Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 16:24
Vanwege de koude dagen vond ik dit een mooi moment om mijn cv temperatuur op 50 graden in te stellen en wat hoger te stoken om de geschiktheid van mijn huis voor een WP te peilen.

Gegevens: 2 onder 1 kap 1970, 130 vierkante meter, HR ketel, vloerverwarming.

Nu probeer ik sinds gistermiddag naar 19 graden te stoken (vanaf 15) en hij blijft hangen op 18 tot 18.5 graden.

Het is buiten -5, dus een delta van 24 graden. Ik stook nu alleen de beneden verdieping, waarvan de woonkeuken 45 m2 betreft en de vloerverwarming in dit vertrek heeft een afgifte van 5200 watt (volgens documenten die de vorige eigenaren hebben achtergelaten, van de leverancier. De vloerverwarming is hier de enige verwarming.

Nu is alles redelijk (na)geisoleerd, gewoon (oud) dubbel glas, een serre met kanaalplaat (32mm). Energielabel B. En op basis van mijn gasverbruik heb ik eerder ingeschat dat mijn warmteverlies 200 tot 250 watt per graad temperatuurverschil is.

Vanmorgen voordat ik vanuit huis vertrok heb ik de VV thermostaat op 50 graden ipv 40 graden gezet. De daadwerkelijke temperatuur van de VV was medio 30 las ik op de verdeler, retour lag precies op de 30. CV output temperatuur is inderdaad 50 graden (zelfs 53 graden gemeten) direct bij de ketel.

Nu heb ik zelf berekend: met een warmteverlies van 250 watt per graad temperatuur verschil zit ik op 6000 watt om alleen al de temperatuur stabiel te houden (niet eens opwarmen). met 200 watt warmteverlies zou ik op 4800 zitten. Dus heeft mijn VV niet gewoon te weinig vermogen? Of heb ik het getest op een (te) koude dag die niet representatief is? daarnetegen is het vandaag/gisteren zo goed als wind stil, dus dat komt het warmteverlies alleen maar ten goede.

Ik heb op moment van schrijven de afgelopen 9 uur en 40 minuten 6 kuub gas opgestookt.

dat is ongeveer een continu vermogen van 6200 als ik me niet vergis (6*10/9.67). Komt inderdaad overeen met de afgifte capaciteit van VV van de gehele benedenverdieping.

Moet ik gaan kijken naar een andere bron van bijverwarming? of bij erg koude dagen gewoon geen nachtverlaging meer toepassen?

Nu stook ik meestal op 17 als ik thuis ben, maar de optie om naar 19 te stoken zou wel fijn zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:00
Vloerverwarming is traag.
Gebruik je die als hoofdverwarming dan zou ik niet meer dan 1,5 graad als nachtverlaging aanhouden.

Maar de hoofdvraag is nu eerder heb je een kruipruimte en is je vloer vanaf de onderkant geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
D-dark schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:44:
Vloerverwarming is traag.
Gebruik je die als hoofdverwarming dan zou ik niet meer dan 1,5 graad als nachtverlaging aanhouden.

Maar de hoofdvraag is nu eerder heb je een kruipruimte en is je vloer vanaf de onderkant geïsoleerd.
Kruipruimte is bij de inleg van VV inderdaad geisoleerd. Heb het zelf bekeken. Een soort van dik doek om het vocht weg te houden. En tegen de vloer (bovenkant kruipruimte dus) zie ik ook isolatie hangen. Ik denk dat dat wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:00
Enige wat je nog kan proberen is ook andere ruimtes stoken.
Je hebt sowieso nog intern warmteverlies naar andere delen van je woning.

Maar gezien je een 2 onder 1 kap woning hebt.
Is ook je spouw nageïsoleerd.
Oud dubbelglas isoleerd ook niet echt goed. Hr++ is rond de 1,1 a 1,4 en oud dubbelglas rond de 2,4.

Energielabel klinkt eerder als een C

[ Voor 45% gewijzigd door D-dark op 14-12-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:16
Je hebt de vloerverwarming toch al die tijd gebruikt? Kan me niet voorstellen dat je voorheen meer dan 50 graden water de vloer hebt in laten lopen. Een graad of 35 met deze temperaturen is voldoende. Heb je meer info over leiding dikte van je VV en de hart op hart afstand?

Vloerverwarming is traag, heeft behoefte aan een goede flow en werkt met lage temperaturen. Een deltaT van >23 graden over de vloerverwarming is volgens mij niet eens mogelijk. Post eens wat fotos van je verdeler en leidingen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:47
Ik zou eerst eens kijken hoe je verdeler en pomp ingesteld staat. Het klinkt alsof deze teveel bijmengt of het water te langzaam rond pompt en daarmee het vermogen beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Bo0bz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:24:
Je hebt de vloerverwarming toch al die tijd gebruikt? Kan me niet voorstellen dat je voorheen meer dan 50 graden water de vloer hebt in laten lopen. Een graad of 35 met deze temperaturen is voldoende. Heb je meer info over leiding dikte van je VV en de hart op hart afstand?

Vloerverwarming is traag, heeft behoefte aan een goede flow en werkt met lage temperaturen. Een deltaT van >23 graden over de vloerverwarming is volgens mij niet eens mogelijk. Post eens wat fotos van je verdeler en leidingen.
Bedankt voor het meedenken. Je hebt gelijk. Die 50 graden moet ook niet uit maken. Reden dat ik het nu merk is wss dat ik hem extra hoog laat stoken om uit te testen.

H.o.h. is 10 cm bij de uitbouw en raam, en groter in de rest van de kamer(15 cm? Staat niet in de papieren maar dat schat ik in). In de rest van het vertrek. Zou voor een afgifte van 5200 watt moeten zorgen.
Heronimo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:37:
Ik zou eerst eens kijken hoe je verdeler en pomp ingesteld staat. Het klinkt alsof deze teveel bijmengt of het water te langzaam rond pompt en daarmee het vermogen beperkt.
Pomp staat op constant pressure hoogste stand (3).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0IkfG9GMMNUZMGWLiv6XSn7RGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozZOnKohG333iVlUMSdVd02U.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet het toevallig niet, maar de kraan stond op 40 graden. Als proef op 50 gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:47
Probydoby schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:40:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Je hebt gelijk. Die 50 graden moet ook niet uit maken. Reden dat ik het nu merk is wss dat ik hem extra hoog laat stoken om uit te testen.

H.o.h. is 10 cm bij de uitbouw en raam, en groter in de rest van de kamer(15 cm? Staat niet in de papieren maar dat schat ik in). In de rest van het vertrek. Zou voor een afgifte van 5200 watt moeten zorgen.

[...]

[Afbeelding]

Je ziet het toevallig niet, maar de kraan stond op 40 graden. Als proef op 50 gezet.
toon volledige bericht
Als ik naar de metertjes kijk zie ik 36 in en 30 retour. Dus ik denk dat de verdeler nog bijmengt voor het de vloer in gaat. Mogelijk kan je de hoeveelheid bijmenging ook instellen. Ik zou even kijken of je de handleiding voor de verdeler ergens kan vinden.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

Probydoby schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:40:
[...]

[...]

Probeer je pompsnelheid eens lager te zetten, nu wordt het water door je vloerverwarmingsleidingen gejaagd met slecht beperkte mogelijkheid om de warmte over te brengen op je vloer, helemaal als blijkt dat de HoH op sommige 15 CM is, wat best wel matig is als je een huis met 'redelijke' na-isolatie en 'oud' dubbelglas wilt warmstoken.

[ Voor 27% gewijzigd door Dentheman op 15-12-2022 09:40 ]

Zie ondertitel

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Dentheman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:38:
[...]Probeer je pompsnelheid eens lager te zetten, nu wordt het water door je vloerverwarmingsleidingen gejaagd met slecht beperkte mogelijkheid om de warmte over te brengen op je vloer,..
Kan je dat even toelichten?
De enige 2 goeie redenen om pompsnelheid te verlagen, is stromingsgeluid beperken en energieverbruik van de pomp beperken. En hoe lagere temperatuur je gebruikt om te verwarmen, hoe meer flow je nodig hebt; laat vloerverwarming nu lage temperatuur gebruiken dus zeker voldoende flow nodig hebben (anders beperk je het afgiftevermogen van de vloer, net wat hier niet gewenst is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

naftebakje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:10:
[...]
Kan je dat even toelichten?
De enige 2 goeie redenen om pompsnelheid te verlagen, is stromingsgeluid beperken en energieverbruik van de pomp beperken. En hoe lagere temperatuur je gebruikt om te verwarmen, hoe meer flow je nodig hebt; laat vloerverwarming nu lage temperatuur gebruiken dus zeker voldoende flow nodig hebben (anders beperk je het afgiftevermogen van de vloer, net wat hier niet gewenst is).
Als je water - niet voldoende afgekoeld - terugkomt in je verdeler, wordt er geen en/of onvoldoende warm water aan VV-circuit toegevoegd.

Ik kan mij overigens ook goed vinden in jouw toelichting, dus ik denk dat voor beide wel wat te zeggen valt :P
Maar het is snel te proberen, 1 dagje en je weet of het werkt :)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Dentheman schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:34:
[...]Als je water - niet voldoende afgekoeld - terugkomt in je verdeler, wordt er geen en/of onvoldoende warm water aan VV-circuit toegevoegd. ..
Dan is dat ook niet nodig, want dan is de vloer op temperatuur. De vloer is honderden kilo's beton, als die volledig 15° is en je pompt er water van 25° door dan ga je enorm veel flow nodig hebben om dat op 25° er weer uit te krijgen (dan pomp je als het ware de leidingen uit de vloer, en verbruikt je vloerverwarmingspomp meer dan een kleine stad :> ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Ik denk dat je teveel wil. Bij -5 stook ik in mijn vrijstaande woning op 32 graden om het op temperatuur te houden en dan heb ik ook nog eens betere isolatie en overal 10 cm hoh. Even van 15 naar 19 met jouw temperatuur lijkt me gewoon teveel van het goede. Zoiets duurt gewoon erg lang.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Hier een woning uit 1970 met massieve betonvloeren (10cm excl dekvloer), 14cm EPS aan de onderzijde en de dekvloer ligt aan de draagvloer vast. En dus VVW (10cm HoH 16x2). Wij krijgen het nog prima op temperatuur, zelfs met nachtverlaging (17,5 of zo, niet 15 graden). De pompsnelheid staat te hoog. In theorie levert dat meer warmteafgifte op maar in de praktijk stijgt je retourtemperatuur te snel waardoor je ketel gaat pendelen. Kijk eens of de ketel langer dan een minuut of 5 aan een stuk wil stoken als de vloer nog koel is. Doet ie dat niet dan is de ketel aan het pendelen en dan kun je uiteraard niet voldoende warmte in de vloer krijgen.
Pagina: 1