Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
Ik ben van plan om mijn PV-installatie uit te gaan breiden. Er komt een elektrische auto aan en op mijn tuinhuis heb ik nog een dakoppervlakte die ongeveer 3000 Wp zou kunnen huisvesten.

Mijn vraag is wat de eenvoudigste manier is om de omvormer op de groepenkast aan te sluiten. Het tuinhuis heeft geen eigen groepenkast maar krijgt zijn stroom vanuit onze woning. Die groepenkast heeft nog een vrije groep maar aangezien de woning geen kruipruimte heeft is het trekken van een nieuwe AC kabel naar het tuinhuis niet bepaald eenvoudig.

Kan ik met een PV verdeler in het tuinhuis de omvormer aansluiten op de bestaande groep die momenteel het tuinhuis met stroom verzorgd ? Er zijn geen grote verbruikers aanwezig, alleen maar een paar lampen en stopcontacten. Voor zover ik het kan controleren heeft het tuinhuis zijn eigen groep. Is een PV verdeler een goede oplossing die ook aan alle normen en eisen voor een veilige installatie voldoet of moet er toch gegraven worden ?

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het tuinhuis een eigen groep heeft kan het. Dan kan je een PV verdeler / onderverdeler plaatsen met twee groepen (+ aardlekbeveiliging + hoofdschakelaar). Maar er mag dan niets anders op de voeding naar het tuinhuis zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
Een pv verdeler voldoet maar het tuinhuis moet wel op een individuele groep zitten in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06 21:01

hfa

Wat is de afstand van het tuinhuis tot het woonhuis? I.v.m. weerstand van de kabel (2,5qmm2?) en netimpedantie.