Toon posts:

mag dat IRQ door meerdere apparaturen delen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik schrok me bijna dood toen ik Conflicts/sharing overzicht zag. Er worden veel IRQ gedeeld door meerdere hardware.
Kan dat? Mag dat? Daar heb ik bijna geen ervaring in, ik wil het best leren. Maar ik wil graag weten waarom IRQ gedeeld moet worden door meerdere hardware. Ik weet het eerste antwoord al: er zijn te weinig IRQ.

Deze screenshots komen van System Monitor van Windows 98 SE.
Ik had eerst een lijst irq getypt, maar het was niet genoeg overzichtelijk, vandaar screenshots.

Conflicts/sharing:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abeulink/files/share-irq-dma/share%20IRQ%20lijst.jpg

DMA:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abeulink/files/share-irq-dma/DMA%20lijst.jpg

IRQ:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abeulink/files/share-irq-dma/IRQ%20lijst.jpg

En volgende 2 screenshots komen van Device Manager.

DMA:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abeulink/files/share-irq-dma/andere%20DMA%20lijst.jpg

IRQ:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abeulink/files/share-irq-dma/andere%20IRQ%20lijst.jpg

En mijn computer specificaties kun je hieronder vinden.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
het HOEFT geen problemen te kunnen leveren, maar erg fijn is het niet.

Wat IK het fijnste vind is om de BIOS de IRQ's te laten regelen en NIET Windows iig ( PnP OS = Disabled )

En probeer wat te tweaken in de BIOS, bij PnP/PCI Configuration.

Ohja, net voordat Windows begint te laden zie je een tabel met alle apparaten die een IRQ gebruiken enzo. Kun je daar alvast kijken hoe bepaalde IRQ's gebruikt worden.

Suc6

TIP: Als je de COM poorten vrijwel NIET gebruikt, disable dan COM2 in de BIOS, dan zal de BIOS proberen om een apparaat op IRQ3 te zetten.

Mijn videokaart ( Leadtek GeForce2 MX400 64MB 4xAGP TV-Out ) staat ook op IRQ3.

C:\>_

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

http://www.geocities.com/handyman1818/irq.jpg
(ff copy/in nieuwe brouwser paste, %$#$# geocities)
das mijn mobo.....zelfde plankie (asus A7V)
alleen ik heb die ata 100 uit staan(krijg em nie aan de praat met mijn maxtor 80GB ata100)
en ik heb 1 van de 2 usb uit gezet

om dat een beetje allemaal aan de praat te krijgen ben ik %$#@%$#@% wel ff een tijdje mee bezig geweest
die soudkaart was echt een probleem....netwerk ook, prik ik er nog een netwerkkaart in, kan ik het wel shaken

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 19:46
Meestal gaat het wel goed. Ik zorg er wel altijd voor dat mijn sb live niet gedeeld wordt. Als ik die hier een irq laat sharen gaat het echt gruwelijk fout.

Verwijderd

Dan moet je eens win2k installen. Alles staat op IRQ 11, mega-sharing.

Alle bandbreedte vreters moeten een vrij irq hebben, dus AGP irq niet met de andere kaarten sharen, hetzelfde met de
RAID-controllers. Liefst moet je IRQ sharing voorkomen, als dat niet kan, dat bandbreedte vreters voorrang geven.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Als je win2k installt maakt ut niet uit wat je in je bios instelt, win2k overide de meeste bios settings toch en installeert dus altijd standaard acpi, als je dat wilt uitzetten, moet je tijdens de installatie op F5 drukken en dan standard pc kiezen

• Vinnie
  • Niet online
Op donderdag 30 augustus 2001 02:12 schreef algabra het volgende:

Alle bandbreedte vreters moeten een vrij irq hebben, dus AGP irq niet met de andere kaarten sharen, hetzelfde met de
RAID-controllers. Liefst moet je IRQ sharing voorkomen, als dat niet kan, dat bandbreedte vreters voorrang geven.
Maakt geen klap uit of het nou 98, ME of 2000 is. Ik kreeg zelfs gewoon simpele IRQ Conflicten onder 2000 (!)

Verwijderd

Ik heb in me BIOS alle devices een eigen IRQ gegeven. En onder Win98 werkt dat ook. Maar Win2K is eigenwijs en trekt zich niks van de BIOS aan, en zet doodleuk alles samen op 11 of 9.

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 02:12 schreef algabra het volgende:

Stabiliteitsproblemen komen soms voor, maar performance problemen heb ik nog nooit waargenomen, en ik heb hier raidcontrollers, netwerkkaarten etc allemaal op dezelfde IRQ

Wim

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 05:56 schreef HlpDsK het volgende:
Ik heb in me BIOS alle devices een eigen IRQ gegeven. En onder Win98 werkt dat ook. Maar Win2K is eigenwijs en trekt zich niks van de BIOS aan, en zet doodleuk alles samen op 11 of 9.
Dat komt door de fantastische uitvinding ACPI :(
Heb ik dan ook gewoon uitgezet: F5 bij setup indrukken, en de normale verdeling is weer terug :P

Dark Angel: Ziet er juist prima uit! Netwerkkaart en videokaart apart, ATA100 controller apart (erg belangrijk!). Verder kan die SBlive! wel samen met de USB werken hoor :)

/edit
Wham: Compoorten uitzetten heeft geen bal zin: Je mobo kan maar 4 IRQ's aan AGP- en PCI-sloten toewijzen: Of dit nu IRQ 5, 9, 10 en 11, dan wel 3, 9, 10 en 11 zijn :)
Alleen bij gebruik van ISA-kaarten was het nog wel eens nuttig, nu speelt dat niet echt meer.
/edit

• Bezulba
  • Laatst online: 13:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

begrijp niet waarom je uren met acpi gaat lopen klooien als het gewoon werkt.... iedereen hier roept van "iek alles op 1 irq! HELP!" maar problemen hebben ze niet..

so don't fix it if it aint broken

blup

• Vinnie
  • Niet online
Op donderdag 30 augustus 2001 08:20 schreef werty het volgende:

[..]

Dat komt door de fantastische uitvinding ACPI :(
Heb ik dan ook gewoon uitgezet: F5 bij setup indrukken, en de normale verdeling is weer terug :P

Dark Angel: Ziet er juist prima uit! Netwerkkaart en videokaart apart, ATA100 controller apart (erg belangrijk!). Verder kan die SBlive! wel samen met de USB werken hoor :)

/edit
Wham: Compoorten uitzetten heeft geen bal zin: Je mobo kan maar 4 IRQ's aan AGP- en PCI-sloten toewijzen: Of dit nu IRQ 5, 9, 10 en 11, dan wel 3, 9, 10 en 11 zijn :)
Alleen bij gebruik van ISA-kaarten was het nog wel eens nuttig, nu speelt dat niet echt meer.
/edit
Nou... bij een vriend van mij gaat zijn videokaart ( GF2MX400 ) beetje raar doen en wil NIET installen in Windows ME als de IRQ van de videokaart disabled staat in de BIOS en/of geshared is met een IRQ van een ander apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al je hulp...
Ik ben echt bezig met het irq configuren. Ik heb inderdaad compoorten uitgeschakeld en kreeg twee irq vrij. :)
Ik ga ook USB ook uitzetten, omdat daar gebruik ik nog geen usb hardware. Maar in de toekomst wel, dan kan ik het makkelijk weer aanzetten en beetje veranderen.
Ik heb er twee USB (volgens Windows 98 SE dan), en ik kon eerste wel uitzetten, maar andere kon ik geen optie vinden in bios. :(

Ik heb Soundblaster in 5e slot, netwerkkaart in 3e slot.
Als ik tweede USB niet kan uitzetten, dan moet SoundBlaster naar 3e slot en netwerkkaart naar 4e of 5e slot.

Ideeën, hoe kan ik tweede usb uitzetten??? :?

Alvast bedankt.
Pagina: 1