Nieuwe voordeur tocht langs de onderkant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:07
Onze nieuwe voordeur tocht langs de onderkant. De deur heeft zo'n valborstel, maar die sluit niet volledig aan tegen de tegels. Er komt ook tocht door tussen de voegen die door de deur naar buiten lopen. Volgens de schrijnwerker zijn er hoogteverschillen tussen de tegels en kan hij dit niet fixen... Hij heeft voorgesteld om de voegen met cement gelijklopend te maken met de tegels, dat is dan al 1 iets.

Daarnaast komt er ook tocht langs de kopse kanten van de valborstel (je hebt daar immers een 1cm tussen het kozijn en de deur dat niet afgesloten wordt door de valdorpel). Ik heb gelezen dat hiervoor opzetstukken bestaan die dat ook kunnen afsluiten?

Er komt ook een kleine beetje tocht uit de draaiknop aan de binnenkant. Heb al gelezen dat je dat ook kan afsiliconeren...

Wat is hier de oplossing? Helaas heb ik te laat over de Duitse dorpel gelezen. Had ik erover geweten, had ik dat genomen. De schrijnwerker had mij ook niet geïnformeerd over deze optie. Hij beweerde bij de bestelling dat het luchtdicht ging zijn. Helaas is dat niet geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0QjMUZNU4S0GPABASe-Hi0AQaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHf1QU8KuctSTvI6ClqR0J6R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVce6Yolz0WUGTIwR_Rl78FAQoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jALTsbS9sWy2CgVgHEwLhv3A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Aan de achterkant van de deur nog extra tochtstrip plaatsen kan toch nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:07
PP_Sound schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:59:
Aan de achterkant van de deur nog extra tochtstrip plaatsen kan toch nog?
Dan heb je nog altijd tocht van de ruimte tussen de tochtstrip en de valdorpel. Is gewoon ook geen mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ardana123 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:05:
[...]

Dan heb je nog altijd tocht van de ruimte tussen de tochtstrip en de valdorpel. Is gewoon ook geen mooie oplossing.
Dan aan de onderkant van de deur nog extra afdichting maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:34
aan de buitenzijde van de deur je drempel wat ophogen helpt misschien iets en anders idd een tochtborstel aan de binnenkant op de deur. minder mooi wellicht maar helpt wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Hoe ziet de bovenkant van je deur eruit? Is er nog ruimte om hem hoger op te hangen? Je kan dan in dat geval namelijk een (vlakke) dorpel plaatsen en dan werken die borstels wellicht wel beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-07 10:01
Heb je een foto van je dorpel? Mogelijk kan je op de grond een dunne strip plaatsen en afkitten zodat je valdorpel goed afdekt. (overigens vind ik persoonlijk een valdorpel op een voordeur een oplossing voor senioren woningen waar geen hoogteverschillen mogen zijn, het dicht toch altijd minder goed dan een degelijk kader rondom)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Operativus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Wij hebben dit probleem ook gehad. Uiteindelijk hebben we dit vrij simpel op weten te lossen middels een flinke dot purschuim over de gehele lengte onder de deur. Het nadeel is dat de deur nu niet meer (makkelijk) open kan, maar gelukkig hebben we nog een achterdeur. ps: Vergeet de pur niet netjes af te snijden als deze droog is, want dat staat wat slordig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:49
Operativus schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:34:
Wij hebben dit probleem ook gehad. Uiteindelijk hebben we dit vrij simpel op weten te lossen middels een flinke dot purschuim over de gehele lengte onder de deur. Het nadeel is dat de deur nu niet meer (makkelijk) open kan, maar gelukkig hebben we nog een achterdeur. ps: Vergeet de pur niet netjes af te snijden als deze droog is, want dat staat wat slordig.
Is dit een grap? 8)7

Ik zou kijken of je er toch niet nog een dorpel in kan zetten en evt dus een nieuw kozijn.
En anders aan die beste meneer vragen om het op te lossen aangezien hij aangaf dat het geen probleem zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:19
Kan hij geen tochtvaldorpel infrezen in de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18

_Arthur

blub

DeKever schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:59:
In een kunststof deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operativus
Kitten kan ook, maar ik heb bij andere klussen gemerkt dat er dan met geen mogelijkheid beweging is te krijgen in de deur. Pur blijft gewoon de eenvoudigste en goedkoopste oplossing. (maar misschien zijn er hier tweakers die daar een andere mening over hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 13:41
Draakje5 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:58:
[...]

Is dit een grap? 8)7

Ik zou kijken of je er toch niet nog een dorpel in kan zetten en evt dus een nieuw kozijn.
En anders aan die beste meneer vragen om het op te lossen aangezien hij aangaf dat het geen probleem zou zijn..
Dat dacht ik eerst ook toen ik dit las, maar in veel regio's is het gebruik van de voordeur niet gebruikelijk. Ja, dan wordt je raar aangekeken als je voor aanbelt. Komen ze je nog vanaf de achterkant af vragen wat je komt doen.
Alles en iedereen komt achterom, inclusief de post etc. Dus die voordeur zal nooit open gaan, maar toch wel. Ja dan kan PUR wel wat zijn, maar voor gebruikte deuren: neeeee!

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 14-12-2022 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Operativus
ucsdcom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:56:
[...]

Dat dacht ik eerst ook toen ik dit las, maar in veel regio's is het gebruik van de voordeur niet gebruikelijk. Ja, dan wordt je raar aangekeken als je voor aanbelt. Komen ze je nog vanaf de achterkant af vragen wat je komt doen.
Alles en iedereen komt achterom, inclusief de post etc. Dus die voordeur zal nooit open gaan, maar toch wel. Ja dan kan PUR wel wat zijn, maar voor gebruikte deuren: neeeee!
Bij ons in de regio hebben we dan ook het gezegde: "Achterom is altijd goed, wanneer de voordeur het niet meer doet."

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Operativus schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:05:
[...]

Bij ons in de regio hebben we dan ook het gezegde: "Achterom is altijd goed, wanneer de voordeur het niet meer doet."
Zeg je dat ook tegen je partner? :+

Sorry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ucsdcom schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:56:
[...]

Maar in die regio's laten ze dan wellicht geen nieuwe voordeur plaatsen ook en dat is deze wel, waarschijnlijk om te gebruiken.

Onze achterdeur heeft een valdorpel, daar zit in de drempel een soort gleufje waar die invalt, is dat misschien een optie. dat de valdorpel dan beter kan vallen en dus beter dicht?

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 14-12-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
DeKever schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:59:
Heb je gelezen? Er zit een valdorpel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30

Tazzios

..

Nieuwe voordeur dus neem aan garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ardana123 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:49:
Onze nieuwe voordeur tocht langs de onderkant.
Dit is voor het eerst dat ik een buitendeur in een woonhuis zie zonder dorpel.

Het mag toch geen verrassing zijn dat dit niet luchtdicht is? Is dit in België wellicht?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Een goeie ouwe tochthond helpt, of zo'n moderne variatie ervan...

Bij ons zijn het onze binnendeuren die een goeie centimeter opening hebben onderaan -in functie van C-type ventilatiesysteem- maar aan de deur tussen onze woonkamer -die we verwarmen- en onze inkomhal -die we niet verwarmen- hebben we toch ook een tochthond gelegd vermits onze echte hond niet wil blijven liggen en tadaa: geen tocht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
en tadaa: geen ventilatie meer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:24:
[...]

en tadaa: geen ventilatie meer.
is maar aan 1 deur tijdens wintermaanden he, bovendien hebben de ramen ook roosters dus = no issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
PinusRigida schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:26:
is maar aan 1 deur tijdens wintermaanden he, bovendien hebben ramen ook roosters dus = no issue.
Dus je reduceert de luchtstroom uit de gang (die bijvoorbeeld 15 graden is) en in plaats daarvan komt die luchtstroom nu door de roosters met een buitentemperatuur van -3 graden.

Precies om deze reden heb ik mijn roosters beneden dicht staan en zuig ik ventilatie juist aan via de gang (de luchtstroom die jij bewust afdicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

assje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:28:
[...]

Dus je reduceert de luchtstroom uit de gang (die bijvoorbeeld 15 graden is) en in plaats daarvan komt die luchtstroom nu door de roosters met een buitentemperatuur van -3 graden.

Precies om deze reden heb ik mijn roosters beneden dicht staan en zuig ik ventilatie juist aan via de gang (de luchtstroom die jij bewust afdicht).
Yup: de tocht uit de gang passeert voelbaar langs onze zithoek, die uit raamroosters niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
ardana123 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:49:
Er komt ook een kleine beetje tocht uit de draaiknop aan de binnenkant. Heb al gelezen dat je dat ook kan afsiliconeren...
Ik weet niet welk type ventilatie de woning heeft maar tenzij er type D ventilatie is zou ik me hier geen zorgen om maken. Toch is ook gewoon ventilatie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operativus
sOid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
[...]

Zeg je dat ook tegen je partner? :+

Sorry :P
Ik moet altijd eerst twee keer kloppen, want de bel doet het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 15:50
uhhh ... valdorpels kan je altijd nastellen ... probeer dat eerst eens. Zitten twee schroefjes aan zijkant. 1 voor de schuinte en 1 voor de diepte. Mocht de diepte niet ver genoeg zijn. Kan je de borstel eruithalen. dun latje erin maken en weer erin schuiven. is denk wel de mooiste oplossing ipv extra tochtstrippen ed.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 12:59
Rusky schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:31:
uhhh ... valdorpels kan je altijd nastellen ... probeer dat eerst eens. Zitten twee schroefjes aan zijkant. 1 voor de schuinte en 1 voor de diepte. Mocht de diepte niet ver genoeg zijn. Kan je de borstel eruithalen. dun latje erin maken en weer erin schuiven. is denk wel de mooiste oplossing ipv extra tochtstrippen ed.
Precies wat Rusky zegt. Val dorpel kan je normaal afstellen, de meeste zijn zo gemaakt dat ze ook een hoek verschil op kunnen vangen.
Er zit aan de scharnier kant normaal een pinnetje dat ingedrukt wordt bij het sluiten van de deur wat ervoor zorgt dat de borstel / rubber naar beneden komt.
Vaak kan je hier een schroefje in draaien en of afstellen zodat er meer gecompenseerd wordt.
Let op: Voorzichtig afstellen, elke keer een kwart slagje extra en opnieuw testen totdat de deur volledig afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-07 10:01
Dat klopt, maar dat gaat niet helpen tegen de ongelijke vloer die je onder de deur ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik woon in een woning uit bouwjaar 2019, ook bij mij had ik wat tocht bij de voordeur, opzich niet heel erg, maar bij harde wind voelde je wel een aardige luchtstroom en klapperde de deur/driepunts slot in het kozijn wat nogal storend kon zijn.

Ik heb onlangs een rubberen tochstrip aangebracht in het kozijn met zo'n zelfklevende tape eraan, klapperen en tocht is daarmee bij mij opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:49
gise schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:59:
Ik woon in een woning uit bouwjaar 2019, ook bij mij had ik wat tocht bij de voordeur, opzich niet heel erg, maar bij harde wind voelde je wel een aardige luchtstroom en klapperde de deur/driepunts slot in het kozijn wat nogal storend kon zijn.

Ik heb onlangs een rubberen tochstrip aangebracht in het kozijn met zo'n zelfklevende tape eraan, klapperen en tocht is daarmee bij mij opgelost.
Je kan ook proberen het slot opnieuw te stellen of de plaatjes in je slot ( die aan de onder en bovenkant ) te verbreden waardoor de deur beter tegen het kozijn drukt wanneer je deze in het slot zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:32
Wat mij bevreemd is dat de deur niet tegen de dorpel aan sluit. Het kan zo zelfs naar binnen regenen lijkt me.
Pagina: 1