Toon posts:

Zonnepanelen twee-onder-één-kap zuid-zuidwest orientatie

Pagina: 1
Acties:

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:49
Goedendag beste mede-Tweakers,

Ook hier toe aan de volgende stap in onze verduurzamingsroute. Wij willen voornamelijk verduurzamen vanwege het idealistische en financiele aspect. Op dit moment zijn wij ons aan het oriënteren op zonnepanelen en hebben wij onze eerste offerte ontvangen. Echter heeft ons huis meerdere plaatsings-opties waarover ik niet geheel zeker ben wat de meest optimale zou zijn, vandaar ook deze hulpvraag aan de community.

Alvast bedankt voor jullie input!
Foto's

Het dak aan de linkerzijde betreft 60 graden volgens 3D BAG Viewer. Het kleinere schuine dakdeel aan de voorzijde, wegkant, kent ook een hoek van 60 graden. Ook hebben we een deel plat dak.

Overzichtfoto van PDOK Viewer met bovenzijde op noord.

Vooraanzicht woning genomen vanuit het zuiden, kijkrichting noord.

Overzicht grootste dakdeel.

Meer detail grootste dakdeel.
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak is ongeveer 7,20 meter x 2,00 meter = 14,4 m2. Hier zitten bij mijn weten geen obstakels op.

Grootste dakdeel met oriëntatie zuid zuidwest is wat lastiger. Deze verloopt van de breedte bovenin van 7,20 meter naar onderin naar 10,00 meter. Hoogte is ongeveer 5 meter. Dit zou neerkomen, uitgaande van 7,20 x 5 = 36 m2. Echter is deze niet geheel te benutten i.v.m. dakramen en pijpjes, zie hiervoor de laatste foto.

Het dakdeel aan de voorzijde wegkant, heeft ook een verloop in de breedte van bovenin 2,00 meter naar 3,50 meter. Hoogte is ongeveer 2,50 meter. Uitgaande van 2,00 x 2,5 = 5 m2. Deze kent geen obstakels en oriëntatie is zuid zuidoost.
Schaduw
Onze dakdelen zijn eigenlijk allemaal schaduw vrij. Het dak op de zuid zuidoost zijde kent wel een boom van de buren (zie de voorlaatste en laatste foto), maar volgens mij belemmert deze de zon amper op het dak. Zeker als de panelen wat hoger geplaatst worden. In de zomer moet dit sowieso geen probleem zijn i.v.m. hogere zonnestand. Overige objecten in de buurt liggen op voldoende afstand om geen hinder te veroorzaken.
Jaarverbruik
Gezien wij er nog geen geheel jaar wonen (vanaf mei 2022) betreft dit nog een schatting.. Momenteel is de verwachting dat wij rond de 1600 kWh gaan uitkomen. We letten erg op ons verbruik! In de toekomst willen wij over naar elektrisch koken, een warmtepomp voor verwarming en een elektrische auto. Waarvan de elektrische auto pas om de langere termijn verwacht wordt (7 tot 10 jaar). V.w.b. verwarming; ons gasverbuik zal volgens onze schatting liggen tussen de 800 en 1000 m3. Op mindergas.nl is ons verbruik voor de maand december tot dusver 0,250 m3/graaddag.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Dit betreft een standaard 1 x25A. Binnenkort willen wij ook over naar 3 x 25A i.v.m. de toekomstplannen.
Budget en doel
Budget is rond de 8.000 euro, maar mag zeker ook minder als dat volstaat. Meer mag ook voor de perfecte installatie voor onze behoeftes.

Bedoeling is om in ieder geval ons huidige verbruik + elektrisch koken en deel toekomstige verwarming met warmtepomp op te vangen op jaarbasis. Veel meer is op dit moment ook niet mogelijk is mijn verwachting op 1 x 25A. Indien er redelijk gemakkelijk meer geplaatst kan worden willen wij eventueel ook denken aan een installatie die het huidige verbruik + elektrisch koken en toekomstige warmtevoorziening kan dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
In principe willen wij het uitbesteden aan een installateur. Ik zou eventueel een dag of twee verlof kunnen nemen om hand en span diensten te verlenen, maar ik heb geen ervaring met het installeren van zonnepanelen.
Bijhouden van data
Niet relevant. Ik heb het overzicht van al mijn verbruik al via HomeWizard, hier hoeft niet nog een systeem bij :)
Reeds verkregen offertes
365Zon via Vereniging Eigen Huis:

8x JA Solar 405wp zonnepanelen met Growatt/Goodwe omvormer inclusief installatie voor 4.159,00 euro o.b.v. 0% BTW. Eventueel met Enphase micro omvormers voor een meerprijs van 158,00 euro inclusief BTW per paneel.

Verder tot op heden nog geen andere offertes aangevraagd. Dit gaat nog wel gebeuren, maar het zou fijn zijn als ik op voorhand weet wat voor ons de beste oplossing zou zijn.
Regio
Zuid Friesland

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Anniedrew
Topic is inmiddels al even oud maar nog geen reactie helaas. Misschien toch iemand die zijn licht hierop kan laten schijnen? Het wordt zeer gewaardeerd!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:41
Micro omvormers is niet nodig op een eenvoudig dak zonder noemenswaardige schaduw. Voor dat geld kan je beter extra panelen neerleggen. Leg zoveel mogelijk Wp binnen je budget. 6 panelen in portret op oost op het platte dak en 8 a 10 op het schuine dak naar west en dat alles op een 2 MPPT omvormer. Moet te doen zijn binnen de 8K.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat is die pijp linksonderin? Mogelijk kun je die vervangen door lage ventilatiepan zodat er een paneel overheen past.

Ik zou zelf even aan het tekenen gaan met Sunny Design om zoveel mogelijk panelen er op te krijgen zodat je een beetje een beeld krijgt. Even rondkijken in andere topics wat voor types panelen er geoffreerd worden, zodat je die in Sunny Design kunt invoeren voor de maten.

En daarna nog wat offertes van lokale installateurs opvragen.

Edit: ik zit de luchtfoto nog eens te bekijken, hoe groot is jullie deel van het platte dak? Mogelijk kun je daar ook een oost-west opstelling ('dakjes') kwijt.

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2023 15:09]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Anniedrew
Uszka schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:27:
Micro omvormers is niet nodig op een eenvoudig dak zonder noemenswaardige schaduw. Voor dat geld kan je beter extra panelen neerleggen. Leg zoveel mogelijk Wp binnen je budget. 6 panelen in portret op oost op het platte dak en 8 a 10 op het schuine dak naar west en dat alles op een 2 MPPT omvormer. Moet te doen zijn binnen de 8K.
Dank je wel voor je reactie! De optie om panelen op het platte dak te oriënteren op oost had ik nog niet aan gedacht, waarvoor dank! Dat zou zoals ik nu zie gedurende de hele dag energie-opwek creëren als ik het schuine dak ook benut.

Denk dat ik vermoedelijk dan wel voor landscape ga, gezien ik anders de buren wellicht de wind uit de zeilen haal. Zij willen waarschijnlijk direct mee met de zonnepanelen, alleen hun schuindakoriëntatie is niet heel gunstig.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:41
Anniedrew schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:10:

Denk dat ik vermoedelijk dan wel voor landscape ga, gezien ik anders de buren wellicht de wind uit de zeilen haal. Zij willen waarschijnlijk direct mee met de zonnepanelen, alleen hun schuindakoriëntatie is niet heel gunstig.
Met oriëntatie op oost ligt de lage kant naar de buren. Leggen zij de panelen naar west dan liggen de lage kanten van beide rijen naar elkaar toe. Perfect zou ik zeggen.

• Anniedrew
ThinkPad schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:06:
Wat is die pijp linksonderin? Mogelijk kun je die vervangen door lage ventilatiepan zodat er een paneel overheen past.

Ik zou zelf even aan het tekenen gaan met Sunny Design om zoveel mogelijk panelen er op te krijgen zodat je een beetje een beeld krijgt. Even rondkijken in andere topics wat voor types panelen er geoffreerd worden, zodat je die in Sunny Design kunt invoeren voor de maten.

En daarna nog wat offertes van lokale installateurs opvragen.

Edit: ik zit de luchtfoto nog eens te bekijken, hoe groot is jullie deel van het platte dak? Mogelijk kun je daar ook een oost-west opstelling ('dakjes') kwijt.
De pijp links onderin is voor de wasemkap. De andere (bovenzijde) is de afzuiging voor de douche/toilet. Slim idee, ik ga er naar kijken!

Ja ik ga zeker nog wat bedrijven langs om te informeren naar een offerte. Binnenkort komt een bevriende installateur langs om de zaken ook eens door te nemen. Deze zal ik ook verwerken in het starttopic t.z.t.

Verder is het platte dak van binnenuit gemeten 7,20 meter x 2,00 meter (de andere helft is van de buren). Die oost-west dakjes zouden wel een mooie discrete oplossing zijn, alleen zouden ze dan niet ver van hun optimale ligging komen? Hier bedoel ik me dat de lengte as daarmee niet op noord-zuid komt maar op noordwest-zuidoost. Lijkt mij dat dat wel enige invloed heeft op de opbrengst.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Hoe hoog is de opstaande rand van de daknok?

Samen met de buren zou wellicht efficiënt een omgekeerd dakje gelegd kunnen worden: \/

Dat is voor jouw iets minder gunstig - maar er kan dan zonder tussenruimte gelegd worden zodat extra panelen dit compenseren.
Als het binnen 2 meter is, dus riant 4 meter samen met de buren zou het ook nog eens met forse hoog vermogen panelen kunnen.

Samen sterker zeg maar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee