• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:32
Hallo,

Net is een man van Stedin uit mijn huis vertrokken na het verwijderen van de gasmeter. Er zat aan de gasmeter een kaal aardedraad van de gasleiding naar mijn groepenkast waar die in de rail geklemd zat waar de rest van de aardedraden ook geklemd zitten.

De monteur heeft dit kale draad doorgeknipt en er steekt nu alleen nog een klein stukje uit de bovenkant van de meterkast. De monteur vertelde mij dat de aarde niet door dit draad geregeld wordt maar dat er nog een aardedraad aan de onderkant van de groepenkast binnen komt.

Nu heb ik wel enigszins verstand van elektra en zo mijn twijfels hierbij en nadat hij vertrokken is even de behuizing van mijn groepenkast opengehaald en ik zie alleen 3x fasedraad en een nul binnenkomen, zie foto.

Klopt mijn gevoel dat de kabel die aan de gasleiding zat de aarde verzorgde en dat mijn huis nu niet op de aarde zit aangesloten?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd2EYPgqGIKD3Vqecyw-1TaGfYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mgg2ABLnsCOfKLyCBdkwgJzi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:24
Een foto van de onderkant van je automaten zegt helemaal niets over de aarding. "Enigzins verstand van elektra" en dan niet een foto van de aardrail plaatsen, strookt niet helemaal met elkaar.

Aarding via de gasbuis mag niet, maar de gasbuis moet zelf wel geaard zijn. Dat is waarschijnlijk de kabel die is doorgeknipt.

Normaliter heb je een aardpen, die ergens de grond in gaat. Die zal dus ook nog ergens moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Raling op 15-12-2022 11:18 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De aarde loopt niet via je meter en de hoofdschakelaar. Het makkelijkste is om de aardrail op te zoeken in je groepenkast en deze terug te tracen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 15:04
DexterDee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:20:
De aarde loopt niet via je meter en de hoofdschakelaar. Het makkelijkste is om de aardrail op te zoeken in je groepenkast en deze terug te tracen.
Dit is niet altijd het geval.
Laatst een meterkast vervangen en daar kwam toch echt een aardedraad vanuit het gezegelde kastje.

Die kwam vervolgens achter de meter langs samen met de nul en fase draad in de meterkast uit.

• KoenVW76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOLG9oW_l1lKmeSlOqxleb3kOkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZctRYV08iHTiZZNSoqK0So2.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij dan nog een foto van de gehele situatie, bovenin dus de aarderail waar helemaal links het draad zit dat naar de gasleiding ging, en nu afgeknipt is.

• Raling
S-te-fan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:22:
[...]

Dit is niet altijd het geval.
Laatst een meterkast vervangen en daar kwam toch echt een aardedraad vanuit het gezegelde kastje.

Die kwam vervolgens achter de meter langs samen met de nul en fase draad in de meterkast uit.
Dat klopt, maar ik denk dat @DexterDee reageert op deze specifieke situatie. Hier is geen aardedraaad vanuit de hoofdaansluiting zichtbaar.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
KoenVW76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:24:
[Afbeelding]

Hierbij dan nog een foto van de gehele situatie, bovenin dus de aarderail waar helemaal links het draad zit dat naar de gasleiding ging, en nu afgeknipt is.
Waar gaat de (grijze?) draad rechtsboven naartoe?

Catch a smile out there!

• Raling
KoenVW76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:24:
[Afbeelding]

Weet je zeker dat die is afgeknipt? En waar gaat die dan nu naartoe? Kan het zijn dat die ergens anders is afgesplitst?

• KoenVW76
Glenfiddich schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:26:
[...]

Waar gaat de (grijze?) draad rechtsboven naartoe?
Die gaat ook een buis in, omhoog naar een groep van mijn huis. Daar zitten nog deels oude kleuren draden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus die blanke draad is nu afgeknipt? En je had metalen gasbuizen?
Dan lijkt het inderdaad dat je nu geen aarde meer hebt. Even laten checken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

De massieve messing draad linksboven (waarvan je zegt dat 'ie afgeknipt is) is vrijwel zeker de aarddraad die naar je aardpen moet lopen. Die is dus óf gesplitst en loopt nog steeds naar een aardpen, of je bent inderdaad niet meer geaard.

Ik zou die draad dus even helemaal volgen. Als het goed is moet die draad ergens de grond in gaan

• KoenVW76
Raling schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:27:
[...]

Weet je zeker dat die is afgeknipt? En waar gaat die dan nu naartoe? Kan het zijn dat die ergens anders is afgesplitst?
100% zeker, je ziet hem hier er nu nog uitsteken. Het gaat om een eind jaren 50 woning, wellicht dat de aarde via de gasleiding toen nog normaal was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYnn7eYwqqQRsOgCnFDAozcO0GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcCbXHzQyFSjnDoAJSBJVwRI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door KoenVW76 op 15-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
KoenVW76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:30:
[...]

100% zeker, je ziet hem hier er nu nog uitsteken.

[Afbeelding]
Duidelijk. Dan moet er een aardpen geslagen worden. Elektricien bellen en laten controleren, zoals @teacher al zei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-05 16:24
Het lijkt erop dat er geen aarding is, als het klopt dat de draad helemaal links en helemaal rechts niet naar een aardpen lopen. Ik zou er een elektricien bijhalen.

P.S. Zie ik daar nu lasklemmen in de meterkast hangen?
Volgens mij mag dat niet op deze manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07
Zo te zien heb je nu inderdaad geen " aarde" meer.

PS : ik zie nog veel meer wat niet goed gaat.... Lasdoppen in je kast, dubbele aders in je hoofdschakelaar zonder aderhulsjes, Nog oude draad kleuren tussen de nieuwe, maar zo te zien is er destijds veel nieuw bijgetrokken , dan houd het ook in dat je de andere oude kleuren dient te vervangen. Trekontlasting van de VMVK kabels is niet deugdelijk,

Laat een goede elektricien komen die het goed oplost voor je, ik weet ook niet waar je woon dus ik kan zo niet inschatten welk stelsel je netbeheerder daar hanteerd voor een correcte " aarde" .

[ Voor 19% gewijzigd door Galaxis op 15-12-2022 11:38 ]

• DexterDee

DexterDee

Aardpen slaan is een duur grapje helaas, heb ik recent ook moeten doen bij het verplaatsen van een '70 meterkast. Reken op 300+ euro totaal. Op internet worden indicatieve bedragen genoemd van 199 euro, maar daar heb ik geen enkele partij bereid toe gevonden. Als die buiten geslagen moet worden, dan moet je ook nog voor een klic melding betalen. De aardpen moet doorgaans 6 meter of meer diep geslagen worden.

En als een elektriciën toch langskomt, loont het zich inderdaad zoals anderen zeggen om een aantal zaken te verbeteren. Scheelt weer aan voorrijkosten.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 12:12
Galaxis schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:34:
Zo te zien heb je nu inderdaad geen " aarde" meer.

PS : ik zie nog veel meer wat niet goed gaat.... Lasdoppen in je kast, dubbele aders in je hoofdschakelaar zonder aderhulsjes, Nog oude draad kleuren tussen de nieuwe, maar zo te zien is er destijds veel nieuw bijgetrokken , dan houd het ook in dat je de andere oude kleuren dient te vervangen. Trekontlasting van de VMVK kabels is niet deugdelijk,
Dit dus. Het zal niet morgen de fik in vliegen, maar het beunhaas-gehalte is redelijk hoog in deze kast. Het lijkt erop dat zelfs op de aarde lasklemmen zijn gebruikt. Er zijn hier dingen gedaan die ook bij plaatsing van de kast al niet door de beugel konden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Bedankt voor de reacties allemaal, hier ga ik naar laten kijken. Maar mijn vermoeden dat dat draad tot nu toe de aarde via de gasleiding verzorgde klopt dus. Het gaat dus om een appartement in een eind jaren 50 flat dus ik vermoed dat dit bij alle appartementen via de gasleiding gaat. Ik ga contact opnemen met stedin over hoe dit opgelost moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

KoenVW76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:46:
Ik ga contact opnemen met stedin over hoe dit opgelost moet worden.
Daar zal Stedin verder niet zo veel mee te maken hebben. Het zit na de meter dus jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Croga schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:52:
[...]

Daar zal Stedin verder niet zo veel mee te maken hebben. Het zit na de meter dus jouw verantwoordelijkheid.
Wellicht kunnen ze wel die monteur er op aanspreken dat je niet zomaar iemands aarding kan wegknippen zonder hem daar op te wijzen en/of een vervanging daarvan aan te bieden. Wie weet hoeveel mensen op deze manier ontaard zijn zonder het te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 15-12-2022 12:09 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Er vanuit gaande dat je een koopappartement hebt, zou dit nog wel eens kunnen vallen onder gedeelde voorzieningen en dus VVE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Glenfiddich schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:09:
Wellicht kunnen ze wel die monteur er op aanspreken dat je niet zomaar iemands aarding kan wegknippen zonder hem daar op te wijzen en/of een vervanging daarvan aan te bieden. Wie weet hoeveel mensen op deze manier ontaard zijn zonder het te weten.
Aangezien aarding via een gasleiding niet alleen verboden maar ook nog eens levensgevaarlijk is hoop ik dat iedere monteur een dergelijke oplossing onmiddellijk doorknipt wanneer hij het tegen komt.

• Glenfiddich
  • Nu online
Croga schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:52:
[...]

Aangezien aarding via een gasleiding niet alleen verboden maar ook nog eens levensgevaarlijk is hoop ik dat iedere monteur een dergelijke oplossing onmiddellijk doorknipt wanneer hij het tegen komt.
Dat moet ook, maar je knipt niet iemands aardverbinding door zonder hem daar expliciet op te wijzen dat hij daar onmiddellijk een alternatief voor moet verzinnen.

Catch a smile out there!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
het zou nog kunnen dat er een aarddraad terug loopt naar de verdeelkast in de straat, maar dat is niet standaard in Nederland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07
[...]

Ik wil dit even toelichten;

Aarding via een gas of waterleiding mag niet. Maar deze leidingen dienen wel vereffend te worden aan de HVL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:39
Hoe is de aarding in de andere appartementen geregeld? Ik neem aan dat er in een appartementen complex een centrale aarding aanwezig is omdat je op bv de 2e etage geen aardpen kan slaan zonder ruzie te krijgen met je onderburen :)

If you think you are smarter than the previous generation,, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 20:54
KoenVW76 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:46:
Bedankt voor de reacties allemaal, hier ga ik naar laten kijken. Maar mijn vermoeden dat dat draad tot nu toe de aarde via de gasleiding verzorgde klopt dus. Het gaat dus om een appartement in een eind jaren 50 flat dus ik vermoed dat dit bij alle appartementen via de gasleiding gaat. Ik ga contact opnemen met stedin over hoe dit opgelost moet worden.
Inderdaad, stedin bellen (0800-9009, storingsnummer). Helemaal geen elektricien bellen, gewoon de netbeheerder.
Potentieel kunnen er nu serieuze ongelukken gebeuren omdat de aardlek zijn functie niet meer kan doen. Kortsluitstromen lopen niet meer weg naar aarde. Verder hangt alle aarde in huis nog wel aan elkaar. Een fout in een toestel kán leiden dat alle vreemd geleidende delen in huis nu onder spanning komen te staan (want alles hangt in principe aan elkaar, maar zwevend want de koppeling naar aarde is weg).

Dus gewoon stedin bellen en misschien beetje aanstellen dat je je zorgen maakt om de veiligheid, dan mogen ze je niet negeren.

• ybos
[...]

Vroeger was dit min of meer de standaard, dus in oudere huizen en wooncomplexen zal dit nog zat zo zitten.
"een koperen buis (water/gas) vanaf de straat door de grond de woning in, een betere aarde kan je niet hebben" was de gedachte. Tot je er inderdaad een stukje kunststof leiding tussen sleutelt...

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Zonder dit topic te kapen maar ik kreeg het idee dat dit bij mij wel het geval is en heb ik even in mijn meterkast gekeken (En mijn woning is van 2017/2018). Hoe kan ik dit checken?

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:14
ybos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:26:
[...]

Vroeger was dit min of meer de standaard, dus in oudere huizen en wooncomplexen zal dit nog zat zo zitten.
"een koperen buis (water/gas) vanaf de straat door de grond de woning in, een betere aarde kan je niet hebben" was de gedachte. Tot je er inderdaad een stukje kunststof leiding tussen sleutelt...
Bij mij is net de loden leiding weggehaald, deze werd ook als aarding gebruikt. Ze hebben toen voor mij een nieuwe aardpen geslagen!

• ybos
mierenfokker schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:34:
[...]

Zonder dit topic te kapen maar ik kreeg het idee dat dit bij mij wel het geval is en heb ik even in mijn meterkast gekeken (En mijn woning is van 2017/2018). Hoe kan ik dit checken?
Lijkt me sterk. Waarschijnlijk zie je wel een aarddraad aan je waterleiding en dat is verplicht (en goed).
Er zijn ook netbeheerders die leveren een PEN (PE+N -> aarde + nul) aan. Dan krijg je dus de aarde vanuit het energiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Krijnemans schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:33:
Het lijkt erop dat er geen aarding is, als het klopt dat de draad helemaal links en helemaal rechts niet naar een aardpen lopen. Ik zou er een elektricien bijhalen.

P.S. Zie ik daar nu lasklemmen in de meterkast hangen?
Volgens mij mag dat niet op deze manier.
Klopt, is niet toegestaan, dienen in daarvoor bestemde houders te zitten. Zoals een Wago 2273-500 die je op de Din-rail plaatst.
DexterDee schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:38:
De aardpen moet doorgaans 6 meter of meer diep geslagen worden.
Onzin, diepte van aardpen is afhankelijk van het gebruikte stelsel en locatie. In Zeeland, waar ik werkzaam ben gebruiken we bijvoorbeeld aardpennen van 3 meter.

Het beste is gewoon een elecktricien te laten komen, aardpen te laten slaan. Nieuwe Cu6 (blanke 6mm2 aarde) langs de meterkast aan te brengen.

Onder de meterkast van de ts lijkt een normale HAK te zitten. Als deze is uitgevoerd met automaten moet de netbeheerder hier zijn aarde aanbieden en daar dus ook een Cu6 naar toelopen. Dit is echter niet op te maken uit de foto's.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgFxXekE1vjK2g89URw-m1xOx3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKOdwYMbvp2yJPflQddpZNjX.jpg?f=fotoalbum_large

Loopt die koperen rail daar niet verder? Zit daar nog iets aan vast?

Deze Schneider kasten zit altijd nog zo'n versprongen stukje rail aan, net als bij de soortgelijke Attema kasten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ampH8yuBC05WUOkLEJyXU-jZKRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RYQnemboH8NUGIId0QD2fbL.jpg?f=fotoalbum_large
barktus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:35:
Onder de meterkast van de ts lijkt een normale HAK te zitten. Als deze is uitgevoerd met automaten moet de netbeheerder hier zijn aarde aanbieden en daar dus ook een Cu6 naar toelopen. Dit is echter niet op te maken uit de foto's.
Kweenie maar wat ik zie lijkt toch niet op de standaard huisaansluitkast. Er zit een normaal meterbord onder de groepenkast maar de verzegelde hoofdzekeringkast, met smeltpatronen, zie je rechts naast de groepenkast... Of moet dat iets voor centrale voorzieningen ofzo voorstellen? Ik zie meer zekeringhouders dan ik voor 1 appartement verwacht maar minder zekeringen. :+

Misschien dat daar aan de bovenkant nog een draadje uit steekt? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 16-12-2022 10:50 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Xander schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:48:
[Afbeelding]

Loopt die koperen rail daar niet verder? Zit daar nog iets aan vast?

Deze Schneider kasten zit altijd nog zo'n versprongen stukje rail aan, net als bij de soortgelijke Attema kasten:
[Afbeelding]

[...]

Kweenie maar wat ik zie lijkt toch niet op de standaard huisaansluitkast. Er zit een normaal meterbord onder de groepenkast maar de verzegelde hoofdzekeringkast, met smeltpatronen, zie je rechts naast de groepenkast...

Misschien dat daar aan de bovenkant nog een draadje uit steekt? :?
Die attema kasten worden niet meer gemaakt :P

Dat zijn nogal wat smeltpatronen voor een hoofdaansluiting van één woning. Ik denk dat voor er echt duidelijkheid gegeven kan worden, de ts voor een totale overzicht foto moet zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In de meterkast van TS zie ik ook oude (rood/groen/grijs) en nieuwe (blauw/bruin/geelgroen) bekabeling door elkaar gebruikt worden, wat eigenlijk ook niet mag.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:40
barktus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:50:
[...]

Die attema kasten worden niet meer gemaakt :P
Dat klopt, maar de soortgelijke Schneider Electric Advanced kasten gaan nog als warme broodjes met die elektramat meuk. :+

En of het nou nog wordt gemaakt of niet, @KoenVW76 heeft er toch 1 hangen. ;)
Dat zijn nogal wat smeltpatronen voor een hoofdaansluiting van één woning. Ik denk dat voor er echt duidelijkheid gegeven kan worden, de ts voor een totale overzicht foto moet zorgen.
Ja vind het ook een mysterieus kastje. Misschien zijn het de hoofdzekeringen voor meerdere appartementen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Xander schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:52:
[...]

Dat klopt, maar de soortgelijke Schneider Electric Advanced kasten gaan nog als warme broodjes met die elektramat meuk. :+

En of het nou nog wordt gemaakt of niet, @KoenVW76 heeft er toch 1 hangen. ;)

[...]

Ja vind het ook een mysterieus kastje. Misschien zijn het de hoofdzekeringen voor meerdere appartementen.
Klopt, werkt nog beter ook. Die nieuwe Attema kasten zijn echt een ramp, vrijdagmiddag product 8)7

Dat zou inderdaad goed kunnen. Al zou je met meerdere appartementen eerder een hoofdmeterkast/mespatronen in een losse voor iedereen bereikbare locatie verwachten :P

Als @KoenVW76 nu eens voor een totale overzicht foto zorgt :)

[ Voor 9% gewijzigd door barktus op 16-12-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Rechts zit inderdaad een kast waarin de zekeringen voor mijn buren zitten en die van mij. Ik ben een aantal maanden geleden over gegaan op 3 fasen, toen is die kast geplaatst in plaats van oude zekeringen die nog met katoen omwikkelde bekabeling had die helemaal broos was geworden.

Stedin is langs geweest en heeft de aarde aangesloten op een punt in die kast. De boel is wat dat betreft weer veilig nu. Die andere punten ga ik laten aanpakken trouwens, bedankt voor het aangeven daarvoor!
Pagina: 1