Vraag

• Noelsmid
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-02 14:17
Beste mensen,

Ik heb laatst een Philips 50PUS8807 aangeschaft,
En moet zeggen dat ik eigenlijk best wel teleurgesteld ben in het beeld kwaliteit.
Ik zie echt enorm veel Color Banding, zelfs via blu-ray en dergelijke. Alles al uitgetest wat ik erover kon vinden maar helaas met alles wat ik kijk heb ik er last van.
Ik zie ook overal een soort korrelige ruis tussen door of het nou 4K of 1080p is. Verder ook last van blokkerige pixels, voornamelijk bij donkere scènes of bij iets donkerdere kleuren (grijs,bruin, etc.). Het gekke is als een scene heel licht is heb lijkt het allemaal ineens een stuk scherper.
Als ik 1080p kijk lijkt het net alsof ik eerder naar 720p kijk.

Maar goed..
Ik heb inmiddels een 2e exemplaar ontvangen helaas hetzelfde probleem.

Nu heb ik een keuze bij de zelfde webshop uit:
*Deze houden en ermee leren leven... (120hz, vrr)
*Een LG 50QNED826 (helaas geen mini led, wel 120hz vrr)
*Een LG 48A26LA (entry level oled, 60hz)
*Samsung 50Q60B (60hz)
*TCL 50C735 (60hz, memc)

Ik twijfel voornamelijk tussen de QNED en de OLED.

Ik heb de OLED gisteren gezien in de winkel en ik vond hem wel echt mooi en heb in de winkel een aantal test gedaan van het beeld kwaliteit.

De QNED hadden ze in een andere winkel waar ik helaas niet uitgebreid heb kunnen testen.

Ik twijfel over de OLED omdat hij geen 120hz heeft, geen VRR en omdat hij wat dimmer is en ik hem tegen de muur naast het raam plaats waar in middag aardig wat licht is (indirect).

En bij de QNED twijfel ik vanwege het feit dat het Edge led is, ik zie wisselende reviews over backlight bleeding en dat de zwart waardes nog wel eens slechter uitvallen. (Maar de meeste reviews die ik zie of lees gaan over een IPS paneel)

Kan iemand mij wat adviseren hierover? :S

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik schat dat je probleem vooral te maken heeft met dat de PUS8807 geen FALD-verlichting heeft en enkel algemeen kan dimmen. Dat betekent dat er bij donkere delen van het beeld veel stoorlicht is, en stoorlicht stoort. Tel daarbij op dat videocompressie vooral in donkere delen van het beeld bits loopt te besparen (want daar valt het het minst op), maar ja stoorlicht maakt het alsnog weer zichtbaar.

Zonder meer de OLED nemen. In de hoofden van mensen wordt veel te veel belang gehecht aan die 120Hz. In de tijd van beeldbuizen was het belangrijk, in de tijd van OLED-televisies hebben alleen spelfanaten er wat aan en dan nog is de A2 ook met zijn 60Hz een bijzonder fijne televisie om een spelletje op te spelen, juist omdat OLED zulke snelle reactietijden heeft.

De 50QNED826 heeft randverlichting. De Q60B en C735 directe verlichting. Al deze televisies kunnen alleen algemeen dimmen en zijn dus geen oplossing hier. Een betere LCD kopen drijft de prijs op, zal het wat beeldkwaliteit nog steeds niet van de A2 winnen, wel duurder maken, dus is is hier geen zinnig pad.

• Noelsmid
Heel erg bedankt voor je reactie!

Hoe zit het precies met OLED en zonlicht?
Ik lees nog wel eens dat er geen directe zonlicht op het scherm mag komen.
Wat kan er precies gebeuren?
En hoe zit het met indirecte licht?
Ik ben eigenlijk helemaal niet goed bekend met OLED.

Vanaf begin middag tot aan einde dag staat de zon op mijn raam. Midden zomer hebben wij in iedergeval vaak wel het gordijn (blackout) ervoor.

En ik las ook iets over dat het stroom niet zomaar er af mag worden gehaald, anders kon je het beschadigen?

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:58
De vragen die je stelt omtrent OLED kun je zelf makkelijk via Google of in dit subforum vinden.

Colour banding heeft niets met het type backlight te maken. De reden dat je colour banding ziet heeft deels met de bron te maken en deels met de implementatie van de tv fabrikant.

De blokkerige pixels worden veroorzaakt door een te lage bitrate en zullen ook bij een OLED tv zichtbaar zijn.

Alle 50” tvs hebben een VA paneel, dus minder last van backlight bleeding en een relatief goede contrast.

Direct led is niet per se beter dan edge led, en vice versa. De implementatie van de fabrikant is hierin bepalend.

Sony is de enige fabrikant die colour banding volledig weet te elimineren wanneer je de beeldinstelling ‘vloeiende gradaties’ aanzet. Je kan het beste naar een Sony 50X80K kijken, of naar de X85K/ X89K wanneer je per se 120Hz wenst. Beide modellen bieden, vergeleken met de door jouw genoemde LCD tvs, een hogere helderheid, betere beeldkwaliteit/ processing.

Wil je FALD + 120Hz en VRR dan is de Sony 50X90J/ X90S een goede optie.

De LG 48A2 zal scherper ogen door het OLED paneel en over all een bovengemiddelde beeldkwaliteit bieden, je zult nog wel colour banding zien, weliswaar in mindere mate.

• dmantione
Eén van de oorzaken van kleurbanden en "ruis" is MPEG-kwantisatie, wat in de donkere delen van het beeld sterker plaatsvindt dan in de lichte delen. Stoorlicht kan dat wat niet zichtbaar hoort te zijn zichtbaar maken. Als de klacht is dat de banden in vooral in donkere delen van het beeld zichtbaar zijn, dan doet mij dat denken aan te veel stoorlicht, veroorzaakt door een gebrek aan lokale dimming.

Vanzelfsprekend is de primaire oorzaak van MPEG-kwantisatieartefacten een te lage bitrate van het beeldmateriaal (sommige TV-aanbieders kunnen er wat van), maar dat heb je niet in eigen hand.
Noelsmid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:28:
Hoe zit het precies met OLED en zonlicht?
Ik lees nog wel eens dat er geen directe zonlicht op het scherm mag komen.
Dat klopt en tenzij het zeer zwak is zoals in de vroege ochtend dien je dat te voorkomen.
Wat kan er precies gebeuren?
Het organisch materiaal waaruit het scherm bestaat kan door ultraviolette straling sneller verouderen. Tevens kan het zelfonderhoud dat de televisie doet als hij uit staat behoorlijk verkeerde dingen doen als er zon op schijnt.
En hoe zit het met indirecte licht?
Dat is geen probleem.
Vanaf begin middag tot aan einde dag staat de zon op mijn raam. Midden zomer hebben wij in iedergeval vaak wel het gordijn (blackout) ervoor.
Een gordijn, ook een dunne, is doorgaans genoeg om de gevolgen van direct zonlicht te migiteren. Alleen het directe zonlicht moet je vermijden, je hoeft de ruimte niet te verduisteren.
En ik las ook iets over dat het stroom niet zomaar er af mag worden gehaald, anders kon je het beschadigen?
Het gaat erom dat de televisie zichzelf onderhoudt als hij uit staat. Als je de stroom eraf haalt als hij uit staat, voorkom je dat de televisie zichzelf kan onderhouden en krijg je problemen. Het s niet zo je dat panisch hoeft te doen over de stekker, die mag er gerust eventjes uit, zolang de televisie maar een voldoende periode onder stroom staat om zich te kunnen onderhouden.

• Noelsmid
Ik vraag mij alleen wel af of hij genoeg brightness heeft en of de abl niet te agressief is. Ik zou graag ook overdag kunnen genieten van goed beeld. Aangezien deze LG A2 kwa brightness niet in de buurt van de B2 of C2 maak ik me daar wel zorgen om.

• Noelsmid
Ik moet zeggen dat het beeld van LG A2 in de winkel wel erg mooi was, en ja highlights spatten er niet bepaald af maarja. Ook was het daar wel iets dimmer in de showroom.

Ik ben tijdens het testen ook geen grote blokkerige pixels tegen gekomen, of Color Banding. Alleen toen ik bezig was met bepaalde instellingen Color Banding tegen gekomen.

Het verhaal over stoorlicht zou dit dan inderdaad kunnen verklaren.

• dmantione
Hoe vind je je PUS8807? Volgens deze bron heeft 'ie een maximale helderheid van 371 cd/m². De A2 haalt ongeveer 550 cd/m². Dus als je je huidige TV fel genoeg vindt dan zal de A2 ook niet tegenvallen.

Het is een feit dat de B2 en C2 nog feller kunnen en de G2 nog weer feller. Maar, mensen onderschatten voortdurend hoeveel licht OLED-televisies kunnen en velen komen er dan thuis achter dat ze een zonnebril nodig hebben als de televisie op maximale helderheid gezet wordt. Zelf zet ik mijn C7 nooit feller dan 85% (tenzij ik 'm aan iemand demonstreer). Meer is gewoon niet prettig voor langdurig kijken.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:58
@dmantione, je bent appels met peren aan het vergelijken. De Max helderheid die jij benoemt is niet representatief aangezien dit maar voor een 1 t/m 10 procent window in HDR geldt. En de waardes van de Philips voor full window gelden. Waardes van een 25% window, bij een OLED tv, zijn veel interessanter/ representatiever voor praktijk gebruik. De 48A2 tikt minimaal 300 cd/m² aan bij 25%.

@ts, de A2 heeft meer dan voldoende brightness, en zit met SDR net onder het niveau van de Philips 50PUS8807. Wanneer de Philips dus niet te kort komt overdag zal dit ook niet het geval zijn bij de LG A2. Verder hoef je je geen zorgen te maken over agressieve ABL, tenzij je de hele dag naar een zender zoals CNN kijkt.

Ik weet niet hoe je hebt getest maar de demo filmpjes zijn verre van representatief voor dagelijks gebruik.

De LG A2 geniet de voorkeur en is de logische keus wanneer je beeldkwaliteit belangrijk vindt, mocht je ook bij dit model je irriteren aan colour banding dan blijven de eerder genoemde Sony modellen over met het gestelde budget.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:21
Noelsmid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:20:
Beste mensen,

Ik heb laatst een Philips 50PUS8807 aangeschaft,
En moet zeggen dat ik eigenlijk best wel teleurgesteld ben in het beeld kwaliteit.
Ik zie echt enorm veel Color Banding, zelfs via blu-ray en dergelijke. Alles al uitgetest wat ik erover kon vinden maar helaas met alles wat ik kijk heb ik er last van.
Ik zie ook overal een soort korrelige ruis tussen door of het nou 4K of 1080p is. Verder ook last van blokkerige pixels, voornamelijk bij donkere scènes of bij iets donkerdere kleuren (grijs,bruin, etc.). Het gekke is als een scene heel licht is heb lijkt het allemaal ineens een stuk scherper.
Als ik 1080p kijk lijkt het net alsof ik eerder naar 720p kijk.

Maar goed..
Ik heb inmiddels een 2e exemplaar ontvangen helaas hetzelfde probleem.

Nu heb ik een keuze bij de zelfde webshop uit:
*Deze houden en ermee leren leven... (120hz, vrr)
*Een LG 50QNED826 (helaas geen mini led, wel 120hz vrr)
*Een LG 48A26LA (entry level oled, 60hz)
*Samsung 50Q60B (60hz)
*TCL 50C735 (60hz, memc)

Ik twijfel voornamelijk tussen de QNED en de OLED.

Ik heb de OLED gisteren gezien in de winkel en ik vond hem wel echt mooi en heb in de winkel een aantal test gedaan van het beeld kwaliteit.

De QNED hadden ze in een andere winkel waar ik helaas niet uitgebreid heb kunnen testen.

Ik twijfel over de OLED omdat hij geen 120hz heeft, geen VRR en omdat hij wat dimmer is en ik hem tegen de muur naast het raam plaats waar in middag aardig wat licht is (indirect).

En bij de QNED twijfel ik vanwege het feit dat het Edge led is, ik zie wisselende reviews over backlight bleeding en dat de zwart waardes nog wel eens slechter uitvallen. (Maar de meeste reviews die ik zie of lees gaan over een IPS paneel)

Kan iemand mij wat adviseren hierover? :S
Deze TV is de onderkant van de markt..
een OLED lost al je problemen op en die hz ga je niks van merken
maar dat is een totaal andere prijsklasse

• Noelsmid
Inmiddels heeft de leverancier ook de Sony X85J weer op voorraad dus is dit misschien ook een optie?

Nu twijfel ik nog tussen de Sony en de LG oled A2
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee