Toon posts:

Gas meterijking: wat kan ik het beste doen ?

Pagina: 1
Acties:

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-01 07:53
Beste allen.

TLDR: Mijn netwerkbeheerder accepteerd dat mijn Elektra meter defekt is en ik wil nog verder klagen ook over mijn gas meter.

Na het overstappen nar slimmemeter Dec 2020, merk ik meteen een verdubbeling van beide Elktra en Gas vebruik. Ik heb een Excel die ik meet per week.

Toen niemand geloofd mij, de technicien van Enexis, de netwerkbeheerder die dit slimme meter heeft geinstalleerd, zei "misschien het de analogue meter die fout was en nu het correct is met de digitale meter".

Fast foward tot nu toe, beide Gas en Elektra per jaar van mij zijn veel veel boven Nibud gemiddeld.

Na het nog een keer klagen via telefoon in Dec 2022, nu Enexis accepteerd dat de Elektra meter defekt is. De gas meterijking moet ik een aanvraag doen, via http://www.enexis.nl/meterijking

Zal ik beter een onafhankelijk partij inschakelen (en rond 400 meer euro betalen) of is een in-house meterijking van Enexis al genoeg ?

Nu, in tweaker zie ik ook: honderden meters defekt in NL.

nieuws: Honderden slimme meters geven door sensordefect mogelijk foute meters...

• noucmen
  • Verschillende meteronderzoeken (kosten per meteronderzoek)
  • Werkzaamheden Kosten (excl. btw) Kosten (incl. btw)
  • Meterijking elektriciteitsmeter door Enexis € 82,65 € 100,00
  • Meterijking gasmeter door Enexis € 82,65 € 100,00
  • Meterijking door een onafhankelijke keuringsinstantie € 627,54 € 759,32
  • Second opinion na meterijking door Enexis € 406,70

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

imo: door enexis laten doen en als je 't er niet mee eens bent kun je alsnog naar zo'n onafhankelijke toko en ben je in totaal nog steeds goedkoper uit. Wel een groot risico dat ze op dezelfde conclusie uitkomen natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Zet er gewoon zelf een 2e meter achter. Dan weet je het binnen 2 dagen. Kun je dan stappen ondernemen indien nodig.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• noucmen
hesselbeertje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:47:
Zet er gewoon zelf een 2e meter achter. Dan weet je het binnen 2 dagen. Kun je dan stappen ondernemen indien nodig.
Hoe kan ik een 2e meter hebben ?
Thks

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

noucmen schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:31:
[...]

Hoe kan ik een 2e meter hebben ?
Thks
https://www.technim.nl/in...CN7d4f3UQBVsaArJPEALw_wcB

na je enexis meter hangen. maar tenzij je dat zelf kan, betwijfel ik of je inc montage goedkoper uit bent dan zon meter eiking.

[Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 15-12-2022 11:36]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-01 08:20
Geeft je elektriciteitsmeter ook de gasmeterstanden door?
Dan zou het vervangen van de elektra meter het probleem van de gasmeter kunnen oplossen?

Misschien eerst de nieuwe elektriciteitsmeter vervangen voordat je kosten gaat maken voor de gasmeter?

Heb je ook zelf gemeten aan het verbruik van je verschillende groepen in de meterkast?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:47
Meestal wordt ook de “slimme” gasmeter vervangen als de elektriciteitsmeter vervangen wordt, ze zijn gekoppeld en doorgifte aan netbeheerder van beide gaat via de elektriciteitsmeter.

Wellicht hoef je dus niets te doen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• noucmen
MSXBas schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:37:
Geeft je elektriciteitsmeter ook de gasmeterstanden door?
Dan zou het vervangen van de elektra meter het probleem van de gasmeter kunnen oplossen?

Misschien eerst de nieuwe elektriciteitsmeter vervangen voordat je kosten gaat maken voor de gasmeter?
Ik dacht dat de gasmeter een andere toestel dan de elektriciteitsmeter ?

Anders waarom heeft Enexis mij uitgenodigd om een meterijking voor gas te doen ? (Ik heb verzoek een ijking voor beide gas en elektriciteit)
Heb je ook zelf gemeten aan het verbruik van je verschillende groepen in de meterkast?
Nee heb ik niet

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De gasmeter is een ander toestel, ja, maar bij slimme meters wordt meestal de gasmeter draadloos gekoppeld aan de electriciteitsmeter en die laatste geeft dan de meterstanden door aan de netbeheerder.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Check eerst of de meter überhaupt wel aan jou adres is gekoppeld. Je zult niet de eerste zijn waar dat mis is gegaan, en betaal je verbruik van compleet ander adres.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rukapul
  • Laatst online: 11:07
heuveltje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:35:
[...]

https://www.technim.nl/in...CN7d4f3UQBVsaArJPEALw_wcB

na je enexis meter hangen. maar tenzij je dat zelf kan, betwijfel ik of je inc montage goedkoper uit bent dan zon meter eiking.
Voordeel is wel dat je voor heel lang met een prettig gevoel kunt slapen.

Punt is namelijk dat de kans klein is dat een meter een significante afwijking in het nadeel vertoont, en een hele kleine kans dat beide meters een significante afwijking in het nadeel vertonen.

• noucmen
Hallo,

Hoe kan ik zeker weten dat mijn meter niet stiekem of per ongeluk is geruild.

De foutief meter zou geruild zijn met een goed meter. Dan Enexis zal mij informeren: " hij is gewoon goed meneer, u krijgen uw meter terug. De teveel betaling de laaste 2 jaar is niet Enexis' fout"

Ik heb nu een grote bonus gekregen door mijn EnergieLeverancier (UnitedCpnsumer) omdat ik hun teveel heb betaald (door jet teveel heb verbruiken) de laaste 2 jaren.

Het verkeerd lezen (nooit te weinig lezen) brengt altijd voordeel naar energie levranciers, dus ook netwerkbeheerders, denk ik ?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
noucmen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:29:
Hallo,

- aan de hand van je verbruik, eventueel een P1 meter aansluiten of externe MID gekeurde kWh meter.
- Aan de hand van je meternummer / factuur.
De foutief meter zou geruild zijn met een goed meter. Dan Enexis zal mij informeren: " hij is gewoon goed meneer, u krijgen uw meter terug. De teveel betaling de laaste 2 jaar is niet Enexis' fout"

Ik heb nu een grote bonus gekregen door mijn EnergieLeverancier (UnitedCpnsumer) omdat ik hun teveel heb betaald (door jet teveel heb verbruiken) de laaste 2 jaren.
Dus de meter was gewoon goed, alleen je energieleverancier heeft een fout gemaakt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• noucmen
DutchWing schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:36:
- aan de hand van je verbruik, eventueel een P1 meter aansluiten of externe MID gekeurde kWh meter.
- Aan de hand van je meternummer / factuur.
Sorry ik snap je niet, ik ben niet technisch.
Dus de meter was gewoon goed, alleen je energieleverancier heeft een fout gemaakt?
De gasmeter denk ik ook niet goed, aantal m3 is altijd ongeveer 2 keer als werkelijkheid is gemeten.

Wat ik bang voor ben, is dat Enexis, tijdens het terug nemen voor inspectie, express of per ongeluk , die nu foutief meter ruilen met een goed meter, en zeggen dat de oude foutief meter goed was en dus mijn te veel betalen de laaste 2 jaren normal was .......

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:30
Op je jaarnota zou ook de ean nummers van je meter moeten staan, controleer die eens meer wat er werkelijk op je meter staat. Deze suggestie ( in andere woorden) was eerder al gegeven maar dan weet je in ieder geval of de juiste meter op jouw adres staat.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01 08:09
Puur uit interesse, wat was je gebruik met de oude meter? en het verbruik met de nieuwe meter? ( Ook de oppervlakte van je woning )

Daarnaast zou ik het laten controleren evt door een externe bedrijf.

• JvS
  • Laatst online: 10:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

noucmen schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:31:
[...]

Wat ik bang voor ben, is dat Enexis, tijdens het terug nemen voor inspectie, express of per ongeluk , die nu foutief meter ruilen met een goed meter, en zeggen dat de oude foutief meter goed was en dus mijn te veel betalen de laaste 2 jaren normal was .......
Noteer de gegevens van je meter(s) of maak er een foto van en vergelijk dat met de meter die ze terug brengen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:28
https://www.essent.nl/ken...egrippen/ean-code-energie
Dit EAN nummer is uniek per meter. Dus daar kunnen ze je niet mee belazeren.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

noucmen schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:29:
Hallo,

Het verkeerd lezen (nooit te weinig lezen) brengt altijd voordeel naar energie levranciers, dus ook netwerkbeheerders, denk ik ?
Dmv schouwingsverzoek, als je dat niet vertrouwd kun je zelf ook foto’s maken van je meter en die doorsturen naar Enexis. Vraag hen vooraf welke EAN codes er geregistreerd zijn, dan kun je het zelf ook vergelijken met wat in je meterkast hangt.

meters zijn eigendom van Enexis, en behoren tot het adres waar jij woont te zijn geregistreerd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Hackus schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:25:
[...]

Dmv schouwingsverzoek, als je dat niet vertrouwd kun je zelf ook foto’s maken van je meter en die doorsturen naar Enexis. Vraag hen vooraf welke EAN codes er geregistreerd zijn, dan kun je het zelf ook vergelijken met wat in je meterkast hangt.

meters zijn eigendom van Enexis, en behoren tot het adres waar jij woont te zijn geregistreerd.
die EAN codes staan als het goed is ook op je rekening.

TheS4ndm4n#1919

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RocketKoen schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:36:
[...]

die EAN codes staan als het goed is ook op je rekening.
Op de jaarnota ja. Bij automatische incasso zie je dat niet natuurlijk.

edit: bij fout komen ze alsnog schouwen, of je krijgt een mogelijkheid dit digitaal te doen via foto's per e-mail.
Bij enige twijfel komt men ook schouwen. (eigen ervaring)

[Voor 26% gewijzigd door Hackus op 18-12-2022 10:43]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
noucmen schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:31:
Sorry ik snap je niet, ik ben niet technisch.
Misschien zo wat duidelijker:

Een P1 meter:
https://www.homewizard.co...1LsgE2EAQYASABEgJ7avD_BwE

Een kWh meter:
https://www.google.nl/search?q=MID+kWh+meter

Meternummer (EAN):
https://www.enexis.nl/meter

Factuur:
https://www.energievergel...e-woordenlijst/e/ean-code
De gasmeter denk ik ook niet goed, aantal m3 is altijd ongeveer 2 keer als werkelijkheid is gemeten.
Maar dat heb je zelf afgelezen vanaf de digitalemeters op het venster, of stond het alleen op de factuur vanuit enexis?

De kans dat beide meters afwijken is gewoon enorm klein…
Ik hoor dit zo vaak, dan controleer ik het en is er werkelijk niks aan de hand.

Een verdubbeling is meestal gewoon een fout:
- Vanuit netbeheerder. (verkeerd registreren)
- Vanuit energieleverancier. (Administratief)
- Vanuit gebruiker. (Verkeerde meterstanden doorgegeven)
Dan moet je de EAN nummers controleren zoals anderen al hebben aangegeven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• noucmen
Dank je wel, ik ga kijken

• noucmen
DutchWing schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:19:
[...]

Maar dat heb je zelf afgelezen vanaf de digitalemeters op het venster, of stond het alleen op de factuur vanuit enexis?

De kans dat beide meters afwijken is gewoon enorm klein…
Ik hoor dit zo vaak, dan controleer ik het en is er werkelijk niks aan de hand.

Een verdubbeling is meestal gewoon een fout:
- Vanuit netbeheerder. (verkeerd registreren)
- Vanuit energieleverancier. (Administratief)
- Vanuit gebruiker. (Verkeerde meterstanden doorgegeven)

[...]
Van de zelfde setting:
- gas verbruik: 2 uur van verwarming vanaf koud, dus de CV Ketel de koud woning op te warmen. Na de slimme meter installatie lees ik rond X aantal m3 per uur, die is rond 2 keer zo hoog als de vorige analoge gas meter.
- ook hetzelfd met een woning met maar de CV Ketel en een vriezer, een koelkast. Gemeten na 24 uur. Ook na het plaatsen van slimmeter op 20 dec 2020, is dit verbruik 2 keer zo hoog.

De woning was rond De. 2020 niet bewoond, dus het meten en vergelijken was makkelijk.

Daarna was het 3900 m3 gas voor 12 maanden, 2-onder-1 kap. Wel thuis werken maar niet te hoog met thermostaat.

• noucmen
Voor de EAN codes, heb ik gecheckt, die zijn goed: de EAN code op de meter is hetzelfd als op de energie leverancier's jaarnota.

Ik heb ook de seriesnummer van de oude analogue meter (op die tijd was het verbruik correct), kan ik iets doen om die oude analogue meters terug in gebruik te worden ?

• noucmen
Hackus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:31:
Check eerst of de meter überhaupt wel aan jou adres is gekoppeld. Je zult niet de eerste zijn waar dat mis is gegaan, en betaal je verbruik van compleet ander adres.
De dagen direct na het vervangen naar de nieuwe slimme meter (24 Dec 2020), heb ik te plek, met mijn ogen, de gas en stroom verbruiken zien op die meter. Deze 2 verbruiken waren ongeveer 2 keer zo hoog als die op de analogue meter, in Nov 2020. Zelfde aparaten in huis.

Dus de risico van het verkeerde adres is hier niet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

noucmen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:33:
[...]

De dagen direct na het vervangen naar de nieuwe slimme meter (24 Dec 2020), heb ik te plek, met mijn ogen, de gas en stroom verbruiken zien op die meter. Deze 2 verbruiken waren ongeveer 2 keer zo hoog als die op de analogue meter, in Nov 2020. Zelfde aparaten in huis.

Dus de risico van het verkeerde adres is hier niet.
Ik gaf dit aan omdat dit vaker gebeurt, en mensen -tegenwoordig- via app de standen(voorspelling) uitlezen ipv visueel in de meterkast zelf.

• noucmen
Hackus schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:37:
[...]

Ik gaf dit aan omdat dit vaker gebeurt, en mensen -tegenwoordig- via app de standen(voorspelling) uitlezen ipv visueel in de meterkast zelf.
Bedankt,
Welke app gebruiken mensen vaak ?

- Mijn netbeheerder: Enexis, energieleverancier = United Consumers: die 2 heb ik hun app nog niet geinstalleerd
- Ik gebruik alleen de web app van UMeter voor het uitlezen van gas + stroom + zonnepanel
- Enphase vertoont ook de zonnepanelen opgewekt gegevens.

N.B.: ik overweeg ook om naar een nieuwe energie leverancier te gaan, kan ik onderhandelen met United Consumers om lagere tarief te krijgen (nu is ze 1.45 euro/m3 tot 1200m3, en 2.72 euro/m3 extra gas). Gas kosten is mijn grootste probleem. Als het later zou zijn dat mijn correct gas meting nog klein is (rond 1800m3/jaar) dan het blijven met huidige United Consumers is goed, anders is Mega aantrekkelijker (1.9699 euro/m3 gas).

N.B.2: ben overgestapt naar BudgetEnergie, hun bovenplafond tarief is rond 1.95 euro/m3, veel minder dan de 2.72 euro/m3 van UnitedConsumer. Ik heb BudgetEnergie overtuigd om te blijven met de termijn 385 euro/maand (gebaseerd op de defekt metering sinds 2021)

[Voor 21% gewijzigd door noucmen op 09-01-2023 09:06]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er zijn verschillende Apps, ook vaak vanaf slimme thermostaat. Je kunt overstappen naar goedkoopste aanbieder als je boven prijsplafond uitkomt, anders heeft het voor jou geen voordelen. je kunt dat vergelijken bij oa Independer. Zou zelf eerst een goed meter willen als deze daadwerkelijk defect is. Kan zomaar dat nieuwe leverancier een voorschot vraagt op verbruik van afgelopen jaar. Terwijl dit via defecte meter is waargenomen

• noucmen
corporalnl schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:10:
Puur uit interesse, wat was je gebruik met de oude meter? en het verbruik met de nieuwe meter? ( Ook de oppervlakte van je woning )

Daarnaast zou ik het laten controleren evt door een externe bedrijf.
Analogue meter: rond 2400 Kwh, 1400 m3
Slimme meter: 2-3 keer zo hoog voor beide stroom en gas.

Omdat de monteur van Enexis naar mij heeft gegezegd dat misschien de analogue meter niet correct was, moest ik hem geloven, sinds begin 2021 tot nu toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gasmeterstand kan je op zowel de gasmeter als de elektra meter zien, komen die wel overeen?

Dat het EAN op de gasmeter klopt wil niet zeggen dat jouw elektra meter ook die meterstanden doorbelt naar de netbeheerder. Zal je net zien dat de meter van je buurman aan je elektrameter gekoppeld is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_JGC_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:26:
Gasmeterstand kan je op zowel de gasmeter als de elektra meter zien, komen die wel overeen?

Dat het EAN op de gasmeter klopt wil niet zeggen dat jouw elektra meter ook die meterstanden doorbelt naar de netbeheerder. Zal je net zien dat de meter van je buurman aan je elektrameter gekoppeld is.
Hij heeft de standen zelf visueel waargenomen. Zie quoot aan mij van 20dec.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe veel denk je te veel te hebben betaald? Je gaat het toch ongeveer zien, als je kosten weer halveren na de nieuwe meter. Ik zou dat proberen te claimen (misschien via je rechtsbijstand).

Een P1 meter zal dan ook wel verkeerde data krijgen, overal tussenstekkers op die kunnen meten lijkt me ook niet te doen en een eigen meter klinkt ook ingewikkeld.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
  • Laatst online: 11:07
noucmen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:33:
[...]

Veel woorden om te zeggen dat je op basis van een uiterst onwetenschappelijke methode denkt dat je meter(s) teveel registreert.

Bij gas is dat gewoon onzinnig zonder een heleboel zaken structureel in een logboek bij te houden.

* Rukapul gaat voor Occam's Razor (niks mis)

• noucmen
Vandaag kwam iemand voor de meterijking van de gasmeter. Niks is gevonden
- gas meter is ok
- leiding tussen de gasmeter en de CV Ketels is gechecked: geen lekkage.

De meterijking partij heet CIJ Borculo (Kamerlingh Onnesstraat 2 / 7271 AZ Borculo)

De Stroommeter is zo wie zo defekt, volgens Enexis.

Raden jullie hoe ik verder moet gaan doen ?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

noucmen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:04:

Raden jullie hoe ik verder moet gaan doen ?
Even kijken wat het voorstel van Enexis wordt? Zij zullen een schatting maken van wat je had moeten betalen, misschien valt het mee.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Rukapul schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Veel woorden om te zeggen dat je op basis van een uiterst onwetenschappelijke methode denkt dat je meter(s) teveel registreert.

Bij gas is dat gewoon onzinnig zonder een heleboel zaken structureel in een logboek bij te houden.

* Rukapul gaat voor Occam's Razor (niks mis)
Dat. In november 2020 heb ik 2,45 m3 per dag gebruikt, en van half december 2020 tot half januari 2021 4,71 m3. Laat dat nu exact overeenkomen met TS' verdubbeling.

Of, volgens MinderGas, de graaddagen: 300 voor november, 400 voor december.

[Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 10-01-2023 11:31]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• noucmen
Marzman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Even kijken wat het voorstel van Enexis wordt? Zij zullen een schatting maken van wat je had moeten betalen, misschien valt het mee.
Aangezien de gasmeter en gas leiding "helemaal in orde is", volgens een partij ingehuurd door Enexis, kan ik niet zo veel aan doen m.b.t. de verkeerde gas kosten die mijn portemonnee veel dunner heeft gemaakt.

De volgende opties voor mij:
- Een andere onafhankelijke partij inhuren voor de gas meterijking.
- kijken of de defekt stroom meter de gegevens van de "goed" gasmeter verkeerde heeft geregistreerd
- iets anders ?

• noucmen
CodeCaster schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Dat. In november 2020 heb ik 2,45 m3 per dag gebruikt, en van half december 2020 tot half januari 2021 4,71 m3. Laat dat nu exact overeenkomen met TS' verdubbeling.

Of, volgens MinderGas, de graaddagen: 300 voor november, 400 voor december.
Mijn verdubbeling is ook op jaar basis, voor stroom en gas.

• teunijff
  • Laatst online: 27-01 21:40
Herkenbaar verhaal. Ik heb het alleen bij de gasmeter en hou wekelijks de meterstanden bij.
Ik heb een houtkachel, dus verbruik alleen gas voor douchen en warm water gebruik.
Mijn verbruik was voordat ik de slimme meter kreeg 2 m3 per week.
En nu is dat 4 m3 per week.
Heb geen ijking aangevraagd, omdat ik bang ben dat ik hetzelfde verhaal krijg als TS.
Je leest vaker dat men dan zegt dat de oude meter dan te weinig registreerde.
Achteraf had ik nooit toestemming moeten geven aan een slimmemeter.
Je hoort te vaak dat die dingen storingen / afwijkingen hebben en dat ijking vaak niets uithaalt.

Maar ik vind het wel opvallend.

• noucmen
@teunijff Wat vervelend voor jou.
Let's fight together.
Ik overweeg om een P1 meter te kopen

• teunijff
  • Laatst online: 27-01 21:40
@noucmen .
Maar als je een p1 meter koopt en die aansluit op je slimmemeter, dan pikt hij toch niet juiste data op als de slimme meter verdacht wordt de metingen niet goed te doen ?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
teunijff schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:25:
@noucmen .
Maar als je een p1 meter koopt en die aansluit op je slimmemeter, dan pikt hij toch niet juiste data op als de slimme meter verdacht wordt de metingen niet goed te doen ?
Wat je kan controleren met een P1- meter is of de koppeling met de gasmeter goed werkt.
Schrijf aan het begin van de dag je meterstand op van de gas meter.
Is de volgende dag stand gasmeter - 1 dag eerder gelijk aan je verbruik op de P1 meter dan weet je zeker dat de juiste gasmeter is gekoppeld.

2e controle is voor de electriciteitsmeter. Daar kan je ook realtime gebruik op zien.
Zet een electrische kachel of waterkoker met een bekend wattage aan en je moet je realtime verbruik daarmee evenredig zien oplopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee