Beste allen,
even wat context: ik werk bij een NGO in Uganda en heb te maken met verouderde hardware en minder omvangrijke mogelijkheden dan in Nederland.
Dan het probleem:
We hebben een twintigtal HP Z210 Workstations (i3 en i5) en enkele HP Compaq 6300 Pro (i3/i5). De modellen zijn hardwaretechnisch aan elkaar verwant. Deze hebben een aantal jaar prima gewerkt, tot ze sinds ongeveer een jaar de volgende symptomen vertonen:
Wat ik geprobeerd heb:
Het probleem lijkt exact hetzelfde als in deze video:
Youtube: HP Z220 SFF Workstation Won't Power On Repair
Helaas luid de concludie van deze video als volgt:
Wie heeft er nog énig idee in welke hoek ik het kan zoeken?
even wat context: ik werk bij een NGO in Uganda en heb te maken met verouderde hardware en minder omvangrijke mogelijkheden dan in Nederland.
Dan het probleem:
We hebben een twintigtal HP Z210 Workstations (i3 en i5) en enkele HP Compaq 6300 Pro (i3/i5). De modellen zijn hardwaretechnisch aan elkaar verwant. Deze hebben een aantal jaar prima gewerkt, tot ze sinds ongeveer een jaar de volgende symptomen vertonen:
- Eerste symptoon dat optreed is het willekeurig lijken uitgaan van het systeem. De blauwe powerled blijf aan, maar er is geen video output en de workstation kan alleen uitgeschakeld worden door de spanning te verwijderen. Powerknop kan je zo lang ingedrukt houden als je wilt, zonder effect. Na spanningloos voor enkele minuten start hij weer als normaal
- Een tijd later zal het volgende optreden: workstation doet vanaf cold boot wel een power on, maar geeft geen video output en de fans draaien op volle touren. Ook hier helpt de powerbutton niet.
- Als laatste start de PC helemaal niet meer na een cold boot. Powerknop geeft geen enkele respons. Dit is 'eenvoudig' te verhelpen door:
- [lispanningloos maken[/li]
- RAM verwijderen
- booten via powerbutton, syteem geeft uiteraard error beep want geen RAM. Maar in sommige gevallen is er ook helemaal geen error.
- spanningsloos maken, RAM terug plaatsen
- workstation start nu als normaal
- Na dit nog een paar weken te hebben volgehouden, volgt al snel een echt einde en werkt de truc met het uitnemen van het RAM niet meer.
Wat ik geprobeerd heb:
- Ram testen
- Voeding verwisselen
- Ram verwisselen
- BIOS resetten, via hardware knop en knoopcel verwijderen
- Randapparatruur ontkoppelen, inclusief DVD brander
- Laatste firmware (Interl Management Engine)
- Condensators visueel geinspecteerd
- Partij waar aangekocht ingeschakeld, die brengt de units vrolijk terug met mededeling "ja hoor ze werken weer"... ja dat kan ik ook. Voor een uur. Of een dag. Of een week. En dan begint het verhaal weer.
Het probleem lijkt exact hetzelfde als in deze video:
Youtube: HP Z220 SFF Workstation Won't Power On Repair
Helaas luid de concludie van deze video als volgt:
De follow up video is er helaas nog niet.The conclusion I came to in this video, was not the issue either. The issue cropped up again after returning the unit. The unit has since been replaced with no issues from the new unit. I will be making a follow up video to diagnose deeper to determine what went wrong.
Wie heeft er nog énig idee in welke hoek ik het kan zoeken?