Aardlekschakelaar klapt er uit, maar groepen niet

Pagina: 1
Acties:
  • 50.458 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Hallo,

Ik heb sinds 1 week dat 1 van de 3 aardlekschakelaars er soms uit klapt, maar dat de groepen die er op zitten gewoon ingeschakeld zijn. Als ik de aardlekschakelaar inschakelaar inschakel doet alles het weer gewoon. Als de aardlekschakelaar er uitklapt, schakelt er geen grote stroomverbruiker in.

Wel heb ik sinds 1 week een homewizard p1 meter aangesloten.
Kan dat het probleem zijn? Of is er iets anders aan de hand.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan van alles wezen, ook verdeeld over de groepen.

Eerste waar je naar moet kijken is buitenverlichting en andere zaken die met vocht in aanraking komen.

Heb je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lekstroompje naar de aarde waarop de aardlekschakelaar WEL reageert (doorgaans 30mA (0,03A)

het is lastig zoeken als die er sporadisch uitgaat

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dan heb je dus letterlijk een lek naar aarde.
Lastig dat ie er op blijft en niet meteen klapt, dan is het niet iets dat continu lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:26:
Dan heb je dus letterlijk een lek naar aarde.
Lastig dat ie er op blijft en niet meteen klapt, dan is het niet iets dat continu lekt.
idd knap irritant is dat.. vroeger ook altijd last van.. er uit klappen.. terug er op.. niks aan de hand..

20~30 min later weer er uit klappen... en daarna niet meer :/ en altijd midden in de nacht :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gipia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:24:
Ik heb sinds 1 week dat 1 van de 3 aardlekschakelaars er soms uit klapt, maar dat de groepen die er op zitten gewoon ingeschakeld zijn.
En waarom vind je dat raar? :)
Wel heb ik sinds 1 week een homewizard p1 meter aangesloten.
Kan dat het probleem zijn? Of is er iets anders aan de hand.
Waarschijnlijk niet. Als je ALS klapt, zal je ergens een aardlek hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:19

Sebazzz

3dp

Gezien het een probleem is wat spontaan ontstaan is, zal je moeten gaan uitsluiten wat het is.
Bij onze vorige groepenkast hadden wij ook wel eens problemen met de aardlek - maar dat bleek aan een oude schakelaar te liggen. Bij de installatie van PV hebben we de hele groepenkast laten vervangen en het gebeurd nu niet meer.

[ Voor 55% gewijzigd door Sebazzz op 13-12-2022 18:36 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Iedereen lijkt er vanuit te gaan dat het 1 apparaat is maar het kunnen dus net zo goed meerdere apparaten zijn die tezamen over de limiet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:38:
Iedereen lijkt er vanuit te gaan dat het 1 apparaat is maar het kunnen dus net zo goed meerdere apparaten zijn die tezamen over de limiet gaan.
zeker.. of vocht.. of ongedierte..

geroosterde spinnen omdat ze verbinding wisten te maken met L en PE :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:38:
Ja in theorie kan je meerdere apparaten hebben met een hele lage lekstroom en tesamen de 30mA overschrijden en dan de ALS doen klappen.
Maar ja hoe groot is de kans op meerdere apparaten met een defect die minimaal naar aarde lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Nu online
Compizfox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:30:
[...]

En waarom vind je dat raar? :)

[...]
Mijn aanname is dat er ergens een apparaat kortsluiting maakt en dat dan eerst de groep er uit klapt. Misschien geen juiste aanname?
Waarom ik het ook raar vind is dat er geen nieuwe apparaten zijn aangesloten. Er zijn ook geen grootverbruikers aangesloten. Het is ook niet continu. Net de ALS weer ingedchakeld en het zou zo weer een paar dagen goed kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:21
Je hebt 4 groepen achter de ALS. Zet 1 groep uit en kijk wat er gebeurd. Floept ie uit dan zit het in die groep. Kan je verder gaan zoeken. Alle stekkers uit die stopcontacten halen. Verlichting loshalen etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gipia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:06:
[...]

Mijn aanname is dat er ergens een apparaat kortsluiting maakt en dat dan eerst de groep er uit klapt. Misschien geen juiste aanname?
De installatieautomaat ("groep") beveiligt tegen overbelasting en kortsluiting, de aardlekschakelaar beveiligt tegen lekstromen (hij meet eigenlijk de verschilstroom tussen fase en nul). Het zijn verschillende soorten beveiligingen die op verschillende momenten zullen reageren. Alleen bij een grote kortsluitstroom naar aarde kun je meemaken dat ze allebei reageren maar dat is niet meteen de standaard ofzo. Als je installatieautomaat altijd op dezelfde dingen zou reageren als de aardlekschakelaar, zou je die laatste niet meer nodig hebben. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Nu online
Mastergo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:37:
Je hebt 4 groepen achter de ALS. Zet 1 groep uit en kijk wat er gebeurd. Floept ie uit dan zit het in die groep. Kan je verder gaan zoeken. Alle stekkers uit die stopcontacten halen. Verlichting loshalen etc.
Dat is het vreemde. De ALS heb ik ingeschakeld en alles werkte weer. Dat ging een paar uur goed, totdat de ALS er weer uit klapte. Er is niets ingeschakeld wat een trigger zou kunnen zijn. Dus er lijkt niet een direct verband met een groep, omdat de ALS er niet meteen uit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:26:
Kan van alles wezen, ook verdeeld over de groepen.

Eerste waar je naar moet kijken is buitenverlichting en andere zaken die met vocht in aanraking komen.

Heb je zonnepanelen?
Ja, ik heb al 4 jaar zonnepanelen. Zou het daar plotseling kunnen ontstaan? Maar ook die groep klapt er niet uit. En het gebeurt tot nu toe in de avond of nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Gipia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:53:
[...]

Ja, ik heb al 4 jaar zonnepanelen. Zou het daar plotseling kunnen ontstaan? Maar ook die groep klapt er niet uit. En het gebeurt tot nu toe in de avond of nacht.
Er zitten een aantal groepen achter deze aardlekschakelaar. Alles wat op één van deze groepen is aangesloten zou de oorzaak kunnen zijn.

Als je zonnepanelen op een groep achter deze aardlekschakelaar zijn aangesloten, dan zou het aan de zonnepanelen kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Nu online
Xander schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:48:
[...]

De installatieautomaat ("groep") beveiligt tegen overbelasting en kortsluiting, de aardlekschakelaar beveiligt tegen lekstromen (hij meet eigenlijk de verschilstroom tussen fase en nul). Het zijn verschillende soorten beveiligingen die op verschillende momenten zullen reageren. Alleen bij een grote kortsluitstroom naar aarde kun je meemaken dat ze allebei reageren maar dat is niet meteen de standaard ofzo. Als je installatieautomaat altijd op dezelfde dingen zou reageren als de aardlekschakelaar, zou je die laatste niet meer nodig hebben. ;)
Dank je. Dan snap ik het gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Nu online
Xander schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:54:
[...]

Er zitten een aantal groepen achter deze aardlekschakelaar. Alles wat op één van deze groepen is aangesloten zou de oorzaak kunnen zijn.

Als je zonnepanelen op een groep achter deze aardlekschakelaar zijn aangesloten, dan zou het aan de zonnepanelen kunnen liggen.
Is door een electricien te meten of hier het probleem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Gipia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:56:
[...]

Is door een electricien te meten of hier het probleem zit?
Misschien is het probleem te vinden door het meten van isolatieweerstanden (met een "megger") of door de lekstroom te meten met een stroomtang (misschien loopt er continue een lekstroom, die af en toe net hoog genoeg is om de aardlekschakelaar te laten trippen).

Maar soms zijn dit soort storingen die "af en toe" optreden niet goed te meten en zul je toch echt zaken moeten uitsluiten.

Hoeveel groepen zitten er achter deze aardlekschakelaar en wat zit daar op aangesloten? Of de PV één van die groepen is kun je toch zelf wel achterkomen?

Dit soort storingen zitten heel vaak in installaties buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:21
Gipia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:50:
[...]

Dat is het vreemde. De ALS heb ik ingeschakeld en alles werkte weer. Dat ging een paar uur goed, totdat de ALS er weer uit klapte. Er is niets ingeschakeld wat een trigger zou kunnen zijn. Dus er lijkt niet een direct verband met een groep, omdat de ALS er niet meteen uit klapt.
Ik bedoelde zet de ALS in met 1 van de 4 groepen die achter die ALS zit. Dus laat 3 groepen uit. Doe dat elke dag met een andere groep tot de ALS uitklapt. Dan weet je in welke groep het probleem kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Nu online
Mastergo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:57:
[...]

Ik bedoelde zet de ALS in met 1 van de 4 groepen die achter die ALS zit. Dus laat 3 groepen uit. Doe dat elke dag met een andere groep tot de ALS uitklapt. Dan weet je in welke groep het probleem kan zitten.
Goed idee. Maar 1 van de groepen is ook de cv. Die wil ik wel aan hebben nu. Ik laat morgen maar een elektricien er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:52
Als een van de groepen die op die ALS zitten de PV is, dan zou ik even de handleiding van de omvormer nalezen. De fabrikant van mijn omvormer gaf een 300mA aardlekschakelaar op, en de 30mA automaat die geplaatst was tripte na ruim een jaar af en toe. Omwisselen voor een 300mA aardlekautomaat loste dat probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Bezuiniger schreef op woensdag 14 december 2022 @ 06:54:
Als een van de groepen die op die ALS zitten de PV is
Het is blijkbaar heel lastig voor @Gipia om te zeggen welke groepen achter deze schakelaar zitten, ondertussen weten we alleen van de CV...

Meedenken wordt zo wel lastig. ;) Maar dat hoeft ook niet meer denk ik als er vandaag iemand naar komt kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:46:
[...]

Ja in theorie kan je meerdere apparaten hebben met een hele lage lekstroom en tesamen de 30mA overschrijden en dan de ALS doen klappen.
Maar ja hoe groot is de kans op meerdere apparaten met een defect die minimaal naar aarde lekt?
In principe lekt elk apparaat met een netfilter een klein beetje naar aarde toe, dat is gewoon hoe een netfilter werkt. Vooral apparaten welke hoge vermogens gebruiken of frequentieomvormers hebben (zoals flinke geschakelde voedingen) hebben fors bemeten netfilters nodig om aan de eisen te voldoen. Een paar van zulke apparaten kunnen je al vrij dicht tegen de limiet brengen, dan is er maar weinig nodig om een aardlek te doen klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Gipia schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:01:
[...]

Goed idee. Maar 1 van de groepen is ook de cv. Die wil ik wel aan hebben nu. Ik laat morgen maar een elektricien er naar kijken.
Je kan ook even een verlangsnoertje trekken naar de CV ketel om die aan te houden tijdens je test. Het is wel waardevol om zelf even te elimineren waar het vandaan komt, want een monteur moet soms ook hetzelfde doen om wijzer te worden (en die kost een hoop geld). Sowieso is het fijn om de CV even aan te sluiten op een groep die er niet steeds uit schiet door dit euvel?

Je zegt dat je zonnepanelen hebt, daarin zitten omvormers met flinke netfilters en dus mogelijke lekstromen. Kan je achterhalen of deze groep er ook uit schiet? Dan zou ik deze groep even uit laten en nog eens kijken wat het gedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Als een van de groepen die op die ALS zitten de PV is, dan zou ik even de handleiding van de omvormer nalezen. De fabrikant van mijn omvormer gaf een 300mA aardlekschakelaar op, en de 30mA automaat die geplaatst was tripte na ruim een jaar af en toe. Omwisselen voor een 300mA aardlekautomaat loste dat probleem op.
En introduceerde weer een nieuw probleem. Dat een lek via een persoon (waar de aardlek voor bedoeld is) dodelijk kan zijn. Dus dat lijkt mij ook niet wenselijk in je huis.
In woningen geldt een waarde van 30 mA als lekstroom waarbij de aardlekschakelaar de stroom afschakelt. Aardlekschakelaars van 500 mA (of 300 mA) werden vroeger toegepast bij 'natte' groepen (zoals de wasmachineaansluiting), maar in woningen mag tegenwoordig alleen nog 30 mA worden toegepast.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Een deel van je huisinstallatie onbedoeld op 300 mA zetten is geen slim idee. 30 mA lekstroom kan je nog prima overleven, 300 mA daarentegen..... Die dingen zitten er niet om je te pesten maar om de boel veilig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:50:
[...]

En introduceerde weer een nieuw probleem. Dat een lek via een persoon (waar de aardlek voor bedoeld is) dodelijk kan zijn. Dus dat lijkt mij ook niet wenselijk in je huis.

[...]
Waar komt die quote vandaan? Voor zover ik weet mag je vast geïnstalleerde apparaten (dus zonder stekker) wel aan een hogere aardlek hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:15:
[...]

Waar komt die quote vandaan? Voor zover ik weet mag je vast geïnstalleerde apparaten (dus zonder stekker) wel aan een hogere aardlek hangen.
Uit welke norm het komt weet ik niet, maar diverse website hebben het er over.
Bijvoorbeeld: https://www.groepenkastbe...-aardlekschakelaar-nodig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:36:
[...]

Uit welke norm het komt weet ik niet, maar diverse website hebben het er over.
Bijvoorbeeld: https://www.groepenkastbe...-aardlekschakelaar-nodig/
Ik heb de quote zelf maar opgezocht en op die pagina staat dus ook dat vast aangesloten apparaten niet eens een aardlek hoeven.

Dan is 300mA voor een omvormer prima toegestaan.
Echter, als de wasmachine/droger “vast” is aangesloten d.m.v. een dubbelpolige schakelaar behoeft deze niet achter een aardlekschakelaar te worden aangesloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
Wolly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:43:
Dan is 300mA voor een omvormer prima toegestaan.
Dan moet de omvormer zijn eigen aardlekschakelaar krijgen en niet in combinatie met de huidige groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:46:
[...]

Dan moet de omvormer zijn eigen aardlekschakelaar krijgen en niet in combinatie met de huidige groepen.
Dat is inderdaad hoe je dat normaal gesproken aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

timovd

Voorsprong door techniek

Een dag voordat dit topic is gestart, is Aardlek klapt eruit terwijl groepen nog aan zijn gestart. Kon je die niet vinden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:20
Toevallig hier ook gebeurt.
Ze zijn buiten bezig met een verbouwing en er liep water in de kabelhaspel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gipia
  • Nu online
Inmiddels is de elektricien langs geweest. Hij heeft de storing kunnen traceren tot in de printplaat van de WTW. Hier zit kortsluiting in, waarschijnlijk veroorzaakt door stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:52
LordSinclair schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:46:
[...]

En dat is precies wat een aardlekautomaat doet.

Sorry, maar de reacties die ik zie geven blijk dat de regels maar half worden gelezen, en/of maar half wordt gesnapt welke onderdelen waarvoor gebruikt worden. Dus ondanks dat het probleem al gelokaliseerd is, toch maar wat extra uitleg.

PV moet per definitie tegenwoordig op een aparte groep. PV moet tegenwoordig ook geaard worden. Het schijnt dat het niet handig is als er 1000V op je alu frame wordt gezet door bekabeling buiten die aangevreten is door wat knaagdieren. :+
Je mag de PV met iets anders als 30mA aarden, mits de omvormer aan bepaalde eisen voldoet. Je volgt hierbij de aanwijzingen van de fabrikant van de omvormer. Als die zegt: gebruik 30mA dan kun je de aparte groep met de rest van je groepen combineren op een aardlekschakelaar. Staat er 300mA of 500mA, dan gebruik je bij voorkeur een aardlekautomaat. Dat is een combinatie van aardlekschakelaar + installatieautomaat.
Door een aardlekautomaat te gebruiken in plaats van een installatieautomaat plus 300/500mA aardlekschakelaar bespaar je ruimte in de groepenkast en je voorkomt dat een of andere malloot later denkt dat er nog wel een groepje bijgezet kan worden op die eenzame aardlekschakelaar. Het verschil van 30 naar 300 is immers maar een 0.

Als je alles nieuw aan gaat leggen zou ik overigens meegeven te overwegen alles met aardlekautomaten uit te voeren. Deze zijn er tegenwoordig gewoon in 1 DIN, waardoor je de ruimte van de ALS bespaard. Bovendien is bij een aardeprobleem niet gelijk een hele reeks groepen stroomloos, zodat je een veel groter deel van het pand door laat werken. Bovendien is de prijs van een aardlekautomaat tegenwoordig best redelijk, alhoewel het nog steeds wel duurder is als een zelfde hoeveelheid groepen + aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 10:50

klokop

swiekie swoeng

Gipia schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:42:
Inmiddels is de elektricien langs geweest. Hij heeft de storing kunnen traceren tot in de printplaat van de WTW. Hier zit kortsluiting in, waarschijnlijk veroorzaakt door stof.
Wat is een "WTW"?

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@klokop Warmte TerugWin unit.

Dit is een warmtewisselaar die er voor zorgt dat afgezogen lucht langs verse lucht van buiten gaat en de warmte overdraagt zodat het rendement hoger wordt. Zo gooi je niet alle warmte naar buiten en de kou naar binnen maar houd je de boel aangenaam en bespaar je op verwarmingskosten.

Je had ook best even in Google "WTW" in kunnen tikken, dan had je een heleboel informatie al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Niet echt een kick waard, dus slotje.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.