Toon posts:

mag coolants door het riool?

Pagina: 1
Acties:

• Andy06
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-01 10:24
Ik ben va nplan om mijn waterkoeling vloeistof te vervangen en ik weet niet zeker of het oude vloeistof door het toilet mag.
zelf heb ik ek cryofuel mystic fog in mijn computer en ik ben van plan om ek cryofuel clear erin te doen.
en als ik coolant verdunt met demi water, mag dat ook in de riool?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als het biologisch afbreekbaar is en niet giftig is, kan het waarschijnlijk wel veilig het riool in. Maar als ik het zo lees wisselt dat een beetje per land en de precieze samenstelling van de vloeistof.

In alle andere gevallen of bij twijfel afgeven bij de milieustraat als chemisch afval.

[Voor 23% gewijzigd door spone op 14-12-2022 23:07]

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:57
lijkt te mogen ivm biologisch afbreekbaarheid

https://www.highflow.nl/w...-premix-1000ml.html?sl=nl

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In plaats van Cryofuel Clear kan je ook voor Mayhems toevoegingen gaan. 2 flesjes is dan genoeg voor de komende jaren en je kan ook gewoon goedkoop demiwater kopen.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:04
Gewoon inleveren bij de chemische-afval-straat. Alles wat jij door het riool stuurt moeten ze er elders weer uit vissen.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24
Op de site van Highflow staat inderdaad dat het spul snel biologisch afbreekbaar is..
Dat lijkt dus te impliceren dat het daardoor ook weggespoeld mag worden..

Op de site van de fabrikant staat er zelfs bij dat het "eco-friendly" is.
Als je echter wat verder kijkt op de site van de fabrikant en daar de officiele Material Safety Datasheet (MSDS) download en doorbladert, dan staan daar een aantal tegenstrijdige dingen in..

Globaal, algemeen zou je zeggen dat het wel kan, want de samenstelling ("het product") is niet specifiek geclassificeerd met speciale waarschuwingen of gevaren (er zullen ook geen hazardous iconen op de verpakking staan).

Zo staat er bijvoorbeeld in de MSDS:
2.2.3. Special provisions
Special hazards are not known or expected.

12.7. Additional information
For product:

Product is not classified as dangerous for environment.
Als je echter naar de *specifieke* componenten / stoffen gaat kijken die er *in* het mengsel zitten, dan staan daar andere zaken over beschreven:
12.7. Additional information
For components:
Substance: sodium 2-ethylhexanoate

Do not allow to reach ground water, water bodies or sewage systems.

7.1.1. Protective measures

- Measures to protect the environment

Do not discharge into drains, surface water and soil. After use immediately close container tightly
Dat gaat dan echter met name over de stof "sodium 2-ethylhexanoate" die erin zit, met slechts een lage concentratie van 0,1 - 1%

Daarnaast zit er ook nog een stofje met een achterlijk lange naam in die ik hier niet bij ga schrijven, welke wel diverse hazard-markeringen heeft...
(van toepassing specifiek: Aquatic: H400: "Very toxic to aquatic life." en H410: "Very toxic to aquatic life with long lasting effects"..) .
Dat stofje zit er echter met een concentratie in van < 0.0015%
Je zou je dus kunnen afvragen hoe serieus dat je daar rekening mee moet houden.

Een gemiddeld supermarkt schoonmaakmiddel wat je door de WC spoelt (wat er zelfs voor bedoeld is!) bevat véle malen meer giftige stoffen...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Andy06
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-01 10:24
Bedankt voor jullie reacties. Als ik klaar ben met spoelen, ga ik wel langs de milieu park.
En met de vloeistof dat verdunnend door de demi water, is dat nog steeds een risico? want ik ben van plan om te blijven spoelen tot al de coolant weg is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee