Toon posts:

Meterkast Faz-B16/3N geschikt voor elektrische kookplaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-01 17:06
Mijn vraag
...m.b.t. meterkast groep 4 (zie foto bijlage)

Groep 4 (boiler/doorstromer) FAZ-B16/3N, gaat naar de keuken, en daar is nu de warmwater doorstromer Clage CEX V1.70 (2400-26233) op aangesloten, Ingesteld op 13,5 kW-20A.

Is die groep wel geschikt, ondanks een prioriteitsschakelaar die bij warmwaterafname de kookplaat tijdelijk uitschakelt, om een elektrische kookplaat te gebruiken? Ik begeep dat die veel stroom eist. Moet de meterkast misschien eerst aangepast worden? Zo ja, hoe duur is dat dan ongeveer?

Een eenfase kookplaat gebruikt ongeveer 3680w.
Een tweefase kookplaat gebruikt ongeveer 7360w.

B16/3N, betekent dat, dat het een 16 ampere zekering is, of een 40 ampere?
De kwestie is dus of de zekering het gaat houden.

[Voor 4% gewijzigd door hpieters op 15-12-2022 15:44]

Alle reacties

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 13:49
FAZ-B16/3N <- dit is een 3 fase 16A groep. Het houd in dat je doorstroomboiler met 3 fase aangesloten zit.
Edit: Verkeerd gekeken. Het is een krachtstroom aansluiting. 400 volt bij 16A.

Als ik rondzoek op internet zie ik dat de Clage boilers al snel 11kw kunnen verbruiken. De krachtstroom groep ondersteund dit ook.
Staat er nog een ander typenummer of aanduiding op de clage? De modellen die ik kan vinden op internet beginnen bij 3500watt. En die zijn nadrukkelijk bedoeld voor badkamers waar maar een kleine hoeveelheid warm water gevraagd wordt.
Voor een keuken heb je al snel een 3 fase/400volt 11kw model nodig om het water op een goede hoge (max 60 graden) temperatuur te krijgen.

Hier kan geen kookplaat bij aangesloten worden. Voor een kookplaat zal een nieuwe groep aangelegd moeten worden.

[Voor 7% gewijzigd door Muerte.Diablo op 15-12-2022 09:58]

• hpieters
Deze reactie van mij s.v.p. verwijderen.
Voegde onvoldoende toe aan het item.

[Voor 141% gewijzigd door hpieters op 16-12-2022 08:22]

• hpieters
-

[Voor 99% gewijzigd door hpieters op 16-12-2022 08:29]

• hpieters
@Muerte.Diablo
Ik heb een nog aan te sluiten prioriteitsschakelaar klaar liggen. Die zorgt er voor dat bij warmwaterafname automatisch tijdelijk de elektrische kookplaat wordt uitgeschakeld.
https://www.groenehoedduu...hakelaar-3-fase-400v.html
-
De Clage doorstromer instellingen kan ik in het venstermenu uitlezen.
De doorstromer is bij installatie ingesteld op maximaal vermogen. (i.p.v. 11kW-16A op zelfs13,5kW-20A),
en die doorstromer op 3fase 400V bleef altijd goed werken, de B16/3N zekering sloeg namelijk nooit door.
De electricien sprak trouwens over een "automaat". Hij denkt die te gaan aanpassen voor een toekomstige elektrische kookplaat. Het schijnt dat B16/3N onvoldoende is voor een kookplaat.

Een eenfase kookplaat gebruikt ongeveer 3680w.
Een tweefase kookplaat gebruikt ongeveer 7360w.

En hier begrijp ik het niet meer, want 3,68kW of 7,36kW is toch minder dan wat de doorstromer afneemt?
Of heb ik het vermogen van de kookplaten verkeerd genoteerd?

[Voor 10% gewijzigd door hpieters op 15-12-2022 15:54]

• hpieters
Aan de elektricien vroeg ik:
"wilt u mij uitleggen waarom 25A nodig is terwijl een 2 fase kooktoestel 7,26 kW gebruikt,
en NU de doorstromer het goed doet met afstelling op 13,5 kW (20A) op een
automaat B16/3N. De doorstromer gebruikt toch ongeveer 2 maal zoveel stroom
als zo'n kookplaat. De prioriteitsschakelaar zorgt dat ze niet gelijktijdig werken !
Wat begrijp ik niet goed? (zie ook alle voorgaande emails voor meer toelichting)"

Hij antwoordde sumier:
"13,5kw:230v=58,6A
58,6A:3fase=19,5A
Met een stroom piek 1% moet er altijd boven de piek verzegeld worden, daarom de 25A"

Ik stelde een accoord op de offerte van de elektricien uit, en schreef hem:

"Uit wat u zegt begrijp ik dat de vorige elektricien een te lage zekering monteerde, en dat de monteur van de Clage doorstromer deze niet op 13,5kW maar op 11kW had moeten afstellen. Dat zijn namelijk de twee instellingen bij het in bedrijf stellen van de doorstromer.
Nog steeds is mij onduidelijk waarom een elektrische kookplaat, die de helft gebruikt van de nu goed werkende doorstromer, ineens een zwaardere zekering nodig heeft. Nogmaals: De prioriteitsschakeling zorgt dat niet tegelijk doorstromer en kookplaat stroom gebruiken !"

Wie kan hier meer duidelijkheid over verschaffen?

• hpieters
Zojuist gebeld door de elektricien. Hij gaf toe dat een verzwaring onnodig is en gaat alleen binnenkort de prioriteitsschakelaar monteren en een perilex contact voor een elektrische 2fase kookplaat.
-
Als de zekering doorslaat kan ik altijd nog verzwaren tot 25A. ;)

[Voor 15% gewijzigd door hpieters op 16-12-2022 08:39]

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 13:49
Het kan inderdaad prima om de prioriteitsschakelaar te gebruiken. Al zou ik persoonlijk het niet echt fijn vinden dat mijn kookplaat ineens uit gaat als ik warm water vraag tijdens het koken. Hier zou ik een 2e groep laten installeren zodat beide apparaten tegelijk te gebruiken zijn.

Ik weet trouwens niet of het onderbreken van de stroom een negatief effect heeft op de kookplaat. De meeste moderne inductie kookplaten zullen het waarschijnlijk niet heel fijn gaan vinden.

De groep zelf is verder prima geschikt voor een kookplaat of de doorstromer. Dat maakt niks uit.

[Voor 20% gewijzigd door Muerte.Diablo op 16-12-2022 09:28]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:19

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich is het prima met een prioriteit schakelaar. Maar zou ik echt wel heel vervelend vinden. Meeste kookplaten vergeten volgens mij ook gewoon alles als ze uit gaan. Zou ik eerder de voorkeur voor andersom hebben, kookplaat aan = niet kunnen douchen. Of eigen groep, maar dan kan je de hoofdzekering er misschien wel eens uit trekken. Door het extreme vermogen ook absoluut geen fan van doorstromers, zeker in NL.

Maar de fout hier is natuurlijk een 20A doorstromer op een 16A groep, dat is een no-go. Ben je dus stelselmatig de installatie aan het overbelasten.

• hpieters
@Muerte.Diablo

De keukengroep (230v) is gescheiden van de boilergroep (400V) met de 3fase ww-doorstromer.
In de Keuken staat een elektrische waterkoker (230V) voor theewater enz.

Overigens gaat de warmwaterkraan in de keuken bijna nooit aan, behalve voor afwaswater, en zoals je weet is het koken dan verleden tijd. Spoelen doen we tegenwoordig gewoon met koud water en nemen iets minder schoon servies voor lief. Dat bespaart veel elektriciteit.

• hpieters
@septillion

Wij douchen op gas.
Inderdaad had de monteur bij inbedrijfsstelling de keuken-doorstromer moeten initiëren op 11kW uit het eenmalige keuzemenu na reset, om geschikt te zijn voor 16A. Bij uitlezen op het scherm van de doorstromer kan ik bij PL (powerlimit) zien dat 13,5kW is ingesteld door de monteur. Hij had de eenmalige keuze tussen 11 of 13 tijdens de installatie.

Nogmaals: Als de zekering doorslaat kan ik altijd nog verzwaren 😀
Maar dat is onwaarschijnlijk omdat de doorstromer altijd goed werkte, en de zekering nooit doorsloeg.
Een 2fase kookplaat gebruikt maar de helft van mijn doorstromer, en de prioriteitsschakelaar zorgt dat ze niet gelijktijdig stroom gebruiken.

[Voor 21% gewijzigd door hpieters op 16-12-2022 10:08]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:19

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ah, alleen voor de keuken. Mja, dan zou ik hem terug zetten op 16A en een extra groep voor de kookplaat doen. Dan zal het zeker tijdens het koken geen lange sessies tegelijk zijn.

Want zelf was ik echt wel eens wat af tijdens het koken. Vaak wel koud maar soms wel warm, messen enzo.

En geen vaatwasser? Onder aan de streep het meest zuinige :)

• hpieters
@septillion

Wij zijn nu 76 jaar oud, en hebben nooit een vaatwasser gehad. We zouden het gezellige afwassen na de maaltijd erg missen. Dan wordt vocaal uitgewisseld wat bij het eten niet mogelijk was. Dat is onze vorm van na-tafelen. Overigens vergeten we steeds vaker het gas uit te zetten en is bij dementie een inductie kookplaat veel veiliger om toekomstige ongelukken te voorkomen.

[Voor 24% gewijzigd door hpieters op 16-12-2022 10:20]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee