Toon posts:

phone hack achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

• Mattitzz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-01 09:27
Hi all,

Beetje gevoelige vraag - ik merk dat af en toe, spontaan, mijn groen lampje van m'n camera gaat branden. Zowel snachts als overdag. Ik heb er overlaatst een foto van genomen. De telefoon was op dat moment aan het opladen op het net.

Weet er iemand een manier om te achterhalen of kent er iemand iemand die in staat is om die telefoon uit te lezen en aan te tonen dat die wel degelijk is gehackt en dat er wel degelijk wordt ingebroken in m'n private leven/sfeer? En eventueel ook kan achterhalen door wie?

Gegevens
Iphone 11 (zelf gekocht, dus BYOD)
standaard laatste OS en updates
MS Intunes

Mvg,

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Geen idee want geen Apple user, maar heeft je iPhone geen Face ID? En gaat dan het lampje dan niet branden?

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:52
Ik heb geen ervaring met Iphone's, maar als ik even ervan uit ga dat je niet gehackt zou zijn, zou het misschien een soort gezichtsherkenning kunnen zijn die de camera activeert?

edit:
Wat @Barrycade dus net voor mij schrijft.

[Voor 13% gewijzigd door Stonehawk op 14-12-2022 19:53]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-01 19:37
Barrycade schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:51:
Geen idee want geen Apple user, maar heeft je iPhone geen Face ID? En gaat dan het lampje dan niet branden?
Nee dat zou niet moeten, uit eigen ervaring zie je de groene "lampje" alleen als de camera echt aan is (dus als ik de camera app open dan zie je het, bij unlocken met FaceID weer niet)

@Mattitzz Als je dat groene "lampje" ziet, open de Control Center want daar kun je tegenwoordig zien wat exact je camera heeft gebruikt (wel meteen doen, soms verdwijnt dit te snel viel mij op)

Want het zou zomaar eens een app kunnen zijn die dit op de achtergrond doet, zelf geen ervaring met apps die dat doen (alle apps die ik gebruik zetten de camera alleen aan wanneer ik dat wil)

mocht je ooit een oranje "lampje" zien, dan gebruikt iets de microfoon en ook dat kun je dan hier zien

[Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 14-12-2022 20:18]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
Stonehawk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:52:
Ik heb geen ervaring met Iphone's, maar als ik even ervan uit ga dat je niet gehackt zou zijn, zou het misschien een soort gezichtsherkenning kunnen zijn die de camera activeert?

edit:
Wat @Barrycade dus net voor mij schrijft.
Nee, dat hoort het niet te zijn. De FaceID gebruikt een aparte scanner.

• john-hendriks
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 21:45
Misschien een app die met regelmaat wordt geactiveerd en waar je toestemming hebt verleend om de camera te mogen gebruiken. Of een opdracht, al dan niet zelf gemaakt

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:07
Staat er in dit lijstje iets verdachts? https://ijunkie.com/how-check-iphone-apps-camera-mic-access/

• Mattitzz
Nope, wel veel apps van het werk. Maar die gebruik ik op heden niet.

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:26
Heb je als test ook al eens alle apps de toegang geweigerd onder privacy en beveiliging - Camera ipv alleen toestemming geven bij gebruik?

Be “fearful when others are greedy, and greedy only when others are fearful.”

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mattitzz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:52:
Nope, wel veel apps van het werk. Maar die gebruik ik op heden niet.
de eigenaar van je telefoon is je werkgever neem ik aan. die heeft mogelijk bepaalde beheertools draaien voor controle op afstand. Vaak kunnen die apps veel meer dan waar de IT afdeling het voor gebruikt. Dus ik zou niet gelijk gaan complotdenken.

Maar als je maximale privacy wilt dan kan je misschien beter primair een eigen telefoon gaan gebruiken.

~

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:53
JJ Le Funk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:05:
[...]

de eigenaar van je telefoon is je werkgever neem ik aan. die heeft mogelijk bepaalde beheertools draaien voor controle op afstand. Vaak kunnen die apps veel meer dan waar de IT afdeling het voor gebruikt. Dus ik zou niet gelijk gaan complotdenken.

Maar als je maximale privacy wilt dan kan je misschien beter primair een eigen telefoon gaan gebruiken.
“ Iphone 11 (zelf gekocht, dus BYOD)” staat notabene in de OP.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volkan1984 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:46:
[...]

“ Iphone 11 (zelf gekocht, dus BYOD)” staat notabene in de OP.
dan nog kan de werkgever bepaalde beheer app verplicht hebben gesteld die e.e.a. veroorzaakt.

~

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:53
JJ Le Funk schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:58:
[...]

dan nog kan de werkgever bepaalde beheer app verplicht hebben gesteld die e.e.a. veroorzaakt.
Ja duh.

Ik reageerde natuurlijk hier op:
“ de eigenaar van je telefoon is je werkgever neem ik aan. & “Maar als je maximale privacy wilt dan kan je misschien beter primair een eigen telefoon gaan gebruiken.”

• Tommietom2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-12-2022
Mij overkomt dit ook wel eens vlak nadat ik een app afsluit waarbij ook een camera gebruikt wordt, bijvoorbeeld snapchat. Vaak blijven de twee icoontjes enkele seconden hangen.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
Ga even naar je instellingen, dan naar Privacy & Security, scroll naar beneden naar Camera en kijk in dat menu welke apps allemaal toegang hebben gevraagd (en gekregen) tot de camera. Ik zou eens de hele lijst uitzetten en kijken of het gedrag dan verdwijnt. Daarna kan je selectief dingen aanzetten om te zien welke app het was.

• MultivlaaiTaart
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04:50
Misschien veeg je per ongeluk op het lockscreen een beetje naar links, waarmee je de camera start? Als je een klein beetje veegt kun je de camera aan laten gaan zonder volledig naar de camera app te gaan.

• Mattitzz
goede input gents. gaan eens wat zaken proberen

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-01 19:54
Lijkt me sterk dat een organiste of overheid een "hele dure" exploit inzet.
Deze zouden in ieder geval geen lampjes moeten laten afgaan

Omdat TS in de vraag stelling BYOD genoemd heeft.
Zijn er door werkgever bedrijfsmatige software geinstalleerd zou mijn vraag eerder zijn?
is dit het geval ga eens langs bij de IT afdeling.
Gebruik iets zoals wireshark om het verkeer tussen toestel en netwerk te monitoren met de gsm module uit.

En ja er is wel degelijk spyware voor elke soort mobiel deze kan meestal alleen door het in handen hebben van het toestel. Dit heeft te maken met rechten aanpassen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee