Toon posts:

Verwarmen (CV) slecht geïsoleerd huis: wat is het beste?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-12-2022
Ik woon in een slecht geïsoleerd (rijtjes-) huis. Mijn energieleverancier raadde mij aan om mijn maandbedrag te verhogen naar €700 per maand. Dat kan ik mij op geen enkele manier veroorloven dus probeer ik zoveel mogelijk op de energie rekening te besparen. Met een Raspberry Pi heb ik een P1 monitor gebouwd waarmee ik real-time mijn slimme meter uit kan lezen. Waar ik van schrok was mijn gas-verbruik.

Om zoveel mogelijk te besparen, staat mijn thermostaat op 12 (ja, twaalf) graden. En nog ben ik ongeveer €10 per dag kwijt aan gas. In het hele huis staan de radiatoren dicht gedraaid, behalve in de woonkamer (30m²) omdat daar de thermostaat hangt, en mijn kantoortje (6m²). Dus er worden maar 2 kamers verwarmd. De deuren van die kamers zitten dicht.

Dus voor het op 12 graden houden van die 2 ruimtes, ben ik €10 per dag kwijt...12 graden is net aan te doen met dikke truien aan. Maar comfortabel is het allerminst.

Nu vraag ik mij af of het op temperatuur houden van 12 graden nou echt zoveel goedkoper is dan bijvoorbeeld het op temperatuur houden van 15 graden. Of 18 graden. Logisch gezien zou je denken dat het huis een bepaalde hoeveelheid energie verliest aan de koude buitenlucht, en dat die hoeveelheid altijd even groot is ongeacht de binnen temperatuur.

Of is het misschien zelfs verstandiger om af en toe het huis op te stoken tot 18 graden, en dan de CV uit en het huis af laten koelen tot 15 graden, om daarna weer opnieuw op te stoken tot 18 graden?

Daarom mijn vraag, wat is het beste?

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:19
In mijn huis uit 2015 verbruik ik ongeveer 4-5 kuub gas per dag om het op temperatuur (18,5 graden) te houden op de benedenverdieping volgens de thermostaat.

Een losse thermometer geeft constant rond de 19,5 graden aan.

Dat is ook een verbruik van 10 euro per dag...

Zodra de verjaardagen en de kerst voorbij zijn dan gaat de 'buiten temperatuur regeling' weer uit en gaan we weer terug naar 16-17 graden :-/

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:42
Het is handiger om gas uit te drukken in kubieke meter dan in euro's aangezien tarieven verschillen.
Hoe hoger het verschil tussen binnen en buiten temperatuur hoe meer energie je huis verliest dus 12 graden zou een hoop moeten besparen t.o.v. 18 graden.

Gebruik je ook warmwater vanuit je CV dan kost dat natuurlijk ook gas en als je comfortstand aan hebt staan dan houdt hij overdag vaak je warmtewisselaar op temperatuur zodat je snel warm water hebt en dat kost ook gas.

Om zoveel mogelijk gas te besparen is het beste om de temperatuur zo laag mogelijk te zetten en comfortstand uit.
Of het verstandig is de temperatuur lager dan 12 graden te zetten weet ik niet i.v.m. vocht en condensering.

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:13
Het warmteverlies van elke woning is evenredig met het temperatuurverschil ! Dus nachtverlaging heeft zeker zin. Een ander probleem is de snelheid van opwarming : met vloerverwarming of een warmtepomp gaat je woning erg langzaam opwarmen (er is weinig "overschot" aan vermogen). Daarom wordt in goed geisoleerde woningen met vloerverwarming nachtverlaging niet meer toegepast : het zou veel te lang duren om de dagtemperatuur terug te bereiken.
Dus in jouw geval : zeker nachtverlaging. Over dag dan inderdaad 12° als je dat voldoende vindt. Wij zijn hier naar 16° gegaan, en dat is eigenlijk goed te doen.

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:22
Kijk ook eens of je het CV vermogen kunt verlagen. Met 2 radiatoren heb je weinig vermogen nodig om 70 graden aanvoertemperatuur te halen. De ketel draait dan langer, rustiger en zuiniger (efficiënter).

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:19

Thompson

Beeromaniac

12 graden is wel dusdanig koud dat je moet gaan uitkijken met je gezondheid als je daar heel de dag in (stil) zit. Wat bij mij als het koud veel meer helpt dan een extra trui is een goede 1e basislaag, goed thermo-ondergoed maakt echt een wereld van verschil.

Met betrekking tot verwarmen, zou je kunnen kijken om wat gerichter de plek waar je zit te verwarmen met een kleine electrische kachel. Bij mij in huis is het nu ook maar 16 graden, mocht ik het dan toch wat koud vinden zet ik een electrisch kacheltje onder mijn bureau (houten tafel tegen de muur aan) even aan, warmt heel die ruimte onder het bureau in een paar minuten op en krijgt je het gelijk warm.

Beeromaniac

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:50
Zippy1970 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:42:
Ik woon in een slecht geïsoleerd (rijtjes-) huis. Mijn energieleverancier raadde mij aan om mijn maandbedrag te verhogen naar €700 per maand.
[...]
Dus voor het op 12 graden houden van die 2 ruimtes, ben ik €10 per dag kwijt...12 graden is net aan te doen met dikke truien aan. Maar comfortabel is het allerminst.
Het is op dit moment heel koud buiten; dit zijn qua stoken de duurste dagen van het jaar. De rest van het jaar is je verbruik significant lager.
Maar zelfs als je het hele jaar op €10/dag zou zitten is het "totaal" slechts €3650. Maar met een maandbedrag van €700 kom je uit op €8400.

Ik denk dus dat je energieleverancier je een maandbedrag van €700 aanraadt, niet omdat je daadwerkelijk zoveel gebruikt, maar omdat je in het verleden te weinig hebt betaald en je die achterstand nu moet inhalen (of ze hebben een foutje gemaakt). Daar kun je weinig aan veranderen door nu je verbruik te verminderen. €10 per dag is met deze temperaturen juist heel weinig verbruik.

• Zippy1970
Tom-Z schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:08:
[...]

Ik denk dus dat je energieleverancier je een maandbedrag van €700 aanraadt, niet omdat je daadwerkelijk zoveel gebruikt, maar omdat je in het verleden te weinig hebt betaald en je die achterstand nu moet inhalen
Die €700 is gebaseerd op mijn verbruik van vorig jaar. Ik zit nu qua gebruik vér onder wat ik normaal verbruik. Normaal staat de verwarming gewoon aan in de winter ("aan" als in minimaal 18 graden overdag en 's nachts op 12 graden). Nu staat de thermostaat dag en nacht op 12 graden.

Ik vind het prima om €10 per dag aan gas te betalen als ik daarmee mijn huis "warm" kan krijgen. Maar als ik de temperatuur op 16 graden probeer te houden, dan ben ik minimaal €30-€40 per dag kwijt. En met deze temperaturen misschien zelfs meer.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
Gasverbruik graag uitdrukken in m3 niet in geld. Momenteel zijn er tarieven van €0,70 tot €4,50 dus "een tientje per dag" zegt niks.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Bovendien kun je het huidige verbruik niet extrapoleren naar een maand/jaar. Dit is ongeveer de koudste wat voorkomt.

Structureel in 12 graden zitten vergroot de kans op een ongezonde omgeving en gezondheidsklachten. Dan kun je beter bij iemand intrekken en de verwarmingskosten delen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:19

Deathchant

Don't intend. Do!

Rukapul schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:12:
Bovendien kun je het huidige verbruik niet extrapoleren naar een maand/jaar. Dit is ongeveer de koudste wat voorkomt.

Structureel in 12 graden zitten vergroot de kans op een ongezonde omgeving en gezondheidsklachten. Dan kun je beter bij iemand intrekken en de verwarmingskosten delen.
Dit. Volgens mij is het zelfs zo dat onder de 16c niet erg verstandig is, omdat schimmels een grotere kans hebben zo (heb ik niet opgezocht overigens).

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Deathchant schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:24:
[...]

Dit. Volgens mij is het zelfs zo dat onder de 16c niet erg verstandig is, omdat schimmels een grotere kans hebben zo (heb ik niet opgezocht overigens).
Daar heb ik van de week ook over gelezen, maar ik kom gewoon kennis tekort om daar zinnig op te kunnen handelen. Is het bijvoorbeeld genoeg om eventjes te verwarmen op die onderdrempeltemperatuur om schimmels te voorkomen of moet je altijd de ruimtes minimaal zo warm laten zijn? Uiteindelijk heb ik uit besparende overwegingen een minimumtemperatuur van 15 graden ingesteld, maar dat tikt best wel aan op deze koude dagen.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48
IR paneeltje, zodat je op je werkplek / op de bank iig wat comfortabeler zit?
https://www.milieucentraa...dpanelen-voor-verwarming/

• Rukapul
DUX schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:46:
[...]

Daar heb ik van de week ook over gelezen, maar ik kom gewoon kennis tekort om daar zinnig op te kunnen handelen. Is het bijvoorbeeld genoeg om eventjes te verwarmen op die onderdrempeltemperatuur om schimmels te voorkomen of moet je altijd de ruimtes minimaal zo warm laten zijn? Uiteindelijk heb ik uit besparende overwegingen een minimumtemperatuur van 15 graden ingesteld, maar dat tikt best wel aan op deze koude dagen.
Het gaat om de vochtregulatie. Je moet dus lang genoeg verwarmen+ventileren om zowel vocht uit de lucht als neergeslagen condens weg te werken.

* Rukapul vindt verhalen van verwarmen tot 12-15-16 graden uit dit topic treurig :/ * Rukapul stookt een huis waar nog niet in gewoond wordt al tot 18 en nu zelfs 19 graden voor comfort als ik er wel ben en nu om e.e.a. te laten drogen :X)

* Rukapul kijkt ook meewarig naar de overburen: expats die enige jaren geleden er zijn komen wonen en blijkbaar weinig stoken en ventileren want vorige week stond zelfs tot ver in de middag de condens op de werkslaapkamer op het oude enkele of hooguit non-HR dubbelglas.

[Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 14-12-2022 22:05]

• Tom-Z
Zippy1970 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:53:
[...]

Ik vind het prima om €10 per dag aan gas te betalen als ik daarmee mijn huis "warm" kan krijgen. Maar als ik de temperatuur op 16 graden probeer te houden, dan ben ik minimaal €30-€40 per dag kwijt. En met deze temperaturen misschien zelfs meer.
In principe zijn de kosten proportioneel aan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Het lijkt me niet te kloppen dat het €10 kost om 12 graden te halen, en €30-40 om 16 graden te halen.

Als het je bij -2 graden buitentemperatuur €10/dag kost om te verwarmen naar 12 graden, dan is het verschil 14 graden. Per graad verschil kost het dan 10/14 = €0,71.

Als je naar 18 graden wil verwarmen, dan is het verschil met buiten 20 graden, en kost het 26*0,71 = €14,29.

Volgende week maandag wordt het buiten 10 graden. Als je dan naar 18 graden wil verwarmen kost dat slechts 8*0,71 = €5,71.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Pak je voor je werkplek een infrarood paneel, tenzij je kWh prijs ook gigantisch is..

• Zippy1970
Wilke schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:56:
Gasverbruik graag uitdrukken in m3 niet in geld. Momenteel zijn er tarieven van €0,70 tot €4,50 dus "een tientje per dag" zegt niks.
Vandaag 3.5m³ gas verstookt. Thermostaat is niet hoger geweest dan 12 graden. 1x 5 minuten gedoucht, gasfornuis niet gebruikt. Er staan in het hele huis maar twee radiatoren aan.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:58
Als je al moet stoken om op 12 graden te komen lijkt het me kansloos, dan is je huis echt zo lek als een mand. Ik zou dan investeren in isolatie (heb je niks aan op de korte termijn want dat duurt wel even) en/of plaatselijke verwarming. IR panelen zijn genoemd bijvoorbeeld. Je hebt ook elektrische matjes, blijven je voeten warm. Verwarmde handschoen voor je muis hand. Kantoorwerk in die temperaturen is echt oncomfortabel en zeker niet goed voor je.

Roomba E5 te koop

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-01 22:53

TerraGuy

The weirdo with the beard

Zippy1970 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:52:
[...]

Vandaag 3.5m³ gas verstookt. Thermostaat is niet hoger geweest dan 12 graden. 1x 5 minuten gedoucht, gasfornuis niet gebruikt. Er staan in het hele huis maar twee radiatoren aan.
Wat heb je al gedaan qua isolatie? Klinkt als een hoog verbruik voor zo'n lage temperatuur.. Wellicht kun je voor een paar honderd euro zelf wat in elkaar flansen om je gasverbruik naar beneden en je binnentemperatuur wat naar boven te krijgen?

Geen idee wat je zelf al gedaan hebt, maar bijvoorbeeld gaten dichtkitten, kieren dichten met tochtstrip rondom deuren/ramen, radiatorfolie, dikke gordijnen + voorzetraam of bubbeltjesfolie op het raam plakken of heck, koop isolatieplaten die je er in de avond voorzet (achter je gordijnen) om je nachtelijk verbruik te verminderen. Huur een warmtecamera om je zien waar je koude plekken in huis zijn (of waar warmte naar buiten stroomt), kan je soms verbazen. Bij mij bleek van de week het (afgesloten) wc-raampje heel veel kou door te laten, dus afgedicht met 3 lagen bubbeltjesfolie en de kou is nu weg. Ook kun je dan makkelijk zien of je radiatoren goed zijn ingeregeld.

Genoeg low-cost dingen te verzinnen voor zolang permanente oplossingen nog niet te realiseren zijn, en die je met deze prijzen en jouw verbruik makkelijk terugverdient :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Rukapul
sig69 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 01:27:
Als je al moet stoken om op 12 graden te komen lijkt het me kansloos, dan is je huis echt zo lek als een mand.
Nee. Als de binnentemperatuur stabiel 12 is voor enige tijd dan moet elk huis stoken bij een temperatuurverschil van 15 tot 20 graden.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07

Theo

moederbord

Het is buiten momenteel zo'n -3 gemiddeld waarmee je dus je binnenruimte 15 graden warmer stookt dan buiten. Dat kost je dus 10 euro. Stook je het 20% warmer dan kost je dan dus ook 20% meer. Ofwel, stook je het geen 15 maar 18 graden warmer dan buiten dan kost je dat 12 euro per dag. (dan is het binnen dus 15C)

Vanaf volgende week wordt het weer een stuk warmer. Wanneer het dan bijv +3 graden buiten is gemiddeld, dan kun je nog steeds voor een tientje het 15 graden warmer stoken dan buiten; dan is het 20 graden binnen voor een tientje. Houd je het op 12 graden binnen dan is het maar 8 graden warmer dan buiten (bijna de helft van hu), waarmee je nét iets meer dan 5 euro per dag kwijt bent om het huis ook op 12 graden te houden.

In jouw woning kost elke graad dat je het warmer wil hebben dan buiten dus gewoon 67 cent per dag. Het is momenteel stervenskoud buiten waarmee het gewoon even een heel dure week is :'(

Die 67 cent per graad kun je niet veranderen zonder je gasprijs te verlagen, of zonder de isolatie van je woning te verbeteren. Maar let er wel op dat je ventilatie nog wel op orde blijft! Een koud huis met schimmel omdat je niet ventileert is gewoon schriftelijk in drievoud vragen om medische problemen. Zet dus niet alles pot en potdicht, zet niet je mechanische ventilatie uit en plak niet alle naden en kieren af met tape. Je bent een mens, en mensen hebben lucht nodig, en deze lucht moet wel naar binnen kunnen...

7400 Wp op het dak

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Is er wel voldoende water aanwezig in het circulaire systeem dat je überhaupt de warmte kunt verplaatsen van CV naar radiator? efficiëntie gaat altijd omlaag als dit niet is namelijk.

Isolerende folie op je ramen is een optie, kijk wel uit dat je de juiste pakt, niet dat je de warmte van de zon buiten houdt.

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-01 16:42
Houd er ook rekening mee dat dit de koudste maanden zijn en dat deze kosten over het hele jaar worden uitgespreid. Die €10 per dag (€300 per maand) die jij noemt, zijn dus geen 365 x €10 voor een jaar, maar is dus veel lager.
Er zijn tabellen te vinden met de verdeling, of je gaat met graaddagen aan de slag, geeft nog meer inzicht. Houd ook rekening met douchen, warm water is bij minder verbruik een relatief groter deel en dit verandert niet door het jaar heen.
Overigens kun je beter met m3 rekenen, dat zegt veel meer. Vanaf januari gaat het prijsplafond in. Alles wat je over de 1200m3 per jaar gaat is heel duur, het is zaak te zorgen dat je daar binnen blijft, dan kom je niet aan die €700 per maand hoor.

Hoe hoog was je gasverbruik vorig jaar in m3? en jouw elektroverbruik in kWh?

Om je een beetje hoop te geven: Wij hebben een groot huis en ik verbruikte de afgelopen dagen (bij -5, -6) zo'n 10-12m3 gas (woonkamer en badkamer op 19,5 graden ingesteld). Afhankelijk van het contract zal dat zo'n €25-35 per dag zijn. Ik verwacht komend jaar iets meer dan het prijsplafond te verbruiken en daarmee verwacht ik met een voorschot van €250-€300 per maand uit te komen (heb zonnepanelen, dus bijna geen elektra verbruik)

[Voor 21% gewijzigd door sipje op 15-12-2022 09:35]

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Mickey77

Allround ICT-er

@Zippy1970 IK bevond mij in een vergelijkbare situatie als de jouwe, alleen was dat nog een vrijstaande woning. De CV was verrot en ik ben overgeschakeld op 6 electrische kachels (niet los maar gemonteerd aan de muur). Ik wisselde in de woonkamer van overdag 15 naar 's nachts 10 graden (na 22u tertug schakelen). Slaapkamer kouder en hal nog kouder. Dus ik voel met je mee. Hoger stoken lijkt mij niet handig, kost heel veel en je bent die warmte heel snel weer kwijt.

De ondergrens heb ik kunnen verlagen door warme kleding en door mijn werkplek beter te verwarmen. Veel mensen zweren bij IR verwarming, ik niet. Ik heb twee warmtematten, voor voeten en handen (dus de tweede mat op tafel). Ik heb er elders al over gepost met foto maar stuur me maar een DM als je meer wilt weten. Daarmee maakte ik een bubbel van 20 graden voor mijn werkplek, in een kamer waar het verder 15 graden was. Geen gasverbruik, jaarlijks elektra was 6500kWh voor deze lage temperaturen maar is dus voor een heel ander huis dan jij hebt.

Ik woonde er niet uit noodzaak, maar omdat het zo'n mooie plek was. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik het goed kon verkopen, maar nu ik elders woon blijf ik fris wonen. Ik stook nu op 18 graden, maar iets van de kachel is het 17 of 16 graden. Ik ben er aan gewend en ik denk dat veel anderen ook gaan wennen. Vocht kun je zien als gezondheidsrisico, maar misschien dat koude temperaturen ook voordelig zijn voor je weerstand. je zet in ieder geval je lichaam aan het werk. Succes met je streven zo efficiënt mogelijk te verwarmen!

• Tom-Z
Mickey77 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:49:
De CV was verrot en ik ben overgeschakeld op 6 electrische kachels (niet los maar gemonteerd aan de muur).
Elektrisch stoken is nog altijd vele malen duurder. Als je een werkende CV hebt, gewoon die gebruiken.

• Amped
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-01 10:21
sipje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:28:
Om je een beetje hoop te geven: Wij hebben een groot huis en ik verbruikte de afgelopen dagen (bij -5, -6) zo'n 10-12m3 gas (woonkamer en badkamer op 19,5 graden ingesteld). Afhankelijk van het contract zal dat zo'n €25-35 per dag zijn. Ik verwacht komend jaar iets meer dan het prijsplafond te verbruiken en daarmee verwacht ik met een voorschot van €250-€300 per maand uit te komen (heb zonnepanelen, dus bijna geen elektra verbruik)
@sipje Mag ik vragen hoeveel m² je huis is?

[Voor 49% gewijzigd door Amped op 16-12-2022 03:22]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:39
Tom-Z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:20:
[...]

Elektrisch stoken is nog altijd vele malen duurder. Als je een werkende CV hebt, gewoon die gebruiken.
Elektrisch stoken niet, maar zo'n deken kan wel efficiënt zijn om een persoon op te warmen.

Zo'n deken is vaak 60 watt.
* 16 uur = 1KwH per dag
Voor een hoop lokale comfort, bijv. op een werkplek!

Echter is het niet dé oplossing ivm een "gezond binnenklimaat", maar kan wel een groot extra gemak zijn voor een beperkte investering.

[Voor 8% gewijzigd door pietje63 op 15-12-2022 10:28]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Tom-Z
pietje63 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:27:
[...]

Elektrisch stoken niet, maar zo'n deken kan wel efficiënt zijn om een persoon op te warmen.

Zo'n deken is vaak 60 watt.
* 16 uur = 1KwH per dag
Voor een hoop lokale comfort, bijv. op een werkplek!

Echter is het niet dé oplossing ivm een "gezond binnenklimaat", maar kan wel een groot extra gemak zijn voor een beperkte investering.
Dat is een leuke oplossing voor lokaal bijverwarmen. Ik heb zelf inderdaad een IR-paneel onder m'n bureau.
Maar je moet altijd nog zorgen dat je huis niet bevriest en daarvoor moet je je hele huis verwarmen en dat kan niet met een elektrische deken van 60 W.
@Mickey77 heeft het er over dat hij z'n CV de deur uit heeft gedaan en overal elektrische kachels heeft opgehangen. Dat is voor 99% van de mensen geen goed advies.

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32

Mickey77

Allround ICT-er

Tom-Z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:30:
[...]

@Mickey77 heeft het er over dat hij z'n CV de deur uit heeft gedaan en overal elektrische kachels heeft opgehangen. Dat is voor 99% van de mensen geen goed advies.
Ik heb de CV niet vrijwillig de deur uit gegaan, zoals ik al schreef was deze verrot. Dwz op vele plaatsen door geroest en de ketel was oud. Dus mijn keuze was vervangen door een compleet nieuw CV systeem of direct over op elektra. Ik raad uiteraard niemand aan om een werkend CV systeem uit een huis te slopen ;)

De vergelijking gas en elektra valt niet onder dit topic, dus laten we er niet op verder gaan. Maar ik denk persoonlijk wel dat het aloude beeld dat gas het goedkoopst is, niet meer van toepassing is. Mijn 6500 kWh van toen zal ook bij de huidige tarieven veel lager uitvallen dan 700 euro per maand. Maar ik denk dat TS daar ook niet aan komt, als hij zo zuinig stookt als nu.

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:24
Mickey77 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:00:
[...]
De vergelijking gas en elektra valt niet onder dit topic, dus laten we er niet op verder gaan. Maar ik denk persoonlijk wel dat het aloude beeld dat gas het goedkoopst is, niet meer van toepassing is. Mijn 6500 kWh van toen zal ook bij de huidige tarieven veel lager uitvallen dan 700 euro per maand. Maar ik denk dat TS daar ook niet aan komt, als hij zo zuinig stookt als nu.
Ik denk dat voor een aansluiting met marktconforme tarieven gas momenteel nog steeds goedkoper is dan met elektrische kachels verwarmen. Nog sterker, ik vind dat niet alleen, ik kan dat ook staven met gegevens:
- 1m3 gas levert ongeveer 9 kWh aan netto equivalent elektrisch vermogen en kost ong. €2,80 dus €0,31/kWh
- 1kWh aan elektra levert 1 kWh aan netto equivalent elektrisch vermogen en kost ong. €0,70 dus €0,70/kWh

Je moet wel een heel erg slecht energiecontract hebben wil je bovenstaande berekening in het voordeel van elektrisch laten uitslaan.

Voor een warmtepomp zijn de cijfers anders, maar volgens mij heb je het alleen over verwarmen met 'normale' elektrische kachels.

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-01 16:42
Amped schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:21:
[...]

@sipje Mag ik vragen hoeveel m² je huis is?
Woonoppervlak is 210m2, waarvan 110m2 verwarmd met vloerverwarming. Huis uit 1962, 2 jaar geleden gerenoveerd (moet nog een paar dingen isoleren) en voorzien van balansventilatie met WTW. Slaapkamers (nog) niet verwarmd, maar koelen niet volledig af doordat de WTW warmte daar relatief warme lucht inblaast.

Van de 110m2 vloerverwarming is 80m2 woonkamer/keuken verwarmd op 19.5, 20m2 bijkeuken die ongeveer op 10 graden blijft door de vloerverwamingsklep op 40% te zetten (geen thermostaat, loopt dus op de warmtevraag van de rest van het huis). De badkamer is 9m2, de thermostaat staat op 18,5 graden (in de praktijk is het er iets warmer omdat de thermostaat tegen de buitenmuur zit en iets kouder meet dan het daadwerkelijk is). De rest van het huis verwarmen we niet.

Als voorbeeld, gisteren met -6 deden we ongeveer 14m3, deze maand zitten we al op 146m3 (zal dus tussen de 250-300 uitkomen afhankelijk van het weer), maar de hele maand oktober deden we 26m3. November was 120m3. Voor douchen verbruiken wij ca.25-30m3 per maand.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het klinkt alsof er nauwelijks isolatie in je woning aanwezig is? 12 graden is echt bizar laag en gewoon ongezond.
Indien huurwoning: Klop aan bij de verhuurder want dit kan gewoon niet, als de isolatie écht zo slecht is.
Koopwoning: Ga als de donder investeren in isolatie. Of verhuis...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Tom-Z
Nyarlathotep schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:46:
Het klinkt alsof er nauwelijks isolatie in je woning aanwezig is? 12 graden is echt bizar laag en gewoon ongezond.
Indien huurwoning: Klop aan bij de verhuurder want dit kan gewoon niet, als de isolatie écht zo slecht is.
Koopwoning: Ga als de donder investeren in isolatie. Of verhuis...
Het is 12 graden omdat TS eigenwijs/zuinig is en zelf z'n CV zo laag heeft gezet.
Een gasverbruik van 3.5m^3 per dag om je (rijtjes-)huis op 12 graden te houden is bij deze buitentemperaturen niet heel gek. De isolatie is dan niet fantastisch, maar ook weer niet heel slecht.

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01 11:57
Hoi,
Voor wat het waard is, we(2 volwassenen) wonen in een huis(95m2) uit 1905 dat ook niet goed geisoleerd is. Met de kachel op 18.5 en alleen verwarming aan in de woonkamer verstoken we momenteel 8 kuub. Mn voorschot staat op 250 euro en gemiddeld genomen komen we daar prima mee uit. Ik vind je 3.5 kuub ook niet heel gek. Wel bijzonder dat je met deze (duurzame!) instelling toch uitkomt op een hoog voorschot. Heb je nog een hottub ergens staan oid? Kan je onderbouwen waar die 700 euro per maand vandaan komt? heb je een afrekening van vorig jaar en een huidige stand die je kan vergelijken?

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben nog wel benieuwd naar een concrete berekening van de vraag van @Zippy1970 wat nu de werkelijke meerkosten zijn als je als baseline 2C hoger gaat zitten. Dus in zijn geval 14C ipv 12C. Hoeveel hoger wordt het gasverbruik in zo’n geval ongeveer? Vind ik voor mezelf ook van belang omdat ik overdag op 14C zit en liever 16C hanteer als dat maar beperkt meer kost (20% bijvoorbeeld).

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 09:58

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Isoleren is dan toch echt de beste optie...

Ik woon in een woning uit 1986, gerenoveerd en geïsoleerd in 2008 en afgelopen jaar opnieuw gerenoveerd. De thermostaat in de woonkamer staat bij ons op 19,5C en boven staat de verwarming uit. Energielabel A trouwens....

De hele dag is het 19,5C in de woonkamer en hiervoor verbruiken wij 3,8 kuub per dag, boven is het trouwens tussen de 16,5C overdag tot 12C in de nacht, veel kouder word het niet.

Dus, spendeer je geld aan isolatie en dan verdien je het vanzelf wel weer terug!

Wabbawabbawabbawabba

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
KatirZan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:42:
Isoleren is dan toch echt de beste optie...

Ik woon in een woning uit 1986, gerenoveerd en geïsoleerd in 2008 en afgelopen jaar opnieuw gerenoveerd. De thermostaat in de woonkamer staat bij ons op 19,5C en boven staat de verwarming uit. Energielabel A trouwens....

De hele dag is het 19,5C in de woonkamer en hiervoor verbruiken wij 3,8 kuub per dag, boven is het trouwens tussen de 16,5C overdag tot 12C in de nacht, veel kouder word het niet.

Dus, spendeer je geld aan isolatie en dan verdien je het vanzelf wel weer terug!
Het is ook relevant in wat voor woning je woont natuurlijk. Jouw cijfers ga ik met een vrijstaand huis uit 1979 met 220m2 woon oppervlak niet halen na isolatie :)

En soms is isoleren een lastig renderend besluit. Bij ons gaat de complete benedenvloer er uit om opnieuw te isoleren en vloerverwarming toe te passen. Voor de investering hiervan kun je wel een fors aantal jaren een hogere m3 prijs hanteren :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat wordt de temperatuur als je de thermostaat snachts uit zet? Niet het hele huis verwarmen maar de ruimte waar je bent als je er bent en niet te warm (12 is dan wel heel koud). Je kan ook een petroleum laserkacheltje overwegen als je in de buurt van belgie woont en die in de ruimte zetten (dan moet je wel ventileren, maar in jouw huis is dat zo te lezen geen probleem).

Verder tochtstrips, folie voor de ramen, radiatorfolie dat soort dingen en als het je eigen huis is verder isoleren of anders klagen bij de verhuurder of verhuizen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 09:58

KatirZan

Wandelende orgaanzak

XeNeRgY schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:55:
[...]

Het is ook relevant in wat voor woning je woont natuurlijk. Jouw cijfers ga ik met een vrijstaand huis uit 1979 met 220m2 woon oppervlak niet halen na isolatie :)

En soms is isoleren een lastig renderend besluit. Bij ons gaat de complete benedenvloer er uit om opnieuw te isoleren en vloerverwarming toe te passen. Voor de investering hiervan kun je wel een fors aantal jaren een hogere m3 prijs hanteren :)
160m2 is de woning, woonkamer is 80m2

En inderdaad, de kosten van isoleren kan best uit de klauwen lopen. Onze laatste verbouwing heeft ook ruim 150k moeten kosten. Daarbij moet ik dan wel aangeven dat het uiteindelijke doel was om de woning dusdanig te isoleren dat we met het minimale stookkosten de woning warm kunnen krijgen en houden.

Het is wel netjes van mij om aan te geven dat het extra verwarmen van de woning veel tijd kost. Een graad verwarmen duurt wel bijna een uur. Dus is het vooral temperatuurbehoud, daarom staat de thermostaat hier ook op een vaste temperatuur en gaan we niet verder omlaag 's nachts.

Wabbawabbawabbawabba

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KatirZan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:01:
[...]

Het is wel netjes van mij om aan te geven dat het extra verwarmen van de woning veel tijd kost. Een graad verwarmen duurt wel bijna een uur. Dus is het vooral temperatuurbehoud, daarom staat de thermostaat hier ook op een vaste temperatuur en gaan we niet verder omlaag 's nachts.
Dat is bij de TS voorlopig niet haalbaar natuurlijk als verwarmen naar 12 graden hem al tien euro per dag kost.

/▌

• Tom-Z
XeNeRgY schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:42:
Ik ben nog wel benieuwd naar een concrete berekening van de vraag van @Zippy1970 wat nu de werkelijke meerkosten zijn als je als baseline 2C hoger gaat zitten. Dus in zijn geval 14C ipv 12C. Hoeveel hoger wordt het gasverbruik in zo’n geval ongeveer? Vind ik voor mezelf ook van belang omdat ik overdag op 14C zit en liever 16C hanteer als dat maar beperkt meer kost (20% bijvoorbeeld).
Dat antwoord is al twee keer gegeven:
Theo in "Verwarmen (CV) slecht geïsoleerd huis: wat is het beste?"
Tom-Z in "Verwarmen (CV) slecht geïsoleerd huis: wat is het beste?"

Ruweg gezien kost (over een heel jaar genomen) je CV 1 graadje hoger zetten 10-15% meer gas. 2 graadjes kosten 20-30% meer. Als je naar een losse dag kijkt kost 1 graad dus iets van €0,50 - €2 afhankelijk van je gasprijs en isolatie.

Het is het dus absoluut niet waard om in de kou te gaan zitten. Je thermostaat wat lager zetten is leuk omdat je er iets mee bespaart, maar je kan je energierekening er niet mee halveren ofzo.

• TerraGuy

TerraGuy

XeNeRgY schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:42:
Hangt van je isolatie af, neem ik aan, hoeveel het je meer kost. Je kan het globaal schatten door de boel een dagje (of 2) op 14 te zetten en dan een dagje (of 2) op 16, correctie voor het weer erop loslaten en je hebt een idee.

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:56
Deathchant schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:24:
[...]

Dit weet ik vrijwel zeker. Hoe kouder de lucht, hoe minder water de lucht kan bevatten. (ik ben zelf chemisch technoloog, dus dit soort materie is me wel bekend)

Alle waterdamp (uitgeademd, douchen, kleren drogen) slaat neer op koude oppervlakken (ramen, muren, plafond ed.) Ik had vorig jaar in mijn huis ook de thermostaat op 14°C staan. Inmiddels op 15°C in de woonkamer, bij mij boven is het in mijn hobbykamer (nu woonkamer voor mij) en slaapkamers is het 19°C. Om vochtproblemen tegen te gaan heb ik een adsorptie luchtontvochtiger. 15 is wel echt het allerlaagst acceptabele, daaronder krijg je echt vochtproblemen. Dan kun je namelijk ook je eigen adem zien, als je uitademt :X

Deze luchtdroger zet ik vaak boven aan, als ik gekookt heb, of was uithang zet ik hem waar ik het te drogen hang. Dan heb je nooit condens op je ramen. Ik heb ook een badkamer midden in het huis, dus ik moest wel zo'n optie overwegen. Ik heb sinds een half jaar een huisgenoot die dagelijks wil douchen, dus dan produceer je veel waterdamp :+

Ik zit in een woning van 1975 (hoekwoning) met energielabel C. Ik heb het vorig jaar gekocht. Maar door de (toen al) absurde gasprijzen en mijn standpunt omtrent milieu wil ik deze lekke krant niet tot 20°C warmstoken.

Ergo, 12°C is echt vragen om problemen. Vooral als je ook nog (veel) douchet en was droog in je huis (dus zonder wasdroger). Ik zou sowieso een ontvochtiger kopen. Die adsorptie ontvochtiger is 500W, hij verwarmt dus met 500W PTC en daarbij onttrekt hij al het water aan de lucht. Geniaal om een klein kamertje warm te houden! :)

[Voor 14% gewijzigd door barta123 op 15-12-2022 14:24]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, wij hebben ook een luchtontvochtiger in de keuken (woning uit '71). De vorige eigenaar heeft de verwarming uit de keuken gehaald en het is daar regelmatig onder de 15 graden. Ik laat het wel soms een beetje meeverwarmen met de huiskamer door de deur een beetje open te houden.

Vorig jaar de spouwmuren laten isoleren en dan zie je bij lage temperaturen andere plaatsen nat worden (wat dan het koudste is).

Die van ons is 300 Watt en dat werkt prima in de keuken (12m2) en soms in de huiskamer (27m2), maar in de huiskamer is het over het algemeen niet nodig. Nu in de winter neem ik hem ook mee naar de badkamer als ik ga douchen.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 15-12-2022 14:42]

/▌

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-01 12:58
Ik woon in een slecht geïsoleerd (rijtjes-) huis. Mijn energieleverancier raadde mij aan om mijn maandbedrag te verhogen naar €700 per maand. Dat kan ik mij op geen enkele manier veroorloven dus probeer ik zoveel mogelijk op de energie rekening te besparen. Met een Raspberry Pi heb ik een P1 monitor gebouwd waarmee ik real-time mijn slimme meter uit kan lezen. Waar ik van schrok was mijn gas-verbruik.

Om zoveel mogelijk te besparen, staat mijn thermostaat op 12 (ja, twaalf) graden. En nog ben ik ongeveer €10 per dag kwijt aan gas. In het hele huis staan de radiatoren dicht gedraaid, behalve in de woonkamer (30m²) omdat daar de thermostaat hangt, en mijn kantoortje (6m²). Dus er worden maar 2 kamers verwarmd. De deuren van die kamers zitten dicht.

Nu vraag ik mij af of het op temperatuur houden van 12 graden nou echt zoveel goedkoper is dan bijvoorbeeld het op temperatuur houden van 15 graden. Of 18 graden. Logisch gezien zou je denken dat het huis een bepaalde hoeveelheid energie verliest aan de koude buitenlucht, en dat die hoeveelheid altijd even groot is ongeacht de binnen temperatuur.

Of is het misschien zelfs verstandiger om af en toe het huis op te stoken tot 18 graden, en dan de CV uit en het huis af laten koelen tot 15 graden, om daarna weer opnieuw op te stoken tot 18 graden?

Daarom mijn vraag, wat is het beste?
Niet overreageren nu. Tis extreem koud, dus je gasverbruik voor deze paar daagjes is geen goede graadmeter. 25 euro per dag lukt me ook, en alles is hier maximaal geisoleerd.
Wat verbruik je op een jaar en bij welke temperatuur is dat?

Cash is king.

• barta123
Mickey77 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:49:
@Zippy1970

Vocht kun je zien als gezondheidsrisico, maar misschien dat koude temperaturen ook voordelig zijn voor je weerstand. je zet in ieder geval je lichaam aan het werk. Succes met je streven zo efficiënt mogelijk te verwarmen!
Het is niet alleen een gezondheidsrisico, het is ook schadelijk voor je woning. Als je luchtvochtigheid langdurig boven de 75% is (en geloof me, met 12 graden, douchen en welllicht meerdere mensen die erin slapen?) zit je daar echt wel aan. Dan krijg je schimmels op muren, in de buurt van kozijnen, plafonds ed. Schimmels kunnen zo hardnekkig zijn (vooral zwarte schimmel) dat het je bouwschil aantast. Dat kost vele malen meer dan een paar graadjes warmer stoken. (en schaf sowieso een ontvochtiger aan als je onder de 17°C in je huis gaat zitten)

Simpel voorbeeld: een aantal posts geleden gaf ik aan dat ik het bij mij boven 19C heb (gewoon omdat het boven beter geisoleerd is, radiatoren staan nauwelijks open, en ik droog de lucht met de luchtdroger). Bij mij boven hoeft de luchtdroger nu niets meer te doen (hij gaat in spaarstand omdat de luchtvochtigheid laag genoeg is). Terwijl hij beneden met 15°C nog uren zijn werk kan doen! :9 En ik zit eigenlijk nooit beneden.

Douchen is al een paar dagen niet meer gedaan, omdat ik een 2K PU-coating op het plafond van de badkamer aan aan het brengen ben, een 'light'-verbouwing omdat de vorige bewoners het flink hebben laten beschimmelen ;)

[Voor 26% gewijzigd door barta123 op 15-12-2022 15:52]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:20
In de basis is het energieverlies van je huis de tempratuursdelta tussen buiten en binnen. M.a.w. hoe groter het verschil in tempratuur tussen binnen en buiten; hoe meer warmte je verliest, dus hoe meer gas je verbruikt om die warmte vast te houden. Dus ja, 15 graden zal goedkoper zijn dan 18.

Overigens is het op basis hiervan dus wel zo dat het geld dat je relatief hiermee bespaart minder wordt naarmate de buitentempratuur zakt. Een praktisch voorbeeldje:

- Buitentempratuur 10c:
Verschil met buiten bij stoken tot 15c =5, bij 18c =8. Het gasverbruik bij stoken naar 18 graden zal 60% hoger liggen dan bij stoken naar 15 graden.

- Buitentempratuur -8c (zoals afgelopen avond..)
Verschil met buiten bij stoken tot 15c =23, bij 18c =26. Het gasverbruik bij stoken naar 18 graden zal slechts 13% hoger liggen dan bij stoken naar 15 graden.

Op korte termijn ben ik eerlijk gezegd bang dat je niet heel veel meer kunt doen nu, qua tempratuur zit je eigenlijk al onder de ondergrens die nog een beetje werkbaar is (kouder dan 16c zou ik echt niet aanraden in ruimtes waarin je stil zit, ook vanwege de aangegeven kans op schimmel etc.) en je stookt geen ruimtes warm waar je niet bent. Hoogstens dat je nog kunt kijken naar een IR paneel om zelf op te warmen als je stil zit zonder dat je de hele ruimte verwarmt.

Hier stoken we het in de woonkamer+keuken 's avonds nu tot 19 graden, en één uur voor het slapen gaat de verwarming helemaal uit. 's Ochtends bij het opstaan is het bij strenge vorst zoals afgelopen nacht dan afgekoeld naar ongeveer 16,5 graad, 2,5 graad verlies dus; dat is niet best maar het kan denk ik ook zeker slechter voor een hoekwoning uit 1989 zonder verdere na-isolatie. Op dagen waarin er gezinsleden thuis blijven gaat de kachel dan meteen weer op 19 graden in de woonkamer, op dagen dat iedereen richting werk/school is dan gaat de kachel op 16 of 17 graden (anders zou het nog verder afkoelen dat opwarmen later te lang duurt qua comfort) en pas 1 uur voordat er iemand thuis komt - meestal rond een uur of 15:30 - gaat ie weer naar 19. Dit is wat mij betreft een prima balans tussen wat minder stoken dan andere jaren maar wel op de momenten dat je het nodig hebt gewoon een comfortabele tempratuur binnen :)
In andere ruimtes zoals de slaapkamers staat de kachel eigenlijk nooit aan, hoogstens op de badkamer voor het douchen als het goed koud is.

Enige nadeel t.o.v. andere jaren is dat het bij het opstaan dan redelijk fris is, maar we vinden het nogal onzin om op school/werkdagen voor dat halfuurtje tussen opstaan en vertrek de boel 's nachts warm te houden. Het scheelt dat je dan toch bezig met spullen pakken, ontbijten maken etc. dan krijg je het een stuk minder snel koud.
sig69 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 01:27:
Als je al moet stoken om op 12 graden te komen lijkt het me kansloos, dan is je huis echt zo lek als een mand.
Ook het best geïsoleerde huis zal als er nooit gestookt wordt afkoelen tot de gemiddelde buitentempratuur; isolatie kan weliswaar warmte een heel stuk langer vast houden maar als er niks opgewekt wordt (lees: er wordt gestookt) dan is er uiteindelijk ook geen warmte meer om vast te houden :P
barta123 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:50:
Het is niet alleen een gezondheidsrisico, het is ook schadelijk voor je woning. Als je luchtvochtigheid langdurig boven de 75% is (en geloof me, met 12 graden, douchen en welllicht meerdere mensen die erin slapen?) zit je daar echt wel aan.
Goede ventilatie is ook een alternatieve oplossing toch? Ik kan me van bij mijn opa en oma vroeger herinneren (enkel glas, geen verwarming boven; daar werd het rustig 5c 's nachts binnen >:) ) dat ze tegen vochtvorming altijd de ramen openzetten op de slaapkamers overdag. Heb nooit echt schimmels gezien daar vroeger; daarmee wil ik niet zeggen dat dit anno 2022 nog een praktische oplossing is uiteraard :+

• barta123
!mark schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:25:
[...]

[...]

Goede ventilatie is ook een alternatieve oplossing toch? Ik kan me van bij mijn opa en oma vroeger herinneren (enkel glas, geen verwarming boven; daar werd het rustig 5c 's nachts binnen >:) ) dat ze tegen vochtvorming altijd de ramen openzetten op de slaapkamers overdag. Heb nooit echt schimmels gezien daar vroeger; daarmee wil ik niet zeggen dat dit anno 2022 nog een praktische oplossing is uiteraard :+
Mwa mwa... Vroeger misschien wel, maar mensen zijn nu heel wat meer luxe gewend. En dan bedoel ik niet qua temperatuur.

Mijn vader komt ook uit een huis waar geen douche was, mensen wasten zichzelf met een teiltje. De onzichtbare delen voor het daglicht waste je dagelijks met washand en wat water. Tegenwoordig is het normaal om elke dag te douchen, zo niet 2x. Daar krijg je gigantisch veel vocht mee in je huis. En vroeger vroor het in winters. Dan is de lucht lekker droog.

Ik weet niet of je afgelopen november meegemaakt hebt, maar het was praktisch elke dag aan het regen (in elk geval in Nijmegen) dan kan je je ramen open zetten, maar vochtige koude lucht, vervangen met vochtige koude lucht, geeft nog steeds een heel vochtig huis... :+ Dus... Conform huidige standaarden; I would definitely not recommend. :9

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:42

tilburgs82

carpe florem

Rukapul schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:42:
[...]

Nee. Als de binnentemperatuur stabiel 12 is voor enige tijd dan moet elk huis stoken bij een temperatuurverschil van 15 tot 20 graden.
Precies. In mijn schuur (20m2, 12cm glaswol in dak en muren, HR++ glas) is het nu 5 graden. Ben daar de afgelopen maand niet geweest en er staat geen verwarming aan. Maar het is wel in een half uur tot één uur weer warm met een elektrisch kacheltje van 2000W.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
Eigenlijk is het echt heel erg. Je temp verlagen naar 12c. Je moet je goed realiseren dat je heel goed moet gaan ventileren. Je komt namelijk in de buurt van een dauwpunt. Je krijgt dus condens en vocht in je woning. Met als gevolg schimmels.

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

barta123 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:16:
[...]
Ik zou sowieso een ontvochtiger kopen. Die adsorptie ontvochtiger is 500W, hij verwarmt dus met 500W PTC en daarbij onttrekt hij al het water aan de lucht. Geniaal om een klein kamertje warm te houden! :)
Wat is je luchtvochtigheid dan als dat apparaat al het water uit de lucht trekt?

• tweakduke
  • Laatst online: 20:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in wonen, dus ik verplaats het topic daarheen.

Tweakers Discord

• barta123
tilburgs82 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:28:
[...]

Wat is je luchtvochtigheid dan als dat apparaat al het water uit de lucht trekt?
Ik meet het zelf niet, maar hij houdt het tussen de 40-60%. Als het lager zou zijn gaat ie natuurlijk niet bevochtigen... Dus hij verlaagt het tot onder de 60%. Precies wat nodig zou zijn. Gewoon een Delonghi apparaatje, een DNS65 adsorptiedroger (dessicant dryer), praktisch een silica gel steen met een heel groot oppervlak die ronddraait waar d.m.v. een verwarmingselement hete lucht langs wordt geblazen, vervolgens condenseert het vocht in een kolom en wordt het opgevangen in een bak :) tot zo'n 3L per dag geloof ik :)

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33
12 graden is niet gezond, maar 10,- per dag aan gas is ook niet veel, dat haal ik op een dag dat we niet thuis zijn en de cv op 15 blijft staan.

Zorg er voor dat je minder warmte kwijt raakt.

Hier 1970(huur) met sinds eind zomer hr++ glas in de woonkamer, de rest van het huis dubbelglas(zat tot de zomer ook in de woonkamer) voor de rest geen isolatie (op zolder achter het schot kan ik de dakpannen tellen) verbruiken we als we in de woonkamer / keuken / gang op 16,5 zette circa 7kuub per dag, dit kost mij op dit moment 25,-. Gelukkig zijn we niet de hele dag thuis, maar toch 4 dagen per week wel.
We hebben gekeken of we het met elektrisch bij verwarmen comfortabel konden krijgen, maar met 0,95 per kwh (tot april 0,15 betaald) is dit ook niet aantrekkelijk, bijna 2,- per uur voor 2000 wat kachel is niet fijn. Helaas zijn zonnepanelen voor ons huis niet mogelijk, want het dak is niet ‘sterk’ genoeg… alle huizen die verkocht zijn, hebben zonnepanelen. Ik zou er 21 kwijt kunnen op het dak.

Maar in vergelijking met een jaar geleden is ons gasverbruik in november gehalveerd. Dit zal deels te maken hebben met het nieuwe glas, maar ik heb zelf ook eenvoudige verwarmingsventilatoren onder de verwarming (uit 1970) gezet op een 6 volt adapter. 2x15 fans (40mm, 12 volt, a 2,- per stuk-), 2 adapters(regelbaar) en een plaat mdf en een dagje knutselen werkt dit ook goed. Radiator is bij ons erg dun(pas er net net een1 vinger in), dus die standaard radiatorventilatoren heb ik niks aan want die zij al breder dan mij radiator, vandaar dat ik zelf ben gaan knutselen.

Daarnaast alle ramen die amper tot eigenlijk niet open gaan voorzien van nieuwe tochstrips(vooral de deuren) en radiatorfolie in de woonkamer.

Advies, begin met alles dicht te maken met kitt/tochstrips. Daarnaast eens knutselen voor een ventilator.

Ps, laat het prijsplafond maar komen!

-

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Waar is TS gebleven? En waarom moet je 700 euro voorschot per maand betalen?

• Zippy1970
olafmol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:25:
Waar is TS gebleven? En waarom moet je 700 euro voorschot per maand betalen?
M'n browser gaf niet aan dat er nieuwe berichten waren dus ik ging er vanuit dat het draadje doodgebloed was. Na een reload verschenen daar opeens 2 extra pagina's... 🤨
Tom-Z schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:55:
[...]

Het is 12 graden omdat TS eigenwijs/zuinig is en zelf z'n CV zo laag heeft gezet.
"Eigenwijs/zuinig" vind ik wel heel kort door de bocht. Ik ben in 2020 "door omstandigheden" in de bijstand terecht gekomen en woon nu dus ook in een sociale huurwoning. Ik ben een alleenstaande vader met twee (jonge) kinderen. Nadat ik al mijn vaste lasten betaald heb, hou ik hooguit een paar tientjes per week over voor de boodschappen.

Ik betaal nu €285 per maand aan voorschot energiekosten. De energiemaatschappij raadt mij aan dit te verhogen naar €700 wat natuurlijk op geen enkele manier haalbaar voor mij is. Die €700 is gebaseerd op een gasverbruik wat volgens de tabellen van de energiemaatschappij hoger is dan van een 5 persoons huishouden (als ik "normaal" zou stoken) maar nu lager is dan van een 1-persoons huishouden, en een elektra verbruik van een 3-persoons huishouden. Maar elektra zijn de kosten niet. Dat is (volgens mijn P1 monitor) gemiddeld €3 - €4 per dag. Gas daarentegen, is een veelvoud daarvan. Zelfs als ik (nu) de temperatuur op 12 graden hou.

Omdat het social huur is, ben ik afhankelijk van wat de woningbouwvereniging doet. En vooralsnog is dat niet veel. Ze zijn (pas) in 2021 begonnen met het inventariseren van het isolatie-probleem. En of ze daar iets n 2023 aan gaan doen, is volstrekt onduidelijk.

Het enige dat ik zelf kan doen, is kleine dingetjes zoals radiatorfolie achter de radiatoren, of grote tochtkieren dichten en de thermostaat laag houden. Gelukkig kan ik de kamers van mijn kinderen lekker warm krijgen door af en toe een half uurtje te stoken. Zolang ze hun deur dicht houden, houdt de kamer de warmte goed vast. Mijn huis verliest voornamelijk zijn warmte door de benedenverdieping. Daar is het ijskoud, niet alleen omdat waarschijnlijk de (dubbele) ramen tochten, maar omdat alle kou uit de vloer komt (het huis heeft geen kruipruimte).

Zelfs die €285 per maand vind ik erg hoog. Vrienden van me betalen rond de €50 per maand. Maar die wonen dan ook in goed geïsoleerde huizen.

Alles wat ik op de energiekosten kan besparen, is meegenomen. Het zou fijn zijn als ik in maart geld terug zou krijgen. Dan kan ik misschien eens met mijn kinderen op vakantie.

Dus nogmaals, "eigenwijs/zuinig" is erg kort door de bocht.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ok, dan moet je klagen bij de sociale huurmaatschappij als het zo veel kost om het op 12 graden te houden. Ik neem aan dat je er zelf al alles aan doet met deuren dicht houden, tochtstrips, radiatorfolie, brievenbusstrip etc. Als je niet thuis bent en snacht kan de verwarming op zich gewoon uit. Die adviezen dat niet te doen zijn voor goed geisoleerde huizen (ik neem daarbij aan dat het dan niet vriest in je huis).

Maar heb je niet al een aantal keren geld gehad? Een energietoeslag van 1300 euro en die 190 euro per maand? 50 euro per maand lijkt me niet realistisch, drie jaar geleden wel maar nu niet meer.

Ook is dit winterdipje tijdelijk vanaf morgen krijgen we al geen nachtvorst meer (hier niet toch). Normaal gezien worden die kosten uitgesmeerd over een jaar.

[Voor 53% gewijzigd door Marzman op 18-12-2022 15:17]

/▌

• Zippy1970
Marzman schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:14:
Ok, dan moet je klagen bij de sociale huurmaatschappij.
Dat doe ik al... Maar krijg niet echt een duidelijk antwoord van ze.
Maar heb je niet al een aantal keren geld gehad? Een energietoeslag van 1300 euro en die 190 euro per maand? 50 euro per maand lijkt me niet realistisch, drie jaar geleden wel maar nu niet meer.
Heb ik gehad. En dat heeft zeker geholpen. Die tegemoetkoming is naar een spaar rekening gegaan waar ik iedere maand €100 vanaf haalde rond de tijd dat de energierekening wordt afgeschreven. Maar ik heb ook wat onvoorziene kosten gehad (helaas gaan dingen soms wel eens stuk...) dus dat geld is inmiddels ook op.

Het prijsplafond volgend jaar zal zeker helpen alhoewel ik 100% zeker boven de bovengrens uit ga komen. Dat is het veneukeratieve aan dat prijsplafond. Vooral de minima woont in slecht geïsoleerde woningen en zullen massaal boven die grens uitkomen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zippy1970 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:19:
[...]

Heb ik gehad. En dat heeft zeker geholpen. Die tegemoetkoming is naar een spaar rekening gegaan waar ik iedere maand €100 vanaf haalde rond de tijd dat de energierekening wordt afgeschreven. Maar ik heb ook wat onvoorziene kosten gehad (helaas gaan dingen soms wel eens stuk...) dus dat geld is inmiddels ook op.
Snap ik, en zou ik hetzelfde doen maar die toeslag is natuurlijk bedoeld voor de energierekening.

/▌

• olafmol
Niemand met een "gewoon" CV systeem betaald 50 euro per maand, dat was misschien jaren geleden, maar nu echt niet meer. Maar 700 euro per maand voorschot is ook bizar hoog.

Het wordt me uit je antwoord niet duidelijk waarop de energiemaatschappij baseert dat jij 700 euro per maand aan gas gaat verstoken?

Ik lees dat je een P1 monitor hebt, dus je weet wat je aan gas verbruikt per dag, en dus ook wat dat met je huidige tarieven kost. Adhv daarvan kun je een realistisch voorschot bepalen, en dit overleggen met je energiebedrijf. Je kunt ook gewoon je voorschot (meestal) gewoon weer terugschroeven als ze dit zelf verhogen.

En ga idd zsm met de woningbouwvereniging EN de gemeente in overleg, leg het probleem voor, en probeer samen een oplossing te vinden. Het kan niet zo zijn dat in NL iemand die in de sociale huur zit met 12C in z'n huis zit, zeker niet met kleine kinderen erbij. Ik vermoed dat als je dit bij de juiste loketten van de gemeente opspeelt (Twitter ook inzetten en andere social media, dat werkt goed), dat er echt wel iemand in actie gaat komen.

Succes!

• olafmol
Ohja, hoe doen je buren dit, heb je al eens met hun afgestemd? Samen sta je sterker, ze zullen ws in hetzelfde schuitje zitten als jij.

Je zou ook eens met de woningbouwverening EN de gemeente kunnen kijken of je isolerende platen/matten op je vloer kunt (laten) leggen, en daarover evt een tapijt oid, als al je warmte de vloer ingaat zou dat wel eens heel veel kunnen schelen. Maar dat moet je niet op eigen houtje doen, je moet het probleem echt aankaarten bij deze twee partijen. De gemeente kan druk zetten op woningbouwvereniging.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-01 13:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

President schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:49:
In mijn huis uit 2015 verbruik ik ongeveer 4-5 kuub gas per dag om het op temperatuur (18,5 graden) te houden op de benedenverdieping volgens de thermostaat.

Een losse thermometer geeft constant rond de 19,5 graden aan.

Dat is ook een verbruik van 10 euro per dag...

Zodra de verjaardagen en de kerst voorbij zijn dan gaat de 'buiten temperatuur regeling' weer uit en gaan we weer terug naar 16-17 graden :-/
Wat fijn dat jij er warm bij zit, wat is de toegevoegde waarde voor TS precies?

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Zippy1970
olafmol schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:22:

Het wordt me uit je antwoord niet duidelijk waarop de energiemaatschappij baseert dat jij 700 euro per maand aan gas gaat verstoken?
Dat is gebaseerd op mijn gas- en elektraverbruik van vorig jaar. Dat was (uit mijn hoofd) iets van 1000m³ gas en 3800kWh elektra. Elektraverbruik heb ik inmiddels al flink kunnen verlagen door een hoop apparaten niet meer standby te doen maar gewoon uit (zoals de energieslurpende Ziggo box).

• Zippy1970
olafmol schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:27:
Je zou ook eens met de woningbouwverening EN de gemeente kunnen kijken of je isolerende platen/matten op je vloer kunt (laten) leggen, en daarover evt een tapijt oid, als al je warmte de vloer ingaat zou dat wel eens heel veel kunnen schelen. Maar dat moet je niet op eigen houtje doen, je moet het probleem echt aankaarten bij deze twee partijen. De gemeente kan druk zetten op woningbouwvereniging.
Ga ik zeker doen, goede tip!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:53
Zippy1970 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:33:
[...]

Dat is gebaseerd op mijn gas- en elektraverbruik van vorig jaar. Dat was (uit mijn hoofd) iets van 1000m³ gas en 3800kWh elektra. Elektraverbruik heb ik inmiddels al flink kunnen verlagen door een hoop apparaten niet meer standby te doen maar gewoon uit (zoals de energieslurpende Ziggo box).
1000m3 gas is echt niet veel en valt ruim binnen het enegeieplafond. Je rekening zal dan ook max 250 zijn. Als je echter bij 12 graden toch nog 4/5 kuub verbruikt betwijfel ik dat die 1000 klopt. Dat en gezien je voorschot zou ik eerder rond de 2600 verwachten

• Zippy1970
Johan Bogle schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:55:
[...]
Als je echter bij 12 graden toch nog 4/5 kuub verbruikt betwijfel ik dat die 1000 klopt.
Dit is mijn verbruik van vandaag tot nog toe (16:15). Ik zit nu al op ruim 4m³. Zoals je kan zien heb ik één keer een paar uurtjes de thermostaat iets hoger gezet (15 graden) en daarna weer op 12 graden. Je kan ook zien aan de grafiek hoe snel mijn huis afkoelt. Nadat ik een paar uur de thermostaat op 15 graden had staan, is het huis binnen een uur weer afgekoeld naar de 12 graden (en slaat de CV weer aan om de temperatuur op 12 graden te houden.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:53
Zippy1970 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:19:
[...]

Dit is mijn verbruik van vandaag tot nog toe (16:15). Ik zit nu al op ruim 4m³. Zoals je kan zien heb ik één keer een paar uurtjes de thermostaat iets hoger gezet (15 graden) en daarna weer op 12 graden. Je kan ook zien aan de grafiek hoe snel mijn huis afkoelt. Nadat ik een paar uur de thermostaat op 15 graden had staan, is het huis binnen een uur weer afgekoeld naar de 12 graden (en slaat de CV weer aan om de temperatuur op 12 graden te houden.

[Afbeelding]
Check je jaarverbuik vorog jaar. Als dat toen 1000 kuub was kan je nota nooit 700 p/m worden en moet je je energiebedrijf bellen.

• olafmol
[...]

[Afbeelding]
En heb je vorig jaar met die 1000m3 wel normaal (zeg 19-20C) verwarmd? 1000 m3 is idd niet veel. Sterker nog, dat is best goed. Dat lijkt ook niet te rijmen met de afkoeling die je beschrijft.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:08

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Modbreak:Letten we wel even op dat we hier niet andere energietopics dunnetjes overdoen? Hou het specifiek op het onderwerp en verzand niet in algemeenheden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Zippy1970
*snip* commentaar op moderatie via DM, het ging in dit geval niet om jou.

[Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 19-12-2022 09:44]

• Tom-Z
Zippy1970 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:07:
[...]

"Eigenwijs/zuinig" vind ik wel heel kort door de bocht.
Mijn allereeste reactie in dit topic was dat dat voorschotbedrag van €700 niet klopt of dat dat komt door achterstanden (dat je de afgelopen maanden te weinig hebt betaald en dat ze nu - voor een paar maanden - €700 per maand vragen om te voorkomen dat er bij de eindafrekening heel veel bij komt). Mijn eerste reactie was: volgens mij valt het best mee met hoe slecht die isolatie is. Jouw reactie daarop was dat dat, nee, die €700 was gebaseerd op je verbruik van vorig jaar en het stoken is écht heel duur.

Je schrijft nu dat je 1000 m3 gas per jaar gebruikt. Dat is gewoon redelijk normaal voor een rijtjeswoning en je blijft daarmee onder het plafond (1200m3) van volgend jaar. Dat plafond is gelijk aan het "gemiddelde" gebruik van een huishouden. Daar zit je dus onder.
3800 kWh elektra is dan juist weer best veel. Het prijsplafond gaat 2900 kWh zijn, daar zit je dus 900 kWh boven.

Als het verbruik hetzelfde bijft ben je ruw geschat volgend jaar 1000*1,45 = € 1450 kwijt aan gas en 2900*0,4 + 900 * 1,0 = €2060 aan stroom (ik weet niet precies hoe duur stroom boven het prijsplafond gaat zijn, €1 is een heel ruime schatting). Dat komt neer op €292 per maand, en er gaat nog vermindering energiebelasting vanaf dus je komt zelfs iets goedkoper uit.
Maar elektra zijn de kosten niet. Dat is (volgens mijn P1 monitor) gemiddeld €3 - €4 per dag. Gas daarentegen, is een veelvoud daarvan. Zelfs als ik (nu) de temperatuur op 12 graden hou.
Elektra is juist je grootste probleem. Daar zit je boven het prijsplafond, en die stroom is heel duur (die 900 kWh die je boven het prijsplafond zit kost je €75 per maand). Het is toevallig de afgelopen dagen krankzinnig koud geweest en wat je nu aan gasverbruik ziet, is totaal niet representatief voor de rest van het jaar. Gelukkig wordt het vanaf morgen weer warmer, dus dan zul je hopelijk een flink lager gasgebruik zien.
Dus nogmaals, "eigenwijs/zuinig" is erg kort door de bocht.
Ik wil niet zeggen dat je klakkeloos dat bedrag van €700 moet gaan ophoesten en je thermostaat op 23 C moet zetten, maar wat je nu doet is een overreactie.
Er zijn in dit topic meerdere mensen dat bedrag van €700 in twijfel trekken, je uitleggen dat je gasverbruik helemaal niet zo hoog is, maar toch blijf je volhouden dat er iets "mis" is met de isolatie van je woning en wijs je naar de woningbouwvereniging.
Je thermostaat op 12 C zetten is ongezond. Je kan je thermostaat met een gerust hart op 15 C zetten. Dat is nog niet comfortabel, maar op z'n minst ga je dan geen schimmelproblemen krijgen. Die 3 graadjes zijn niet de reden dat je energiebedrijf €700 / maand aan voorschot vraagt.

Ik snap dat het enorm schrikken is dat het energiebedrijf €700 / maand van je wil, maar je moet eerst uitzoeken waarom dat zo is en en lijkt er niet op dat dat komt door een extreem gasverbruik of hele slechte isolatie...

• Theo

Theo

moederbord

[...]

[Afbeelding]
Vandaag was het gemiddeld zo'n -3 graden buiten, ofwel zo'n 15 graden kouder dan buiten. In 2/3e van de dag stook je ruim 4 kuub, wat zo'n beetje neerkomt op 5.5 kuub per 24 uur om die 15 graden verschiltemperatuur te overbruggen. Dat is dus ongeveer 0.35 kuub per graaddaag. Stel je stookt dus gewoon (18C in huis gemiddeld) dan is dat zo'n 980 kuub gas per jaar, plus zo'n 250 kuub voor warm water, dus samen 1250 kuub gas per jaar wat je verbruikt.

Het verbruik van 0.35 kuub per graaddag is wel enorm veel, maar hier kun je helaas niks aan doen gezien dit een gevolg is van de slechte isolatie van de woning. Het is voor jouw woning een redelijke constante helaas. Een beetje nieuwbouwwoning zit makkelijk onder de 0.1 kuub per graaddag helaas....

Maar het verlagen naar 12C gemiddeld reduceert het aantal graaddagen ongeveer met een factor 3. Dus met 950 graaddagen is je verbruik dan (950x0.35=) 335 kuub per jaar, plus je warm water. Ga je hier efficient mee om dan kun je dit ook naar 150 kuub per jaar kijgen wat samen 485 kuub maakt per jaar. Dat is best een enorme besparing van ruim 100 kuub aan gas per maand waardoor een voorschot dus al naar 350 euro kan gaan.

Wat je mogelijk nog wel kunt doen is naar je CV kijken, en kijken of je deze kan optimaliseren. DOor de radiatoren goed in te regelen, de pomp eventueel zachter te zetten en de aanvoer te verlagen kan je CV zomaar een 15% hoger rendement hebben (of 15% minder gas verbruiken voor dezelfde warmte). Verplicht leesvoer hierbij is de TS in onderstaand topic:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[Voor 1% gewijzigd door Theo op 19-12-2022 06:43. Reden: rekenfoutje; 2800 x 0.35 is geen 1550]

7400 Wp op het dak

• olafmol
Theo schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:00:
[...]

Vandaag was het gemiddeld zo'n -3 graden buiten, ofwel zo'n 15 graden kouder dan buiten. In 2/3e van de dag stook je ruim 4 kuub, wat zo'n beetje neerkomt op 5.5 kuub per 24 uur om die 15 graden verschiltemperatuur te overbruggen. Dat is dus ongeveer 0.35 kuub per graaddaag. Stel je stookt dus gewoon (18C in huis gemiddeld) dan is dat zo'n 1550 kuub gas per jaar, plus zo'n 250 kuub voor warm water, dus samen 1800 kuub gas per jaar wat je verbruikt. Hierbij past helaas ook een voorschot van zo'n 700 euro :'(

Het verbruik van 0.35 kuub per graaddag is wel enorm veel, maar hier kun je helaas niks aan doen gezien dit een gevolg is van de slechte isolatie van de woning. Het is voor jouw woning een redelijke constante helaas. Een beetje nieuwbouwwoning zit makkelijk onder de 0.1 kuub per graaddag helaas....

Maar het verlagen naar 12C gemiddeld reduceert het aantal graaddagen ongeveer met een factor 3. Dus met 950 graaddagen is je verbruik dan (950x0.35=) 335 kuub per jaar, plus je warm water. Ga je hier efficient mee om dan kun je dit ook naar 150 kuub per jaar kijgen wat samen 485 kuub maakt per jaar. Dat is best een enorme besparing van ruim 100 kuub aan gas per maand waardoor een voorschot dus al naar 350 euro kan gaan.

Wat je mogelijk nog wel kunt doen is naar je CV kijken, en kijken of je deze kan optimaliseren. DOor de radiatoren goed in te regelen, de pomp eventueel zachter te zetten en de aanvoer te verlagen kan je CV zomaar een 15% hoger rendement hebben (of 15% minder gas verbruiken voor dezelfde warmte). Verplicht leesvoer hierbij is de TS in onderstaand topic:
I beg to differ: 0,35 m3 per graaddag is echt heel netjes. Zie ook de analyses hierboven.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:37
Er komt beterschap, de temperaturen worden echt milder. Daar zal iedereen nu wel blij mee zijn.

Als het echt extreem koud is en je moet extreme maatregelen nemen is het het beste om heel lokaal te verwarmen (enkele m2 in de buurt van 1 radiator afzetten met hoge kasten, matrass enz... dat de warmte zo lokaal mogelijk blijft).

Ofwel gewoon elders te vertoeven zoals een school, sociaal huis, bibliotheek, rondje shoppingcenter, supermarkt enz.

En een huis krijgt trouwens niet ineens een schimmelprobleem als het een weekje 12c is hoor. Dat moet toch wat langduriger zijn. Natuurlijk wel altijd opletten met koude in combinatie met hoge luchtigvochtigheid (die al gemeten?). Niet elk huis heefthoge luchtvochtigheid. Wij hebben zelfs soms last van een te lage luchtvochtigheid.

• Tom-Z
Theo schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:00:
[...]

Vandaag was het gemiddeld zo'n -3 graden buiten, ofwel zo'n 15 graden kouder dan buiten. In 2/3e van de dag stook je ruim 4 kuub, wat zo'n beetje neerkomt op 5.5 kuub per 24 uur om die 15 graden verschiltemperatuur te overbruggen. Dat is dus ongeveer 0.35 kuub per graaddaag. Stel je stookt dus gewoon (18C in huis gemiddeld) dan is dat zo'n 1550 kuub gas per jaar, plus zo'n 250 kuub voor warm water, dus samen 1800 kuub gas per jaar wat je verbruikt. Hierbij past helaas ook een voorschot van zo'n 700 euro :'(
Die berekening klopt niet. Je rekent nu met 1550/0.35 = 4428 graaddagen per jaar. Gemiddeld is ~2800 wat het geschatte verbruik op 2800*0.35 = 980 m3 zou brengen. TS z'n werkelijke verbruik vorig jaar (met normaal? stoken) was 1000 m3 (en daar zit SSW bij) dus z'n huis is nog wat zuiniger dan dat.

Maar zelfs als ik jouw schatting (1800 m3) en het door TS zelf genoemde electraverbruik (3900 kWh) invul bij een energieleverancier krijg ik een maandbedrag van "slechts" ~€500. En dat is nog zonder prijsplafond.

Op basis van TS z'n historische verbruik (1000m3 en 3900 kWh) zou met de tarieven van nu z'n maandbedrag ~€390 moeten zijn. Als op 1 januari 2022 het prijsplafond ingaat, ~€250.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:58
Je moet ook even zelf gaan rekenen inderdaad. Mijn energie leverancier wilde ook dat ik van 150 ineens 400 per maand ging betalen. Even nagekeken, geen enkele reden voor. Het lijkt alsof ze geld aan het lenen zijn van consumenten. Maar: check je eigen situatie goed, het is voor iedereen anders natuurlijk.

Roomba E5 te koop

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

sig69 schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:32:
Je moet ook even zelf gaan rekenen inderdaad. Mijn energie leverancier wilde ook dat ik van 150 ineens 400 per maand ging betalen. Even nagekeken, geen enkele reden voor. Het lijkt alsof ze geld aan het lenen zijn van consumenten. Maar: check je eigen situatie goed, het is voor iedereen anders natuurlijk.
Ach. Ze kunnen zeggen wat ze willen met het maandbedrag. Gewoon zelf zo laag mogelijk zetten en zorgen dat je genoeg per maand opzij zet of genoeg buffer hebt.

Het klopte bij ons ook niet. Ze wilde ons maandbedrag verhogen van 150 per maand naar 550.
Terwijl we de afgelopen afrekening 1850,- terugkregen (30% minder verbruik en zonnepanelen aangeschaft met 4000kWh teruggeleverd na salderen).
En door het prijsplafond blijft ons tarief ongeveer hetzelfde als ons contract eind januari afloopt, alleen word het teruglevertarief wel een stuk lager.
Alsof 1000m3 gas en geen stroomverbruik 550x12=6.600 euro kost 8)7

[Voor 28% gewijzigd door tilburgs82 op 19-12-2022 00:15]

• Theo

Theo

moederbord

Tom-Z schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:17:
[...]

Die berekening klopt niet. Je rekent nu met 1550/0.35 = 4428 graaddagen per jaar. Gemiddeld is ~2800 wat het geschatte verbruik op 2800*0.35 = 980 m3 zou brengen. TS z'n werkelijke verbruik vorig jaar (met normaal? stoken) was 1000 m3 (en daar zit SSW bij) dus z'n huis is nog wat zuiniger dan dat.

Maar zelfs als ik jouw schatting (1800 m3) en het door TS zelf genoemde electraverbruik (3900 kWh) invul bij een energieleverancier krijg ik een maandbedrag van "slechts" ~€500. En dat is nog zonder prijsplafond.

Op basis van TS z'n historische verbruik (1000m3 en 3900 kWh) zou met de tarieven van nu z'n maandbedrag ~€390 moeten zijn. Als op 1 januari 2022 het prijsplafond ingaat, ~€250.
Fixed!
2800 graaddagen maal 0.35 kuub/grdg is idd geen 1450. Zeer waarschijnlijk had ik 0.53 ingetikt ipv 0.35 in de rekenmachine, want dan klopt het wel aardig...

7400 Wp op het dak

• Zippy1970
Ik zie dat de energiemaatschappij het nieuwe aanbevolen termijnbedrag heeft verwijderd en vervangen voor de tekst dat ze in januari het aanbevolen termijnbedrag opnieuw zullen berekenen. M.a.w., ik kan nu niet meer terugvinden waar die €700 p/m op gebaseerd was. Ik denk dat ze niet alleen naar het gasverbruik van vorig jaar hebben gekeken (let wel, de winter van vorig jaar was extreem mild), maar ook de jaren daarvoor.

De jaren daarvoor heb ik gemiddeld zo'n 1250m3 verstookt. Ook in de afgelopen jaren heb ik het in de winter nooit warmer dan 17 graden gestookt, en minimaal de helft van de winterdagen staat de verwarming zo goed als uit (als de kinderen bij hun moeder zijn). 1250m³ met de nieuwe tarieven komt neer op €3450 per jaar.

[EDIT]
Ja, 1250m³ is op zich netjes voor een rijtjeshuis. Maar bedenk wel dat anderen dat verbruik hebben terwijl ze hun huis op normale temperaturen stoken. Ik heb dat verbruik terwijl de verwarming amper aan staat.
[/EDIT]

Mijn gemiddeld stroomverbruik per jaar is 3500kWh. Dat lijkt veel maar volgens de lijst van verschillende energiemaatschappijen is dat gemiddeld voor een 3-persoons huishouden. Daar kan ik niet zoveel op besparen. Er staan in het hele huis maar 3 (LED) lampen aan à 3W per stuk. Het verbruik komt voornamelijk van de laptops van mijn kids en mijn eigen computer. Die verbruiken bij elkaar zo'n 350Wh. Daarboven komt de koelkast die 24/7 tussen de 80- 200Wh verbruikt. En dan misschien nog 50Wh van laders/standby apparaten/internet modem.

Ik weet niet welke tarieven ze hanteerden bij de berekening van het nieuwe maandbedrag, maar die zullen flink hoger zijn geweest dan de werkelijke nieuwe tarieven die per 1 januari ingaan.

Ik betaal sinds 1 mrt 2021 €287 per maand. Ik krijg iedere maand van de energiemaatschappij een overzicht met mijn verbruik en de kosten en tot nog toe heb ik €1089 teveel betaald. Ook natuurlijk omdat de maanden t/m november extreem mild waren.

Mijn huis is slecht geïsoleerd. Dat is al meerdere malen bevestigd door monteurs van de woningbouwvereniging die langs zijn geweest. De laatste beschreef mijn huis zelfs als "zo lek als een mandje".

Maar vooralsnog moet ik roeien met de riemen die ik heb en probeer ik zoveel mogelijk te besparen op de energiekosten. Dat gaat op zich best goed. Ja het is 12 graden in het huis, maar in de kamers van de kinderen en mijn kantoor is het een stuk warmer. Bovendien wat jullie zelf aan meerdere keren hebben aangegeven, het was de afgelopen week een erg koude periode en we gaan nu weer naar wat hogere temperaturen.

Neemt niet weg dat ik nog steeds wil weten wat nu de beste manier van verwarmen is. 😁

[Voor 4% gewijzigd door Zippy1970 op 19-12-2022 11:09]

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11
Heb je je installatie al waterzijdig ingeregeld?
Kan flink wat besparen.
Heb je een modulerende thermostaat?
Zo nee, zet dan de watertemperatuur van je cv ketel naar beneden (begin bij 50°C en als het goed gaat lager gaan)
Schroef het vermogen van je cv ketel omlaag zodat hij met een hoger rendement stookt.

• TerraGuy

TerraGuy

Zippy1970 schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:07:
Mijn gemiddeld stroomverbruik per jaar is 3500kWh. Dat lijkt veel maar volgens de lijst van verschillende energiemaatschappijen is dat gemiddeld voor een 3-persoons huishouden. Daar kan ik niet zoveel op besparen. Er staan in het hele huis maar 3 (LED) lampen aan à 3W per stuk. Het verbruik komt voornamelijk van de laptops van mijn kids en mijn eigen computer. Die verbruiken bij elkaar zo'n 350Wh. Daarboven komt de koelkast die 24/7 tussen de 80- 200Wh verbruikt. En dan misschien nog 50Wh van laders/standby apparaten/internet modem.

Ik weet niet welke tarieven ze hanteerden bij de berekening van het nieuwe maandbedrag, maar die zullen flink hoger zijn geweest dan de werkelijke nieuwe tarieven die per 1 januari ingaan.

Ik betaal sinds 1 mrt 2021 €287 per maand. Ik krijg iedere maand van de energiemaatschappij een overzicht met mijn verbruik en de kosten en tot nog toe heb ik €1089 teveel betaald. Ook natuurlijk omdat de maanden t/m november extreem mild waren.
Als die 1089 euro teveel betaald hebben vanaf maart is, dan is dat gemiddeld 121 euro/mnd teveel betaald en is je uiteindelijke maandbedrag 166 euro. Ondanks dat je extreem zuinig bent met warmte, nog steeds erg netjes hoor :)

Qua elektriciteit, mooi dat je weet wat je zoal verbruikt! Meten is weten. Tegelijk moet je niet teveel waarde hechten aan wat 'gemiddeld' bij anderen is. Daar zitten ook luxe en/of verspillende huishoudens bij. Ik zit met 2 personen riant onder het gemiddelde (~2000kwh vs 2800kwh gemiddeld) terwijl er hier ook zat elektrische apparaten staan -vaatwasser/waterkoker/koffiezetapparaat/snelkoker/stomer/elektrische dekens/infrarood bijverwarming/tv- incl thuiskantoor. Als je zeker weet dat je niks op elektriciteit meer kan besparen, prima natuurlijk. Maar wellicht kun je nog wat tweaken en je verbruik zo onder die 2900kwh krijgen, scheelt je toch weer een leuk wat geld in deze dure tijden :)

Bijv brightness van tv's en monitoren naar beneden schroeven, scheelt al gauw tientallen watts per apparaat. Korte programma's op wasmachine kunnen zeker wat schelen: kortste programma op 40 graden kost bij mij 0,475 kW vs 1,1 kW op 60 graden normaal programma, dus af en toe op 60 maar de rest op 40 snelprogramma scheelt weer aardig.

Is dat koelkastverbruik gemeten over een periode van 24 uur? Klinkt erg laag dan. Als het continu-verbruik is, klinkt het weer hoog :) Je wilt dat meten over een dag (of paar dagen) en dan omrekenen naar jaarverbruik, om goed te vergelijken met andere koelkasten. Ik kwam er 10 jaar geleden achter dat mijn oude koelkast en losse diepvries toentertijd 10 euro per maand verbruikten. Toen een A++-koelvriescombinatie aangeschaft en die ondertussen lang en breed terugverdiend, na 2,5 jaar al (incl verkoop oude apparaten).

Gewoon wat ideetjes hoor, om te kijken of er toch nog niet iets naar beneden kan, altijd meegenomen :) Verbruik boven het energieplafond kan heel erg duur gaan worden, kost je zo 50-100 euro per maand extra in 2023. Wie weet loont het zelfs om van je teveel betaalde geld 1 of meer apparaten te kopen die (flink) zuiniger zijn.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:05
Toch verbaas ik me over het stroomverbruik hoor!
Ik heb twee koelkasten, een router, een glasvezel-naar-UTP apparaat, router, switch, twee access points, een fileserver en nu nog alle kerstspullen en een paar computers en ik kom op nog geen 2000 kWh per jaar.
Het lijkt me zeer goed om eens wat te meten aan alle apparaten in de woning, het lijkt me echt wel veel om 4000 kWh per jaar te verbruiken. Is er soms een bepaald apparaat dat zeer onzuinig is aanwezig? Dit is natuurlijk geen probleem maar als de nood aan de man is, is het wellicht mogelijk deze vaker uit te schakelen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• barta123
fonsoy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:57:
Toch verbaas ik me over het stroomverbruik hoor!
Ik heb twee koelkasten, een router, een glasvezel-naar-UTP apparaat, router, switch, twee access points, een fileserver en nu nog alle kerstspullen en een paar computers en ik kom op nog geen 2000 kWh per jaar.
Het lijkt me zeer goed om eens wat te meten aan alle apparaten in de woning, het lijkt me echt wel veel om 4000 kWh per jaar te verbruiken. Is er soms een bepaald apparaat dat zeer onzuinig is aanwezig? Dit is natuurlijk geen probleem maar als de nood aan de man is, is het wellicht mogelijk deze vaker uit te schakelen.
Wellicht een boiler in de keuken. Die hebben veel mensen. Mijn huis ook (heb het vorig jaar gekocht). Daalderop kreng in de keuken (15L) doet 3-4kWh/dag. Dat is belachelijk. Bij mij staat ie ook maar 1x per week aan, andere keren dat ik warm water heb pak ik het wel vanuit de badkamer, recht van de CV ;) (1m3 gas = 10 kWh = heel veel heet water)

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:40
Hoe gaat het nu? Merk je dat de buitentemperatuur je helpt om onder het prijsplafond te blijven?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De prijzen zijn sowieso weer wat gedaald, bij mij is het per kwartaal en ik zie dat ik al weer minder betaal in januari :)

/▌

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee