Beste methode bovenverdieping verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkerhandenx2
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-02 09:22
Hoi allen. Normaal gesproken ben ik een stille meelezer maar heb nu toch een concrete vraag. Volgend jaar gaan we aan de slag met een dakopbouw. Tegelijk willen we ons jaren 80 huis verduurzamen dmv gevel- en kruipruimte isolatie en zonnepanelen. De vraag is nu vooral hoe we verwarming van de 1ste verdieping en de zolder gaan aanpakken.

Het huis wordt nu verwarmd met een HR ketel (Remeha 2014) en radiatoren op bg en 1ste verdieping. Bg gaan we voorlopig niet aanpakken dus de komende jaren nog verwarmd met radiatoren. Op lange termijn hopelijk wel over op vloerverwarming (vv).

In 2023 wordt een dakopbouw gerealiseerd waardoor de zolder leefruimte woont. In eerste instantie wordt deze casco opgeleverd, maar er wordt wel gewassen/gedroogd en er zijn dromen over een pooltafel :). Op de 1ste verdieping wordt de badkamer volledig vernieuwd.

Verwaming is dus wel gewenst op zolder, de badkamer en in het kantoor op de 1ste. Op de slaapkamer hebben wij altijd raam open en verwarming uit.

Ik dacht in eerste instantie op de 1ste en zolder vv te plaatsen en dan op lage temp te houden. Het kantoor zou dan met een infrarood paneel plaatselijk verwarmd kunnen worden. Een installateur die laatst langs is geweest suggereert echter airco’s. Wat is wijsheid? Alle radiatoren verwijderen op de 1ste verwijderen en dus helemaal zonder verwarming in de slaapkamers vind ik best een grote stap. Maar misschien is lokaal verwarmen met airco’s waar het nodig is wel het meest duurzaam.

Ben wel bang dat airco’s de trend vh moment zijn en dat op de lange termijn dit eigenlijk helemaal geen efficiënte oplossing is. De verbouwing is deels voor onszelf maar ook als investering als we het over een jaar of 10 gaan verkopen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken.

Warmtepomp is op dit moment trouwens niet noodzakelijk lijkt me.

Alvast bedankt voor de input. Ik ben niet erg technisch onderlegd dus als het in lekentaal kan, dan graag. :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
Maar even, je hébt nu toch gewoon verwarming op de 1e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 10:05
Tsja, vloerverwarming is prima geschikt voor lage temperaturen dus in de toekomst een warmtepomp.
Vooral als je nog de begane grond gaat aanpakken.

Maar heb je een paar ruimten die verwarmd moeten worden dan is een airco oook een optie. Zie de ervaringen in het lucht-lucht topic.

Alleen je ketel is uit 2008. Het punt nadert waar je over vervanging moet nadenken.
Dus je kan beter nu bepalen waar je in de toekomst heen wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkerhandenx2
Kurma schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:21:
Maar even, je hébt nu toch gewoon verwarming op de 1e verdieping?
Klopt. In alle vertrekken zijn radiatoren aanwezig. Wel wat verouderd en helaas zijn alle verwarmingsbuizen niet ingefreesd. Zou daar graag van af willen en investeren in een duurzamere / toekomstbestendige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkerhandenx2
D-dark schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:22:
Alleen je ketel is uit 2008. Het punt nadert waar je over vervanging moet nadenken.
Dus je kan beter nu bepalen waar je in de toekomst heen wil gaan.
Foutje van mijn kant. Ketel is van 2014. 8 jaar oud ipv van 2008. Heb mijn bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkerhandenx2
Nog verdere reacties?
Pagina: 1