Slim deurslot icm krukbediend slot (ivm meerpuntssluiting)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volgens mij is krukbediend de juiste term, maar waar het om gaat is dat wij achter een buitendeur hebben die een meerpuntssluiting heeft. Omdat ik niet weet of het overal zo werkt, even de uitleg:
Stel de deur zit op slot dan kan je de sleutel een paar slagen omdraaien en daarna de deurkruk naar beneden doen, dan opent de meerpuntssluiting én de deur zelf gaat dan ook gewoon gelijk open. Dichtdoen werkt dan alleen door eerst de deurkruk even omhoog te doen, waarmee je de meerpuntssluiting erop zet, dan pas kan je de sleutel weer omdraaien om de cilinder op slot te doen. Doe je dat niet, dan kan natuurlijk iedereen de deur openen.

Kortom: ik snap dat geen enkel slim deurslot de kruk zelf fysiek zal kunnen bedienen. Maar zijn er wellicht oplossingen die de kruk-actie wel kunnen vervangen en vervolgens door een slim deurslot te bedienen zijn?

Als dat er niet is, dan zal er toch niks anders opzitten dan de kruk altijd handmatig omhoog te duwen, waarna een slim slot de rest kan doen.

Reden voor ons is namelijk dat onze oudste de leeftijd begint te krijgen waarmee hij zelf van/naar school/vriendjes gaat en vaak fietsend en dus achterom binnenkomt.

Ik heb wel de Xiaomi Aqara N100/A100 Pro gevonden, welke zelfs Apple HomeKey ondersteunt, een vingerafdruk of een cijfercode (die je ook nog eens tijdsgebonden kan maken, waardoor je niet 24/7 een risico loopt) en met deurkruk en al een compleet slot+cilinder vervanger is. Maar... hij is officieel niet in Europa verkrijgbaar, heeft een veel grotere opening in de deur nodig waardoor je dus een stuk uit je deur moet frezen en daarmee ook niet makkelijk terugkan naar iets eenvoudigers (stel het bevalt niet) en ik kan ook niet vinden of die wel werkt met een meerpuntssluiting.

Andere optie waar ik naar kijk is bijv. de Nuki 3.0 Pro met de nieuwe 2.0 keypad, de cilinder die er nu in zit is al een hotelsluiting, dus is altijd de back-up met fysieke sleutel van buiten mogelijk, maar die kan gegarandeerd niet zelf de krukbeweging maken natuurlijk en ik zie het dus al gebeuren dat het af en toe vergeten wordt. Met een groot gedeelte van de dag een deur die niet op slot zit.

Laatste optie die ik zie is het slot vervangen zodat er aan de buitenkant geen kruk meer zit, maar dan weet ik te weinig van sloten of ik wel die meerpuntssluiting kan behouden en onveiliger wil ik het zeker niet maken.

Wat zien jullie als opties?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-06 23:45
MooDyBLueS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:31:

Als dat er niet is, dan zal er toch niks anders opzitten dan de kruk altijd handmatig omhoog te duwen, waarna een slim slot de rest kan doen.

Reden voor ons is namelijk dat onze oudste de leeftijd begint te krijgen waarmee hij zelf van/naar school/vriendjes gaat en vaak fietsend en dus achterom binnenkomt.

Ik heb wel de Xiaomi Aqara N100/A100 Pro gevonden, welke zelfs Apple HomeKey ondersteunt, een vingerafdruk of een cijfercode (die je ook nog eens tijdsgebonden kan maken, waardoor je niet 24/7 een risico loopt)

Andere optie waar ik naar kijk is bijv. de Nuki 3.0 Pro met de nieuwe 2.0 keypad, de cilinder die er nu in zit is al een hotelsluiting, dus is altijd de back-up met fysieke sleutel van buiten mogelijk, maar die kan gegarandeerd niet zelf de krukbeweging maken natuurlijk en ik zie het dus al gebeuren dat het af en toe vergeten wordt. Met een groot gedeelte van de dag een deur die niet op slot zit.

Wat zien jullie als opties?
Hoe zie je dat voor je; een slimme oplossing om de "kruk" te bedienen? Dat zal altijd een handmatige actie vereisen. Op dit forum zijn o.a. topics van Nuki te vinden waarbij mensen met zelfde situatie zichzelf hebben aangeleerd om inderdaad altijd de kruk om hoog te zetten zodat Nuki de rest kan doen.

Om even terug te komen op je punt dat er tijdsgebonden sleutels / codes uitgedeeld kunnen worden, dit kan met de meeste slimme sloten. Zowel met Nuki als bijv. Yale Linus kun je tijdsgebonden codes en digitale sleutels aanmaken. Dus puur daarvoor zou je niet naar een niet Europees erkende hoeven te kijken...

Let trouwens wel op: Als je toch bij Nuki uitkomt om even goed te kijken of de pro versie wilt of 3.0 met aparte bridge. Maakt namelijk wel een verschil in alles "lokaal" aansturen of via de WiFi en daarmee de Nuki Cloud (wat bij de Pro versie zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Axel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:40:
[...]

Hoe zie je dat voor je; een slimme oplossing om de "kruk" te bedienen? Dat zal altijd een handmatige actie vereisen. Op dit forum zijn o.a. topics van Nuki te vinden waarbij mensen met zelfde situatie zichzelf hebben aangeleerd om inderdaad altijd de kruk om hoog te zetten zodat Nuki de rest kan doen.
Nou ja, dat leek mij dus ook al onmogelijk in de directe zin. Maar volgens mij ben ik wat meer zoeken er al achter gekomen dat een deel van de oplossing kan liggen in het vervangen van de krukbediening naar sleutelbediening. Ik heb er weinig verstand van, maar het lijkt er dan wel op dat ik het complete slot moet vervangen, inclusief boven en onder de uitvalsloten (haken)?
Om even terug te komen op je punt dat er tijdsgebonden sleutels / codes uitgedeeld kunnen worden, dit kan met de meeste slimme sloten. Zowel met Nuki als bijv. Yale Linus kun je tijdsgebonden codes en digitale sleutels aanmaken. Dus puur daarvoor zou je niet naar een niet Europees erkende hoeven te kijken...
Dat is goed om te weten! Ik zie het nu inderdaad bij de Nuki bijv. staan. Ik moet toegeven dat ik nu meer aan het kijken ben naar de fysieke oplossing op de eerste plaats en welke slimme sloten daarop aansluiten, pas daarna welke functionaliteit ze dan hebben. Idealiter heb ik dus wel een tijdsgebonden code, zodat ik zeg 14-19u de cijfercode voor mijn zoontje actief kan houden, maar daarbuiten niet. Niet dat hij niet naar binnen mag daarbuiten (uiteraard :P ) maar omdat hij op zijn leeftijd toch niet later thuiskomt dan dat. Later dus ruimer zetten, maar dan hoeft hij geen sleutel mee en alleen een code te onthouden.

Ik heb weleens begrepen dat vingerafdrukken niet betrouwbaar zijn bij kinderen, pas bij 16+ grofweg, maar op zich zou beide dan wel een optie zijn, mocht de vingerafdruk niet werken, dan gewoon de code.

Terugkomend op die Aqara: wat me daarin aanspreekt buiten wat ik allemaal al noemde is dus eigenlijk het hele pallet aan opties inclusief volwaardige Homekit integratie. Ik zie namelijk dat veel sloten wel Homekit integratie claimen, maar geen Homekey ondersteunen. Ik zie het binnen een paar jaar namelijk wel gebeuren dat mijn zoon een telefoon meekrijgt en dan zou het fijn zijn om daarmee de deur te openen, maar ook voor onszelf natuurlijk, is toch weer een tikkeltje sneller dan een code intikken.
Let trouwens wel op: Als je toch bij Nuki uitkomt om even goed te kijken of de pro versie wilt of 3.0 met aparte bridge. Maakt namelijk wel een verschil in alles "lokaal" aansturen of via de WiFi en daarmee de Nuki Cloud (wat bij de Pro versie zo is).
Ah, daar moet ik me even in verdiepen dan. Ik weet dat Homekit in principe alles lokaal doet, maar dat los van Homekey op een iPhone/Apple Watch volgens mij geen codes/vingerafdrukken mogelijk zijn. Dus dat zal dan altijd de proprietary oplossing van de fabrikant blijven denk ik? Dat vind ik geen ramp, maar ik wil sowieso geen cloud afhankelijkheid. Het moet wel blijven werken als het internet eruit ligt, dat hij los daarvan bepaalde dingen met de cloud communiceert vind ik niet zo'n ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 21:56
Ik heb hier dezelfde uitdaging. Ook een achterdeur met zo'n sluiting.
Kind is oud genoeg om zelf naar huis te gaan maar vergeet vaak 's ochtends in de drukte de sleutel (met airtag) mee te nemen.
Loqed valt af. Te onbetrouwbaar, kan sleutel niet meer gebruiken en mobiel nodig.
Ook uitgekomen bij Nuki met een keypad 2.0.
Kind kan de deur open doen met een sleutel, met zijn vinger en met een code. Lukt het echt niet dan kan hij aanbellen en via slimme deurbel kan ik zien dat hij het is en zelfs van afstand de deur opendoen. Voor het geval hij de sleutel en de code is vergeten en zijn vinger het ook niet doet.
Als kind weer weg gaat, alleen even de kruk omhoogdoen voor de deur op slot kan maar dat moest sowieso al.
En je kan inderdaad de tijden enzo opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SjigEd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:26:
Ik heb hier dezelfde uitdaging. Ook een achterdeur met zo'n sluiting.
Kind is oud genoeg om zelf naar huis te gaan maar vergeet vaak 's ochtends in de drukte de sleutel (met airtag) mee te nemen.
Loqed valt af. Te onbetrouwbaar, kan sleutel niet meer gebruiken en mobiel nodig.
Ook uitgekomen bij Nuki met een keypad 2.0.
Kind kan de deur open doen met een sleutel, met zijn vinger en met een code. Lukt het echt niet dan kan hij aanbellen en via slimme deurbel kan ik zien dat hij het is en zelfs van afstand de deur opendoen. Voor het geval hij de sleutel en de code is vergeten en zijn vinger het ook niet doet.
Als kind weer weg gaat, alleen even de kruk omhoogdoen voor de deur op slot kan maar dat moest sowieso al.
En je kan inderdaad de tijden enzo opgeven.
Klinkt inderdaad als exact dezelfde uitdaging, behalve dan dat het bij ons om achter gaat waar we geen slimme deurbel of camera hebben. Maar dat valt desnoods te regelen natuurlijk.

Waar ik nog benieuwd naar ben: heb je nog overwogen om je slot te vervangen voor een sleutelbediend slot zoals deze? Ik weet niet of het 1:1 overeenkomt en hoe moeilijk het vervangen is, maar qua prijs vind ik het erg meevallen. Dat zou namelijk toch wel weer die handeling van kruk omhoog doen schelen en heb je eigenlijk garantie dat hij altijd op slot gaat, dankzij de Nuki. Maar goed, ik ben geen slotenexpert en weet dus niet hoe moeilijk of makkelijk het is. Cilinders heb ik wel zelf vervangen destijds, dat is peanuts, maar dit gaat natuurlijk een stapje verder. Vandaar ook dat ik benieuwd ben waarom jij dit wel/niet overwogen hebt.

Heb je verder nog tips wat betreft welke Nuki versie te kiezen? Qua keypad wil ik sowieso de nieuwe met vingerafdruk dan, wel duurder, maar wel zo fijn om te hebben. En werkt het bij de kinderen niet, dan sowieso voor ons.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-12-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 21:56
Wat Nuki betreft is mijn keuze de SMART LOCK 3.0 PRO. Daar zit alles al in: Wifi, Power Pack.

Ik heb er inderdaad aan gedacht om het slot te vervangen. Maar dat kan altijd nog. De huidige zit er perfect in en de kruk omhoog is maar een kleine handeling die iedereen hier standaard al doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-06 23:45
MooDyBLueS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:12:
[...]

Nou ja, dat leek mij dus ook al onmogelijk in de directe zin. Maar volgens mij ben ik wat meer zoeken er al achter gekomen dat een deel van de oplossing kan liggen in het vervangen van de krukbediening naar sleutelbediening. Ik heb er weinig verstand van, maar het lijkt er dan wel op dat ik het complete slot moet vervangen, inclusief boven en onder de uitvalsloten (haken)?

[...]

Dat is goed om te weten! Ik zie het nu inderdaad bij de Nuki bijv. staan. Ik moet toegeven dat ik nu meer aan het kijken ben naar de fysieke oplossing op de eerste plaats en welke slimme sloten daarop aansluiten, pas daarna welke functionaliteit ze dan hebben. Idealiter heb ik dus wel een tijdsgebonden code, zodat ik zeg 14-19u de cijfercode voor mijn zoontje actief kan houden, maar daarbuiten niet. Niet dat hij niet naar binnen mag daarbuiten (uiteraard :P ) maar omdat hij op zijn leeftijd toch niet later thuiskomt dan dat. Later dus ruimer zetten, maar dan hoeft hij geen sleutel mee en alleen een code te onthouden.

Ik heb weleens begrepen dat vingerafdrukken niet betrouwbaar zijn bij kinderen, pas bij 16+ grofweg, maar op zich zou beide dan wel een optie zijn, mocht de vingerafdruk niet werken, dan gewoon de code.

Terugkomend op die Aqara: wat me daarin aanspreekt buiten wat ik allemaal al noemde is dus eigenlijk het hele pallet aan opties inclusief volwaardige Homekit integratie. Ik zie namelijk dat veel sloten wel Homekit integratie claimen, maar geen Homekey ondersteunen. Ik zie het binnen een paar jaar namelijk wel gebeuren dat mijn zoon een telefoon meekrijgt en dan zou het fijn zijn om daarmee de deur te openen, maar ook voor onszelf natuurlijk, is toch weer een tikkeltje sneller dan een code intikken.

[...]

Ah, daar moet ik me even in verdiepen dan. Ik weet dat Homekit in principe alles lokaal doet, maar dat los van Homekey op een iPhone/Apple Watch volgens mij geen codes/vingerafdrukken mogelijk zijn. Dus dat zal dan altijd de proprietary oplossing van de fabrikant blijven denk ik? Dat vind ik geen ramp, maar ik wil sowieso geen cloud afhankelijkheid. Het moet wel blijven werken als het internet eruit ligt, dat hij los daarvan bepaalde dingen met de cloud communiceert vind ik niet zo'n ramp.
Dan zou je inderdaad je hele strip moeten vervangen.
Je geschetste scenario met tijden is met bijv. Nuki maar ook Yale Linus helemaal mogelijk!
De Aqara is ook een erg mooie oplossing, maar er is nog geen enkel (gecertificeerd) slim slot op de Europese markten die HomeKey ondersteunen. Volgens mij voornamelijk omdat wij wat strengere regels kennen omtrent sloten maar vooral andere typen sloten hebben dan bijv. USA.

HomeKit houdt het inderdaad lokaal, maar de functies in HomeKit van Nuki en bijv. Yale zijn echt zoveel als: op slot draaien en van slot af doen van je deur. Volgens mij kan je niet eens de deur echt daadwerkelijk openen via HomeKit (wel van slot draaien). Digitale sleutels aanmaken, tijd gebaseerde toegang etc. vind allemaal plaats in de app van Nuki. Wil je dat ook buitenshuis kunnen doen, zul je OF de bridge nodig hebben (daarmee houdt je het ook lokaal). OF de Nuki 3.0 Pro. Maar dan zit je vast aan WiFi oplossing waarbij je verplicht via de Nuki cloud moet (zover ik tot nu toe heb begrepen). Waar ik niet zo'n fan van ben...

(ben zelf ook aan overwegen of ik een Nuki slot wil, vandaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Axel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:29:
[...]

Dan zou je inderdaad je hele strip moeten vervangen.
Je geschetste scenario met tijden is met bijv. Nuki maar ook Yale Linus helemaal mogelijk!
De Aqara is ook een erg mooie oplossing, maar er is nog geen enkel (gecertificeerd) slim slot op de Europese markten die HomeKey ondersteunen. Volgens mij voornamelijk omdat wij wat strengere regels kennen omtrent sloten maar vooral andere typen sloten hebben dan bijv. USA.

HomeKit houdt het inderdaad lokaal, maar de functies in HomeKit van Nuki en bijv. Yale zijn echt zoveel als: op slot draaien en van slot af doen van je deur. Volgens mij kan je niet eens de deur echt daadwerkelijk openen via HomeKit (wel van slot draaien). Digitale sleutels aanmaken, tijd gebaseerde toegang etc. vind allemaal plaats in de app van Nuki. Wil je dat ook buitenshuis kunnen doen, zul je OF de bridge nodig hebben (daarmee houdt je het ook lokaal). OF de Nuki 3.0 Pro. Maar dan zit je vast aan WiFi oplossing waarbij je verplicht via de Nuki cloud moet (zover ik tot nu toe heb begrepen). Waar ik niet zo'n fan van ben...

(ben zelf ook aan overwegen of ik een Nuki slot wil, vandaar)
Thanks! Dit maakt het allemaal wel een stuk duidelijker. Verplicht via de Nuki cloud zie ik niet zitten, als ik een bridge kan koppelen en daarmee zelf in control ben, is het prima.

Maar inderdaad; wat jij benoemt van Homekit had ik al een beetje meegekregen en dat is dus juist wat de Aqara wel doet, namelijk middels Homekey. En ook zaken als: deur op slot doen nadat de deur gesloten is. Er zit een sensor in die dus merkt of de deur dicht zit of open staat en daar maakt Homekey/Homekit gebruik van. Evenals de mogelijkheid om codes aan te maken voor Guest users, maar inderdaad: cijfercodes met tijdbeperkingen zit volgens mij überhaupt nog niet in Homekit, dus vandaar dat ik dat dan wel via de app van de fabrikant zou moeten doen, wat geen ramp is zolang het maar niet afhankelijk is van internet om überhaupt de deur te openen op die manier. Puur voor instellingen wijzigen vind ik het prima.
Pagina: 1