Toon posts:

Aankoopadvies Desktop workstation cad/cam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal gebruikt gaan worden als CAD/CAM Workstation,
Ontwerpen/openen/bewerken van 3d modellen , en programmeren van meerdere CNC-Machines
Daarnaast natuurlijk de standaard office programma's, maar dat draait op elke pc wel

Wat mag het systeem gaan kosten?
€2000 - €2500 incl. BTW

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Randapparatuur is allemaal al aanwezig, alleen het systeem zelf gaat vervangen worden.
Qua monitoren heb ik nu 2x Philips 276E schermen staan, 4K aangesloten met DP[/i]

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een kant en klaar systeem, van een goede fabrikant , Lenovo / HP / Dell
Grafische kaart en processor zullen de belangrijkste componenten zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia i.v.m. aanbevolen systeemeisen van de CAM software
Professionele videokaart, Quadro / RTX A2000 , geen "game"- videokaart, dit heeft in het verleden wel eens problemen opgeleverd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bang for the bucks.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar systemen aan mijn wenslijst toegevoegd , Ik ben vooral benieuwd of er hier gebruikers zijn met ervaring met (vergelijkbare) systemen , en/of advies waarom wel of juist niet te kiezen voor een van deze systemen.
Alternatieven zijn ook altijd welkom

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1PC'sDell Precision 3660 MT (PYNPC)€ 1.929,90€ 1.929,90
2PC'sAcer Veriton K8-690G i74132Q€ 2.064,-€ 2.064,-
3PC'sLenovo ThinkStation P360 Tower (30FM006AMH, Qwerty toetsenbord)€ 2.315,88€ 2.315,88
4PC'sLenovo ThinkStation P360 Ultra (30G1003LMH, Qwerty toetsenbord)€ 2.645,51€ 2.645,51
Totaal€ 8.955,29

PC 1 t/m 3 zijn eigenlijk Vergelijkbare systemen, met minimale verschillen.

Lenovo #3 = Basis systeem , duurste van deze 3.

Dell #1 , Beschikt over een K processor met iets hogere klokfrequentie, maar de turbo scheelt slechts 0.1 Ghz.
Verder vrijwel identiek aan de Lenovo.

Acer #2 , beschikt dan weer over 32GB DDR4 , i.p.v. 16GB DDR5 en 1TB M.2 i.p.v. 512GB SSD

Daartegenover heb ik ook nog de Thinkstation P360 Ultra (#4) gezet
Deze heeft een i9-12900 Processor , maar ik verwacht dat dit overkill gaat zijn.
Dit is tevens een kleinere behuizing waarbij ik minder USB-poorten heb waardoor ik met een HUB zou moeten gaan werken.

Concreet is de vraag dus, waarom zou ik bijna €400 meer betalen voor Lenovo #1 terwijl de andere 2 opties nagenoeg gelijk zijn.
Kan ik beter wegblijven van de Acer i.v.m. tragere DDR4, of compenseert de lagere CL dit? of zelfs überhaupt wegblijven van Acer?

Workstations op basis van een 13th Gen processor zijn momenteel nog schaars, en meestal ruim boven budget.

Ik sta altijd open voor alternatieven, mits goed onderbouwd.

Volgens mij alle belangrijke info hier wel beschreven, mocht ik toch iets missen dan hoor ik dat graag.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Beste antwoord (via MaD_co op 15-12-2022 22:05)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:17
Dat prijsverschil is niet zo prettig. Sterk de dell overwegen dan.

Quad channel wordt niet ondersteund door intel 12th gen. Dat is nog steeds een Xeon en HEDT exclusive feature.

In een ideale situatie koop je precies hetzelfde geheugen en prik je dat bij, vanwege compatibility. Ik vrees alleen dat je dat dan bij dell moet kopen en die prijs zal niet mals zijn vergeleken retail. Maarja, dat is de prijs van een prebuilt workstation.
Dan moet je ook nog hopen dat er uberhaupt 4 geheugenslots in die dell zitten. Ik mag het wel hopen met een workstation, maar bij dell weet je het nooit. Hun moederborden zijn altijd proprietary en houden zich aan geen enkele standaard.

Alternatief kun je ook kijken of Azerty een workstation voor je in elkaar kan sleutelen. Zij bieden voor zover ik weet ook garantie en support en zij bouwen al bijna 20 jaar zelf systemen voor klanten

[Voor 40% gewijzigd door youridv1 op 15-12-2022 11:08]

Alle reacties

• youridv1
Intel en Nvidia i.v.m. aanbevolen systeemeisen van de CAM software
Het zou helpen als je zou vermelden welke pakketten je gebruikt. :) Niet alle cadcam pakketten hebben dezelfde eigenschappen wat betreft multicore, gpu acceleratie etc.

Aan 16GB RAM zou ik niet meer beginnen voor een workstation. Of je dat zelf upgrade, of direct een workstation koopt met minimaal 32, is dan weer aan jou. Of je gebruikt op de lenovo site de configurator. Dan heb je vaak meer keus dan hier in de pricewatch. Die P360 towers kun je helemaal samenstellen bij hen

[Voor 38% gewijzigd door youridv1 op 14-12-2022 17:13]

• MaD_co
youridv1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:07:
[...]

Het zou helpen als je zou vermelden welke pakketten je gebruikt. :) Niet alle cadcam pakketten hebben dezelfde eigenschappen wat betreft multicore, gpu acceleratie etc.

Aan 16GB RAM zou ik niet meer beginnen voor een workstation. Of je dat zelf upgrade, of direct een workstation koopt met minimaal 32, is dan weer aan jou. Of je gebruikt op de lenovo site de configurator. Dan heb je vaak meer keus dan hier in de pricewatch. Die P360 towers kun je helemaal samenstellen bij hen
Toch niet alles vermeld dus...
Het zou gaan om voornamelijk Solidworks en Fikus Visualcam

Ik heb net even snel op mijn telefoon naar de configurator gekeken, maar dit werkte niet heel lekker.
Zal zodadelijk de laptop er eens bij pakken.

Eventueel zelf 16Gb erbij prikken zou dan idd ook nog een optie zijn

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• youridv1
solidworks is zo goed als single core only, maar je hebt wel 32GB ram nodig voor grotere projecten. In ieder geval geen i7 of i9 vereist en je hebt er ook geen voordeel van tov een i5.

Visualcam ken ik dan weer niet, maar ziet er niet echt uit als een gigantisch zwaar programma. Ik zie bij visualcam staan dat je de supportlijst van solidworks aan moet houden qua GPU. Lijkt me dat dat een RTX A2000 wordt dan.

De langzaamste taak bij CAM programma's is doorgaans toolpaden berekenen voor complexere werkstukken, althans dat is mij beperkte ervaring. Dat is ook zo goed als singlecore.

op de telefoon werkt de configurator inderdaad niet zo denderend.

[Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 14-12-2022 21:45]

• MaD_co
youridv1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:37:
solidworks is zo goed als single core only, maar je hebt wel 32GB ram nodig voor grotere projecten. In ieder geval geen i7 of i9 vereist en je hebt er ook geen voordeel van tov een i5.

Visualcam ken ik dan weer niet, maar ziet er niet echt uit als een gigantisch zwaar programma. Ik zie bij visualcam staan dat je de supportlijst van solidworks aan moet houden qua GPU. Lijkt me dat dat een RTX A2000 wordt dan.

De langzaamste taak bij CAM programma's is doorgaans toolpaden berekenen voor complexere werkstukken, althans dat is mij beperkte ervaring. Dat is ook zo goed als singlecore.

op de telefoon werkt de configurator inderdaad niet zo denderend.
Visualcam is inderdaad geen gigantisch zwaar programma (hoewel ik het gevoel heb dat het programma opzich niet heel geoptimaliseerd is qua processen)
Is inderdaad het berekenen van de toolpaden en het daadwerkelijke postprocessen het zwaarste.
De huidige pc (i5 8th of 9th gen) 8gb heeft het bij niet al te complexe al aardig zwaar, vandaar ook de upgrade.

Solodworks draait op de huidige pc al redelijk smooth, enkel het inladen begint steeds langer te duren doordat de producten steeds complexer worden, en assembly's uit steeds meer delen betaat.

I5 zou idd waarschijnlijk voldoende zijn, maar geen deftige kant-en-klaar optie kunnen vinden i.c.m. een deftige videokaart en geheugen.
Tevens wil ik liever met het oog op de groeiende markt liever iets meer uitgeven. Zodat ik niet over 1.5jaar ofzo al tegen limieten aan loop mochten er software updates komen welke zwaarder zwaar of multi-core supporten.

• youridv1
Dan kom ik al snel uit op zo'n P360 tower. Wij hebben op de zaak ook grotendeels lenovo in gebruik en ik moet zeggen dat de support op onze thinkpads erg goed bevalt. Bij hardware problemen heb je zo iemand aan de lijn / vervangend spul onderweg. Dat lijkt me minstens zo belangrijk, ook voor jou.

Die meerprijs voor die kleine ultra zou ik niet betalen. Workstation en compact gaan wat mij betreft niet zo goed samen. Het kan wel, maar er zijn andere prioriteiten.

Acer zie ik niet echt als workstation geschikt merk, gezien het consumentenspul ook veelal budget is in mijn ervaring.

En over je eerdere vraag trouwens, nee de lagere CL compenseert in de regel niet. In games soms wel omdat latency daar belangrijker is dan bandbreedte, maar voor cadcam is ram capaciteit zo goed als leidend, met op de tweede plaats bandbreedte.

Als je inladen niet zo snel gaat zou ik er voor zorgen dat er in je nieuwe workstation een rappe pro segment SSD zit. Zoals dit soort modellen
uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 1TB
uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB

• MaD_co
Duidelijk, Ik heb de Dell en de Lenovo nog eens naast elkaar gezet, en ik ga denk ik toch voor de Dell.
Deze is een kleine €200 goedkoper, en heeft de K processor.
Van de besparing kan ik dan mooi een geheugen upgrade doen.

Wat is het verstandigste? 2x8 van dezelfde snelheid erbij prikken (geen idee of quad channel wordt ondersteund)
,of de 2x8 eruit en 2x16 er in?

Het samenstellen van de Lenovo bracht niet wat ik had verwacht, slechts beperkte keuze in componenten als ik voor de tower kies.

Edit: zie nu dat er meer componenten te selecteren zijn als ik in 1e instantie zag.
Maar bij eenzelfde samenstelling dan de Dell wordt het prijs verschil alleen maar groter.

[Voor 15% gewijzigd door MaD_co op 15-12-2022 09:33]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• youridv1
Dat prijsverschil is niet zo prettig. Sterk de dell overwegen dan.

Quad channel wordt niet ondersteund door intel 12th gen. Dat is nog steeds een Xeon en HEDT exclusive feature.

In een ideale situatie koop je precies hetzelfde geheugen en prik je dat bij, vanwege compatibility. Ik vrees alleen dat je dat dan bij dell moet kopen en die prijs zal niet mals zijn vergeleken retail. Maarja, dat is de prijs van een prebuilt workstation.
Dan moet je ook nog hopen dat er uberhaupt 4 geheugenslots in die dell zitten. Ik mag het wel hopen met een workstation, maar bij dell weet je het nooit. Hun moederborden zijn altijd proprietary en houden zich aan geen enkele standaard.

Alternatief kun je ook kijken of Azerty een workstation voor je in elkaar kan sleutelen. Zij bieden voor zover ik weet ook garantie en support en zij bouwen al bijna 20 jaar zelf systemen voor klanten

[Voor 40% gewijzigd door youridv1 op 15-12-2022 11:08]

• MaD_co
Heb de knoop doorgehakt, en de Dell besteld.
Daarbij heb ik meteen 2x8Gb Crucial CT2K8G48C40U5 besteld. Deze zou compatibel moeten zijn met dit systeem.
Dit betreft alleen wel 4800Mhz geheugen i.p.v. 4400.
Dan moeten ze zich maar aanpassen aan zijn 2 langzamere collega's ;)

Bedankt voor de adviezen iig.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee