Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corbosman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 19:49
Hoi, ik heb vorige maand zitten experimenteren met wat CV instellingen. Zo goed als ik kon waterzijdig ingeregeld, pomp op 30% gezet, vermogen op 30%. De reden voor het laatste is dat het me niet lukt om stabiel opentherm te krijgen via m'n Nest (v3) naar m'n intergas ketel. Dus dan maar uit/aan met lager vermogen. Ik twijfel nog om gewoon een andere thermostaat te gaan scoren.

Nu maak ik grafieken van m'n CV, en ik zie met deze koude dagen een heel ritmisch patroon van ongeveer half uur uit, half uur aan. Het is redelijk comfortabel in huis, alhoewel ik wel de temp op 19C heb staan ipv de normale 21C.

Klinkt dit als een normaal patroon? Het verbruik is wel ongeveer 30% minder dan vorig jaar op deze tijd.
...

Intergas 36/30.

Cor

Alle reacties

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:31
Ik gok dat de gewenste temperatuur van 19 graden is gehaald, de thermostaat daarom uitspringt, en na het half uur weer afgekoeld is waardoor hij aanspringt.
Klinkt dus eigenlijk heel normaal.

Mocht je doel zijn om langere runs te doen, zou je vermogen nog lager kunnen zetten, en evt de max water temperatuur ook nog lager.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dit klinkt wel normaal ja, pulserend verwarmen is dat. Als je gebruik maakt van een slimme thermostaat dan kan dit zelfs nog wat vaker voorkomen.

Zorg er in ieder geval voor dat je terugvloei voldoende is afgekoeld, dit kan je meten aan de leiding die retour komt in je Cv-ketel. Als deze temperatuur te warm is, dan zorgt dat voor een minder efficiënt verbruik.

Op dit moment gebruik je de Nest op een aan/uit systeem, vandaar ook het pulseren. OT zou wel beter zijn, meer efficiënt. Ik zou nog even de beschrijving er bij pakken als ik jou was!

Wabbawabbawabbawabba

• corbosman
De water temperatuur had ik idd ook verlaagd, is 60C. Ik zou zeker liever OT doen, maar ik verlies continue de verbinding met de heatlink. Ik heb al 1001 dingen geprobeerd, niks lijkt te helpen. Da's al sinds ik em heb zo'n 3 jaar terug. Nu zit ik ruim binnen de 30m afstand die ze beweren maar wellicht heb ik interferentie. Heb ook al eens allerlei apparatuur uitgezet maar dat hielp ook niet. Het lijkt er op dat ie iig niet aan het pendelen is. 30m aan/uit klonk mij goed, maar ik wilde nog even bevestiging.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Gaan we weer.

Je ketel is te zwaar. Punt.

Het minimale vermogen van een 36kW intergas is zo uit het hoofd 8kW.

De woning heeft waarschijnlijk 98-100% van de tijd geen 8kW nodig om warm te blijven, dus is het enige wat de ketel kan is exact het gedrag wat je ziet.
Modulerende thermostaten veranderen niets aan de laagst mogelijke stand van de brander

Afhankelijk van je afgifte systeem kan het zelfs zijn dat de 12kW maximum vermogen die je ingesteld hebt niet afgegeven kan worden. (Wat pendelen zou veroorzaken ) Misschien zelfs de 8kW niet maar dat lijkt net half uur runs mee te vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 15-12-2022 12:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corbosman
Hoi, dank voor je reactie. Dat hij nu te groot is lijkt me evident. Daarom heb ik het vermogen ook op 30% gezet. Ik had gelezen dat lager niet echt goed werkt of kan dat wel?

Tja, waarom zo groot? We hebben een groot huis maar sinds we em kochten zijn de omstandigheden gewijzigd waardoor er veel minder warmte behoefte is. Maar je gaat niet je prima werkende CV vervangen toch?

Als ik het goed las is het max vermogen 26kw, en 30% is dus nu max 7.8? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
@corbosman ik ben niet zeker van het exacte type van je ketel. Extreme 36 is minimaal 8kW... Wat stiekem gewoon heel veel is ( bijna 1m3 per uur)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1