Toon posts:

Elektrische doorstromer en CV pomp serieel in circuit zetten

Pagina: 1
Acties:

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:44
Ik heb thuis een gasketel en zou graag de overtollige PV-energie oa mee naar de vloerverwarming willen sturen (ik ben me bewust van cop1 vs cop4 met warmtepomp). Dus als er injectie is, mag de elektrische doorstromer ook wat mee helpen met de verwarming.

Nu ben ik aan het bedenken dat de doorstromer altijd circulatie moet hebben om verbranden (koken) van het verwarmingselement te voorkomen, dus ga ik sowieso ook een circulatiepomp moeten steken, los van de CV ketel zodat ik de circulatiepomp aan zet, en dan pas de doorstromer.

Nu vroeg ik me af, kan ik die 2de pomp gewoon mee "serieel" in het bestaande circuit zetten? Stel dat 1 van beide pompen niet pompt, zou dat geen problemen (onnodige weerstand in het circuit) kunnen opleveren? Of hoe schakel je dat anders? Dat je beide pompen altijd samen laat draaien of samen af maar niet een wel, andere niet?

Of een parallel circuit waar dan de 2de circulatiepomp op staat meteen terugslagklep op de 2 parallele buizen zodat het water altijd de juiste kant op gaat?

edit:

Ik heb net ontdekt dat dat een welbekend principe is en meer over valt te lezen. Mijn eerste idee is dat parallel toch beter gaat zijn. Ik lees me eerst wat verder in.

[Voor 8% gewijzigd door bucovaina89 op 15-12-2022 09:21]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Stroom is tegen een hogere kWh prijs te verkopen dan je per kWh aan gas zou kunnen inkopen, dus zelfs financieel zou dit een dom idee kunnen zijn.

Maatschappelijk gezien kan het gewoon niet door de beugel. Door COP1 stroom af fakkelen veroorzaak je 2x dat aan gasverbruik in een elektriciteit centrale voor iemand anders zijn stroom verbruik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee