Toon posts:

AM5? 1080p/144hz game/internet pc. later 1440p?

Pagina: 1
Acties:

• Kovuu
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-01 23:36
Hi! Mijn huidige systeem (ryzen 1600, 1060 gtx) heeft zijn beste tijd wel gehad en ben op zoek naar een nieuwe build. edit n.a.v. eerste reactie: ik weet dat een nieuwe cpu past, maar wil graag een nieuwe build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om te gamen (Escape from Tarkov, Apex Legends, WoW, COD en nieuwe titels die interessant zijn). Daarnaast heb ik altijd een aantal browser tabs open en kijk ik regelmatig streams tijdens/tussendoor het gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn partner heeft stiekem 1000 euro gespaard als cadeau voor mijn verjaardag/kerst om te gebuiken voor een nieuwe pc. Alles erboven is eigen kosten, dus niet echt een maximum, maar wel graag bang for buck.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
huidige monitor (1080p/144hz/gsync), randapparatuur zoals, muis, toetsenbord etc aanwezig. Heb wat issues met mijn huidige systeem, dus begin graag verder vanaf 0.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een setup die voorlopig goed meekan en over de jaren te verbeteren is en zo met minimale uitgaven up to date kan blijven, vandaar de kijk naar AM5. Eventueel een upgrade naar 1440p monitor is niet uitgesloten.
Verder denk ik aan een 2TB m.2 voor mijn opslag van games en andere zaken. Zal wel genoeg zijn denk ik?
Mijn partner wil graag dat ik ook Wifi neem voor het geval dat en aangezien ik 1000 euro krijg ga ik daar dus niet tegenin. 8)7

Hier mijn lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 275,80€ 275,80
1MoederbordenMSI PRO B650M-A WIFI€ 219,-€ 219,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 98,78€ 98,78
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK2-32€ 148,64€ 148,64
1VoedingenCorsair TX750M€ 91,90€ 91,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 136,99€ 136,99
Totaal€ 1.505,01

Alles bij Azerty op dit moment incl. assemblage (89 euro) nu €1658.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd een Nvidia GPU gehad, dus niet bekend met AMD. Wel goede verhalen over gehoord/gelezen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind energieverbruik wel belangrijk. De pc staat vaak aan, ook wel eens onder werktijd i.v.m. thuiswerken. Gezien de huidige energieprijzen dus wel een aandachtspunt.

Daarnaast maakt een beetje geluid niet uit, maar het moet geen orkaan zijn.

Ga je overklokken?
Nee, ik wil een systeem wat zonder te rommelen goed genoeg werkt.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag advies over het complete plaatje. Is alles compatible, met name ram, mobo?

Daarnaast graag jullie ongezouten mening over mogelijke verbeteringen op alle vlakken. Niets staat vast en er is ook nog niets gekocht. Er zijn zo veel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie qua onderdelen af en toe.

Aandachtspunt is dat het wel bij Azerty verkrijgbaar moet zijn i.v.m. assemblage

Bedankt alvast! _/-\o_

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je weet dat je ook alleen de cpu kan upgraden op je huidige moederbord van 1600x naar 5600x bijvoorbeeld ? (mits je MB dit ondersteunt, maar dat zijn er meer dan je denkt). Ik ben zelf ook van een 1600x naar een 5700x gegaan en voorlopig is dat voor mij prima.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• Kovuu
TTLCrazy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
Je weet dat je ook alleen de cpu kan upgraden op je huidige moederbord van 1600x naar 5600x bijvoorbeeld ? (mits je MB dit ondersteunt, maar dat zijn er meer dan je denkt). Ik ben zelf ook van een 1600x naar een 5700x gegaan en voorlopig is dat voor mij prima.
Bedankt voor je advies! Daar ben ik mij zeker van bewust. De laatste BIOS staat al op dit MOBO vanwege troubleshooting, dus een 5800x3d kan er zelfs op.. Mijn ram/mobo/cpu hebben wat nare zaken meegemaakt en kom er niet uit waar het aan ligt. kort verhaal: usb poorten beginnen te haperen, ram werkt niet meer naar behoren, dus vandaar dat ik graag met een clean sheet wil beginnen.

Steek mijn tijd liever in een nieuwe build, zodat ik zeker weet dat alles optimaal werkt.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:44
Als ik jou was zou ik op de i5-13400 of i5-13500 wachten, deze worden begin januari verwacht. Als je die combineert met een goed B660 moederbord en 32 GB DDR4 RAM spaar je €150 - €200 uit die je dan aan een rappere videokaart kan uitgeven: bv. ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC of de iets goedkopere ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC, dan heb je dan betere gaming prestaties.

[Voor 4% gewijzigd door martyw op 14-12-2022 18:14]

• Kovuu
martyw schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:12:
Als ik jou was zou ik op de i5-13400 of i5-13500 wachten, deze worden begin januari verwacht. Als je die combineert met een goed B660 moederbord en 32 GB DDR4 RAM spaar je €150 - €200 uit die je dan aan een rappere videokaart kan uitgeven: bv. ASRock Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming D 16G OC of de iets goedkopere ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC, dan heb je dan betere gaming prestaties.
Erg interessant! ik ben ook niet iemand die nu vraagt en over een week besteld. Ik kan dus rustig een maandje wachten :)

Ik vraag mij wel af of nu een bord kopen voor DDR4 in een volledig nieuwe build het wel waard is? ik heb die mogelijkheden niet onderzocht voor intel mobo's. Hoe zit het daarmee?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:44
Kovuu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:27:
[...]

Erg interessant! ik ben ook niet iemand die nu vraagt en over een week besteld. Ik kan dus rustig een maandje wachten :)

Ik vraag mij wel af of nu een bord kopen voor DDR4 in een volledig nieuwe build het wel waard is? ik heb die mogelijkheden niet onderzocht voor intel mobo's. Hoe zit het daarmee?
Lees de conclusie van de eerste review over Intels laatsete CPU's alhier, met deze midrange CPU's zijn de verschillen te klein voor het prijsverschil.

• Kovuu
martyw schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:29:
[...]

Lees de conclusie van de eerste review over Intels laatsete CPU's alhier, met deze midrange CPU's zijn de verschillen te klein voor het prijsverschil.
Bedankt voor het leesvoer! Zorgt er alleen wel voor dat ik eigenlijk nu nog meer in de war ben geraakt betreft DDR4 of 5 met het oog op future proofing en eventueel updaten. Ook intel vs ryzen is nog aan het spoken, omdat ik meerdere reacties lees over stroomverbruik van intel, maar ook dat de ryzen heel heet wordt.

Ik hoor graag ook nog even wat andere meningen/feedback aan om te kijken of ik hierdoor richting een bepaalde kant ga leunen. Ik heb ook zitten kijken naar die 6800 xt overigens. De meerprijs lig ik niet heel erg wakker van, vraag mij meer af of de meerprijs het in prestatie ook waard is tov de gpu in mijn lijstje?

• Kovuu
Na wat googlen en leesvoer lees ik toch eigenlijk wel dat DDR5 nu wel aangeraden wordt als je een complete nieuw build gaat maken. in dat geval zou ik de ram modules later nog eens kunnen vervangen voor ram met hogere snelheid of betere timings.

Laten we dus voor het gemak even uitgaan van een DDR5 setup. de intel vs ryzen kwestie is nog even een discussiepunt.

Ik hoor graag meer ongezouten feedback :D

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:35
Beide worden heet, zorg dat je de koeling op orde hebt(bezuinig er niet op🙂). Dan zal je er geen last van hebben.

Ik was voor AM5 gegaan maar had wel gewacht op de nieuwe cpu’s met veel cache die nog uit gaan komen.

• Kovuu
freaky35 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:52:
Beide worden heet, zorg dat je de koeling op orde hebt(bezuinig er niet op🙂). Dan zal je er geen last van hebben.

Ik was voor AM5 gegaan maar had wel gewacht op de nieuwe cpu’s met veel cache die nog uit gaan komen.
Waar ik in eerste instantie aan zat te denken, en dus ook het lijstje op heb gebaseerd, is ook AM5. ik heb helaas (door omstandigheden) het upgradepad vanaf de ryzen 1600 niet kunnen volgen, daarna kreeg ik mobo problemen en vind ik dat nu niet meer waard.

het initiele idee was dus om vanuit de 7600 (eventueel met meer cache?) te beginnen met ddr5 en later een upgradepad te volgen met latere cpu releases mocht ik prestatieproblemen krijgen.

die CPU's met meer cache komen ook in januari volgens mij?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee