val: https://www.belastingdien..._wie_geldt_het_kasstelsel Ik zat er zelf aan te denken om creditnota's te maken maar die niet aan de opdrachtgever te sturen, en als ze volgend jaar toch betalen het weer recht te breien in de administratie door een nieuwe factuur te maken voor 50% en die dan ook niet op te sturen, maar iets zegt me dat dat niet heel legaal is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
Dit is de enige juiste oplossing als je onder factuurstelsel valt. Een van de eerste dingen die ik geleerd heb op mijn opleiding was "opbrengsten en ontvangsten zijn 2 hele verschillende dingen!". Factuurstelsel gaat uit van opbrengsten, oftewel je omzet. Die kan en mag je niet verlagen door creditnota's te maken en later nieuwe facturen. Omzet moet altijd in de juiste periode verantwoord worden. En de omzet is je factuurbedrag, of het al dan niet ontvangen is, is absoluut niet van belang.
Wel mag je zoals @Jeroen Blom zegt een voorziening opnemen voor dubieuze debiteuren. Je kunt immers duidelijk onderbouwen waarom je die voorziening opneemt.

Als je werkt volgens het kasstelsel, oftewel op basis van ontvangsten, dan is er geen enkel probleem lijkt me.

Ik werk wel als financial controller bij grote bedrijven, dus moet wel aantekenen dat ik zeer weinig tot geen ervaring heb als boekhouder van ZZP'ers, dus of daar aparte regelingen voor zijn bij dubieuze debiteuren weet ik niet.
KatirZan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:41:
[...]

Dat overboeken van "gewone" debiteuren naar dubieuze debiteuren is slechts een deel van het verhaal en is inderdaad puur een transactie op je balans waarmee er in je resultaat niets gebeurt. Daarnaast is er (in ieder geval in elke bedrijf waar ik ooit gewerkt heb) echter ook een PL-rekening Dubieuze debiteuren, die elke maand netjes gedebiteerd wordt met het bedrag dat wij verwachten niet of erg laat te kunnen incasseren.

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
doubleduh schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:46:
Bedankt voor de snelle reacties. :) De BTW is geen probleem aangezien het alleen softwarediensten zijn en de opdrachtgever buiten de EU zit. Ik heb geen boekhouder, doe de administratie zelf. Ik heb voor andere zaken wel eens een boekhouder geraadpleegd maar die kon me eigenlijk ook niet meer vertellen dan wat ik zelf kon googlen... Misschien de belastingtelefoon bellen, maar ja of het nou een goed idee is om slapende honden wakker te maken... Het kasstelsel toepassen lijkt me niet mogelijk, aangezien ik niet onder een van deze categorien val: https://www.belastingdien..._wie_geldt_het_kasstelsel Ik zat er zelf aan te denken om creditnota's te maken maar die niet aan de opdrachtgever te sturen, en als ze volgend jaar toch betalen het weer recht te breien in de administratie door een nieuwe factuur te maken voor 50% en die dan ook niet op te sturen, maar iets zegt me dat dat niet heel legaal is.
Dan zou je omzet omlaag gaan, wat boekhoudtechnisch niet juist is.
Door het voorzichtigheidsbeginsel mag je de debiteuren afboeken die je niet meer verwacht te kunnen innen. Doordat de debiteur aangeeft krap bij kas te zitten en waarschijnlijk maart volgend jaar betaald (afhankelijk van investeerder die geld er in wil pompen, hoe zeker is dat? , lijkt het mij geschikt om de kosten te nemen en debiteur af te boeken.
Hierdoor blijft je omzet wel gewoon gelijk maar gaan je kosten wat omhoog, wat je resultaat drukt. :)

Mocht je alsnog wel het bedrag volgend jaar binnen krijgen, boek je de voorziening af, waardoor je resultaat in 2023 weer omhoog gaat en dan dus belasting daarover gaat betalen.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:32
Hielko schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:29:
[...]

Als je omzet bij een opdrachtgever vandaan komt die op zoek is naar een investeerder is het voor mij iig wel duidelijk dat het geen particulier is ;)

No shit, en wat weet je met die info over de rest van de opdrachtgevers :?

Goed te lezen dat TS er uit is :)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Vld1989 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:50:
[...]

[...]

Ik moet je teleurstellen door te vermelden dat je resultaat pas daalt op het moment dat je voorziening dubieus afboekt. Dat is ook het moment dat je officieel je eventueel gefactureerde btw mag terugvorderen van de fiscus en het verlies in resultaat mag toepassen. Het blijft immers gefactureerde baten tot het moment je deze af moet/mag boeken.

Wabbawabbawabbawabba

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
De eerste vraag is denk ik of t echt een probleem is? Als je in maart betaalt krijgt heb jij je IB aangifte nog niet hoeven doen. Dus misschien los je nu iets op wat je niet op hoeft te lossen.

Je kan m ook als vooruitgefactureerde omzet inboeken, mss niet 110% zuiver maar wel pragmatisch en zuiverder dan niet-verstuurde facturen ;) Je kan dat overigens ook volgend jaar nog inboeken (memoriaal op 31-12).

Maar de beste tip is: zoek een boekhouder :)

• Lordy79
  • Laatst online: 08:04

Lordy79

Vastberaden

Dubieuze debiteuren mag je echt pas gebruiken als je een zeer grote kans hebt dat de klant niet betaalt.
Daar is hier geen sprake van.

Maar doe wat je niet laten kan.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

KatirZan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:07:
Ik moet je teleurstellen door te vermelden dat je resultaat pas daalt op het moment dat je voorziening dubieus afboekt.
welnee. hoe zou je anders de voorziening opvoeren? tlv wat anders dan resultaat?
Waarom zou je überhaupt een voorziening vormen als het niet het resultaat raakt?!

Bij opvoeren van voorziening boek je natuurlijk juist ten laste van de winst. Het daadwerkelijk afboeken is een balansmutatie; voorziening tlv debiteur, dat raakt het resultaat niet en kan prima in de verre toekomst plaatsvinden.
KatirZan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:07:
Dat is ook het moment dat je officieel je eventueel gefactureerde btw mag terugvorderen van de fiscus en het verlies in resultaat mag toepassen. Het blijft immers gefactureerde baten tot het moment je deze af moet/mag boeken.
heb je een bron voor deze wijsheid want de Belastingdienst schrijft dit niet...
https://www.belastingdien...door_oninbare_vorderingen

[ Voor 34% gewijzigd door bombadil op 15-12-2022 19:13 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Vld1989
bombadil schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:06:
[...]

welnee. hoe zou je anders de voorziening opvoeren? tlv wat anders dan resultaat?
Waarom zou je überhaupt een voorziening vormen als het niet het resultaat raakt?!

Bij opvoeren van voorziening boek je natuurlijk juist ten laste van de winst. Het daadwerkelijk afboeken is een balansmutatie; voorziening tlv debiteur, dat raakt het resultaat niet en kan prima in de verre toekomst plaatsvinden.

[...]

heb je een bron voor deze wijsheid want de Belastingdienst schrijft dit niet...
https://www.belastingdien...door_oninbare_vorderingen
Dit ja. Een voorziening treffen zonder dat het het resultaat raakt heeft geen enkel nut, het hele idee van een voorziening is juist om een zo correct mogelijke PL te hebben met al je kosten in de juiste periode.

Ik denk dat de verwarring van @KatirZan wellicht voortkomt uit het afschrijven van de factuur en het terugvragen van de BTW. Dat is een heel ander proces, wat inderdaad het resultaat niet raakt en wat je pas na een lange tijd mag doen. Maar bij het boeken van de voorziening blijft de factuur in de administratie gewoon open staan als te betalen. Op het moment dat het écht een oninbare vordering blijkt te zijn schrijf je de factuur af door middel van de boeking die @bombadil in deze post aangeeft. Dat staat echter volledig los van het treffen van de voorziening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Vld1989 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:30:
[...]

Dit ja. Een voorziening treffen zonder dat het het resultaat raakt heeft geen enkel nut, het hele idee van een voorziening is juist om een zo correct mogelijke PL te hebben met al je kosten in de juiste periode.

Ik denk dat de verwarring van @KatirZan wellicht voortkomt uit het afschrijven van de factuur en het terugvragen van de BTW. Dat is een heel ander proces, wat inderdaad het resultaat niet raakt en wat je pas na een lange tijd mag doen. Maar bij het boeken van de voorziening blijft de factuur in de administratie gewoon open staan als te betalen. Op het moment dat het écht een oninbare vordering blijkt te zijn schrijf je de factuur af door middel van de boeking die @bombadil in deze post aangeeft. Dat staat echter volledig los van het treffen van de voorziening.
Moment van verstandsverbijstering eerder. Drukke dag achter de rug en zit nu mijn post die kant nog wal raakt na te lezen en moet mijzelf even rectificeren.

Een voorziening kan je ten laste van de winst meenemen, dit bedrag is een gesteld percentage van de omzet en zorgt voor een lagere winst. De btw mag pas worden terug gevorderd zodra de vordering definitief niet meer te verhalen valt.

Wederom mijn excuses!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
KatirZan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:16:
[...]

Moment van verstandsverbijstering eerder. Drukke dag achter de rug en zit nu mijn post die kant nog wal raakt na te lezen en moet mijzelf even rectificeren.

Een voorziening kan je ten laste van de winst meenemen, dit bedrag is een gesteld percentage van de omzet en zorgt voor een lagere winst. De btw mag pas worden terug gevorderd zodra de vordering definitief niet meer te verhalen valt.

Wederom mijn excuses!
Die dagen hebben we allemaal wel eens :P
Pagina: 1