Toon posts:

PV - 1 string geeft spanning, stroom en vermogen - andere st

Pagina: 1
Acties:

• simpleme55
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-01 09:45
Goeiedag,

Ik zit met de volgende situatie.

Ik heb 19 panelen laten installeren (19x395 wp) door een installateur. Deze heeft deze aangesloten voor het eerst om 22h snachts - en was dus niet in de mogelijkheid om de werking te controleren.

6 panelen liggen naar het Zuidoosten
13 panelen liggen hoog maar naar het Noordwesten

Het schema dat de installateur heeft uitgetekend geeft aan dat de panelen met 9 stuks zijn aangesloten op PV1 op de inverter en 10 panelen op PV2. Ik weet niet elke panelen echter op welke string zijn aangesloten.

De omvormer is van het type kstar blue-s 5000d (inclusief batterij). Gedurende een tweetal weken ben ik elke dag meermaals gaan kijken. PV1 fluctueert afhankelijk van het weer (piekvermogen tot nu to 1300W) - maar PV2 heeft nooit vermogen of stroom.

De installateur geeft weinig blijk van reactie op het probleem - maar ik zie er tegenop de factuur te betalen alvorens ik uitsluitsel krijg dat het systeem werkt.

Iemand hier enig idee waar het aan zou kunnen liggen dat ik wel 20V krijg op de PV2 string - maar op geen enkel moment in de dag hogere spanning of zelf maar 1w vermogen ?

Alvast bedankt

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48

Floppus

Customer Experience matters

Vooral niet betalen, en niet bezwijken voor druk dat een oplossing na betaling komt of ze de boel weghalen.

De bewijslast ligt bij hen dat het werkt en volgens de bouwnorm is aangelegd. Ik zou eens vragen naar een opleverrapport waaruit blijkt dat aan NEN1010 is voldaan. Worden de cowboys vaak zenuwachtig van.

Sowieso is het aantal panelen per string twijfelachtig als het uittekent dat een deel op een andere zijde gemixt wordt met de ene zijde.

[Voor 18% gewijzigd door Floppus op 13-12-2022 21:00]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:09
Als de panelen 9 om 12 aangesloten zijn maar ze liggen 6 om 13 dan gaat daar al iets niet goed. Op 1 string zijn dan panelen van 2 orientaties aangesloten en dat gaat zelden goed.

Welke panelen zijn het exact?
Wat is de hellingshoek is de panelen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
De wat???? Vooral niet betalen… eerst werkend opleveren… stel de installateur in gebreke en leg uit dat je om deze reden nog niet betaald.

166V komt eerder overeen met 6 panelen dan 9 of 10.

Weet je zeker dat het zo raar aangesloten zit?

Wat betreft de 2e string: ik denk eigenlijk dat die los hangt… 20V misschien een lek ergens… in elk geval niets goeds… komt overeen met niets wat te verwachten is

[Voor 17% gewijzigd door Ronald op 13-12-2022 21:10]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• simpleme55
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-01 09:45
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik vond inderdaad de de aansluiting zoals aangegeven al enorm vreemd - begrijp niet waarom de panelen in 2 richtingen zouden worden me elkaar gemixt. Het kan natuurlijk ook dat het schema dat is uitgetekend niet overeenkomt met de realiteit ..

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee