Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:52
Ik wil binnenkort naar de nieuwe avatar film. Maar kom er nu niet helemaal achter of ik hem beter kan bekijken in een Dolby Cinema zaal of iMax zaal. IMAX wil ik naar Amsterdam. Dolby Cinema in Hilversum.

Wat is nu beter voor 3d? Ik lees erg wisselende verhalen namelijk.

Ik begrijp dat geluid en beeldkwaliteit beter is in een Dolby Cinema zaal maar geld dit ook voor 3d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12
vangoghnl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:02:
Ik wil binnenkort naar de nieuwe avatar film. Maar kom er nu niet helemaal achter of ik hem beter kan bekijken in een Dolby Cinema zaal of iMax zaal. IMAX wil ik naar Amsterdam. Dolby Cinema in Hilversum.

Wat is nu beter voor 3d? Ik lees erg wisselende verhalen namelijk.

Ik begrijp dat geluid en beeldkwaliteit beter is in een Dolby Cinema zaal maar geld dit ook voor 3d.
Zo te zien is IMAX 3D ook zonder HFR, wat na het lezen van het artikel in the Verge betekent dat de film op 48 fps afspeelt, maar alleen de actie scenes op 48 fps afspelen, de rest is frame doubling. Vooral met 3D zijn actie scenes veel scherper. Ik heb ooit The Hobbit in HFR gezien en dat zag er niet uit. Deze keer schijnt het wel ok te zijn.

Beetje jammer, wat ik ben ook fan van IMAX.

Dus tja … dan maar Dolby ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just88just
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-06 21:19
Ik was niet op de hoogte van die verschillen in fps voordat ik de film zag. Ik vond het een hele rare artistieke keuze die voor mij echt totaal niet werkt.

Het leek op bewegingsinterpolatie van een tv die het maar af en toe deed. Het was misschien beter geweest om ook de niet actie scènes in 48 fps af te spelen. Nu leek het soms alsof je naar een videogame keek met 60fps waarvan ze de cutscenes op 30 fps gerenderd hebben.

Film zelf was best aardig, geen hoogvlieger. Als de techniek deze film heeft ingehaald dan heeft iedereen zal deze snel worden vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:06
Net gezien in IMAX HFR in Amsterdam Arena.

Wat een grafische pracht zeg. Allemaal vlijmscherp

Alleen! HFR, mijn brein kon er niet aan wennen. Het schijnt ‘realistischer’ te zijn. Maar wat haalde het mij uit bepaalde scenes. Alleen denk ik wel dat het de manier is het te bekijken. In het groot

Of anders gewoon lekker 2x in het mooie dolby cinema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb hem maar 3x geboekt haha. Eerste in Dolby Cinema, dan iMax en dan nog een keertje 4dx. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
Kan je de HFR vergelijken met soap opera effect wanneer je aan motion instellingen gaat zitten op een tv?

Voor mij persoonlijk een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:06
Jirure1984 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:01:
Kan je de HFR vergelijken met soap opera effect wanneer je aan motion instellingen gaat zitten op een tv?

Voor mij persoonlijk een no-go.
Mnee niet perse volgens mij.. Vindt het lastig uit te leggen mijn brein die vertaalde het in ieder geval als sneller afspelen dan zou moeten.. Beetje alsof je een video kijkt op 1.5x? Maar critics zeggen weer dat het natuurlijker oogt

Dus kan je het beter zelf ervaren denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:24
Ik heb net tickets gekocht voor Antwerpen op zondag in "Laser Ultra 3D HFR"
Zal de ervaring hier delen.

Ik kon ook moeilijk terugvinden wat nu exact het verschil allemaal is tussen alle 3D versies.
Keuzestress dus :-) Zo als TS al aanhaalde is er niet echt een goede vergelijkings-site te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-06 23:05
Ik heb hem gisterenavond gezien Dolby Atmos & HFR. (Cinema Gouda).
Dolby Atmos is wel echt mijn favoriet. Beeld was super scherp, echt de kleinste details waren zichtbaar, maar dat HFR had van mij niet gehoeven, de onderrwaterscenes zijn prachtig maar sommige actie scenes leek alsof het iets te snel werd afgespeeld, en het werd er in mijn optiek juist onrealistischer van. De rest van mijn groep had die ervaring niet trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 08:37
Zalige film, gezien in 3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 08:26
Gezien in Pathé Haarlem, 3D HFR (geen Imax) en waar de film vooral onderwater een waar visueel spektakel stuk is, stoorde ik mij erg aan de 'stutter' die er soms optrad. Dit heeft blijkbaar te maken met dat er scenes van 48 FPS, snel afgewisseld worden met 24 FPS. En in mijn ogen lijkt het dan alsof het beeld stottert.

spoiler: Kleine verhaal spoiler met stutter voorbeeld
Bijvoorbeeld de vechtscene met dat schip aan het eind. Veel actiescenes zijn daar in 48 FPS geschoten, wat echt wel goed/lekker wegkijkt. Maar soms zitten er meerdere 'praat' scenes tussen die in 24 FPS zijn geschoten. Specifiek de scene waarbij je op de achtergrond het schip ziet branden bijvoorbeeld, daar lijkt het dan alsof het vuur op de achtergrond echt lijkt te stotteren.

Nu kan ik mij The Hobbit nog herinneren die volledig in 48FPS werd geschoten en daarin leken de rustige scenes juist onnatuurlijk snel. Ook dat was niet altijd kloppend, maar ik vond dat voor mijn gevoel toch fijner kijken dan Avatar 2.

Misschien dat dit in een IMAX 3D voorstelling wat beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Hmm ik loop hier tegen hetzelfde aan, nu is de film bij Pathe beschikbaar in de volgende 4 smaken in de regio Rotterdam, allemaal 3D HFR:
- 4DX;
- Dolby Atmos;
- Dolby Cinema;
- iMax.

:?

Rotterdam

• vangoghnl
GS88 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:27:
Hmm ik loop hier tegen hetzelfde aan, nu is de film bij Pathe beschikbaar in de volgende 4 smaken in de regio Rotterdam, allemaal 3D HFR:
- 4DX;
- Dolby Atmos;
- Dolby Cinema;
- iMax.

:?
Ik heb hem gister voor het eerst gezien in Dolby Cinema in Hilversum. Absoluut een parel om te zien.
Dolby Atmos heeft Dolby Cinema ook. Dus een zaal met alleen Dolby Atmos zou ik overslaan.

Ik ga zelf nog naar de iMax en 4dx variant.
Ik zou denk ik niet beginnen met 4dx. Naar mijn mening halen die effecten je wel een beetje uit het verhaal. Zeker als je de film nog niet gezien hebt.

Imax is denk ik een goede optie. Daar ga ik zaterdag heen. Nu vond ik de scherpte in Dolby Cinema wel echt scherper dan imax vergeleken met de vorige film die ik in imax gezien heb. Maar het beeld is natuurlijk iets kleiner vergeleken met imax. Echter weer groter dan een reguliere zaal. Ook is het geluid wel echt next level vergeleken met Imax.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Afgelopen week in IMAX 3D HFR Laserprojectie gezien in Pathé Tilburg. De zaal is net vernieuwd met luxe stoelen en top beeld en geluid. Voorstelling voor ons hadden ze nog problemen om 3D aan de praat te krijgen dus de boel moest gereset worden waardoor we een half uur later naar binnen konden..

Maar hierdoor wel meteen de film aan en geen trailers en reclames hoeven zien, top!

Wat een beeld en heerlijke bioscoop ervaring. Het helpt dat ik met mijn 12 jarige dochter was, die ging er volledig in op, was echt genieten zo _/-\o_

Ik ben al heel wat jaren James Cameron fan en hij stelt (op filmisch vlak) wederom niet teleur. Gewoon ruim drie uur je laten onderdompelen ( ;) ) en mee laten slepen in de wereld Pandora. Verhaaltechnisch, sja.

Ik sluit me aan bij de mening dat heel de film beter in HFR gemaakt had mogen worden, je merkt de tempowisselingen maar dit haalde mij gelukkig niet teveel uit de ervaring.

Kleine site note. Mijn vrouw heeft epilepsie dus die is niet meegegaan (waarschuwing op Pathé site). Midden in de film zit ook een best heftig moment (voor mensen die ervaring hebben met epilepsie in de omgeving of zelf hebben). Houd hier rekening mee want kan best confronterend zijn. Ze kijkt hem later wel in 2D.

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 22:27
Hoe is de imax 3d ervaring in Antwerpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-06 07:02
Ben benieuwd naar je ervaring bij iMax zaterdag, hoe beviel ie daar?
vangoghnl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:37:
[...]
?

Ik heb hem gister voor het eerst gezien in Dolby Cinema in Hilversum. Absoluut een parel om te zien.
Dolby Atmos heeft Dolby Cinema ook. Dus een zaal met alleen Dolby Atmos zou ik overslaan.

Ik ga zelf nog naar de iMax en 4dx variant.
Ik zou denk ik niet beginnen met 4dx. Naar mijn mening halen die effecten je wel een beetje uit het verhaal. Zeker als je de film nog niet gezien hebt.

Imax is denk ik een goede optie. Daar ga ik zaterdag heen. Nu vond ik de scherpte in Dolby Cinema wel echt scherper dan imax vergeleken met de vorige film die ik in imax gezien heb. Maar het beeld is natuurlijk iets kleiner vergeleken met imax. Echter weer groter dan een reguliere zaal. Ook is het geluid wel echt next level vergeleken met Imax.

[ Voor 7% gewijzigd door sattertje op 26-12-2022 01:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vangoghnl
sattertje schreef op maandag 26 december 2022 @ 01:19:
Ben benieuwd naar je ervaring bij iMax zaterdag, hoe beviel ie daar?

[...]
Inmiddels bij alle zalen geweest hier mijn ervaring. Ik woon in Zutphen maar hebben overal familie en vrienden wonen. Dus konden de bezoekjes mooi combineren met de film. Alle keren met mijn vrouw geweest en we waren het eigenlijk eens over onderstaand lijstje. Op audio gebied heb ik thuis een degelijke surround set-up waar ik flink in heb geïnvesteerd dus ben altijd erg kritisch op audio.

Dolby Cinema zaal in Hilversum.
Vanaf de start onder de indruk. Scherp beeld waarbij zwart echt zwart is (soort oled idee) ook 3d weergave erg mooi. Maar vooral het geluid. Als van audio houdt is deze zaal eigenlijk je enige optie. Zoek dan maar gewoon niet verder, Dolby Atmos was echt prachtig. Een groot spektakel.

4dx in Zwolle.
4dx was nieuw voor ons dus beide erg benieuwd. Het 4dx effect is grappig en zeker leuk om met je kinderen naartoe te gaan. Toch voelde het voor mij persoonlijk een klein beetje alsof ik dan liever naar de Efteling ga. Het haalde me erg uit het verhaal maar dat was nog niet het allerergste. Je levert in deze zaal gigantisch in op beeldkwaliteit maar dan ook gigantisch! Het leek opeens wel hd ready ofzo totaal geen kleur en onscherp. Ook het 3d was eigenlijk niet aanwezig en kreeg er koppijn van. Ik zou tenzij je 4dx eens wil proberen dit echt afraden. De audio was nog vele malen erger dit vind je misschien alleen wat als je normaal naar de speakers in je tv luisterd. Maar totaal geen bass of surround idee, echt heel slecht.

iMax laser in Pathe Arena.
Grootste filmdoek wat natuurlijk altijd mooi is. Ook hier mooi beeld en goede 3d effecten. Zelf vond ik de beeldkwaliteit wel net iets minder dan Dolby Cinema. Daarin tegen natuurlijk wel weer een groter scherm. Wat ik gewoon wel echt minder vind bij imax is het geluid. Dit kan gewoon niet tippen aan Dolby Atmos.

Conclusie
Uiteindelijk is het persoonlijk. Maar 4dx zou ik overslaan. Los van de effecten is de kwaliteit van het scherm zo laag dat het eigenlijk de film geen eer aan doet.
Verschil tussen iMax en Dolby Cinema is een stuk minder.

Hfr merkte ik bij 4dx weinig van. Bepaald scènes. Voelde hfr voor mij wat onnatuurlijk. Maar mijn vrouw merkte hier weer niets van.

Wil je het beste beeld en geluid. Dan zou ik gaan voor Dolby Cinema.

Wil je het grootste scherm met ook goed beeld en vind je mindere audio niet erg, dan IMAX.

Wil je een Efteling ervaring en maakt beeldkwaliteit en audio je helemaal niets uit. Vind je het daarnaast prima om 3 uur op een soort vibrator te zitten. Dan 4dx.
Pagina: 1