Issues na componenten upgrade Ryzen 7700X

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik heb ervaar issues met gamen na mijn upgrade.
Ik had voorheen het volgende systeem:
i5 9600k - overclocked naar 4.9
DDR4 16 GB
MSI z390 gaming
Gigabyte Geforce 3080

Upgrade:
Ryzen 7700x
DDR 5 32 GB
MSI PRO B650-P
Gigabyte geforce 3080

Na de installatie van de nieuwe componenten heb ik een nieuwe installatie gedaan op het systeem, alle drivers geinstalleerd ect. Echter ervaar ik bij onwijs veel games crashes. De games die ik heb geprobeerd zijn:
- Warzone 2.0
- Rust
- Cyberpunk
- state of survival

Voorheen met het oude systeem had ik echt nergens last van. Met de nieuwe componenten kan ik soms 5 minuten spelen soms 2 minuten. In de event manager zie je een fout in de nvidea driver.

Wat ik heb geprobeerd is:
- nvidea drivers gedowngrade naar verschillende versies
- Bios update
- 5 nieuwe windows installaties
- upgrade naar windows 11

De computer is reeds 2 weken naar informatique gebracht echter komen hun er ook niet uit.
Wat hun hebben getest is:
- Systeem opnieuw in elkaar gebouwd
- Andere voeding getest
- Benchmark
- DDR5 getest
- Video kaart getest en een nieuwe soort gelijke kaart in het systeem gehangen ook daarmee gebeurt het.
- nieuwe windows installatie.

Ik zou op het moment echt niet meer weten wat ik nu kan proberen en kan doen.
Is het verstanding om het moederboard en cpu gewoon te retouren?
Hebben meer mensen last van issues met een soort gelijke combi?

Ik hoor graag wat tips ervaringen, en je mag altijd meekijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-07 20:42
Wat zijn je temps dan?
welke koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:51
Wat voor voeding(en) heb je getest? Welke modellen, typen en hoeveel watt?

Zoals ik het lees, lijkt het erg op dat de Nvidia kaart te weinig power heeft bij de hoge spikes die kunnen optreden. En hoe zijn de kabels aangesloten op je videokaart? Heb je 2 aparte losse voedingkabels gebruikt en niet daisy chain?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07
Heb je de cpu opnieuw geplaatst? Kijk ook goed of er beschadigingen zijn in de socket.

Door alles wat jij en de computer-toko geprobeerd hebben kun je software uitsluiten, dus is het een hardware-issue. Er is met een andere psu en gpu getest (ik doe de aanname dat ze met een goede psu en gpu getest hebben), dus blijven alleen cpu, moederbord en geheugen over, want dat is nieuw.

Test in ieder geval ook het geheugen met memtest.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
Temperaturen blijven goed. Dat is mij verteld! Ik ga ervan uit dat er mensen werken die er wel verstand van hebben ahaha.

Ook kwa PSU zullen vast wel een goeie PSU gebruikt hebben.
De GPU waarmee ze t getest hebben is een nieuwe 3080 ti uit de doos.
ze hebben de ddr5 in een andere build geplaatst hier was volgens hun ook niks mee aan de hand.

Ik heb de volgende voeding erin zitten:
Corsair RM750, 750W, 80+ Gold, Fully Modular

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
Dan is het jouw moederbord of cpu. Plaats voor de zekerheid de cpu opnieuw en kijk of er beschadigingen zijn in de socket. Als na het herplaatsen je nog steeds issues hebt, retourneer dan beide onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
Ik ga vanmiddag de kast ophalen maar ga nog wel vragen of ze het kunnen testen in een ander moederboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:48

Nemesizz

Untouchable

En hoe zijn de kabels aangesloten op je videokaart? Heb je 2 aparte losse voedingkabels gebruikt en niet daisy chain?
Om nog even terug te komen op de reactie van @Wylana , want hier heb ik nog geen antwoord van gezien.

Want de moderne high-end kaarten van zowel AMD als nVidia, hebben een dusdanig hoog verbruik (of pieken in het verbruik) dat het noodzakelijk is om de kaart aan te sluiten met 2 aparte 8-pin kabels, en dus niet 2 stekkers van 1 kabel gebruiken (wat nog vaak gedaan word, en eigenlijk alleen nog kan met de wat lagere segment kaarten).

Voorheen ging het meestal nog wel goed, maar bij de nieuwere high-end kaarten zie je vaak zat problemen voorbij komen wat soms simpel op te lossen is met 2 aparte kabels. Soms word het niet gedaan door onwetendheid (ging immers voorheen ook altijd wel), of omdat het 'niet mooi lijkt' qua cable management (bungelen dan 2 8pin stekkers naast de kaart).

Als een kaart bijvoorbeeld 3-pin stekkers nodig is, kan het vaak wel met 2 kabels waarvan 1 'daisychained' , maar dan moeten de eeste 2 connectors wel een aparte kabel hebben, en de 3e aansluiting kan het dan wel af met een stekker van de 2e kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randygutter
Nemesizz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:04:
[...]

Om nog even terug te komen op de reactie van @Wylana , want hier heb ik nog geen antwoord van gezien.

Want de moderne high-end kaarten van zowel AMD als nVidia, hebben een dusdanig hoog verbruik (of pieken in het verbruik) dat het noodzakelijk is om de kaart aan te sluiten met 2 aparte 8-pin kabels, en dus niet 2 stekkers van 1 kabel gebruiken (wat nog vaak gedaan word, en eigenlijk alleen nog kan met de wat lagere segment kaarten).

Voorheen ging het meestal nog wel goed, maar bij de nieuwere high-end kaarten zie je vaak zat problemen voorbij komen wat soms simpel op te lossen is met 2 aparte kabels. Soms word het niet gedaan door onwetendheid (ging immers voorheen ook altijd wel), of omdat het 'niet mooi lijkt' qua cable management (bungelen dan 2 8pin stekkers naast de kaart).

Als een kaart bijvoorbeeld 3-pin stekkers nodig is, kan het vaak wel met 2 kabels waarvan 1 'daisychained' , maar dan moeten de eeste 2 connectors wel een aparte kabel hebben, en de 3e aansluiting kan het dan wel af met een stekker van de 2e kabel.
Ik heb dit zojuist gevraagd aan ze. en ze hebben het op deze manier gedaan.
Wat ik me wel afvraag is waarom ze niet de cpu in een ander moederboard hebben gestopt om kort te sluiten of het aan het moederboard ligt of aan de CPU. Dat ga ik zo eens vragen. Want dan weet ik dat ik één van de twee moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Randygutter schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:07:
[...]

Wat ik me wel afvraag is waarom ze niet de cpu in een ander moederboard hebben gestopt om kort te sluiten of het aan het moederboard ligt of aan de CPU. Dat ga ik zo eens vragen. Want dan weet ik dat ik één van de twee moet kopen.
:+
Maar dat is wel het beste wat je kunt doen inderdaad, ze dat vragen te doen.

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 08:22
XMP profiel aan? Probeer dat handmatig in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
Allright t is even geleden! Maar was echt onwijs druk en weinig tijd om verdere testen uit te voeren.

Ik heb uiteindelijk een nieuw moederboard gekocht msi mag b650 wifi.

Het leek allemaal prima te werken. Echter crashed de pc random bij veel games. Alle drivers zijn up to date op t volgende na! Bij t updaten van de bios krijg ik start ups die niet goed werken. Ik krijg een zwart scherm met een cursor meer niet. Na 6 keer hard resetten doet hij t eindelijk. Dus heb de bios gereset.

Zou t kunnen komen dat de componenten te nieuw zijn? En dat er te veel kinderziektes inzitten?

Ik ben ook te laat om alle ellende terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nee, alle hardware die je hebt hoort gewoon te werken. Kinderziektes zou het niet mogen zijn, zeker gezien je je BIOS up to date hebt gebracht.

Wat ik nog mis in je antwoorden (of ik lees erover heen) is of je XMP aan hebt staan. Slecht ingesteld geheugen is wel iets wat dergelijke klachten zou kunnen veroorzaken. Als het niet aan staat, zet het eens aan. Of als het aan staat, zet het eens uit.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
Allright ga ik proberen. Ik heb geen idee of hij aan of uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Welk RAM is het exact en staat het op de QVL van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
Uszka schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:07:
Welk RAM is het exact en staat het op de QVL van het moederbord?
De memory is g.skill trident z5 ddr5 2x16gb 5600mhz op de QVL staat dat 5600mhz moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bintzak schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:14:
XMP profiel aan? Probeer dat handmatig in te stellen.
Ik hoop dat ie EXPO (AMD) aanzet en niet XMP (Intel)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
Allright hij stond dus uit! Deze heb ik aangezet.
Daarna gelijk even de laatste bios drivers met usb flash erop gezet! na t installeren en herstart krijg ik zwart scherm. Mijn muis en toetsenboard gaan niet aan. 2x hard reset en hij start op! Echter zijn wel alle wachtwoorden van apps en programmas weg. Ik moet ook opnieuw inloggen bij microsoft met een nieuwe pin. Kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randygutter
Wat een gezeik joh ahahah nu na de bios update krijg ik zodra ik wat probeer op te starten blue screens. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jbhNtglMr3DchOTgxFwteZDKfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzz72TQgz5FlicglVWhJ7gVV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanWoodz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:36
Randygutter schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:07:
Allright hij stond dus uit! Deze heb ik aangezet.
Daarna gelijk even de laatste bios drivers met usb flash erop gezet! na t installeren en herstart krijg ik zwart scherm. Mijn muis en toetsenboard gaan niet aan. 2x hard reset en hij start op! Echter zijn wel alle wachtwoorden van apps en programmas weg. Ik moet ook opnieuw inloggen bij microsoft met een nieuwe pin. Kan dit kloppen?
Het kan zijn dat de TPM is gereset. Dan moet je inderdaad een nieuwe PIN aanmaken

:)

Pagina: 1