Vraag

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 22:40
Ik heb een Samsung S7 tablet, en een Philips monitor met USB-C ingang. (279C9). Nu wil ik de output van de tablet ook op mijn monitor laten zien; en je zou zeggen, dat moet kunnen.

Ik weet dat de tablet video kan uitsturen over de USB-C connector. En de monitor kan video 'ontvangen' via de USB-C connector. Maar, wat ik ook probeer, ik krijg het niet werkend met een USB-C kabel.

Enerzijds lees je overal 'probeer eens een andere kabel'. Maar ja, welke dan? Het voorraadje dat ik zelf heb, is in ieder geval allemaal niet goed.Of zit het 'm in de settings van de tablet - maar welke dan? Of, kan ook nog natuurlijk, is dit helemaal niet mogelijk?

Overigens, ik besef dat er een work-around is, met een USB-C --> HDMI verloopje. Maar, als dat alleen maar de vorm van de stekker verandert, waarom zou dat dan een oplossing zijn?

(overigens past er ook nog wel een achtergrond vraag bij. Een goed overzichtsartikel van wat USB-C nou is, wat voor signalen er over de kabel kunnen (power, video, netwerk, iets anders; en in 1 richting of beide kanten op), waar het van afhankelijk is of het werkt (kabel, host device, receiver), en het allerbelangrijkste - hoe je het trouble shoot : daar zou ik best wel eens meer over willen lezen)

Alle reacties

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 10:28
Waarschijnlijk heb je alleen maar usb-c kabels met USB 2.0 snelheid (480mbit/s).

Je kan zelf opzoeken hoe dat allemaal in elkaar zit. Het is nogal een rommeltje wat betreft naamgeving. Wat je nodig hebt is een kabel die minstens 10gbit/s ondersteunt.

Edit: dit is een gok, zoek even precies uit welke protocollen er worden ondersteund aan beide kanten!

Usb-c naar HDMI is niet helemaal een domme verandering van connector. Het vertaalt namelijk het (in een usb protocol ingepakt) Displayport signaal naar HDMI signaal.

Snellere USB-c kabeltjes hebben veel meer pinnetjes daadwerkelijk aangesloten dan de Power +/- en Data +/- die je bij oude usb kabeltjes hebt. Net als die Usb 3 kabeltjes dus. In principe moet je het een beetje zien als een soort ethernet achtige standaard. Je hebt dus kabels die door hun lengte en het aantal draadjes en shielding etc. een bepaalde hoeveelheid bandbreedte hebben. Dat wordt vervolgens gebruikt om alle andere functionaliteit overheen te sturen. Dit is eigenlijk allemaal gewoon software.

Volgens mij is er een tabel op de engelse wikipedia op een pagina over het protocol. Je kan ook zoeken op usb 3.2 gen1 ofzo (dit is dus de rampzalige naamgeving die ik niet wil uitleggen :+)

[ Voor 4% gewijzigd door koffieprutser op 15-12-2022 15:36 . Reden: vergeten disclaimer ]

• BartS12
Wat je nodig hebt is een kabel die minstens 10gbit/s ondersteunt.
De grote vraag: is dit het enige dat bepalend is? Of anders gezegd, gaat het met zo'n USB-C kabel zeker wel werken? Want zoals gezegd, overal lees je dit 'je zult wel de verkeerde kabel hebben'.

Een andere manier van kijken - is er een simpele, objectieve manier om vast te stellen wat de capabilities van een kabel werkelijk zijn? Een soort speedtest?
Usb-c naar HDMI is niet helemaal een domme verandering van connector. Het vertaalt namelijk het (in een usb protocol ingepakt) Displayport signaal naar HDMI signaal.
Begrijp ik dan goed dat dit een 'actief' element is? Er zit electronica in, die voeding nodig heeft (en aftapt van het USB-C 'signaal')? En met een zeer substantiele snelheid grote hoeveelheden data 'vertaalt'? Ik dacht dat het alleen een soort verloop stekker was. Je kunt ook niet veel meer verwachten; op bol.com koop je zoiets voor een paar euro (en online bij AliExpress voor 0,55€).

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
@BartS12 heb je de officiële kabel die meegeleverd was al geprobeerd? Apparaat heeft volgens mij DeX ondersteuning, dus dan zou dit gewoon moeten werken. Neem aan dat de monitor zelf nog een externe voeding heeft want anders kan het zijn dat je tablet stroom moet leveren voor het scherm wat die niet aan kan?

Verder, er zit inderdaad een verschil in dure en goedkope kabels, maar mijn ervaring is dat de officiële Samsung kabels altijd werken.

Verder over de goedkope AliExpress kabels, daar zijn hele goede bij, maar ook kabels die zelfs de USB-C poorten van apparaten hebben opgeblazen.

Laatste punt, heb je ergens toegang tot een laptop dockingstation met USB-C aansluiting. Wat gebeurt er als je die er tussen zet (dus tablet, dock, monitor)? Hoeft niet per se deze monitor te zijn, meer om te testen wat er gebeurt?

[ Voor 6% gewijzigd door swhnld op 15-12-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
heb je de officiële kabel die meegeleverd was al geprobeerd?
Officiele kabel - ik denk het wel, want ik heb al mijn USB-C naar USB-C kabels geprobeerd. Maar ik heb m'n tablet al een jaar, dus welke kabel er nou origineel bij zat, geen idee.

De monitor heeft in ieder geval een eigen power supply, dat kan het niet zijn.

En tsja, het verschil tussen 'goedkope' en 'dure' kabels - daar kan ik dus weinig mee. Ten eerste zie je een jaar later in je bak met kabels niet meer wat ie gekost heeft. Ten tweede weet je nooit hoeveel winstmarge er gepakt is op een kabel.

Vandaar ook mijn 'achtergrond vraag' - hoe stel je feitelijk vast wat een kabel kan? Wat de bandbreedte is; en/of hoeveel aders er in zitten? Alleen maar proberen voor een specifieke applicatie, en dan constateren "he, het werkt niet. Misschien ligt het aan de kabel. Of aan de mogelijkheden van het apparaat aan de ene kant. Of het apparaat aan de andere kant van de kabel. Of beide." Ugh...