Ik ben ZZP'er en mijn opdrachtgever betaalt al een tijdje maar het halve bedrag van mijn facturen, omdat ze krap bij kas zitten en op zoek zijn naar een nieuwe investeerder. Of die gevonden wordt is nog maar de vraag, het lijkt erop dat de facturen in ieder geval niet voor maart volgend jaar volledig betaald gaan worden. Dit is met mijn goedkeuring, zelfs van de helft kan ik redelijk rondkomen en het is wel een hele fijne relaxte opdracht.
Maar het wordt wel een probleem voor de aangifte inkomstenbelasting. Ik wil natuurlijk niet de inkomstenbelasting al betalen over geld wat ik nog niet ontvangen heb. Maar ik wil eigenlijk ook de facturen nog niet voor de helft afschrijven, aangezien er een redelijke kans is dat ze volgend jaar nog wel betaald worden. Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?
Maar het wordt wel een probleem voor de aangifte inkomstenbelasting. Ik wil natuurlijk niet de inkomstenbelasting al betalen over geld wat ik nog niet ontvangen heb. Maar ik wil eigenlijk ook de facturen nog niet voor de helft afschrijven, aangezien er een redelijke kans is dat ze volgend jaar nog wel betaald worden. Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?