Toon posts:

Meedenken uitbreiding zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik zou graag meer zonnepanelen willen plaatsen en voorbereid zijn op een thuisaccu (idealiter met mogelijkheid voor eilandbedrijf als backup voor een aantal apparaten zoals koelkast/vriezer/opladers/router).
Nu 15 x 310 Wp op twee dakvlakken met Solaredge optimizers en een SE5k omvormer op zolder (3 fase, alle panelen op 1 string). Eigen krachtgroep in meterkast en aangesloten middels een kabel van 5x2.5 mm2.
Heb een paar opties om uit te breiden, maar zoek advies wat goede opties kunnen zijn.

Locaties voor uitbreiding:
1. Boven de dakkapel is plek voor 2 grote panelen van 450 Wp en eventueel 1x normaal paneel van 350Wp op de dakkapel zelf. In de zon van de ochtend tot later op de middag.
2. Op het platte dak van de garage kunnen 3 a 4 grote panelen van 450Wp. In de ochtend schaduw van het eigen huis en in de middag schaduw van het huis van de buren (zeker in de winter).
3. Op een overkapping in de tuin is plek voor maximaal 4 normale panelen van 350 Wp. Van de ochtend tot laat in de middag in volle zon.

Plan A
Alle locaties vol leggen met panelen en optimizers. Huidige omvormer vervangen door nieuwste SolarEdge 3 fase omvormer met Backup functie. Nadeel is alle solarkabels naar de zolder brengen, maar dat lijkt me goed te doen.

Plan B
Panelen boven dakkapel plaatsen met optimizers en bij de huidige omvormer zetten. Nieuwe omvormer in garage en panelen met optimizers van garage en overkapping samen daarop aansluiten.

Plan C
Panelen boven dakkapel plaatsen met optimizers en bij de huidige omvormer zetten. Nieuwe omvormer in garage voor panelen op garagedak. Standalone setje van 600Wp op de overkapping en daar in een stopcontact steken.

Met name bij plan B en C vraag ik me af of een 3 fase omvormer kan gaan werken en op welk deelsysteem (of beide) een accu praktisch zou zijn?
Bovenstaande plannen zijn bedacht met in het achterhoofd om bij Solaredge (optimizers) te blijven om zoveel mogelijk met een ecosysteem te werken. Heb al een solaredge modbus energiemeter in de meterkast en dacht dat de huidige omvormer niet direct een accu kan laden (extra omvormer en/of interface nodig). Ben niet met Solaredge getrouwd, maar heb geen idee of er zomaar gecombineerd kan worden met bijvoorbeeld Victron materiaal.

Alle reacties

• Peanudt
  • Niet online
Advies/tips nog steeds welkom 👍🏼

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is niet echt helemaal duidelijk wat je vraag is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Peanudt
  • Niet online
Eens kijken of ik mijn vragen beter kan formuleren:

1. Zijn er 3 fase omvormers geschikt voor plan B of C?

2. Mijn huidige omvormer kan niet direct op een accu. Voor zover ik weet moet er een extra omvormer en een extra regeling kopen om een accu aan te kunnen sluiten.
Bij plan B en C zou ik gelijk een hybride omvormer kunnen kopen, maar de maximale opwek is een stuk lager op deze dakvlakken. Kan ik beter de extra kosten pakken en het grootste dakvlak gebruiken voor een accu of een accu aansluiten op de panelen op de andere dakvlakken?

3. Werkt een Victron omvormer (met eilandbedrijf) met panelen met SolarEdge omvormers? Of komt er meer bij kijken dan alleen een omvorme

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee