Dag allemaal,
Zouden jullie eens met ons mee kunnen denken tav instellen van de WP icm houtkachel?
Wij hebben een goed geïsoleerde gasloze 2-kapper uit 2018.
- Alfea Extensa AI 10 warmtepomp (8KW)
- vloerverwarming op de BG (hoh10) en ook op de 1e en 2e verdieping (hoh 15)
- 18 zonnepanelen
- gasloos
- moderne houtkachel met ongeveer 6KW vermogen
Instelling warmtepomp waterwet:
Invloed omgevings temp = 50%
Vertrek t. -10c = 34 graden
Vertrek t max = 50 graden (moet max 45 zijn volgens handleiding)
Vertrek t min = 17 graden
Door zuiniger met warm water om te gaan, regelmatig te stoken (vooral sochtends van 19 --> 20,5) hebben we het verbruik met 30% terug gedrongen. Nu wilde ik de warmtepomp eens goed afstellen, dus ben ik me gaan verdiepen in de theorie en installatiehandleiding. Onze installateur is gestopt met zijn bedrijf.
Enkele vragen:
1.) - wanneer heeft het wel/geen zin om nachtverlaging qua vloerverwarming en WSS toe te passen?
2.) - Welke stand en niveau circulatiepomp (Wilo robot), nu 7 op variabel, terwijl handleiding aangeeft constante druk bij vloerverwarming.
3.) - Bij energiebesparing, welke instelling waterwet adviseren jullie?
4.) - Bij ons staan alle kringen op de BG en badkamer 100% open. Dit is dus niet ingeregeld. Heeft dit zin? Kan je dat zelf doen?
Een hoop vragen. Wie heeft er wat antwoorden? Alvast bedankt!
Zouden jullie eens met ons mee kunnen denken tav instellen van de WP icm houtkachel?

Wij hebben een goed geïsoleerde gasloze 2-kapper uit 2018.
- Alfea Extensa AI 10 warmtepomp (8KW)
- vloerverwarming op de BG (hoh10) en ook op de 1e en 2e verdieping (hoh 15)
- 18 zonnepanelen
- gasloos
- moderne houtkachel met ongeveer 6KW vermogen
Instelling warmtepomp waterwet:
Invloed omgevings temp = 50%
Vertrek t. -10c = 34 graden
Vertrek t max = 50 graden (moet max 45 zijn volgens handleiding)
Vertrek t min = 17 graden
Door zuiniger met warm water om te gaan, regelmatig te stoken (vooral sochtends van 19 --> 20,5) hebben we het verbruik met 30% terug gedrongen. Nu wilde ik de warmtepomp eens goed afstellen, dus ben ik me gaan verdiepen in de theorie en installatiehandleiding. Onze installateur is gestopt met zijn bedrijf.
Enkele vragen:
1.) - wanneer heeft het wel/geen zin om nachtverlaging qua vloerverwarming en WSS toe te passen?
2.) - Welke stand en niveau circulatiepomp (Wilo robot), nu 7 op variabel, terwijl handleiding aangeeft constante druk bij vloerverwarming.
3.) - Bij energiebesparing, welke instelling waterwet adviseren jullie?
4.) - Bij ons staan alle kringen op de BG en badkamer 100% open. Dit is dus niet ingeregeld. Heeft dit zin? Kan je dat zelf doen?
Een hoop vragen. Wie heeft er wat antwoorden? Alvast bedankt!