Vraag

• Jospc
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-02 11:56
Hallo allen,

Ik heb een Tado thermostaat aanhesloten op een Nefit topline en houd deze al een tijdje in de gaten via home assistant en het verbruik via mindergas.nl

Voorheen gebruikte ik de standaard modulerende thermostaat van Nefit zelf.
Ik heb vorig jaar de boel waterzijdig ingeregeld volgens het forum hier.

Via mindergas kom ik er nu achter dat de Tado iets meer gas verbruikt dan de Nefit thermostaat.
Nefit:0.315m3 per graaddag
Tado 0.421m3 per graaddag

Als ik naar home assistant kijk zie ik ook dat Tado de thermostaat geregeld uitschakelt tussendoor, iets wat de Nefit niet deed. (Zie bijgevoegde screenshot van het stookgedrag)

Uiteraard heb ik naast de ketel gezeten om te kijken of de ketel ook echt uit ging op die momenten.

Ik vermoed dat dit uitschakelen in plaats van op lage last doordraaien het extra verbruik verzorgd.
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik heb iets gelezen over de stooklijn aanpassen maar weet niet of dit nu de oplossing is.

Alle reacties

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08
@Jospc heb je hier nog iets op gevonden? Ik heb een trendline van nefit en had voorheen een nefit easy en nu dus een tado.

Eigenlijk met name om zoneregeling te kunnen gaan doen (moet nog wat kranen vervangen dus dat kan later pas). ook ik zie dat mijn verbruik per graaddagen omhoog is gegaan met de tado vs nefit easy.

Wat me zowiezo opvalt is dat de easy heel voorzichtig opstookte waar de tado eigenlijk altijd 0,5 overshoot heeft met opwarmen en dan even stopt met stoken, waardoor hij wat meer afwijking geeft. als het eenmaal op temperatuur is houdt hij het wel redelijk constant.

Dat grafiekje wat je hier toon waar haal je dat vandaan en wat geeft dit weer?

Wat ik wel heb gevonden is dat bij mij 2 knoppen veel minder ver open gaan als de andere 2. als je ze kalibreert op 1 kraan en dan allemaal in een ruimte zet dan zouden ze allemaal hetzelfde moeten reageren echter dat gebeurd niet.

hieronder een foto (zoom een beetje in) en je ziet dat de linker knoppen veel verder open staan dan de rechter. Het CV water zoekt de weg van de minste weerstand en dus blijven de radiatoren van de rechter 2 zeker koeler. de warmte gaat dan ergens anders heen, retour te hoog rendement omlaag je kent het misschien wel.

Misschien heb je er iets aan of heb je een tip voor me :-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• Jospc
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-02 11:56
@Fantastic_fox ik ben heel erg aan het uitzoeken geweest. Met hulp van de tado community en tado zelf.

Om je vragen te beantwoorden.

Ik gebruik home assistant als smart home platform. Daar is tado aan gekoppeld en home assistant laat dus met die grafiek zien hoe tado de ketel aanstuurt. Zodoende weet ik ook dat de ketel vaak uit gaat. (Tevens stuur ik mijn radiator ventilatoren en vloerverwarming pomp aan via home assistant en ik hoor hoe vaak die aan en uit gaan)

Er is een reden dat tado zo regelt. 90% van de woningen heeft geen tweaker en hebben dus nooit het cv-tuning topic gevolgd. Om deze slecht afgeregelde cv installaties zuiniger te maken moduleert tado hevig. Ze laten bewust de ketel aan uit gaan om te voorkomen dat het water 80° word en zo verhogen ze het rendement van je ketel met die 30% die ze beloven.

In mijn geval met een installatie die tot in den treure is afgesteld tot hij het zuinigste is werkt dit regel effect met veel opstarten averechts en zorgt het dus voor verhoogd gasverbruik.
Om nog niet te spreken over de verhoogde vervuiling van de ketel door continu opnieuw opstarten.

Ik gebruik geen radiator knoppen. Ik heb al mijn radiatoren op vaste instelling staan om maximaal rendement te halen en elke kamer behoud zo redelijk de juiste temperatuur.
De tado knoppen kan ik je dus helaas niet mee helpen.

Wat betreft de tado zelf, ik weet niet wat ik doe. Ik ga na 6 mn gebruik de tado aanmelden voor retour en geld terug i.v.m. onzuinger. Maar ik heb vernomen dat Tado dan naar je gasrekening vraagt en die is lager omdat ik meer weg ben dan voorheen. Ik ben bang dat ik dus niks terug krijg. Maar de Tado gaat eruit ik weet alleen nog niet wat er terug komt.

Misschien een bosch of nest

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08
@Jospc snap dat het retourneren last is. anders via marktplaats eventueel.... ik ben er nog niet uit maar ik denk dat het bij ook niet gaat werken.... ik kijk het nog een paar dagen aan maar ik geloof er zo langzamer hand niet meer in eigenlijk.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee