Vraag

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:46
Mijn vraag

Mijn vrouw wil dus graag nieuwe rolgordijnen, ik vind het wel leuk als ze ook via de smartlife app te bedienen zijn en kom via 123jaloezie uit op een Cruze motor de Somfy RTS.

Relevante software en hardware die ik gebruik

We gebruiken al enkele aan/uit schakelaars , een garagedeuropener en lampen die we bedienen via Smartlife app van Tuya.
Het zou natuurlijk het mooiste zijn dat we deze app ook kunnen gebruiken voor deze rolgordijnen.
Ik kan hier echter geen info over vinden, wel dat ik de motoren kan bedienen via google m.b.v de TaHoma bridge, dit heeft echter een meerprijs van 200,- wat ik behoorlijk prijzig vind
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb contact gehad met Somfy en 123 maar beiden krijg ik geen info van, en op het web kan ik er weinig van vinden helaas.

Alvast bedankt voor de info!
...

Alle reacties

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:45

Rannasha

aka "Species5618"

Tuya en Somfy RTS zijn compleet andere ecosystemen en ik vermoed dat er geen eenvoudige manier is om de apparaten van de een te bedienen in de app van de ander. Eventueel kun je kijken naar een onafhankelijke hub voor de bediening van de apparaten. Denk aan iets als Home Assistant.
wel dat ik de motoren kan bedienen via google m.b.v de TaHoma bridge, dit heeft echter een meerprijs van 200,- wat ik behoorlijk prijzig vind
Somfy verkoopt ook de "Connectivity Kit", wat een eenvoudigere versie is van de TaHoma Switch. Dit ding kost slechts 70 euro en zou voor jouw situatie ook bruikbaar moeten zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-01 17:47

ImDion

professioneel amateur

Rannasha schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:07:
Tuya en Somfy RTS zijn compleet andere ecosystemen en ik vermoed dat er geen eenvoudige manier is om de apparaten van de een te bedienen in de app van de ander. Eventueel kun je kijken naar een onafhankelijke hub voor de bediening van de apparaten. Denk aan iets als Home Assistant.

[...]

Somfy verkoopt ook de "Connectivity Kit", wat een eenvoudigere versie is van de TaHoma Switch. Dit ding kost slechts 70 euro en zou voor jouw situatie ook bruikbaar moeten zijn.
Ik gebruik RTS motoren met een Connexoon hub, deze staat gekoppeld in home assistant.

motoren kunnen bediend worden met elke vorm van input binnen homeasssistant.

ik gebruik hier zelf zigbee en/of de app voor, maar een tuya switch zou vast ook wel werken met de juiste automations :-)

3x proberen dan meten... toch?

• Activate
Dan je voor de antwoorden, ik heb begrepen dat de Connexoon niet meer leverbaar is en vervangen is door de Tahoma.

Misschien is een KlikaanKlikuit Smart bridge iets?

Deze kost in ieder geval de helft minder als de Tahoma

• Activate
Ik weet dus helaas nog niet of het op deze manier werkt, dus de KaKu smart bridge samen met de Somfy RTS.

En deze dan koppelen in Google home?

• Activate
Heb de vraag zowel bij Somfy als de gordijnen leverancier als ook Klikaanklikuit neergelegd.

Somfy zegt dat ik de Tahoma switch nodig ben.

De gordijnen leverancier verwijst natuurlijk naar Somfy.

Klikaanklikuit heb ik nog geen reactie van helaas,

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-01 17:47

ImDion

professioneel amateur

Activate schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:38:
Heb de vraag zowel bij Somfy als de gordijnen leverancier als ook Klikaanklikuit neergelegd.

Somfy zegt dat ik de Tahoma switch nodig ben.

De gordijnen leverancier verwijst natuurlijk naar Somfy.

Klikaanklikuit heb ik nog geen reactie van helaas,
niet een idee om ergens een 2de hands connexoon op de kop te tikken?

3x proberen dan meten... toch?

• Pappa
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-01 22:31
Zelf heb ik 3 rts rolluiken en io rolluik. De zrts rolluiken zijn prima aan te sturen met klikaanklikuit als je tenminste de kika hub hebt...

• Activate
Pappa schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:42:
Zelf heb ik 3 rts rolluiken en io rolluik. De zrts rolluiken zijn prima aan te sturen met klikaanklikuit als je tenminste de kika hub hebt...
Dank je,heb de Kika smartbridge gekocht nadat ik er een geleend heb om te proberen en dat werkte prima!

Dus Somfy kan hier mee bediend worden zonder de tussenkomst van de Tahoma, en het scheelt ook behoorlijk wat in aanschaf

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:28
Waarom kies je niet voor https://www.smartblinds.com/ @Activate deze werken binnenkort met Matter, Smart life gaat ook met matter werken. Dan kan het direct met elkaar werken. En je hebt geen bridge nodig. Het is wel handig als je op dit moment een iPhone hebt. Omdat de motoren nu nog alleen homekit ondersteunen.

• Activate
Jerry_bboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:39:
Waarom kies je niet voor https://www.smartblinds.com/ @Activate deze werken binnenkort met Matter, Smart life gaat ook met matter werken. Dan kan het direct met elkaar werken. En je hebt geen bridge nodig. Het is wel handig als je op dit moment een iPhone hebt. Omdat de motoren nu nog alleen homekit ondersteunen.
Er zit wel een behoorlijk prijsverschil in van 1274 bij smartblinds tegen 944 bij MotionBlinds,,

Dat vind ik behoorlijk veel en motionblinds ondersteunt volgens mij ook Matter?

• Jerry_bboy
Activate schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Er zit wel een behoorlijk prijsverschil in van 1274 bij smartblinds tegen 944 bij MotionBlinds,,

Dat vind ik behoorlijk veel en motionblinds ondersteunt volgens mij ook Matter?
Waar zie je een prijs van 944 voor motionblinds? En nee motionblinds ondersteunt nog geen matter. En voorlopig verwacht ik dat ook niet. Want dat gaat straks via de motoren direct.

• Activate

Volgens deze link wel?

Het zijn in totaal 4 gordijnen bij Raamdecoratie.com

• Jerry_bboy
@Activate er zit een verschil tussen Eve MotionBlinds en MotionBlinds. Eve motoren zijn voorzien van een Thread/Bluetooth module die dus straks geschikt zijn voor Matter. MotionBlinds zijn Bluetooth motoren en die hebben een bridge nodig voor Google Assistant/Amazon/SmartThings. Het werkt alleen niet met Homekit.

Dus het is ook maar net de vraag wat je nodig bent. Het werkt overigens ook met Homey/Home Assistant.

• Activate
Dank je voor de uitleg!

Dat was me niet bekend, als de gewone motinblinds werken met Kika vind ik het ook prima, de Somfy RTS van ons zonnescherm werkt hier in ieder geval prima op.

• Jerry_bboy
@Activate Zowel MotionBlinds als Eve MotionBlinds werkt met KlikAanKlikUit. Het kan zijn dat hier nog een update bij KAKU voor moet gedaan worden. Maar in de basis zou dit moeten werken. Mocht je ooit willen overstappen van KAKU naar iets wat met Matter werkt zou ik persoonlijk voor de Eve varianten gaan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee