Hallo,
situatie: een vriend van me gaat renoveren. het hele huis is gestript.
warmteverlies: 1200m³ gas per jaar. voor december zou dat 300m³ betekenen. dat wil zeggen 4.2kw/uur verlies; als je 16u stookt ipv 24 = 6.2kw/uur aan warmteverlies.
verwarming: (alles kan)
afgifte: vloerverwarming - LT radiatoren - faincoils radiatoren - radiatoren
bron : warmtepomp - HT warmtepomp - gasbrander.
er komen PV panelen: 8kwp
ik veronderstel dat de experts voorkeur uitgaat naar vloerverwarming en een klassieke warmtepomp ?
ik raad een mitsubitshi warmtepomp aan.
de warmtepomp zou wel op een houten plat dak komen te staan; iemand ervaring met trilling ? demping?
fancoils zit hij niet op te wachten: electricteit, afvoer voor condens...
radiatoren: op 45/35 moeten ze zeer groot worden (ruimte, prijs....)
vloerverwarming lage opbouw lijkt aangewezen.
de vriend zou graag ook een kleine gasketel installeren van 10kw om in de winter de warmtepomp bij te staan wanneer de prijs van elektriciteit te hoog zou worden. ook zou deze gasbrander het SVV opwarmen van 35 naar 60 graden (door middel van twee boilers in serie). ik ben niet zeker dat deze laatste oplossing zinvol is...
iemand ideen bij dit alles ?
dank
situatie: een vriend van me gaat renoveren. het hele huis is gestript.
warmteverlies: 1200m³ gas per jaar. voor december zou dat 300m³ betekenen. dat wil zeggen 4.2kw/uur verlies; als je 16u stookt ipv 24 = 6.2kw/uur aan warmteverlies.
verwarming: (alles kan)
afgifte: vloerverwarming - LT radiatoren - faincoils radiatoren - radiatoren
bron : warmtepomp - HT warmtepomp - gasbrander.
er komen PV panelen: 8kwp
ik veronderstel dat de experts voorkeur uitgaat naar vloerverwarming en een klassieke warmtepomp ?
ik raad een mitsubitshi warmtepomp aan.
de warmtepomp zou wel op een houten plat dak komen te staan; iemand ervaring met trilling ? demping?
fancoils zit hij niet op te wachten: electricteit, afvoer voor condens...
radiatoren: op 45/35 moeten ze zeer groot worden (ruimte, prijs....)
vloerverwarming lage opbouw lijkt aangewezen.
de vriend zou graag ook een kleine gasketel installeren van 10kw om in de winter de warmtepomp bij te staan wanneer de prijs van elektriciteit te hoog zou worden. ook zou deze gasbrander het SVV opwarmen van 35 naar 60 graden (door middel van twee boilers in serie). ik ben niet zeker dat deze laatste oplossing zinvol is...
iemand ideen bij dit alles ?
dank