Een kennis heeft twee jaar geleden een tweede hands desktop gekocht en verder geen problemen mee gehad. Echter wil de desktop nu niet meer opstarten / de fans blijven ook stil. Als eerste de voeding getest door de groene en zwarte draad kort te sluiten. Hierdoor ging wel de ventilator van de voeding draaien.
Daarna moederbord getest door het kort sluiten van power pins op het moederbord. Hierbij blijven ook alle ventilatoren uit. De enige diagnostische informatie die ik van het moederbord krijg is status code 00 (niet D0). Deze status code staat niet in de handleiding (pagina 60) van de moederbord fabrikant. Het moederbord heeft ook nog EZ debug leds (pagina 57). Deze blijven ook allemaal uit. Hierdoor neem ik aan dat het moederbord stuk is waardoor de zoektocht voor een nieuw moederbord is gestart die compatible is met de processor socket (1151).
Ik zoek een?
Vervangend moederbord voor de uitvoering: MSI MEG Z390 Godlike. Huidig moederbord en processor ondersteunen overklokken maar de kennis doet hier helemaal niks mee waardoor het geen harde eis is voor het nieuwe moederbord. Via the pricewatch categorie: Moederborden de nodige filters ingesteld:
200 euro
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen verkeur
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Gevonden
De moederborden met een * achter de naam bevatten de Intel B365 chipset. Deze chipset bekend als office / browse chipset en niet als een gamen chipset. Behalve dat het maar een enkele 16x PCIe ondersteunt. Dit zal geen probleem omdat alleen de videokaart een PCIe slot in gebruik zal nemen en een USB WiFi stick worden aangeschaft voor de WiFi verbinding (helaas LAN kabel niet mogelijk). Waardoor zouden de moederborden met een * niet voldoen voor een game moederbord?
Natuurlijk een andere suggestie als moederbord is ook welkom
Daarna moederbord getest door het kort sluiten van power pins op het moederbord. Hierbij blijven ook alle ventilatoren uit. De enige diagnostische informatie die ik van het moederbord krijg is status code 00 (niet D0). Deze status code staat niet in de handleiding (pagina 60) van de moederbord fabrikant. Het moederbord heeft ook nog EZ debug leds (pagina 57). Deze blijven ook allemaal uit. Hierdoor neem ik aan dat het moederbord stuk is waardoor de zoektocht voor een nieuw moederbord is gestart die compatible is met de processor socket (1151).
Ik zoek een?
Vervangend moederbord voor de uitvoering: MSI MEG Z390 Godlike. Huidig moederbord en processor ondersteunen overklokken maar de kennis doet hier helemaal niks mee waardoor het geen harde eis is voor het nieuwe moederbord. Via the pricewatch categorie: Moederborden de nodige filters ingesteld:
- Prijs: 0-200
- Socket: 1151
- Chipset: Geen Intel H310 omdat de bus speed maar 5 Gt/s is en de CPU een bus speed van 8 Gt/s heeft.
- Geheugen: Minimum 2x DDR4
- M.2. slot: Enkel slot is genoeg
200 euro
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen verkeur
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-9500 Boxed | € 229,42 | € 229,42 |
1 | Moederborden | MSI MEG Z390 Godlike | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 | € 69,90 | € 139,80 |
1 | Voedingen | Cooler Master Silent Pro M500 | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB | € 59,49 | € 59,49 |
Totaal | € 428,71 |
Gevonden
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Moederborden | ASRock B365M Pro4-F* | € 109,- | € 109,- |
1 | Moederborden | Asus Prime B365M-K* | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Moederborden | Biostar B365MHC* | € 68,50 | € 68,50 |
1 | Moederborden | ASRock Q270 Pro BTC+ | € 152,25 | € 152,25 |
1 | Moederborden | Biostar TB360BTC PRO 2.0 | € 152,40 | € 152,40 |
Totaal | € 562,05 |
De moederborden met een * achter de naam bevatten de Intel B365 chipset. Deze chipset bekend als office / browse chipset en niet als een gamen chipset. Behalve dat het maar een enkele 16x PCIe ondersteunt. Dit zal geen probleem omdat alleen de videokaart een PCIe slot in gebruik zal nemen en een USB WiFi stick worden aangeschaft voor de WiFi verbinding (helaas LAN kabel niet mogelijk). Waardoor zouden de moederborden met een * niet voldoen voor een game moederbord?
Natuurlijk een andere suggestie als moederbord is ook welkom

[Voor 26% gewijzigd door Facer op 13-12-2022 23:27]