"Deuropening" afsluiten ivm tocht.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 10:19
Situatie:

Jaren 30 woning, met een keuken die is "open" gemaakt door de deur eruit te halen door de vorige bewoners. Op zich wel handig, want je loopt er zo naar binnen. Er is echter geen verwarming in de keuken, dus er blaast mij een boel kou naar binnen nu. Het handigste zou zijn om een deur te plaatsen, maarja, dan missen we de handigheid :). De keuken is wel voorzien van dubbelglas en ik heb Rockwool geplaatst achter de vloerschotten.

Vraag:

Wie heeft er een slimme/handige manier om de opening tijdelijk dicht te maken ivm de tocht. Ik dacht zelf aan:

- Gordijnstripje (afneembaar?) en dan een gordijn voor de deur (of een soortgelijke constructie waarbij je het gordijn kan wegzetten met een touw)
- Van die plastic hangstrips plaatsen die je ook in winkels/koelcellen ziet :9~
- Een vouwdeur die je later weer weg kan halen.
- Iets wat van bovenaf naar beneden getrokken kan worden (denk aan rolluiken, maar dan voor isolerend effect)

Ik besef mij dat er waarschijnlijk geen goede oplossing is, maar wellicht komen mijn Tweaker broeders en zusters nog met een oplossing waar ik niet aan heb gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Foto’s van mijn niet zo opgeruimde keuken en huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfV7OgBGdpuTE_8aANxT9xkfA0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eU3O8g73aBfdQaJvzaA3ENkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB5oZ0yy57ytl4mSFP2jqNfUt_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyYFdhriJbBBimiPvW5m92uk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is de ruimte opwarmen uitgesloten?
Je moet namelijk in je achterhoofd houden dat wanneer je er een barriere tussen maakt de lucht minder mengt en je dus een (veel) koudere keuken krijgt. Als je hier wat langer staat is dat niet prettig.
Is er ruimte om een radiator of convector te plaatsen en zou je dit overwegen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
True schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:45:
Is de ruimte opwarmen uitgesloten?
Je moet namelijk in je achterhoofd houden dat wanneer je er een barriere tussen maakt de lucht minder mengt en je dus een (veel) koudere keuken krijgt. Als je hier wat langer staat is dat niet prettig.
Is er ruimte om een radiator of convector te plaatsen en zou je dit overwegen?
Nee, dat is echt niet mogelijk. De totale ruimte is 2.10 x 2.60. Het is echt een poppenkeuken, er is bijna geen ruimte meer over. Een koudere keuken vind ik niet zo erg: gaat toch voornamelijk om de avonden als wij in de aangrenzende woonkamer zitten (en dus niet in de keuken zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:51
Muncher schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:50:
[...]

Nee, dat is echt niet mogelijk. De totale ruimte is 2.10 x 2.60. Het is echt een poppenkeuken, er is bijna geen ruimte meer over. Een koudere keuken vind ik niet zo erg: gaat toch voornamelijk om de avonden als wij in de aangrenzende woonkamer zitten (en dus niet in de keuken zijn).
als het ook voornamelijk voor savonds is zou ik een dik gevoerd gordijn overwegen. Dat is denk ik het snelste/makkelijkste/goedkoopste van alle opties te regelen.

Gordijn isoleert in principe niet echt alleen het zorgt dat de koude lucht niet makkelijk mengt met je warmere kamer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Muncher schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:41:
- Gordijnstripje (afneembaar?) en dan een gordijn voor de deur (of een soortgelijke constructie waarbij je het gordijn kan wegzetten met een touw)
Je kunt het gordijn van het achterraam doortrekken. Letterlijk (rail met ronding) of rail er dwars op.
- Van die plastic hangstrips plaatsen die je ook in winkels/koelcellen ziet :9~
:9~
- Een vouwdeur die je later weer weg kan halen.
Een guillotine boven de opening lost het probleem ook op!
- Iets wat van bovenaf naar beneden getrokken kan worden (denk aan rolluiken, maar dan voor isolerend effect)
Plissegordijn met honingraatstructuur. Elimineren de resterende koudeval van mijn HR++ glas geheel.
Vanuit gebruikersgemak is de gordijnoptie echter veel beter.

Niet genoemde optie: klapdeuren

Persoonlijk zou ik de keuken van verwarming voorzien. Als een radiator niet past dan past een airco wel boven het raam.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-12-2022 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46
Meest eenvoudige wat ook nog eens aardig werkt is een gordijnrail met een fatsoenlijk gordijn ervoor.

Ik heb afgelopen zomer bij mijn voordeur een gordijn (verduisterend) opgehangen die ik nu iedere avond dichttrek en dat scheelt een hele hoop.
Deze is van plafond tot de vloer en dat sluit goed aan op de muur dus de koude lucht blijft er achter.
Je merkt het echt goed als je de temperatuur voor en achter het gordijn vergelijkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ad de Jong op 14-12-2022 23:39 ]

Mijn profiel op Discogs

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:54
Een harmonicadeur is ook een optie maar het is de vraag hoe je die kan monteren.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-04 11:39
Eventueel kan je zelfs in een poppenkeuken nog een plintverwarming kwijt. Nadeel is wel dat je energieverbruik omhoog gaat.

Maar qua "afsluiten" is denk ik een taatsdeur die 2 kanten op kan draaien (of toch een gordijn) het handigste.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-04 22:31
  • Roostertje dicht bij de keuken, als je niet hoeft te koken.
  • Plisse gordijn of rolgordijn bij de ramen van de keuken
  • Het lijkt of je een keukendeur hebt, maar je zou de kieren goed dicht kunnen maken van de deur (ook van de raam)
Als het daar windstil wordt, dan komt de warmte van de woonkamer vanzelf in de keuken, evt de afzuigkap aan om alle warmte de keuken in de trekken.

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mits het gaat om "Tijdelijk" kun je het makkelijkste gewoon een inschuif/Deur realiseren.

Ofwel simpel uitgelegd (Hopelijk)

Links / Rechts / Boven / Onder een balk plaatsen.(balk dikte minimaal 3/4cm)
*Vast zetten met hoekprofielen (Action = goedkoop)

*Voor het plaatsen (Van de action) Filt plakken op 6punten en in het midden tochtstrip van schuim.
*Om beschadigingen te voorkomen van je muur.

Staat het frame goed vast ?? (kwestie van goed klemmen)
Heb je 2 opties...

1. Maat opmeten voor houten paneel met schanieren en monteren en wit verven.
(rechts van schanieren ruimte behouden voor draai beweging)

2.Of weer een klein houten frame maken en daarin plastic plaat of dun stretch plastic spannen.

----
Goedkope tijdelijke oplossing, je kunt het zo duur of armoedig maken als je zelf wilt :)
Winter weer voorbij, haal je het los en berg je het op voor het jaar er op ;)

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-04 15:02
Ik heb van de herfst een gordijntje opgehangen in een soortgelijke opening in huis. Niet zo'n dik gordijn, maar het werkt prima. Voordeel is dat een wat lichter gordijn wat makkelijker open gaat. Je merkt wel dat er onder het gordijn door nog een klein beetje tocht, maar dat is niet zo erg.

Volgens mij hebben we deze

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Wij hebben een vergelijkbare keuken. Die gescheiden d.m.v. gordijnrails + een simpel Ikea gordijn, die je ook nog aan één kant kunt 'knopen' zodat-ie overdag mooi uit de loop hangt. Het belangrijkste is (in onze ervaring) dat de openluchtverbinding is onderbroken, niet dat het gordijn Rd5 scoort.

Harmonica-deur van de bekende bouwmarkten: doe het niet. Plastic troep waardoor je binnen een jaar de 80-120 euro afschrijft. We hebben die optie gehad, maar het blijft armoedig en behelpen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Muncher
Zo lezend door de reacties is een gordijn (voor nu) wellicht het meest kosteneffectief. Nu nog een club vinden waar ze die dingen een beetje snel kunnen leveren...

Bedankt voor de adviezen!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46
Muncher schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:32:
Zo lezend door de reacties is een gordijn (voor nu) wellicht het meest kosteneffectief. Nu nog een club vinden waar ze die dingen een beetje snel kunnen leveren...

Bedankt voor de adviezen!
Ikea, levert binnen een paar dagen en anders even ophalen.
Deze heb ik nu overal in huis hangen, wel op maat laten maken maar dat zijn de kosten ook niet.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is een schuifdeur geen optie? (mooie stalen.. haha).
Wel kostbaar maar dan heb je ook wat...

https://gewoongers.nl/web...handle=normalhandleschuif

[ Voor 40% gewijzigd door _Richie_ op 16-12-2022 09:32 ]

Pagina: 1