Toon posts:

Vraagje meterkast

Pagina: 1
Acties:

• squaadgras
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:51
Hoi allemaal,

Laat ik beginnen met: 0 verstand van dit onderwerp, en online is er dusdanig veel info te vinden dat ik door bomen het bos niet zie.

Onlangs een stroomstoring gehad (waarschijnlijk teveel apparaten* tegelijk aan/overbelasting, terwijl een klopboormachine vastliep in een betonnen muur*) en zodoende even in de meterkast moeten gluren.

*wasdroger, boormachine, koffiezetapparaat, stofzuiger (laatste 3 op 1 groep).

Het betreft een onlangs opgeleverd nieuwbouw appartement. Hiervoor in een ‘ouder’ huis gewoond met verouderde meterkast/indeling.

Zie foto’s meterkast.

De rode omcirkelde stoppen waren afgeslagen. En 1 van de onderstreepte (dacht de middelste) hoofdzekeringen. Zonder al teveel na te denken de schakelaars omgezet en alles werkte daarna gewoon weer naar behoren (daarna ook geen storing meer gehad).

Als ik het goed begrijp (https://www.liander.nl/co...en/meterkast/?ref=21543): groep, hoofdschakelaar en hoofdzekering, maar niet de aardlekschakelaar. Overigens zelf Stedin als netbeheerder, maar afbeelding op bovenstaande website is zowat identiek aan mijn situatie).

Achteraf bedacht ik me dat het misschien wel handig is voor de toekomst om wat meer kennis op te doen van de meterkast en ben ik online artikeltjes gaan lezen.

De vragen die n.a.v. daarvan heb: kan een vastlopende (grote) klopboormachine een spike veroorzaken? Is het normaal dat een hoofdzekering ook springt? Wat kan de oorzaak hiervan zijn. Later las ik dat gedeelte eigendom is van de beheerder, maar had deze p.o. al omgezet.

Hartelijk dank voor het beantwoorden van deze (wellicht makkelijke) vragen.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 19:17
weet je zeker dat je niet in een elektriciteitsleiding aan 't boren was?

• squaadgras
Niet direct, maar kan dit nu ook niet direct uitsluiten. Zit geen stopcontact dichtbij. Kabelzoeker bestelt voor nader onderzoek.

Even van het worst case scenario uitgaan; wat is het veiligste stappenplan? Groep van desbetreffende kamer zal ik i.i.g. afzetten. |:(

[Voor 6% gewijzigd door squaadgras op 15-12-2022 01:14]

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 19:17
ach,als 't nu goed gaat zou ik dat niet gelijk doen. Als er kortsluiting komt, dan slaat de zekering wel door.

't is niet normaal dat een hoofdzekering springt. Normaal springt gewoon 1 groep.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Dit klinkt niet als overbelasting. Overbelasting ontstaat als er langdurig een te hoge stroom wordt getrokken. En dan tript de stop, niet de aardlek. Bij jou is zowel de stop, de aardlek als de hoofdzekering getript, dat is NIET normaal. Ik weet wel zeker dat je in een electriciteitsleiding geboord hebt. Zal een flinke vonk hebben gegeven, maar als je vrij diep in de muur zat heb je dat misschien niet gezien.

Korte versie: stop het gat weer dicht en boor een nieuw gat een paar cm verderop. Als alle electra nog normaal werkt, is de kans heel klein dat je er ooit nog last van krijgt.

Lange versie: breek de muur ter plaatse een stukje open om de pvc-leiding te repareren/patchen en zoek de centraaldoos waar die leiding naartoe gaat. Trek de draden eruit (tenminste 1 daarvan is beschadigd) en vervang ze door nieuwe draden. Repareer dan de muur.

Een kabeldetector is inderdaad geen slecht idee voor als je ooit weer een gat gaat boren.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Dat is geen hoofdzekering, maar een aardlekschakelaar. Hij beveiligt de groepen (bovenste rij) met hetzelfde kleurtje eronder, als het goed is.
O, wacht, je hebt de hoofdzekeringen ook onderstreept. Dan heb je toch wel wat langer teveel gevraagd.

[Voor 26% gewijzigd door BazzH op 15-12-2022 07:03]

Think smart........ Act stupid........

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-01 17:35
Werkt je boormachine nog na dit euvel? Ik acht de kans ook groter dat je wat geraakt hebt in de muur, maar wie weet is je boormachine flink doorgebrand.

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:40
Weet niet hoe groot het gat is dag je aan het boren was, maar even leeg stofzuigen en erin kijken met een lampje. Als daar een kabel / leiding zat dan moet je dat ook wel kunnen zien.

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-01 21:20
sj0ertum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:31:
Werkt je boormachine nog na dit euvel? Ik acht de kans ook groter dat je wat geraakt hebt in de muur, maar wie weet is je boormachine flink doorgebrand.
Boormachines horen dubbel geisoleerd te zijn en kunnen dat prima hebben.

Ik weet absoluut zeker dat er een kabel is geraakt, sowieso al omdat je aardlek er bij afging. Boormachines gebruiken geen aardedraad dus het is buiten de boormachine. Dan is er tegelijkertijd een groep af, maar ook nog eens een "hoofdzekering", dat wijst echt op plots grote overstroom, dan is er echt in een kabel geboord.

Nu moet je wel iemand laten komen. Draad trekken is "zelf" makkelijk te doen, maar ik weet niet wat er vereist is om de buis te repareren.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:11

ericplan

5180 Wp PV

Een boormachine loopt vrijwel nooit vast bij het boren in beton, maar wel als je in een electraleiding boort. Gelet op de gevolgen in de meterkast zal je die groep opnieuw moeten bedraden.
En verder oppassen. Electra is relatief eenvoudig te repareren, boren in waterleiding of vloerverwarming geeft een hoop meer ellende.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik had letterlijk dezelfde meterkast in mijn nieuwbouw hangen tot 2 mnd geleden en ook in beton geboord. Met een accuboorhamer... En ook een leiding gepakt. Zelfde effect.

Deze leiding zat niet per se op een logische plek. Maar wel opnieuw mogen bedraden. Succes ;)

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:57
Dit leest inderdaad als een electra-buis geraakt. Waarschijnlijk alle 3 de draden beschadigd gezien kortsluiting + aardlek.

Zet die groep uit en vervang zelf de draden/laat een elektricien dit doen en asap.
Beschadigde draden kunnen zo net te weinig contact maken om de zekering te trippen, maar genoeg om gloeiend heet te worden.
Dit is een brandrisico!

Je hebt niet de hoofdschakelaar getript, maar de gemeentezekering.
Gezien 3-fase ga ik er even vanuit dat het 3X25 ampère is. Wat betekend dat de kortsluitstroom al ergens rond de 30A was.
En gezien de aardlek uit sprong heb je ook een geaard onderdeel geraakt, waarschijnlijk de aarde-kabel in de leiding (geel/groen)

[Voor 31% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 08:53]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 16:55
ericplan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:22:
Een boormachine loopt vrijwel nooit vast bij het boren in beton, maar wel als je in een electraleiding boort. Gelet op de gevolgen in de meterkast zal je die groep opnieuw moeten bedraden.
En verder oppassen. Electra is relatief eenvoudig te repareren, boren in waterleiding of vloerverwarming geeft een hoop meer ellende.
In dit geval ging het om een klopboormachine, daarmee kom je nauwelijks beton in dus kan het vastlopen wel begrijpen. Voor betonnen muren/vloeren/plafonds gebruik je een boorhamer.

HD4Life @ Full-HD

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Davidshadow13 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:50:
[...]

In dit geval ging het om een klopboormachine, daarmee kom je nauwelijks beton in dus kan het vastlopen wel begrijpen. Voor betonnen muren/vloeren/plafonds gebruik je een boorhamer.
Klopt deels wel wat je zegt.. je komt met een klopboormachine niet echt door beton, maar hij zal niet vastlopen. De boormachine blijft gewoon zijn rondjes doen.. allleen je komt geen steek verder en je hebt daarna een gloeiend hete boor.

Dat het ding vastslaat en vervolgens zowel de groep, de aardlek als ook een fase eruit klapt is wel heftig hoor. Dat klinkt inderdaad meer alsof er een leiding is geraakt en dat daardoor alle stroom eraf is geslagen en de boormachine vervolgens gewoon stop met draaien (op het moment dat je dan bezig bent lijkt het alsof de machine is vastgelopen maar eigenlijk is gewoon de stroom er af.. later ontdek je dan pas dat de stoppen om zijn)

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

M.l. schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:49:
[...]

Boormachines horen dubbel geisoleerd te zijn en kunnen dat prima hebben.

Ik weet absoluut zeker dat er een kabel is geraakt, sowieso al omdat je aardlek er bij afging. Boormachines gebruiken geen aardedraad dus het is buiten de boormachine. Dan is er tegelijkertijd een groep af, maar ook nog eens een "hoofdzekering", dat wijst echt op plots grote overstroom, dan is er echt in een kabel geboord.

Nu moet je wel iemand laten komen. Draad trekken is "zelf" makkelijk te doen, maar ik weet niet wat er vereist is om de buis te repareren.
Je kunt het ook eventueel zelf. Blootleggen, gat afdekken en weer dichtsmeren. Je kunt het er ook gewoon op wagen en alleen nieuwe draad trekken.

In mijn vorige woning had iemand het voor elkaar gekregen om een leiding op 2 plaatsen te doorboren en pluggen in de gaten te duwen om een deurbel op te hangen, zonder de draad te beschadigen. Maar later was die deurbel weer verplaatst en alles gestuct. Toen we daarna iets met die bedrading moesten doen, heb ik echt een gat in de muur moeten hakken. Was gelukkig Gibo.

• hackerhater
@ts
Voor de verduidelijking van je meterkast:

Bovenste rij: groepszekeringen, in het algemeen 16 ampère
Middelste rij links: Hoofdschakelaar, schakelt de hele installatie in 1 keer uit.
Middelste rij rechts: 3 aardlek schakelaars. Elke aardlek schakelaar beveiligd maximaal 4 groepen. Deze slaat af bij een lekstroom naar de aarde.

Onderste rij onder je meter: Gemeentezekeringen (waarschijnlijk 3X 25 ampère). Deze zijn eigendom van de netbeheerder en de laatste beveiliging in je huis.

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-01 16:42
Zoals meerderen hebben opgemerkt lijkt het er op dat je een leiding hebt geraakt. Zet dus alsjeblieft die groep uit totdat zeker is wat er aan de hand is. De draden hoeven nu geen sluiting te maken, maar het zou kunnen gaan vonken en daarmee branden. Daarnaast weet je ook niet of bijvoorbeeld de aarde draad nog intact is. dus laat de groep uit tot je weet wat er aan de hand is.

Het repareren is echt even een klusje. Er moeten in ieder geval nieuwe draden worden getrokken. Tip: Als je het zelf gaat doen, gebruik dan de oude draden om er een trekveer door te krijgen. Nieuwe draden is dan echt het minimale, openhakken en de buis repareren maakt het netjes af, maar geeft wel schade en reparatiewerk aan jouw muur.

• squaadgras
Heb de tips opgevolgd. Nog steeds niet zeker wat er is gebeurd. Klopt dat de klopboor gloeiend was en vaak bleef hangen (aan eind van z’n leven en wilde nog wat laatste dingetjes ophangen). Geen schok gehad, of vonk gezien.

Laat een elektricien komen om alles na te lopen.

Vervelend, maar lesje geleerd. Vooraf alles controleren, ook als het zeker lijkt dat er geen leidingen zullen lopen.
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:01:
@ts

Middelste rij links: Hoofdschakelaar, schakelt de hele installatie in 1 keer uit.
Middelste rij rechts: 3 aardlek schakelaars. Elke aardlek schakelaar beveiligd maximaal 4 groepen. Deze slaat af bij een lekstroom naar de aarde.

Onderste rij onder je meter: Gemeentezekeringen (waarschijnlijk 3X 25 ampère). Deze zijn eigendom van de netbeheerder en de laatste beveiliging in je huis.
Dank, dat verduidelijkt een heleboel. Aardlekschakelaar dus wel gesprongen.

M.b.t. gemeentezekeringen weet ik nu dat deze niet onder ‘mijn verantwoordelijkheid’ vallen. Is het normaal dat de individuele zekeringen niet gezekerd zijn (wil zeker zijn dat dit niet tijdens de bouw is vergeten).

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Als die boor vaker kuren had, dan zou ik toch eens vragen of iemand even met een leidingzoeker kan komen meten of daar wel een leiding zit. Anders laat je misschien straks voor niets een dure electricien komen.

Verder is een boorhamer onmisbaar. Klopboor is echt onvoldoende voor beton.

[Voor 15% gewijzigd door BazzH op 15-12-2022 09:44]

• hackerhater
squaadgras schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:37:
M.b.t. gemeentezekeringen weet ik nu dat deze niet onder ‘mijn verantwoordelijkheid’ vallen. Is het normaal dat de individuele zekeringen niet gezekerd zijn (wil zeker zijn dat dit niet tijdens de bouw is vergeten).
Alles is afgezekerd hoor. Het loopt simpelweg op in niveau's.
Vanuit de wijkkast loopt het zo:

Wijkkast => gemeentezekeringen => meter => hoofdschakelaar => 1 of meer aardlek schakelaars => 1 tot 4 groepen per aardlek.
Dit zit allemaal verborgen vanaf stap 2 onder de kappen van je zekeringen-kast.
De gemeentezekeringen en meter zijn van de netbeheerder en mag jij niet aan komen. Deze zijn dan ook verzegeld.

Dat een groeps-zekering uit slaat, kan gebeuren. Dit is in het algemeen inderdaad te veel apparaten tegelijk aan.
Dat een aardlek schakelaar uit slaat is een heel slecht teken. Dat betekend in het algemeen dat een apparaat defect is en stroom op zijn behuizing heeft gezet. Zonder de aarde zou je geelectrocuteerd kunnen worden.

Dat de gemeente-zekering uit slaat zonder dat je 2 of meer groepen op vol vermogen hebt gebruikt is een heel slecht teken. Dan heb je een zware kortsluiting gehad die zo plotseling was dat de groepszekering niet op tijd in kon grijpen. Dit zou in principe nooit mogen gebeuren.

@BazzH
Een slechte boor zou niet de aardlek (geen aarde-draad) of de gemeente-zekering hebben getript.
Hooguit de groepszekering.

[Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 09:45]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je een lompe kortsluiting maakt (fase en nul met elkaar in contact brengen is er zo een) vliegt vaker zowel je gewone zekering als de hoofdzekering eruit hoor.

Wat is de diameter van het gat? Met een lampje erin schijnen en even kijken is wellicht een goede manier om te zien of je in een buis zit ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:44:
[...]

Wijkkast => gemeentezekeringen => meter => hoofdschakelaar => 1 of meer aardlek schakelaars => 1 tot 4 groepen per aardlek.
De gemeentezekeringen en meter zijn van de netbeheerder en mag jij niet aan komen. Deze zijn dan ook verzegeld.
Niet bij nieuwe installaties/nieuwbouw. Tegenwoordig hebben we automaten ipv smeltzekeringen.
De doos zelf is verzegeld zodat je niet kan aftappen, maar er zit wel een cut-out in waarmee je zelf die zekeringen om kan zetten. En dat mag je ook gewoon zelf doen, als je b.v. bij verbouwing je huis stroomloos wil zetten.
[knip]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:44:
[...]

Dat een groeps-zekering uit slaat, kan gebeuren. Dit is in het algemeen inderdaad te veel apparaten tegelijk aan.
Dat een aardlek schakelaar uit slaat is een heel slecht teken. Dat betekend in het algemeen dat een apparaat defect is en stroom op zijn behuizing heeft gezet. Zonder de aarde zou je geelectrocuteerd kunnen worden.

Dat de gemeente-zekering uit slaat zonder dat je 2 of meer groepen op vol vermogen hebt gebruikt is een heel slecht teken. Dan heb je een zware kortsluiting gehad die zo plotseling was dat de groepszekering niet op tijd in kon grijpen. Dit zou in principe nooit mogen gebeuren.

@BazzH
Een slechte boor zou niet de aardlek (geen aarde-draad) of de gemeente-zekering hebben getript.
Hooguit de groepszekering.
Dat is niet zeker. Zo'n ding is erg gevoelig. Heb er wel vaker 1 "om iets anders" zien trippen.

Als je met het oog niets kunt waarnemen in dat gat: er zijn gewoon meters die metaal of stroom in de muur vinden.

[Voor 4% gewijzigd door BazzH op 15-12-2022 09:54]

• M.l.
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:50:
Dit leest inderdaad als een electra-buis geraakt. Waarschijnlijk alle 3 de draden beschadigd gezien kortsluiting + aardlek.

Zet die groep uit en vervang zelf de draden/laat een elektricien dit doen en asap.
Beschadigde draden kunnen zo net te weinig contact maken om de zekering te trippen, maar genoeg om gloeiend heet te worden.
Dit is een brandrisico!

Gezien 3-fase ga ik er even vanuit dat het 3X25 ampère is. Wat betekend dat de kortsluitstroom al ergens rond de 30A was.
En gezien de aardlek uit sprong heb je ook een geaard onderdeel geraakt, waarschijnlijk de aarde-kabel in de leiding (geel/groen)
Volle sluiting kan ook tussen aarde en fase. Kan best zijn dat de nul nog heel is, maar voor de zekerheid zou ik 'm alsnog vervangen. De kortsluitstroom kan wel vele malen hoger zijn geweest, gerust even 300A, dit is echter wel extreem kort want de zekeringautomaten worden door de hoge stroom nog sneller aangesproken, die hebben echter wel tijd nodig om uit te schakelen (al is dat heel kort).

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:08
squaadgras schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:57:
Niet direct, maar kan dit nu ook niet direct uitsluiten. Zit geen stopcontact dichtbij. Kabelzoeker bestelt voor nader onderzoek.

Even van het worst case scenario uitgaan; wat is het veiligste stappenplan? Groep van desbetreffende kamer zal ik i.i.g. afzetten. |:(
Stofzuiger pakken en op het gat zetten, zie je daarna niks dan gat groter boren, kabelzoekers zijn ondingen vooral als het gewapend beton is wat niet ongewoon is bij nieuwbouw.

Groep even uitlaten totdat je weet wat er aan de hand is idd.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• M.l.
BazzH schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:43:
Als die boor vaker kuren had, dan zou ik toch eens vragen of iemand even met een leidingzoeker kan komen meten of daar wel een leiding zit. Anders laat je misschien straks voor niets een dure electricien komen.

Verder is een boorhamer onmisbaar. Klopboor is echt onvoldoende voor beton.
Het kan de boormachine niet zijn. Deze zijn voor zover ik weet altijd dubbel geïsoleerd (dit teken is ergens te vinden op het apparaat, waarschijnlijk in een vakje met typenummer CE-merk etc.).

De dubbele isolatie houd in dat de boormachines niet op de aarde aangesloten zijn en dat de uitwendige metalen delen praktisch nooit een spanning kunnen voeren die via de stekker naar binnen gaat.

Echt, waar, als je ergens in een muur boort en tot aan je hoofdzekeringautomaat gaat alles uit (inclusief randaarde), dan heb je meerdere draden geraakt. Dat de boormachine potentieel defect is staat echt buiten dit incident.

• hackerhater
McKaamos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:49:
Niet bij nieuwe installaties/nieuwbouw. Tegenwoordig hebben we automaten ipv smeltzekeringen.
De doos zelf is verzegeld zodat je niet kan aftappen, maar er zit wel een cut-out in waarmee je zelf die zekeringen om kan zetten. En dat mag je ook gewoon zelf doen, als je b.v. bij verbouwing je huis stroomloos wil zetten.
Je kan ze zelf weer aan zetten, dat is wat anders. De automaten vervangen mag je nog steeds niet.
Dat het handiger is dan de smeltzekeringen dat is zeker.
Voor het gros van het werk maakt het verder toch niet uit omdat een beetje moderne installatie een hoofdschakelaar na de meter heeft zitten.

Alleen voor het vervangen van de hoofdschakelaar zelf zou het verschil maken.
Het gros van de gecertificeerde elektriciens heeft gewoon zegelrecht en mag dus gewoon de gemeentezekeringen eruit draaien als het nog smeltzekeringen zijn.

@Boudewijn
True, maar gezien de TS niet zelf aan de draden heeft gezeten is dat niet het geval.
Het alternatief is dus inderdaad dat de boorkop een lompe kortsluiting heeft veroorzaakt in een leiding.
Zeker gezien volgens de TS de kop heet was verwacht ik dat deze met 2 of 3 draden contact heeft gemaakt.

@M.l.
Zeker, maar laten we eerlijk zijn. De kans is heel groot dat de nul ook geraakt of beschadigd is. Zo groot is een electra-leiding niet.

[Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 10:05]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:01:
[...]

@Boudewijn
True, maar gezien de TS niet zelf aan de draden heeft gezeten is dat niet het geval.
Het alternatief is dus inderdaad dat de boorkop een lompe kortsluiting heeft veroorzaakt in een leiding.
Zeker gezien volgens de TS de kop heet was verwacht ik dat deze met 2 of 3 draden contact heeft gemaakt.
inderdaad en dat is dus wat er gebeurd is.
maar je post insinueert dat het allemaal heel erg is. Dat valt wel mee. Even twee draden verwijderen uit centraaldozen en met de derde nieuwe draad trekken. Als je bij je dozen kunt (wat zo hoort te zijn) is het prima te doen :) .
Nieuwbouw zoals dit huis heeft hoofdzekeringautomaten die je zelf kunt resetten. Anders was het idd vervelend.

Die klopboormachine zal de boorpunt wel aardig heet gestookt hebben met wrijving.

Ik zou alle drie de draden vervangen, het is niet meer of minder werk dan 1 of 2 vervangen. Je trekt ze toch in een enkele keer.

• hackerhater
Zeker, maar hoe ik het kennisniveau van de TS in schat is mijn advies om het een elektricien te laten doen.
230V is aardig gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Het is zeker geen ramp als het verder dan de groepszekering tript, maar je moet wel even goed nadenken waarom het gebeurd.
Een trippende groepszekering kan zo gebeuren omdat je net te veel op 1 groep aangezet hebt.

De andere 2 wijzen op een defect in de installatie (beschadigde leiding in dit geval) of een defect apparaat.
Dat vereist meer aandacht.

[Voor 52% gewijzigd door hackerhater op 15-12-2022 10:09]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:07:
Zeker, maar hoe ik het kennisniveau van de TS in schat is mijn advies om het een elektricien te laten doen.
230V is aardig gevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Eens. Het scheelt dat het ook geen uren werk is.

• squaadgras
Overigens dank voor de vele nuttige informatie. Veel bijgeleerd.

Elektricien is onderweg, met elektriciteit geen risico.

Ik ben wel weer even “uitgeklust”. Asjemenou!

• phYzar
  • Laatst online: 07:50
squaadgras schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:18:
De vragen die n.a.v. daarvan heb: kan een vastlopende (grote) klopboormachine een spike veroorzaken?
Een boormachine kan wel degelijk zo'n grote spike veroorzaken. Een bekabelde machine met een koolborstelmotor kan bij starten en vastlopen waanzinnige pieken trekken.

• hackerhater
phYzar schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:20:
[...]

Een boormachine kan wel degelijk zo'n grote spike veroorzaken. Een bekabelde machine met een koolborstelmotor kan bij starten en vastlopen waanzinnige pieken trekken.
Klopt en ik heb de groepszekering wel eens uit zien springen om dat.
Gemeentezekering is al wat ongewoner omdat de piek in het algemeen niet zo snel/hoog is dat de groepszekering niet op tijd in grijpt.
Aardlek zou door een boormachine zelf nooit mogen gebeuren gezien het apparaat niet geaard is.
Dan zou de behuizing al kapot moeten zijn en mag je blij zijn als je het overleefd.

• phYzar
  • Laatst online: 07:50
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:25:
Aardlek zou door een boormachine zelf nooit mogen gebeuren gezien het apparaat niet geaard is.
Aardlek heeft niets met de aarde te maken. Aardlek kijkt puur naar het verschil tussen de fase en de nul en als dat ongelijk is dan "verdwijnt er stroom" richting de "aarde" (je lichaam, de sloot, een stalen spant, whatever). In een installatie zonder aardedraden zitten gewoon ook aardlekschakelaars en die werken dan uitstekend.

• hackerhater
phYzar schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:29:
[...]

Aardlek heeft niets met de aarde te maken. Aardlek kijkt puur naar het verschil tussen de fase en de nul en als dat ongelijk is dan "verdwijnt er stroom" richting de "aarde" (je lichaam, de sloot, een stalen spant, whatever). In een installatie zonder aardedraden zitten gewoon ook aardlekschakelaars en die werken dan uitstekend.
Klopt, maar gezien het apparaat zelf niet aangesloten is op de aarde-leiding, moet de stroom dus op een andere manier naar de aarde lopen.
Of via de boorkop (niet waarschijnlijk gezien steen/beton zeer slecht geleid) of via diegene die de boor bediend.
Dat laatste vereist dat de behuizing stuk is, zodat je überhaupt de metalen delen aan kan raken.

Maar in het geval van de TS zal ie tijdens het boren simpelweg een leiding geraakt hebben.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:01:
@ts

gemeentezekeringen en die zijn van de netbeheerder :? Het zijn gewoon hoofdzekeringen (spreektaal) want het zijn geen zekeringen maar automaten.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
hackerhater schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:50:

Dit is een brandrisico!

Beschadigde draden -> contact -> kortsluiting. Kans op brand is echt verwaarloosbaar.
Kortsluitstroom voor een 25A automaat gaat eerder naar minimaal 60-80A. Bij 30A is geen kortsluitstroom voor een 25A automaat, dat is gewoon overbelasting (en een korte piek van 30A geeft een automaat van 25A niet zo veel om.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 16:51
squaadgras schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:14:
Ik ben wel weer even “uitgeklust”. Asjemenou!
Je niet laten kisten door een tegenslag!
Dit kon iedereen overkomen.

• Denoes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-01 19:51
Vaak heb je wel in de gaten als je door een elektriciteitsleiding boort, van een harde muur naar een plastic elektriciteitsleiding is wel merkbaar tijdens het boren. Voelt een beetje alsof je plotseling je boor één centimeter de muur in duwt, of als het aan de zijkant van de leiding is voel je je boor een kant op glijden richting de minste weerstand.
En anders inderdaad even met een lampje kijken of je iets kan zien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee