vocht onder plafond van dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-05 08:45
Hoi, mijn vriendin belde mij vanmiddag op met de vervelende melding dat op het plafond onder het (plat)dak waterdruppels te zien zijn die af en toe naar beneden druppen. Dit is op de zolder. We hebben 2,5 jaar geleden een huis van bijna 100 jaar oud gekocht en hebben het dak van nieuwe dakpannen laten voorzien. Het is een stijl schuin hellend dak, maar er zitten veel knikken in omdat het een groot pand met meerdere ruimten betreft. De verdieping (zolder) is ongeveer 3 meter hoog en het stuk schuin dak neemt horizontaal ongeveer 1 meter vloer in beslag schat ik. De rest van het dak is plat. Dus een groot deel is plat, alleen de randen rondom zijn schuin en die zijn van dakpannen voorzien.

Het platte dak is van dakleer voorzien daar onder zit houten dakbeschot. Je kijkt vanaf de zolder tegen deze houten planken aan.

Er ligt vaak water op het platte dak, omdat het dak iets ingezakt is denk ik. Doordat het bevroren is vermoed ik dat lucht condenseert tegen de onderzijde (binnenzijde) van het dampdichte dak. Dat is de enige verklaring die ik nu kan bedenken. We hebben op de begane grond sinds kort wandverwarming en dat is voor het eerst op lage temperatuur ingeschakeld zodat de leidingen niet bevriezen gezien de huidige lage buitentemperaturen. Misschien dat dit voor warmere lucht zorgt die meer vocht kan bevatten wat opstijgt en neerslaat onder het dakplafond op zolder? De schuine stukken dakbeschot van het pannendak aan de binnenzijde is ook ongeisoleerd en daar zou ook wat vocht zichtbaar zijn. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het lekkage is omdat het dak 2 jaar terug van nieuwe pannen is voorzien en het dakleer is hooguit 5 jaar oud en ziet er goed uit kan ik mij herinneren. Ik heb het vocht zelf nog niet gezien, ben nu onderweg naar huis, maar ik maak mij toch zorgen want dit wil je toch niet hebben in je huis, vandaar dat ik om jullie hulp vraag. Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn?

En wat zou een oplossing zijn? We hebben vandaag een klein beetje geventileerd want de ramen boven waren allemaal al enkele dagen gesloten ivm kou. Het wordt boven ook maar zo'n 2 graden 's nachts. Het is een te grote ruimte om te verwarmen, de zolder is meer dan 300 kubieke meter groot. We willen in de toekomst isoleren en dan wel wat stoken, maar we zijn nu vooral op de beneden verdieping bezig met isoleren en herstellen.

Ik heb dit probleem nog niet tijdens eerdere, ook koude, dagen meegemaakt, het enige verschil dat ik nu kan bedenken is dat op de beneden verdieping iets meer gestookt wordt, maar dat is ook maar tot een graad of 6, dus niet heel veel. En zo veel vocht ontstaat er ook niet in huis, zou ik zelf denken, we wonen er met 2 personen en zijn ook niet altijd thuis.

Ik ben benieuwd wat we op korte termijn hier aan kunnen doen, en wat op lange termijn (structurele oplossing)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Wat is de luchtvochtigheid?

Je kunt het dauwpunt berekenen.

Met 2 graden daar zou het mij niet verbazen als vocht uit de warme lucht in de woning op alle oppervlakken condenseert met vooral het dakbeschot door de extra lage temperatuur.

Vocht regel je met verwarmen en ventileren.

* Rukapul ontdekte afgelopen week dat de watermeterput en bijbehorende multiplex plaat drijfnat waren en elk stukje koper knalgroen. het luik is koud omdat de voordeur (nog) geen valdorpel heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 14-12-2022 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Enige wat je nu kunt doen is ventileren en stoken, luchtvochtigheid omlaag brengen.
Om dit tegen te gaan had je isolatie tussen het hout en de dakbedekking moeten plaatsen. Paar centimeter is vaak al genoeg.

Eventueel kan je het dak nog van onderaf isoleren met dampopen isolatiemateriaal en een geschikt dampscherm, vereist wel heel precies werken, lekje in het dampscherm en je hebt hetzelfde probleem weer.

Ik had hetzelfde in de dakkapel, ligt 3cm schuim tussen dakbedekking en hout. Bij de uitloop is de isolatie dunner en daar was alles zeiknat. Sinds ik het slaapkamertje een klein beetje verwarm is er niks meer aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Zonde om het hellende dak niet van buiten te isoleren met de nieuwe dakbedekking.
Bij het platte dak is van buiten isoleren typisch de enige methode om vochtrisicos te voorkomen.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:47
Dus het gaat om een niet geïsoleerd dak waar 2,5jr geleden wel alle pannen vanaf geweest zijn? Gemiste kans om te isoleren.

Nu zal 't wel condens zijn inderdaad. Zal je weg moeten stoken helaas. En misschien kan je nog iets extra bereiken met een ontvochtiger?

Is het binnen echt maar 6 graden?

Voor de toekomst: dak zal moeten worden geisoleerd. Van buiten is nu vast een gepassseerd station? Anders van binnen met inderdaad dampdicht scherm als onderste laag.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 08:48

pietje63

RTFM

Grootste deel van het dak is plat begrijp ik? Dat is - mits je er veilig kunt komen - relatief goed zelf achteraf van buiten te isoleren met de omgekeerd dak methode.

Maar idd eerst vocht eruit.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De leefruimte is dus in 'direct' contact met deze koude ongeïsoleerde ruimte? Grote kans dat het condens is ja.

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-05 08:45
Hoi dank voor jullie reacties! Momenteel draait de luchtontvochtiger, en die haalt heel wat vocht uit de lucht. Ik blijf het wel wat vreemd vinden dat de vorige eigenaar dit probleem niet kende, of laten we zeggen zich daar misschien niet bewust van was. Want ik zou denken dat dit probleem er altijd al moet zijn geweest onder deze omstandigheden? Ook als je iets verwarmt op de bovenverdieping neem ik aan dat er altijd wat gaat condenseren zolang er niet goed geisoleerd is?

Wat ik mij nu afvraag, los van het isoleren van het dak, wat wij nog willen doen, is of het isoleren van de verdiepingsvloer in dit geval nog veel verschil zou maken? We stoken tegenwoordig dus een klein beetje op de benedenverdieping in de ongebruikte ruimtes, en daar zijn de muren die aan de binnenkant geisoleerd zijn helemaal droog voor zover ik op enkele plekken nog in de muur kan kijken. Dus de condensatie lijkt vooral op het enkel glas (beneden) en het dakbeschot (boven) te zijn. Ik had nooit verwacht dat er zo veel vocht in de lucht zou zitten die ook daadwerkelijk in de houten planken van het dakbeschot zou trekken. Ik vraag mij af waar het vocht precies vandaan komt want het zal toch niet alleen uitgeademde waterdamp moeten zijn, en zo veel koken en douchen we ook niet. De werkruimte is 60 m2 en daar wordt tot 6 graden gestookt door wandverwarming, ik vraag mij af of er dan ook vocht uit de buitenmuren komt door de wandverwarming en dat deze opstijgt en weer condenseert op het dakbeschot?

Waar komt dus dat vocht vandaan vraag ik mij af, en zou het isoleren van verdiepingsvloer nog veel verschil maken omdat dan de verwarmde lucht van de benedenruimte minder gemakkelijk door de verdiepingsvloer naar de zolder stijgt?

Overigens hebben de planken van het dakbeschot een vochtgehalte van 17 tot 24%, dat is dus veel te hoog. Ik meet dat nu af en toe even ter controle nu ook de luchtontvochtiger draait.

Overigens was isoleren aan de buitenzijde geen optie helaas omdat dit een oud huis in beschermd dorpsgezicht betreft en omdat het uiterlijk flink zou wijzigen omdat het dak dan meer naar voren komt en de bakgoot ook aangepast had moeten worden...

[ Voor 6% gewijzigd door john7119 op 15-12-2022 10:59 ]

Pagina: 1