Toon posts:

Welke opbrengst kan ik dezer dagen verwachten?

Pagina: 1
Acties:

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:14
Gisteren hebben ze bij mij zonnepanelen gelegd.
Phono Solar 400wp
8 stuks aan de zuid-west kant, 10 stuks op de noord-oost kant. De zuid-west kant heeft schaduw van een boom, maar omdat de boom helemaal kaal is zal dat nu nog wel meevallen.
Er is gekozen voor een SolarEdge-oplossing.

Zodra ik de SolarEdge-app kan installeren (ik heb nog geen mail ontvangen maar zal binnenkort wel binnenkomen) wil ik natuurlijk kijken of de opbrengst is wat je verwacht. Zeker aangezien ik in een ander topic zag dat een gebruiker zijn opbrengst te laag was, wat ie kon concluderen omdat ie die met z'n buurman kon vergelijken.

Ingeschat is dat mijn opbrengst 5000 kWh per jaar is, maar ik vraag me dan af hoeveel dat op een willekeurige dag is in December. Google zegt dat ik ongeveer 2 a 3% van mijn jaaropbrengst in december zou moeten krijgen, dus 125 kWh ofwel zo'n 4 kWh per dag gemiddeld. Maar dat is misschien voor een standaard opstelling, zou dat voor mijn opstelling ook zo zijn?

[Voor 11% gewijzigd door Michiel1978 op 15-12-2022 14:32]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 12:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gooi je oplossing even door de solaredge designer heen. Daar rolt dan een verwachte theoretische opbrengst per maand uit. Die zou je kunnen delen door het aantal dagen in die maand.

Maar uiteindelijk is het sterk afhankelijk van de intensiteit van de zon, bewolking, etc op een bepaalde dag...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
Ik zou het een paar dagen aankijken en dan weet je het… misschien.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10
Als ik naar mijn eigen opbrengsten kijk, is wat ik in december per dag ongeveer opbreng 1/1000 van mijn jaaropbrengst. Dus met 5000 kWh per jaar zou 5 kWh per dag wel in de richting zijn, maar wisselt inderdaad heel sterk van dag tot dag in deze maanden.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

[Voor 40% gewijzigd door Dean Martin op 15-12-2022 14:38]

The best is yet to come

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:23

_Apache_

For life.

De maand december is bijzonder wisselvallig als het gaat on PV opbrengst. Ene dag wek je praktisch niets op, de andere dag zit ik tegen de 10% van de totale maand aan te kijken.

Je kunt een calculator gebruiken zoals @Question Mark aangeeft, je kunt ook even afwachten.

Post over een paar dagen eens de opwek per dag. Dan zou je goed kunnen vergelijken.

[Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 15-12-2022 14:38]

• Michiel1978
Ik zal inderdaad eerst eens een paar dagen afwachten voor ik conclusies ga trekken. Echter zou ik natuurlijk wel willen weten wat er verwacht zou worden. Als ik op een gemiddelde van 2 kWh uit kom over 10 dagen, dan is dat bijvoorbeeld te laag neem ik dan aan (tenzij het een erg bewolkte periode was).

• _Apache_

_Apache_

For life.

Michiel1978 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:39:
Ik zal inderdaad eerst eens een paar dagen afwachten voor ik conclusies ga trekken. Echter zou ik natuurlijk wel willen weten wat er verwacht zou worden. Als ik op een gemiddelde van 2 kWh uit kom over 10 dagen, dan is dat bijvoorbeeld te laag neem ik dan aan (tenzij het een erg bewolkte periode was).
Je kunt het vergelijken als je een volledige dag hebt gedraaid.

Neem je totale opwek, zeg bijvoorbeeld 5kWh. Deel dat door je Wattpiek capaciteit, in jouw geval 8*400=3200Wp.
Dat maakt 5000/3200=1,56kWh per kWp.
Die 1,56 kan je dan vergelijken met installaties die vergelijkbare orientatie hebben.
Door de opwek te delen door de capaciteit zijn grote en kleine installaties goed met elkaar te vergelijken.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:33

• Michiel1978
Hiermee kom ik ook exact op die 4 kWh per dag (gemiddeld in december).
Ik zal die even als leidraad gebruiken en dan afwachten als ik mijn productie in beeld heb. Bedankt voor de hulp allen.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Michiel1978 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:51:
[...]

Hiermee kom ik ook exact op die 4 kWh per dag (gemiddeld in december).
Ik zal die even als leidraad gebruiken en dan afwachten als ik mijn productie in beeld heb. Bedankt voor de hulp allen.
Let wel, dat is de kWh/kWp eenheid. Dus als daar 30 staat, vermenig je dat met je kWp capaciteit.

Dus 30kWh/kWp maakt 30*3,2 = 96kWh voor November.

• Michiel1978
Ik had de 39 van Eindhoven (in mijn buurt) gepakt, en kom daarmee op 125 kWh (en dus 4 kWh per dag). Echter zie ik nu pas dat het om November gaat en niet de afgelopen 30 dagen, dus ik moet dat nog naar beneden gaan afronden.

[Voor 5% gewijzigd door Michiel1978 op 15-12-2022 15:02]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

de Peer

under peer review

als 4 kWh het gemiddelde is moet je op een dag als vandaag met veel zon waarschijnlijk op het dubbele uitkomen. Daarom kun je het beter in een simulatie gooien die het voor een onbewolkte dag uitrekent.

[Voor 29% gewijzigd door de Peer op 15-12-2022 15:43]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ is ook een leuke. Ff de settings goed inkloppen en dan in je favorieten zetten :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Michiel1978
ThinkPad schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:52:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ is ook een leuke. Ff de settings goed inkloppen en dan in je favorieten zetten :)
Die is zeker leuk! ga ik straks mee spelen, thanks!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee