CV ketel bijvullen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-04 14:07
Hi,
De verwarming tikt bij het verwarmen en de druk in de douche vind ik de laatste tijd wat laag, dus ik vermoed dat de CV ketel bijgevuld moet worden. Echter, ik kom er niet helemaal uit hoe.

Ik heb een Remeha Quinta 28c (een oudje) en de technische handleiding ervan. In de handleiding vind ik o.a. deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jqQV6y2TCYu_iEBSppUeha65uA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oVLwqjrbut2v3Mc20tOTQ1PU.png?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat de tweede van rechts (koudtapwater) degene is waar ik moet bijvullen. Als ik kijk naar hoe het aangesloten is, dan kom ik er niet uit of ik nu aan die kraan (rode pijl) een slang moet hangen of dat ie al aan de waterleiding aangesloten is en ik alleen die kleine knop (blauwe pijl) open moet draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5AbofZMXn3VH5wClDQ2lDaFEQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DNVgFK7eqTER2ujVhUPb4Wj.png?f=fotoalbum_large

Ben te bang iets fout te doen en er een puinhoop van te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 22:29
De tweede van rechts is je aanvoer sanitair warm water, daar zit een kraantje op waar je het water kunt halen om je cv-circuit bij te vullen (rode pijl).

De blauwe pijl hoef je niets mee (is de inlaat combinatie voor het sanitair warm water), je moet alleen het punt zoeken waar je water wel het cv-circuit in kunt krijgen. Dat zie ik zo 1-2-3 niet op de foto. Misschien bij je expansievat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Hondjeee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:51:
De tweede van rechts is je aanvoer sanitair warm water, daar zit een kraantje op waar je het water kunt halen om je cv-circuit bij te vullen (rode pijl).

De blauwe pijl hoef je niets mee (is de inlaat combinatie voor het sanitair warm water), je moet alleen het punt zoeken waar je water wel het cv-circuit in kunt krijgen. Dat zie ik zo 1-2-3 niet op de foto. Misschien bij je expansievat?
Ah ok, ik kan dus kraantje blauwe pijl een slang aan hangen en dat gebruiken om te vullen als ik dat punt vind om het in het CV circuit te krijgen?

Ik ga zoeken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 22:29
TheGabeMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:53:
[...]

Ah ok, ik kan dus kraantje blauwe pijl een slang aan hangen en dat gebruiken om te vullen als ik dat punt vind om het in het CV circuit te krijgen?

Yes dat zou moeten lukken, vaak is het vulpunt ook voorzien van een manometer zodat je de druk van het cv-circuit kunt aflezen. Daar zou je het aan kunnen herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eerst lucht uit de slang en vullen op koud systeem.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hondjeee schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:56:
.. vaak is het vulpunt ook voorzien van een manometer zodat je de druk van het cv-circuit kunt aflezen. Daar zou je het aan kunnen herkennen.
En een klep, vaak met een rode knop.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 13-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11-2024
Hoeveel bar geeft het systeem nu aan? Volgens mij kan je water je CV inkrijgen op de meest rechter aansluiting, op de aansluiting onder die met die zwarte knop (wat volgens mij een overdruk-ventiel is). Er zou een soort van palletje moeten opzitten, om die kraan open te zetten, zodat je het water van de kraan via een slang in het systeem krijgt. En inderdaad, koud systeem, en zorgen dat er geen lucht in de slang zit, anders pomp je dat allemaal in je CV.

Edit: als de druk van je warm water lager is in de douche, kan het ook zijn dat je CV een onderhoudsbeurt nodig heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door 3V3RT op 13-12-2022 20:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De druk in de douche heeft volgens mij niets te maken met de druk in je cv-systeem.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sanitair water druk heeft niets te maken met de druk in het CV systeem. BIj gebruik van sanitair water wordt alleen de warmtewisselaar gebruikt. Check dus eerst eens of er geen troep in het zeefje van je douchekop zit enz.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheGabeMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:53:
[...]

Vulpunt kan op drukvat zitten, maar lees eerst de druk af. Mag op ~1.5 staan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Denk dat ik 'm gevonden heb. De clue was het expensievat. Ik dacht dat ik bij die meest rechtse moest wegblijven omdat expansievat als iets gevaarlijks klinkt :-) Sorry voor mijn dommigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVsPRPHa2ErbZ8f1l35jyLILEas=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXSVuNRWoKnoypVwYQSb5lWe.png?f=fotoalbum_large

Dus slangetje van kraantje van erboven naar eronder.

Momenteel is de ketel 1.4bar en die wil ik dan naar 2 bar brengen. Ontluchten heb ik vd week al gedaan en het getik is een stuk minder, maar nog niet weg.

Qua douche zal ik de zeefjes nog eens langslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zorg dat de slang vol water zit (geen lucht er meer in) door even met je duim het uiteinde dicht te knijpen wanneer er water uit stroomt (zet er even een emmer onder). Je zult waarschijnlijk nog een keer moeten ontluchten na vullen. En eerst de cv af laten koelen.

Draai na het vullen EERST de rode ‘knop’ dicht voordat je de slang afkoppelt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door XeNeRgY op 13-12-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En wellicht eens alle blootliggende warme leidingen isoleren ;) In elk geval de meest linker koperen leiding, aanvoer CV, en wat daar nog verder achter zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 13-12-2022 20:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Microkid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:09:
En wellicht eens alle blootliggende warme leidingen isoleren ;) In elk geval de meest linker koperen leiding, aanvoer CV, en wat daar nog verder achter zit.
Ok, dank voor je tip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheGabeMan 1.5-1.8 bar is prima, hoeft echt geen 2bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Iedereen bedankt voor de tips. Dit weekend even doen als kids weg zijn en de verwarming eventjes helemaal uit kan en dan ook meteen alles ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ontluchten kan ook prima met een draaiende verwarming. Verschil is dat er dan een paar druppels warm water uit je ontluchter komen in plaats van koude druppels. Ontluchten ook altijd van beneden naar boven doen. Dus eerst de kelder (indien aanwezig) daarna de begane grond, eerste verdieping en als laatste de tweede verdieping/zolder. Soms heb je naast de ontluchters op de radiatoren van de zolderverdieping ook nog een ontluchter op je CV-toestel zitten of op een punt wat iets hoger ligt dan de ontluchter van de radiatoren op de zolder.

Over het isoleren van de leidingen: niet alleen de rechte stukjes CV-buis doen maar ook de koppelingen meepakken, anders heeft het geen zin. En ook niet alleen de horizontale leidingen maar ook de verticale. Je hebt nu namelijk een paar verloren stukjes CV-buis geïsoleerd onder de CV-ketel maar het verticale stukje koperbuis heb je niet gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
sypie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:19:
Ontluchten kan ook prima met een draaiende verwarming. Verschil is dat er dan een paar druppels warm water uit je ontluchter komen in plaats van koude druppels. Ontluchten ook altijd van beneden naar boven doen. Dus eerst de kelder (indien aanwezig) daarna de begane grond, eerste verdieping en als laatste de tweede verdieping/zolder. Soms heb je naast de ontluchters op de radiatoren van de zolderverdieping ook nog een ontluchter op je CV-toestel zitten of op een punt wat iets hoger ligt dan de ontluchter van de radiatoren op de zolder.

Over het isoleren van de leidingen: niet alleen de rechte stukjes CV-buis doen maar ook de koppelingen meepakken, anders heeft het geen zin. En ook niet alleen de horizontale leidingen maar ook de verticale. Je hebt nu namelijk een paar verloren stukjes CV-buis geïsoleerd onder de CV-ketel maar het verticale stukje koperbuis heb je niet gedaan...
Dank !!

Ik heb trouwens zelf niks gedaan ;-) Dit zat allemaal al zo bij aankoop van de woning :-) Maar ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:56
Over het isoleren van de leidingen: niet alleen de rechte stukjes CV-buis doen maar ook de koppelingen meepakken, anders heeft het geen zin.
Oei, dat heb ik niet gedaan. Toch zijn de zolder en de kamers waar ik de verwarming niet aan heb staan toch in temperatuur gedaald. De bouwmarkt hier had geen fatsoenlijk materiaal voor de (T) knelkoppelingen, paste allemaal niet echt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigoGP
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-02 18:45
TheGabeMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:14:
Iedereen bedankt voor de tips. Dit weekend even doen als kids weg zijn en de verwarming eventjes helemaal uit kan en dan ook meteen alles ontluchten.
Trek de stekker van CV eerst uit stopcontact.
Dan bijvullen.
Je wilt geen lucht in pomp terwijl ie draait.

Daarnaast, de drukmeters op de Quinta's zijn niet erg betrouwbaar.
Het slangetje van meter raakt snel verstopt.
Je moet dus niet raar opkijken als ie niet beweegt tijdens vullen.
Dan kan je beter direct stoppen, (je hebt geen idee wat je doet) voor je schade maakt door te hoge druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
@TigoGP anders mss toch maar Volta bellen, daar heb ik een contract mee. Alleen beginnen ze elke keer weer te zeuren dat ie te oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vullen op koud systeem, dus geel lopend systeem. Ontluchten doe je ook op werkend systeem omdat dan de pomp draait en de lucht door je systeem gaat. ontluchter op de ketel zelf is meer voor kleine beetjes lucht die na vullen nog in het systeem zitten, dat gedurende gebruik zal verdwijnen(is de bedoeling)

Pagina: 1