Receiver voor geluid + HDMI-ARC, geen 4K throughput nodig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 14:30

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
In mijn homecinena-setup heb ik een receiver (Yamaha RXV-465) met losse speakers en subwoofer (5.1).
Voorheen had ik al mijn apparaten (Ziggo box, PlayStation, Apple tv) aangesloten op de HDMI-in poorten van de receiver, waarna er 1 HDMI-out kabel naar de tv gaat.

Nu is het een paar jaar later en heb ik alle media-apparaten vervangen door 4K varianten. De max resolutie die de receiver kan doorgeven is echter 1080p.

Als workaround heb ik een aantal apparaten direct op de tv aangesloten en gaat het geluid via een optische kabel naar de receiver. Nadeel hiervan is dat ik nu 2 afstandsbedieningen nodig heb om iets aan te zetten omdat de receiver geen HDMI-ARC ondersteunt. En een universele afstandsbediening werkt niet met de mediabox next mini.

Nu ben ik op zoek naar een vervangende 5.1 receiver, die eigenlijk maar 1 HDMI-in hoeft te hebben voor het geluid. Video-resolutie is voor mij niet relevant omdat alles op de tv is aangesloten (via een switch). Enige vereiste is HDMI-ARC zodat ie automatisch aangaat als de tv aangaat.

Als ik rondkijk vind ik eigenlijk alleen receivers in de prijsrange van 500 euro of meer, maar die zijn ook allemaal toegerust voor 4K met 4 HDMI poorten, terwijl ik dat niet nodig heb, dus ergens vind ik dat zonde van m'n geld.

Wat zouden jullie doen? Toch weer een volwaardige receiver waar je alles op aansluit? Of is er een goedkoper alternatief die beter aansluit op mijn wensen? Misschien een wat ouder model? Ik vind het zonde om de speakers en subwoofer al af te schrijven, maar dat is misschien een beetje Nederlandse zuinigheid die de kop opsteekt :)

Aldus sprak ik.

Beste antwoord (via Isegrimm op 26-12-2022 23:06)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

FeaR

In GoT we trust

Isegrimm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:53:
Nadeel hiervan is dat ik nu 2 afstandsbedieningen nodig heb om iets aan te zetten omdat de receiver geen HDMI-ARC ondersteunt.
Wat je daar beschrijft is HDMI CEC, niet HDMI ARC. HDMI ARC is Audio Return Channel, de opvolger van S/PDIF.
Misschien een wat ouder model?
Met alle bronnen op de TV aangesloten en als enige eis HDMI CEC voor audio retour kan je heel wat jaar terug. Vanaf HDMI 1.4 is er HDMI ARC wat doet wat je wilt. Let wel dat HDMI ARC reeds op is gevolgd door eARC. Ga je waarschijnlijk niet missen omdat van S/PDIF naar HDMI ARC al iets meer bandbreedte en codecs geeft, maar puur voor de volledigheid. Nadeel is wel dat HDMI CEC geen garanties geeft. HDMI CEC is een protocol wat door fabrikanten vrij geïmplementeerd mag worden. Garantie dat het werkt is letterlijk nul. Nu is de implementatie wel beter geworden, een oudere receiver met HDMI 1.4 kopen is mogelijk een risico. Maar een geheel nieuwe receiver (HDMI 2.0 of 2.1) geeft ook geen garanties. Echter kan je met HDMI 2.0 of HDMI 2.1 (afhankelijk of je alleen 4K wilt of 4K met 120 Hz en VRR) wel door de receiver waardoor je mogelijk minder issues hebt. Sowieso is door de receiver de beste opties qua het volledig benutten van alle codecs. Doorgeven van DTS bijvoorbeeld doen niet veel TV's. Echter, daar heb je met S/PDIF nu ook mee te maken dus als je nu niets mist dan straks met HDMI ARC ook niet.
Ik vind het zonde om de speakers en subwoofer al af te schrijven...
Die kan je gewoon weer aansluiten op de nieuwe receiver?

Aanvullend:
Er zijn HDMI eARC Audio Extractors. Die maken van de eARC Out van de TV het signaal zo dat het op een gewone ingang van de receiver kan. Het principe zelf werkt, gebruik ik hier ook. Geen idee alleen of de HDMI CEC implementatie van een dergelijk device doet wat je zou willen. Zoals wellicht doorgeschemerd ben ik niet de grootste fan van dat protocol en gebruik het zelf niet. Maar puur als eventuele andere optie. Dergelijk device kost zo tussen de 75 - 250 euro.

[ Voor 221% gewijzigd door FeaR op 25-12-2022 20:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

FeaR

In GoT we trust

Isegrimm schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:53:
Nadeel hiervan is dat ik nu 2 afstandsbedieningen nodig heb om iets aan te zetten omdat de receiver geen HDMI-ARC ondersteunt.
Wat je daar beschrijft is HDMI CEC, niet HDMI ARC. HDMI ARC is Audio Return Channel, de opvolger van S/PDIF.
Misschien een wat ouder model?
Met alle bronnen op de TV aangesloten en als enige eis HDMI CEC voor audio retour kan je heel wat jaar terug. Vanaf HDMI 1.4 is er HDMI ARC wat doet wat je wilt. Let wel dat HDMI ARC reeds op is gevolgd door eARC. Ga je waarschijnlijk niet missen omdat van S/PDIF naar HDMI ARC al iets meer bandbreedte en codecs geeft, maar puur voor de volledigheid. Nadeel is wel dat HDMI CEC geen garanties geeft. HDMI CEC is een protocol wat door fabrikanten vrij geïmplementeerd mag worden. Garantie dat het werkt is letterlijk nul. Nu is de implementatie wel beter geworden, een oudere receiver met HDMI 1.4 kopen is mogelijk een risico. Maar een geheel nieuwe receiver (HDMI 2.0 of 2.1) geeft ook geen garanties. Echter kan je met HDMI 2.0 of HDMI 2.1 (afhankelijk of je alleen 4K wilt of 4K met 120 Hz en VRR) wel door de receiver waardoor je mogelijk minder issues hebt. Sowieso is door de receiver de beste opties qua het volledig benutten van alle codecs. Doorgeven van DTS bijvoorbeeld doen niet veel TV's. Echter, daar heb je met S/PDIF nu ook mee te maken dus als je nu niets mist dan straks met HDMI ARC ook niet.
Ik vind het zonde om de speakers en subwoofer al af te schrijven...
Die kan je gewoon weer aansluiten op de nieuwe receiver?

Aanvullend:
Er zijn HDMI eARC Audio Extractors. Die maken van de eARC Out van de TV het signaal zo dat het op een gewone ingang van de receiver kan. Het principe zelf werkt, gebruik ik hier ook. Geen idee alleen of de HDMI CEC implementatie van een dergelijk device doet wat je zou willen. Zoals wellicht doorgeschemerd ben ik niet de grootste fan van dat protocol en gebruik het zelf niet. Maar puur als eventuele andere optie. Dergelijk device kost zo tussen de 75 - 250 euro.

[ Voor 221% gewijzigd door FeaR op 25-12-2022 20:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Opties op een receiver eten geen brood en kosten vaak maar weinig extra. Waar je wel voor betaald zijn extra aansluitingen en meer versterkte kanalen. Of er 4k, 3d of Spotify op zit merk je in de prijs veel minder. Behalve net na de introductie van een nieuwe techniek.

Eens met @FeaR. CEC kan leuk werken maar vaak ook een rommeltje opleveren. Als je nu al een switch gebruikt en een tv en een receiver en dan CEC wilt gebruiken, is dat recept voor gedoe. Dan zet je straks de xbox uit, omdat je verder naar het journaal wilt kijken of muziek wilt luisteren en vallen alsnog tv en receiver uit...

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 14:30

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik voor een nieuwere receiver ga met 4K/HDR ingangen, en dat ik het idee van een hdmi-switch en dat alles via CEC aangestuurd wordt laat vallen.
Die switch heb ik een paar dagen geprobeerd, maar hij reageert niet betrouwbaar op de inkomende videosignalen. Soms wel, soms niet, en dan zit ik alsnog alles handmatig naar de juiste kanalen te zetten.

Enige minpunt blijft de mediabox next mini die niet met een universele afstandsbediening aangestuurd kan worden,

Aldus sprak ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Isegrimm Als dat niet onoverkomelijk voor je is, dan heb je voor alle andere dingen in elk geval een betere oplossing gevonden.

Your Friendly Neighborhood Moderator