Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal gebruikt gaan worden als CAD/CAM Workstation,
Ontwerpen/openen/bewerken van 3d modellen , en programmeren van meerdere CNC-Machines
Daarnaast natuurlijk de standaard office programma's, maar dat draait op elke pc wel
Wat mag het systeem gaan kosten?
€2000 - €2500 incl. BTW
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Randapparatuur is allemaal al aanwezig, alleen het systeem zelf gaat vervangen worden.
Qua monitoren heb ik nu 2x Philips 276E schermen staan, 4K aangesloten met DP[/i]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kant en klaar systeem, van een goede fabrikant , Lenovo / HP / Dell
Grafische kaart en processor zullen de belangrijkste componenten zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia i.v.m. aanbevolen systeemeisen van de CAM software
Professionele videokaart, Quadro / RTX A2000 , geen "game"- videokaart, dit heeft in het verleden wel eens problemen opgeleverd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bang for the bucks.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar systemen aan mijn wenslijst toegevoegd , Ik ben vooral benieuwd of er hier gebruikers zijn met ervaring met (vergelijkbare) systemen , en/of advies waarom wel of juist niet te kiezen voor een van deze systemen.
Alternatieven zijn ook altijd welkom
PC 1 t/m 3 zijn eigenlijk Vergelijkbare systemen, met minimale verschillen.
Lenovo #3 = Basis systeem , duurste van deze 3.
Dell #1 , Beschikt over een K processor met iets hogere klokfrequentie, maar de turbo scheelt slechts 0.1 Ghz.
Verder vrijwel identiek aan de Lenovo.
Acer #2 , beschikt dan weer over 32GB DDR4 , i.p.v. 16GB DDR5 en 1TB M.2 i.p.v. 512GB SSD
Daartegenover heb ik ook nog de Thinkstation P360 Ultra (#4) gezet
Deze heeft een i9-12900 Processor , maar ik verwacht dat dit overkill gaat zijn.
Dit is tevens een kleinere behuizing waarbij ik minder USB-poorten heb waardoor ik met een HUB zou moeten gaan werken.
Concreet is de vraag dus, waarom zou ik bijna €400 meer betalen voor Lenovo #1 terwijl de andere 2 opties nagenoeg gelijk zijn.
Kan ik beter wegblijven van de Acer i.v.m. tragere DDR4, of compenseert de lagere CL dit? of zelfs überhaupt wegblijven van Acer?
Workstations op basis van een 13th Gen processor zijn momenteel nog schaars, en meestal ruim boven budget.
Ik sta altijd open voor alternatieven, mits goed onderbouwd.
Volgens mij alle belangrijke info hier wel beschreven, mocht ik toch iets missen dan hoor ik dat graag.
Systeem zal gebruikt gaan worden als CAD/CAM Workstation,
Ontwerpen/openen/bewerken van 3d modellen , en programmeren van meerdere CNC-Machines
Daarnaast natuurlijk de standaard office programma's, maar dat draait op elke pc wel
Wat mag het systeem gaan kosten?
€2000 - €2500 incl. BTW
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Randapparatuur is allemaal al aanwezig, alleen het systeem zelf gaat vervangen worden.
Qua monitoren heb ik nu 2x Philips 276E schermen staan, 4K aangesloten met DP[/i]
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kant en klaar systeem, van een goede fabrikant , Lenovo / HP / Dell
Grafische kaart en processor zullen de belangrijkste componenten zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia i.v.m. aanbevolen systeemeisen van de CAM software
Professionele videokaart, Quadro / RTX A2000 , geen "game"- videokaart, dit heeft in het verleden wel eens problemen opgeleverd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bang for the bucks.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar systemen aan mijn wenslijst toegevoegd , Ik ben vooral benieuwd of er hier gebruikers zijn met ervaring met (vergelijkbare) systemen , en/of advies waarom wel of juist niet te kiezen voor een van deze systemen.
Alternatieven zijn ook altijd welkom
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | PC's | Dell Precision 3660 MT (PYNPC) | € 1.929,90 | € 1.929,90 |
2 | PC's | Acer Veriton K8-690G i74132Q | € 2.064,- | € 2.064,- |
3 | PC's | Lenovo ThinkStation P360 Tower (30FM006AMH, Qwerty toetsenbord) | € 2.315,88 | € 2.315,88 |
4 | PC's | Lenovo ThinkStation P360 Ultra (30G1003LMH, Qwerty toetsenbord) | € 2.645,51 | € 2.645,51 |
Totaal | € 8.955,29 |
PC 1 t/m 3 zijn eigenlijk Vergelijkbare systemen, met minimale verschillen.
Lenovo #3 = Basis systeem , duurste van deze 3.
Dell #1 , Beschikt over een K processor met iets hogere klokfrequentie, maar de turbo scheelt slechts 0.1 Ghz.
Verder vrijwel identiek aan de Lenovo.
Acer #2 , beschikt dan weer over 32GB DDR4 , i.p.v. 16GB DDR5 en 1TB M.2 i.p.v. 512GB SSD
Daartegenover heb ik ook nog de Thinkstation P360 Ultra (#4) gezet
Deze heeft een i9-12900 Processor , maar ik verwacht dat dit overkill gaat zijn.
Dit is tevens een kleinere behuizing waarbij ik minder USB-poorten heb waardoor ik met een HUB zou moeten gaan werken.
Concreet is de vraag dus, waarom zou ik bijna €400 meer betalen voor Lenovo #1 terwijl de andere 2 opties nagenoeg gelijk zijn.
Kan ik beter wegblijven van de Acer i.v.m. tragere DDR4, of compenseert de lagere CL dit? of zelfs überhaupt wegblijven van Acer?
Workstations op basis van een 13th Gen processor zijn momenteel nog schaars, en meestal ruim boven budget.
Ik sta altijd open voor alternatieven, mits goed onderbouwd.
Volgens mij alle belangrijke info hier wel beschreven, mocht ik toch iets missen dan hoor ik dat graag.
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346