Vraag

• Kush2000
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-02 13:28
Als ik een multicore test van 10 minuten draai op Cinebench R23 dan haalt deze vaak niet boven de 14800 op standaardinstellingen van de BIOS. Met PBO wel maar dan is het niet echt zeker of dit stabiel is. En het rare is dat ik ook een AIO cpu cooler heb die de cpu koel genoeg kan houden. Ik heb namelijk gehoord en gelezen dat mijn processor gemiddeld 15300 punten behaalt. En als ik naar de testrapport uit het Tweakers Testlab kijk voor deze processor dan haalt deze 15.599 punten op multicore test. De temperatuur is goed en gaat niet boven 65 graden tijdens de test. Wie weet waarom ik niet boven de 15000 haal op stock settings?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
B450 Tomahawk Max ll
1660Ti
16GB 3600MT/s ram
Arctic Liquid Freezer ll 240
Cooler Master H500 behuizing (gericht naar koeling)

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
PBO en Curve Optimizer (maar is mogelijk niet stabiel)
...

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:45
Op welke snelheid en spanning draait de RAM? Is DOCP aan?

• Kush2000
Er staat 3600MT/s... En dat op 1.35v.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:53

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat bedoel je met 'mogelijk niet stabiel" ?

Als je PBO uit hebt staan heb je daar je oorzaak lijkt me, dan de vraag waarom je dit mogelijk niet stabiel vind.

[Voor 57% gewijzigd door sapphire op 15-12-2022 09:20]

Gabriël ITX

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:03
Vanwaar denk je dat die gemiddelden niet behaald zijn met PBO, en vanwaar denk je dat het systeem met PBO aan niet stabiel zou zijn?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

D4NG3R schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:20:
Vanwaar denk je dat die gemiddelden niet behaald zijn met PBO, en vanwaar denk je dat het systeem met PBO aan niet stabiel zou zijn?
Normaal gesproken zullen reviewers niet testen met PBO aan, dat is immers een overclock optie.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Kush2000
sapphire schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:18:
Wat bedoel je met 'mogelijk niet stabiel" ?

Als je PBO uit hebt staan heb je daar je oorzaak lijkt me, dan de vraag waarom je dit mogelijk niet stabiel vind.
Ik bedoel dat met PBO aan, het systeem mogelijk niet stabiel draait. Op stock zonder PBO aan of andere overclock settings draait de syteem stabiel maar dan haal ik niet de ''stock'' score in CB R23.

• Kush2000
D4NG3R schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:20:
Er staat vaak niet bij of het met PBO is behaald, en na wat scores te hebben gezien stond er dat deze cpu normaal boven de 15k haalt zonder overclocking.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:03
Als ik even kort (lees: Letterlijk 30 seconden) google kom ik resultaten van rond de 15500 tegen met PBO. Welke reviews haal je aan?

Staar je overigens niet blind op een afwijking van nauwelijks 3% zeker bij synthetische benchmarks. Dat valt ruim binnen de marges. :)

[Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 15-12-2022 10:00]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dennism schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:50:
[...]

Normaal gesproken zullen reviewers niet testen met PBO aan, dat is immers een overclock optie.
Naar mijn weten staat dit gewoon standaard aan, er word immers ook gewoon geadverteerd met de boostclocks en staan ze in de standard specs.

En overclock is als je HW buiten de specs gaat draaien, PBO valt daar gewoon onder dus is niet echt een overclock optie.
Kush2000 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik bedoel dat met PBO aan, het systeem mogelijk niet stabiel draait. Op stock zonder PBO aan of andere overclock settings draait de syteem stabiel maar dan haal ik niet de ''stock'' score in CB R23.
Maar waarom draait het mogelijk niet stabiel? Als het niet stabiel draait heb je daar toch een indicatie voor, valt je systeem uit, loopt het vast, ect?
PBO hoort standaard gewoon aan te staan, zo niet dan mis je gewoon een stukje performance zoals je zelf ziet aan je benchmarks.

[Voor 38% gewijzigd door sapphire op 15-12-2022 10:02]

Gabriël ITX

@Kush2000 hou er natuurlijk wel rekening mee dat een gemiddelde, juist dat is, een gemiddelde. Je zal dus resultaten zien die er flink bovenzitten, maar ook die er flink onder zitten.

Hou er ook rekening mee dat Cinebench als benchmark extreem gevoelig is voor andere processen die draaien. Benchmarks, zeker van reviewers worden gedraaid op schone installaties. Als jij bijv. een boel browser tabs open hebt staan, met een boel andere zaken rechts onderin bij het klokje die op de achtergrond draaien en bijv. ook nog wat game launchers oid zal je veel lagere scores zien.

• Kush2000
sapphire schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:00:
[...]

Naar mijn weten staat dit gewoon standaard aan, er word immers ook gewoon geadverteerd met de boostclocks en staan ze in de standard specs.

En overclock is als je HW buiten de specs gaat draaien, PBO valt daar gewoon onder dus is niet echt een overclock optie.
Waar haal je het vandaan dat PBO standaard aan staat?
''Precision Boost OVERDRIVE is what AMD is calling it when those three thresholds are bumped up. The default setting for PBO is “auto,” which the stock specification defines as disabled''
https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc

• Kush2000
Dennism schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:01:
@Kush2000 hou er natuurlijk wel rekening mee dat een gemiddelde, juist dat is, een gemiddelde. Je zal dus resultaten zien die er flink bovenzitten, maar ook die er flink onder zitten.

Hou er ook rekening mee dat Cinebench als benchmark extreem gevoelig is voor andere processen die draaien. Benchmarks, zeker van reviewers worden gedraaid op schone installaties. Als jij bijv. een boel browser tabs open hebt staan, met een boel andere zaken rechts onderin bij het klokje die op de achtergrond draaien en bijv. ook nog wat game launchers oid zal je veel lagere scores zien.
Dat is geen probleem want ik heb vrijwel alle processen uit staan tijdens de test.
sapphire schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:00:
[...]

Dat is Precision Boost / Precision Boost 2, dat staat inderdaad standaard aan en zorgt inderdaad voor boost, maar dat staat los van PBO. PBO is Precision Boost Overdrive, dit past stock waardes aan, en hoort standaard niet aan te staan, maar op Auto (wat betekent dat het niet actief is). PBO zet juist bepaalde waardes buiten spec.

[Voor 3% gewijzigd door Dennism op 15-12-2022 10:05]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nevermind....

[Voor 100% gewijzigd door sapphire op 15-12-2022 10:06]

Gabriël ITX

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:10
Je moet niet kijken naar gemiddeld. Gemiddeld is het midden van alle tests die gedaan zijn op een processor. Daar zit de helft van de processoren onder. Als jij jouw processor op standaard instellingen draait zal je tegen of onder het gemiddelde uitkomen want alle overklokkers en tweakers hebben hun score hoger dan het gemiddelde.

Als iedereen minimaal het gemiddelde haalt dan wordt het gemiddelde gewoon hoger.

Er zou eigenlijk een minimaal haalbare waarde moeten komen in processor benchmarks. Als je die haalt heb je een goed draaiend systeem.

• Kush2000
Ja dat was een vergissing van mij, excuses.

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-02 17:44
Gisteren de zelfde cpu gekocht, als je niks veranderd in de bios loopt ie ook maar op een 4200/4300mhz dus vandaar de lagere score, zet pbo aan disable powerlimits and run again, ik heb deze settings gebruikt voor nu. Met een asus prime x470 moederbord
Precision Boost Overdrive: Advanced
PBO Limits: Auto
Precision Boost Overdrive Scalar: Manual
Scalar: 1X
Max CPU Clock override: +150 Mhz, want +175 en +200 resulteerde in crashes
Platform Thermal Throttle Limit: Auto
Vervolgens in het Curve Optimizer menu:
Curve Optimizer: All Cores
All Core Curve Optimizer Sign: Negative (Undervolt) -20 en dat draait prima helaas krijg ik c23 niet gestart maar de c20 score is dit

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 5800x 4.7ghz 1.187vAsus x470 prime /32gb G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16 / XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6900 XT Black

• Kush2000
paco2013 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:21:
Gisteren de zelfde cpu gekocht, als je niks veranderd in de bios loopt ie ook maar op een 4200/4300mhz dus vandaar de lagere score, zet pbo aan disable powerlimits and run again, ik heb deze settings gebruikt voor nu. Met een asus prime x470 moederbord
Precision Boost Overdrive: Advanced
PBO Limits: Auto
Precision Boost Overdrive Scalar: Manual
Scalar: 1X
Max CPU Clock override: +150 Mhz, want +175 en +200 resulteerde in crashes
Platform Thermal Throttle Limit: Auto
Vervolgens in het Curve Optimizer menu:
Curve Optimizer: All Cores
All Core Curve Optimizer Sign: Negative (Undervolt) -20 en dat draait prima helaas krijg ik c23 niet gestart maar de c20 score is dit[Afbeelding]
Waarom krijg je CBR23 niet gestart? Denk dat dat een teken van stabiliteit zou zijn...

• paco2013
Nee dat is het niet, blunder classroom en BMW en elke test werkt prima, hij wil gewoon niet opstarten, geen idee waarom niet. Ook niet op stock settings en ook niet met mijn vorige cpu er nog in

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 5800x 4.7ghz 1.187vAsus x470 prime /32gb G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16 / XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6900 XT Black

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kush2000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:38:
[...]

Waarom krijg je CBR23 niet gestart? Denk dat dat een teken van stabiliteit zou zijn...
CB23 zegt niet alles, probeer ook eens Geekbench5 en Passmark Performance test.
Wat Cinebench stabiel is, wil niet zeggen dat het 100% stabiel is.

Met Cinebench loopt mijn 5950x 75c met Passmark Performance heb ik de 98c gezien :D

Edit: Aida64 is ook nog een optie.

[Voor 4% gewijzigd door Q_7 op 28-12-2022 12:50]

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-02 20:12
5800X 1,482v onder load met alle threads op 5GHz. ik denk dat je daar geen langdurige stresstest mee wil doen zonder HELE goede koeling. Persoonlijk zou ik hem gewoon onder de 1,425v willen houden. Verder zou ik de curve optimizer niet op -20 voor alle cores zetten, maar individueel testen per core. Als je al instabiliteit krijgt met-30 als je +200MHz offset instelt heeft dat gewoon te maken met je instellingen in de CO. De -X CPU's halen bijna nooit -30 all core.

• paco2013
Ondertussen is het me gelukt om cinebenchr23 te draaien.
Hoewel ik altijd wel tot het gaatje wilde gaan met testen en testen en testen laat ik het deze keer gewoon staan op deze settings

Geteste programma,s c23 30 minuten, geekbench 7-zip, blender classroom en wat verschillende games

geheugen op 3600mhz c16

• paco2013
Nu ben ik even verder gaan proberen wat me cpu een beetje doet, volgens mij heb ik niet zo,n slechte te pakken, c23, blender, games, geekbench 5, en 10 min occt extreem 4.8ghz met een voltage in de bios van 1.282v, wat met llc 1.30v geeft onder load. De tijd dat ik bezig was met prime95 enzo om 8 uur te draaien is voorbij, als hij stabiiel is voor wat ik doe vind ik het prima.

[Voor 6% gewijzigd door paco2013 op 03-01-2023 15:49]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee