• SndR.7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-01 12:19
Hallo,

Ik weet niet of het mag maar ik post hier ook mijn situatie, indien een eigen topic gewenst is dan hoor ik dat graag.

Ik wil scheiden van mijn vrouw (met 2 kids onder de 18) en in het huis blijven wonen, maar ik weet niet of dit gaat lukken. Misschien dat jullie mij advies kunnen geven.

Hypotheeksom aankoop woning was 225k (met NHG)
Extra hypotheek van 40k
Hypotheken samen staan nu op 198k

Woz waarde (voor wat het waard is) 332k
Taxatie van het huis was 360k begin dit jaar. (Door de ING)

Ik verdien per jaar 44k incl. alles
Ik kan meer gaan werken, werk nu 36 uur en kan naar de 40 uur. Dat houdt in net geen 50k per jaar.

Nu vertelde ING waar de hypotheek loopt dat er soepelere mogelijkheden zijn ivm scheiding.
Maar dat ik met mijn huidige en evt hogere salaris dmv meer werken geen nieuwe hypotheek kan afsluiten.

Heeft iemand ervaring hiermee?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

Lordy79

Fundamentalist

@SndR.7
Ik ga even uit van getrouwd in gemeenschap van goederen.

overwaarde = 142k
als jij er blijft wonen zou je dus 71K aan je ex vrouw moeten betalen om haar uit te kopen.
Als jullie verder weinig/geen spaargeld en bezittingen hebben is dat lastig. Je zou een schuldbekentenis kunnen tekenen en haar in 10 jaar (ofzo) kunnen afbetalen. Maar dan krijg je weer rente en ellende.

Je weet zelf wat de lasten zijn per maand (rente en aflossing) dus je kunt zelf vast uitrekenen of je die (alleen) kunt dragen.
Vergeet niet dat als jij nu meer verdiend dan je ex vrouw, je ook nog wat partneralimentatie moet betalen. Verder zijn er kinderen in het spel en moet daar ook nog wat voor gereserveerd worden (al heb je die kosten nu natuurlijk ook als ouders :) )

Ik hoop dat je hier een beetje mee op weg geholpen bent.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:12
Lordy79 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:15:
@SndR.7
Ik ga even uit van getrouwd in gemeenschap van goederen.

overwaarde = 142k
als jij er blijft wonen zou je dus 71K aan je ex vrouw moeten betalen om haar uit te kopen.
Als jullie verder weinig/geen spaargeld en bezittingen hebben is dat lastig. Je zou een schuldbekentenis kunnen tekenen en haar in 10 jaar (ofzo) kunnen afbetalen. Maar dan krijg je weer rente en ellende.

Je weet zelf wat de lasten zijn per maand (rente en aflossing) dus je kunt zelf vast uitrekenen of je die (alleen) kunt dragen.
Vergeet niet dat als jij nu meer verdiend dan je ex vrouw, je ook nog wat partneralimentatie moet betalen. Verder zijn er kinderen in het spel en moet daar ook nog wat voor gereserveerd worden (al heb je die kosten nu natuurlijk ook als ouders :) )

Ik hoop dat je hier een beetje mee op weg geholpen bent.
Zelfs als je het onderling zou kunnen regelen ben je nog steeds van de hypotheekverstrekker afhankelijk. Als die niet akkoord gaat om de hoofdelijke aansprakelijkheid te wijzigen van 2 naar 1 persoon houdt het snel op.

Als je meer verdiend dan je vrouw hoef je niet per definitie partneralimentatie te betalen, er zijn meer variabelen die daar een rol spelen. Kinder alimentatie heeft geen impact op je hypotheek, maar uiteraard wel op je persoonlijke financiële situatie.

Edit: de totale hypotheek die @SndR.7 nodig zou hebben is dus 218k + 71k (als je geen spaargeld hebt). Hier zal je op getoetst worden en bij een scheiding is dit vaak wel soepeler, maar blijkbaar alsnog niet voldoende. En wellicht dat er zelfs sprake is van boeterente op je hypotheek als je gaat oversluiten.

[Voor 9% gewijzigd door sham27 op 12-12-2022 17:39]

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-02 10:17
Begin dit jaar was het nog mogelijk maar met de huidige rente wordt het wel een moeilijk verhaal ben ik bang met deze cijfers. Is er nog een jubelton mogelijk vanuit ouders en dan toch op papier intentie schrijven tot terug betaling?

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:39
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst met je hypotheek verstrekker te gaan praten voor je aannames doet over het wel of niet kunnen betalen van de woning. Wanneer je samen een huis hebt gekocht met hypotheek is het vaak mogelijk om met andere voorwaarden het deel van je ex over te nemen en te financieren. Ik zou met mijn salaris mijn huidige woning never nooit niet kunnen financieren, maar tijdens de gesprekken bleek dat ik ruim binnen de norm viel om het in geval van uit elkaar gaan over te nemen. Bij mij keken ze naar de maandlasten van de hypotheek tegenover mijn inkomsten. Gevolg? 300k hypotheek op een loon waarmee je Max 220k nieuw kon krijgen. Kortom, praat met je hypotheekverstrekker.

En voor iemand roept dat ik nu wel erg hoog zit met mijn hypotheek, de maandlasten bij het afsluiten van een nieuwe voor een andere woning waren zo goed als gelijk.

• SndR.7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-01 12:19
Bedankt voor jullie reacties.

Heb even de openstaande hypotheek aangepast in mijn 1e post, geen idee hoe ik aan 218k kwam maar het is nog 198k.

Bedacht me later nog het volgende. Toen wij het huis kochten in 2014, van mijn ouders. Was de woning 225k waard maar we kochten het voor 200k. Soort schenking van mijn ouders aan mij/ons. Ik moet de papieren opzoeken van de akte. Maar kan ik hier nog iets mee?

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-02 16:13
SndR.7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:24:

Heb even de openstaande hypotheek aangepast in mijn 1e post, geen idee hoe ik aan 218k kwam maar het is nog 198k.

Bedacht me later nog het volgende. Toen wij het huis kochten in 2014, van mijn ouders. Was de woning 225k waard maar we kochten het voor 200k. Soort schenking van mijn ouders aan mij/ons. Ik moet de papieren opzoeken van de akte. Maar kan ik hier nog iets mee?
Ik zou naar een hypotheekadviseur gaan in plaats van het op een forum vragen. Normaal gesproken zou je met 44k of 50k per jaar en de huidige rentes geen 279k kunnen financieren, maar misschien is er iets mogelijk.

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-02 23:34
SndR.7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:24:

aangepast: haal topic starter en 2e situatie door elkaar

2e situatie gaat over scheiding, dan ligt het eraan wat er op papier is gezet. Huwelijkse voorwaarden? Iets vastgelegd van de schenking? Is het ook officieel een schenking geweest van je ouders die is doorgegeven bij de belastingdienst?

[Voor 20% gewijzigd door BulMi op 13-12-2022 10:40]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb dit afgesplitst, dit kan beter in een eigen topic

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:16
Via de nhg is er meer mogelijk.
Mijn ex zou eigenlijk niet alleen de hypotheek kunnen overnemen,
Maar door de nhg, en samenwerking met de hypotheek verstrekker kon ze toch in ons huis blijven.

Dus contact met de hypotheek verstrekker
Contact met de hypotheek adviseur.

In het geval van mijn ex is de hypotheek hoogte het zelfde gebleven.
De kosten om het huis op haar naam te krijgen zijn via de reeds betaalde gelden verrekend. En de hypotheek tijd is verlengd (terug naar de 30 jaar) om de maandelijkse kosten te drukken.

Enigste wat niet kon via de nhg was mij uitkopen.
Maar goed, dat vond ik geen probleem.

[Voor 38% gewijzigd door jack zomer op 13-12-2022 18:46]

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:50
Je zegt taxatie van 360k begin dit jaar. Er is nogal wat stijging geweest afgelopen jaar dus je moet er niet gek van opkijken als de huidige waarde meer richting de 400k gaat.
Dan heb je dus een overwaarde van ruim 200k en moet je dus voor 101k uitkopen + die 198k financieren en dus 299k zien te regelen.
Dat kan lastig worden maar ga aub zo spoedig mogelijk met je hypotheek adviseur praten.

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-02 12:46
Ik wil je niet ontmoedigen, maar uitgaande van het Nibud financieringslastnormen model kan met een inkomen van € 50.000 en een rente van 4% maximaal € 213.825 worden geleend.
Dan ben ik er vooralsnog van uitgegaan dat er geen andere elementen zijn die het besteedbaar inkomen verminderen (denk aan evt. overige leningen voor telefoon o.i.d) of (kinder)alimentatie in geval van scheiding.

Mijn inschatting is dat met het huidige inkomen de kans dat je dit voor elkaar krijgt erg beperkt is.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:12
LennG schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:41:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar uitgaande van het Nibud financieringslastnormen model kan met een inkomen van € 50.000 en een rente van 4% maximaal € 213.825 worden geleend.
Dan ben ik er vooralsnog van uitgegaan dat er geen andere elementen zijn die het besteedbaar inkomen verminderen (denk aan evt. overige leningen voor telefoon o.i.d) of (kinder)alimentatie in geval van scheiding.

Mijn inschatting is dat met het huidige inkomen de kans dat je dit voor elkaar krijgt erg beperkt is.
Kinderalimentatie heeft geen impact op hoogte hypotheek.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-02 20:07
Je kan ook vragen of je hypotheekadviseur een deel van de waarde van de woning kan herstructureren naar een aflossingsvrije hypotheek. Maximaal 50% van de waarde van de woning mag aflossingsvrij zijn. Daarnaast dient jouw ex eventueel afstand te nemen van haar recht op 50% van de huidige hypotheek (wanneer beide namen op de hypotheek akte staan). Daar kan nog wel eens door hypotheekverstrekkers moeilijk over worden gedaan aangezien je bij het aangaan van een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap dat moet laten opnemen in de voorwaarden.

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-02 09:40
Altijd vervelende situaties dit, sterkte! Dat je bestaande hypotheek met NHG is biedt mogelijkheden (maar dat had de ING adviseur ook al gezegd). Maar: Om de woning op alleen je naam te kunnen krijgen zul je naast de huidige lening ook nog geld moeten lenen (of hebben) om je ex uit te kopen.

Op deze pagina van NHG worden de mogelijkheden genoemd om de woning te kunnen behouden: https://www.nhg.nl/hulp-van-nhg/hulp-als-je-relatie-eindigt.

Snel kijkend denk ik idd dat met de reguliere regels je de benodigde hypotheek niet op alleen jouw naam kan krijgen. Maar dat die Beheertoets ook negatief is verbaast me dan wel. Ik zou nogmaals vragen aan de ING adviseur of daar echt geen mogelijkheden zijn, eventueel met aanpassingen aan de hypotheek (zoals niet alles aflossen) om de lasten verder te verlagen.
En als die er niet zijn en het is echt in jullie belang om de woning te behouden dan kan je adviseur dus met NHG in gesprek over andere mogelijkheden.

Tot slot, kijk ook naar het alternatief. Als de woning inderdaad nu met overwaarde verkocht kan worden, kun je dan eventueel niet beter dat doen? En met jouw stukje overwaarde en een kleinere hypotheek een kleinere woning zoeken? Het antwoord op die vragen speelt ook mee bij de vraag of in deze woning blijven wonen in het belang van jou en je kinderen is (en dus bij welke opties ingezet worden door NHG om de woning te behouden).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee