Viessmann Vitodens 200-W of toch een andere cv-ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:19
Ik wil onze huidige cv-ketel (Remeha Tzerra 39c) vervangen door een ketel die (veel) verder terug kan moduleren. Het verwarmingscomfort is door het hoge minimale vermogen van de Tzerra bepaald niet optimaal. De rookgasafvoer moet komend jaar toch vervangen worden (is niet gebeurd bij de installatie), dus dat is een goed moment.

Ik heb eerst naar een full-electric warmtepomp gekeken, maar dat is door de bijkomende verbouwingen geen realistische optie zolang we hier (nog) wonen. Voor een hybride installatie heb ik geen ruimte en met ons verbruik (gemiddeld 500m3 voor verwarming in een jaar) is dat ook een minder voor de hand liggende oplossing.

Blijft over een laag-vermogen cv-ketel. De Viessmann Vitodens 200-W staat dan bovenaan het lijstje, maar het is niet bepaald een gangbaar model in Nederland. Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze ketel, wat de voor- en nadelen zijn en of je hem weer aan zou schaffen of toch voor een wat gangbaarder merk zou gaan. Vaillant heeft ook ketels die ver terug kunnen moduleren, maar toch iets minder diep dan de Viessman, die qua vermogensbereik ideaal zou zijn voor onze woning.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: de Vitodens 200-W wordt door Viessmann niet geleverd in Nederland. De Vitodens 100-W is hier het topmodel. Alsnog met een net modulatiebereik (tot 3,2 kW bij 50/30) en net iets lager dan bij Vaillant, maar geen grote verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domax
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-03 23:35
ik overweeg de Vitodens 100-W. zijn hier inmiddels mensen met ervaring met deze ketels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
Ik ben uiteindelijk toch maar weer voor een Remeha Tzerra gegaan (nog de oude Ace), maar dan een maatje kleiner. Voor mijn huis een goede oplossing; het gaat erom dat de ketel qua minimale vermogen past bij je afgiftesysteem en dat is nu wel het geval. Vervangen was relatief goedkoop omdat het leidingwerk niet aangepast hoefde te worden.

Een reden om niet voor Viessmann te gaan was, dat ik in mijn regio maar één installateur kon vinden die Viessmann ketels installeerde, en dat die na het eerste contact niet meer van zich liet horen. Ik zou de keuze daarom ook af laten hangen van de merken die je installateur voert. Je moet 10-15 jaar vooruit met een nieuwe ketel, en je hebt meer aan een goede installateur dan aan een technisch superieure ketel die je niet kan laten onderhouden.