Toon posts:

Lage temperatuurverdeler vloerverwarming inregelen waterzijd

Pagina: 1
Acties:

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 14:25
Is er iemand die mij wegwijs kan maken in het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming op de onderste verdieping? (50m2_)

Bestaat uit 6 groepen waarvan 5 redelijk identieke lengtes en 1 groep daadwerkelijk echt korter is. Dit is de groep in de keuken waar helaas met veel pijn en moeite is ingefreest.

Als ik het goed begrijp, hoe minder water, hoe meer warmte afgifte? We willen de keuken vloer namelijk wel warm hebben.

Momenteel heb ik alles iets geknepen op met de blauwe retour knop, tot 1.5l/min, en de keuken 0,5l/m. zijn dit waardes die normaal zijn? +-... Met alles open loopt er ongeveer 2l/min door elke groep in de vloerverwarmingstand van de pomp.

Kan ook de flow meters nog smoren en daarmee de flow beperken, wat is het verschil? :-)

De vloer staat op 35 graden, dus retour dient ongeveer 30 graden te zijn, moet ik daar ook weer met een warmtebeeld controle uitvoeren en desnoods meer smoren/minder smoren?

Foto's van de verdeler:

• Stanmy
Of zie ik iets over het hoofd...

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-02 20:15
Volgens de handleiding van die verdelers (ik heb dezelfde) zijn de flowmeters niet bedoelt om de flow te beperken en moet je deze gewoon open laten staan. Onder die blauwe doppen zit een nippel die je met het blauwe sleuteltje kunt draaien om de flow in te stellen. (Die blauwe doppen heb ik zelf niet; daar zitten bij mij de kleppen van de naregeling.)
Als ik het goed begrijp, hoe minder water, hoe meer warmte afgifte?
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Je wilt voor elke groep dezelfde warmte afgifte. Dat zal voor een kortere lus meestal betekenen dat die een lagere flow mag hebben. Maar, hoe groot de flow moet zijn voor een bepaalde warmte afgifte hangt van meer factoren af. Als bijvoorbeeld de afstand tussen de leidingen in jouw keuken groter is, heb je daar wellicht juist een wat hogere flow nodig.

Een manier om dit in te regelen is met een IR thermometer (staat elders op dit forum wel uitgelegd). Je wilt dan volgens mij dat de retourtemperatuur van elke groep hetzelfde is. Is de retour van een groep hoger dan de rest, dan mag die flow wat omlaag, en andersom.

Je schrijft “we willen de keukenvloer namelijk wel warm hebben.” Ik neem daaruit aan dat die nu niet goed warm wordt? Dan mag in die groep de flow waarschijnlijk wel omhoog, zodat er juist meer water doorheen stroomt.

• Stanmy
DJMarcel schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:14:
Volgens de handleiding van die verdelers (ik heb dezelfde) zijn de flowmeters niet bedoelt om de flow te beperken en moet je deze gewoon open laten staan. Onder die blauwe doppen zit een nippel die je met het blauwe sleuteltje kunt draaien om de flow in te stellen. (Die blauwe doppen heb ik zelf niet; daar zitten bij mij de kleppen van de naregeling.)

[...]

Dat klopt volgens mij niet helemaal. Je wilt voor elke groep dezelfde warmte afgifte. Dat zal voor een kortere lus meestal betekenen dat die een lagere flow mag hebben. Maar, hoe groot de flow moet zijn voor een bepaalde warmte afgifte hangt van meer factoren af. Als bijvoorbeeld de afstand tussen de leidingen in jouw keuken groter is, heb je daar wellicht juist een wat hogere flow nodig.

Een manier om dit in te regelen is met een IR thermometer (staat elders op dit forum wel uitgelegd). Je wilt dan volgens mij dat de retourtemperatuur van elke groep hetzelfde is. Is de retour van een groep hoger dan de rest, dan mag die flow wat omlaag, en andersom.

Je schrijft “we willen de keukenvloer namelijk wel warm hebben.” Ik neem daaruit aan dat die nu niet goed warm wordt? Dan mag in die groep de flow waarschijnlijk wel omhoog, zodat er juist meer water doorheen stroomt.
De benedenverdieping wordt naar mijn gevoel voldoende warm. Wat je zegt klopt wel. Onder die blauwe knoppen zit een reduceerknopje. Echter, als ik die blauwe knop indraai, zie je de flow ook dalen.
Ik vermoed daardoor dat dit hetzelfde DOet? Als ik de temperaturen bekijk zit overal wel een delta T van 5á 10 graden. Aanvoer rond de 30, retour rond de 20 a 25.

Wat is bij 35 graden een acceptable retour temp? 25, 30?

Jij hebt zone regeling op de verdeler, om verschillende ruimten aparte temp te geven? Bij ons is de woonkamer en keuken een grote ruimte, dus dat zal weinig zin hebben bij ons.
Ben echter wel benieuwd OF ik deze verdeler nog slim kan maken.

begreep dat het FORs gas kan besparen als je deze voorziet van een slimme radiatorknop ipv een thermostaatknop? Welk merk kan dan goed functioneren met mijn Honeywell T6.
Voegt een ECO puump schakelaar nog veel TOe? omdat de pomp nu 24/7 draait. het is wel een nieuw type A label pomp, maar deze draait TOch 365/24/7 en dat lijkt onnodig.

heb jij toevallig de handleiding van de verdeler online? Kun je deze posten :D!?

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-02 20:15
Ja, ik heb beneden en boven overal vloerverwarming (met een warmtepomp en naregeling per ruimte). Bij mij is de aanvoertemp. dus ook veel lager (met de kou de afgelopen dagen 29 graden, maar normaal nog een paar graden lager). Die vragen kan ik je dus helaas niet mee helpen.

Handleiding van die verdeler heb ik niet digitaal (voddig kopietje in de map bij oplevering huis), maar het merk is Watts. Als je in Google “Watts verdeler” intypt heb je ‘m zo gevonden denk ik.

• Stanmy
Wat mij wel is opgevallen is dat het minimale vermogen van de CV ketel op 13kW staat. Als ik mijn installatie volledig heb open staan dan reken ik ongeveer 11kW. Echter met de boel boven gesloten kom ik net op een kleine 6kW uit, is het in dit geval verstandig om het minimale vermogen van de CV ketel omlaag te brengen? Kan me voorstellen dat het nu niet lager kan moduleren dan 13kW? Of zie ik dit verkeerd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee