Inmiddels bij alle zalen geweest hier mijn ervaring. Ik woon in Zutphen maar hebben overal familie en vrienden wonen. Dus konden de bezoekjes mooi combineren met de film. Alle keren met mijn vrouw geweest en we waren het eigenlijk eens over onderstaand lijstje. Op audio gebied heb ik thuis een degelijke surround set-up waar ik flink in heb geïnvesteerd dus ben altijd erg kritisch op audio.
Dolby Cinema zaal in Hilversum.
Vanaf de start onder de indruk. Scherp beeld waarbij zwart echt zwart is (soort oled idee) ook 3d weergave erg mooi. Maar vooral het geluid. Als van audio houdt is deze zaal eigenlijk je enige optie. Zoek dan maar gewoon niet verder, Dolby Atmos was echt prachtig. Een groot spektakel.
4dx in Zwolle.
4dx was nieuw voor ons dus beide erg benieuwd. Het 4dx effect is grappig en zeker leuk om met je kinderen naartoe te gaan. Toch voelde het voor mij persoonlijk een klein beetje alsof ik dan liever naar de Efteling ga. Het haalde me erg uit het verhaal maar dat was nog niet het allerergste. Je levert in deze zaal gigantisch in op beeldkwaliteit maar dan ook gigantisch! Het leek opeens wel hd ready ofzo totaal geen kleur en onscherp. Ook het 3d was eigenlijk niet aanwezig en kreeg er koppijn van. Ik zou tenzij je 4dx eens wil proberen dit echt afraden. De audio was nog vele malen erger dit vind je misschien alleen wat als je normaal naar de speakers in je tv luisterd. Maar totaal geen bass of surround idee, echt heel slecht.
iMax laser in Pathe Arena.
Grootste filmdoek wat natuurlijk altijd mooi is. Ook hier mooi beeld en goede 3d effecten. Zelf vond ik de beeldkwaliteit wel net iets minder dan Dolby Cinema. Daarin tegen natuurlijk wel weer een groter scherm. Wat ik gewoon wel echt minder vind bij imax is het geluid. Dit kan gewoon niet tippen aan Dolby Atmos.
Conclusie
Uiteindelijk is het persoonlijk. Maar 4dx zou ik overslaan. Los van de effecten is de kwaliteit van het scherm zo laag dat het eigenlijk de film geen eer aan doet.
Verschil tussen iMax en Dolby Cinema is een stuk minder.
Hfr merkte ik bij 4dx weinig van. Bepaald scènes. Voelde hfr voor mij wat onnatuurlijk. Maar mijn vrouw merkte hier weer niets van.
Wil je het beste beeld en geluid. Dan zou ik gaan voor Dolby Cinema.
Wil je het grootste scherm met ook goed beeld en vind je mindere audio niet erg, dan IMAX.
Wil je een Efteling ervaring en maakt beeldkwaliteit en audio je helemaal niets uit. Vind je het daarnaast prima om 3 uur op een soort vibrator te zitten. Dan 4dx.